Nyt ei ihan aukea mikä tässä on ongelma. Tuohan on kokonaisuudessaan lähes pelkkää hunajaa autoharrastajille, paria pientä kauneusvirhettä lukuunottamatta. Ja niihinkin voi vielä vaikuttaa, tämähän on nimenomaan luonnos julkisesti kommentoitavaksi.
Nyt ei ihan aukea mikä tässä on ongelma. Tuohan on kokonaisuudessaan lähes pelkkää hunajaa autoharrastajille, paria pientä kauneusvirhettä lukuunottamatta. Ja niihinkin voi vielä vaikuttaa, tämähän on nimenomaan luonnos julkisesti kommentoitavaksi.
Otetaan esimerkiksi e30 m50b25 turbo? Jos tuota noudatetaan niin silloinhan tuo rakennelma on lainavastainen? = ei saa katsastettua?
Aivan täysin päätön määräys. Voisi kuvitella, että nimenomaan sellaisen auton ahtamiseen kannustettaisiin, missä jo tehtaalta on mm. jarrut ja alusta riittävällä tasolla, eikä päin vastoin kannustettaisi rakentelemaan alitehoisista pommeista DIY meiningillä aivan tappo vehkeitä.
Täysin järjetöntä, että jokainen ahdettu auto rinnastettaisiin välittömästi +30% tehonlisäykseen! Käytännössä tuo tekee lähes jokaisesta jälkiahdetusta autosta laittoman..
Eli:
- E36 320i ahtaminen ok, kunhan laitat 325i:n jarrut
- E36 325i, 328i tai M3 ahtaminen ei ok missään tilanteessa, koska ahdetun +30% säännön mukaan tehoraja ylittyy heti (max 20% tehonlisäys)
Olihan siellä helpotuksia päästöihin liittyen taas, mutta mitäpä hyötyä tuosta on, kun ei koko autoa saa leimattua.
Eipä siinä.. Nyt vaan jätkät äkkiä muutoskatsastamaan turboprojektit.
"Traficom pyytää lausuntoja määräysluonnoksesta 25.10.2019 mennessä. Lausunnot voi toimittaa Traficomin kirjaamoon sähköpostitse osoitteella [email protected] tai kirjeitse osoitteella Liikenne- ja viestintävirasto, PL 320, 00059 TRAFICOM."
Aivan täysin päätön määräys. Voisi kuvitella, että nimenomaan sellaisen auton ahtamiseen kannustettaisiin, missä jo tehtaalta on mm. jarrut ja alusta riittävällä tasolla, eikä päin vastoin kannustettaisi rakentelemaan alitehoisista pommeista DIY meiningillä aivan tappo vehkeitä.
Täysin järjetöntä, että jokainen ahdettu auto rinnastettaisiin välittömästi +30% tehonlisäykseen! Käytännössä tuo tekee lähes jokaisesta jälkiahdetusta autosta laittoman..
Eli:
- E36 320i ahtaminen ok, kunhan laitat 325i:n jarrut
- E36 325i ahtaminen ei ok missään tilanteessa, koska ahdetun +30% säännön mukaan tehoraja ylittyy heti (max 20% tehonlisäys)
Olihan siellä helpotuksia päästöihin liittyen taas, mutta mitäpä hyötyä tuosta on, kun ei koko autoa saa leimattua.
Eipä siinä.. Nyt vaan jätkät äkkiä muutoskatsastamaan turboprojektit.
"Traficom pyytää lausuntoja määräysluonnoksesta 25.10.2019 mennessä. Lausunnot voi toimittaa Traficomin kirjaamoon sähköpostitse osoitteella [email protected] tai kirjeitse osoitteella Liikenne- ja viestintävirasto, PL 320, 00059 TRAFICOM."
Olet ymmärtänyt monen muun tavoin asian väärin. Enää ei ole 20% rajaa, vaan tehoraja tulee tehopainosuhteesta, joka käytännössä antaa paljon enemmän siimaa kuin ennen.
Ehdotuksen mukaan 20% tehonlisäyksen voi tehdä ilman, että tarvitsee tehdä mitään vertailuja mihinkään. Sen ylittävästä (esim. ahtamisen seurauksena) lisäyksestä edellytetään vertailua mallisarjan tehokkaimpaan jarrujen, akselistojen jne. osalta. Se tehoraja kuitenkin määräytyy tässä tapauksessa vain ja ainoastaan tehopainosuhteen kautta. Jos sattuu sopivasti rajalle niin tehon saa parhaassa tapauksessa melkein tuplata.
On kyllä tulossa erittäin hauskoja tulkintoja takuuulla, esim: "Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöön otetun ajoneuvon pakoputkistoon saa tehdämuutoksia, kuten asentaa äänenvaimentimen tai –vaimentimia sekä poistaa alkuperäisen äänenvaimentimen tai –vaimentimet, jos ajoneuvo täyttäämuutoskatsastuksessa tämän määräyksen kohdan 3.7.5 vaatimukset."
Eli siis 1998 ja uudempiin autoihin et saa tehdään mitään putkisto muutoksia vai että saat tehdä mitä vain?
On kyllä tulossa erittäin hauskoja tulkintoja takuuulla, esim: "Ennen 1 päivää tammikuuta 1998 käyttöön otetun ajoneuvon pakoputkistoon saa tehdämuutoksia, kuten asentaa äänenvaimentimen tai –vaimentimia sekä poistaa alkuperäisen äänenvaimentimen tai –vaimentimet, jos ajoneuvo täyttäämuutoskatsastuksessa tämän määräyksen kohdan 3.7.5 vaatimukset."
Eli siis 1998 ja uudempiin autoihin et saa tehdään mitään putkisto muutoksia vai että saat tehdä mitä vain?
Saa tehdä jotain, jopa ilman muutoskatsastusta.
2.5 Ilman muutoskatsastusta sallitut muutokset ajoneuvon käyttöönoton jälkeen
2.5.1 Kaikkiin ajoneuvoihin sallitut muutokset
8) pakoputken halkaisijan ja pituuden muuttaminen; ajoneuvon on muutoksen jälkeen täytettävä ulkomelua koskevat käytönaikaisen mittauksen vaatimukset;
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Lisäksi huomio kiinnittyi sellaiseen asiaan, ettei luonnoksessa juurikaan puhuttu mitään tilavuuden muuttamisesta. Eli tilavuudella ei ilmeisesti ole väliä, kunhan tehopaino ei nouse sallittua enempää?
Toinen kohta mikä kiinnitti huomion:
2.2 Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
Vertailuajoneuvona saa käyttää samalle markkina-alueelle valmistettua, tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä, samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuuluvaa ajoneuvoa.
Miten toi boldattu kohta määritellään? Tuo taitaa olla heikennys edelliseen verrattuna? :think
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Uuden määräyksen myötä niin sanotut I-autot (käytännössä USA:n, Japanin, Kanadan ja Etelä-Korean sisämarkkinoille tarkoitetut autot) voidaan rekisteröidä tätä nykyä käytettynä Suomeen ilman erillisiä vaatimuksenmukaisuustodistuksia.
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 661/2009,
annettu 13 päivänä heinäkuuta 2009 (muutettu myöhemmin joiltakin osin)
14. Kansallisten viranomaisten on sallittava sellaisten ajoneuvojen, osien ja erillisten teknisten yksiköiden myynti ja käyttöönotto, jotka on tyyppihyväksytty ennen 1, 2 ja 3 kohdassa tarkoitettuja päivämääriä, ja niiden on edelleen myönnettävä hyväksyntien laajennuksia kyseisille ajoneuvoille, osille ja erillisille teknisille yksiköille sen säädöksen mukaisesti, jonka nojalla salliminen tai hyväksyntä on alun perin tapahtunut tai myönnetty, ellei kyseisiin ajoneuvoihin, osiin tai erillisiin teknisiin yksiköihin sovellettavia vaatimuksia ole muutettu tai uusia vaatimuksia ole otettu käyttöön tällä asetuksella ja sen täytäntöönpanotoimenpiteillä.
Comment