Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wesku79
    Bimmer Rookie
    • Feb 2019
    • 99
    • Raahe

    Jäi sitten lopulliseenkin versioon nuo ihmeelliset tehopainosuhteiden porrastukset. Aika perkeleesti vaikuttaa lopputulokseen se, että onko lähtökohtana esim. 9.9 vai 10.1 kg/kW lukemalla oleva auto.

    No, onneksi ei omiin vehkeisiin vaikuta, mutta ihan periaatteen vuoksi ärsyttää pöljä ratkaisu.
    E87 116i N45B16 2007

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5272
      • Pirkkala

      Originally posted by Wesku79 View Post
      Jäi sitten lopulliseenkin versioon nuo ihmeelliset tehopainosuhteiden porrastukset. Aika perkeleesti vaikuttaa lopputulokseen se, että onko lähtökohtana esim. 9.9 vai 10.1 kg/kW lukemalla oleva auto.

      No, onneksi ei omiin vehkeisiin vaikuta, mutta ihan periaatteen vuoksi ärsyttää pöljä ratkaisu.
      Hyvä ratkaisu tuo on. Melkein kaikkiin normiautoihin saa nyt laittaa reilusti aiempaa enemmän tehoa.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Wesku79
        Bimmer Rookie
        • Feb 2019
        • 99
        • Raahe

        Joo ratkaisu on kaikkia aiempia määräyksiä parempi, mutta laitan nyt esimerkin mikä tuossa porrastuksessa mättää...

        Mulla on itsellä harrasteena Astra-F 2.0-16V GSi tekniikalla. Tehopaino on aavistuksen päälle 10 kg/kW. Saan laittaa siihen enintään 221Hv moottorin. Esim. Omegan 3.0 V6 koneen.

        Aiempaa sukupolvea olevassa Kadett-E 2.0-16V GSi:ssä tehopaino on aavistuksen alle 10 kg/kW. Siihen saan laittaa 286Hv myllyn. Eli tässä tapauksessa saman 3.0 V6:n mutta voin lisäksi tunkea ilman huolia ahtimen siihen jatkeeksi. Tuo ei mitenkään onnistu Astraan vaikka auto on tekniikaltaan identtinen Kadettin kanssa.
        E87 116i N45B16 2007

        Comment

        • pete95zhn
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 210
          • Boostby

          Originally posted by pete95zhn View Post
          Tämä on aika raju kohta:


          Autoon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä tammikuuta1998 tai sen jälkeen, on tässä luvussa lueteltujen muutosten vaatimustenmukaisuus osoitettava muutoskatsastuksessa autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista annetun määräyksen, jäljempänä automääräys, tai sitä edeltävien ajoneuvon käyttöönottoajankohdan perusteella ajoneuvoon sovellettavien säännösten mukaisesti, jollei jäljempänä näiden ajoneuvojen osalta toisin määrätä. Tällaiseen autoon ei muutoskatsastuksessa voi hyväksyä ilman poikkeuslupaa seuraavien määräyksen kohtien mukaisia muutoksia:

          1) 3.1 Runko;
          2) 3.2.1 Korin leveyden muuttaminen, lukuun ottamatta leveyden muuttaminen lisäämällä ajoneuvoon tarkoitetun tehdasvalmisteisen levikesarjan tai muun vastaavan osan;
          3) 3.2.2 Flippi- ja irtokeula;
          4) 3.2.3 Katon muuttaminen;
          5) 3.2.4 Muuttaminen avoautoksi;
          6) 3.2.5 Puskurit, lukuun ottamatta muun ilman muutoskatsastusta tai poikkeuslupaa sallitun varusteen asentamisen vaatimat muutokset;
          7) 3.3 Ovet ja kattopilarit;
          8) 3.4 Muoviosat;
          9) 3.5 Korin vaihdot;
          10) 3.9 Voimansiirto;
          11) 3.10 Akselisto ja alusta, lukuun ottamatta alustasarjan asentamista ja sen edellyttämää osien vaihtamista;
          12) 3.11.1 Ohjauslaitteet;
          13) 3.12 Jarrut, jos ajoneuvoon varustettu sähköisillä turvavarusteilla.

          Poikkeuslupaa ei kuitenkaan vaadita ajoneuvon muuttamiseen vertailuajoneuvoa vastaavaksi.


          *****************************************
          Nyt kun olen näitä kohti yön yli miettinyt, niin kysymyksiä herää runsaasti:

          -Onkohan tuo turvakaaripykälä mietitty loppuun saakka? Eteenpäin pitää olla koko oviaukon mittaiset putket, eikä yhtään diagonaalia! [facepalm] Mites tehdasvalmisteiset puolikaaret (esim Heigo) tai autonvalmistajan alkuperäiset, siis vaikkapa jonkun Clubsport-paketin kaaret? Niistä ei puhuta mitään, eikä niissä ole myöskään oviputkia...tekniikan päätoimitsijalisenssin omaavana ja yhden kilpasarjan katsastuspäällikkönä tätä pohdiskelen...
          -Penkkien vaihto. Saako käyttää alkuperäisiä kiskoja ja niiden kiinnityksiä vai ei? Koskeeko vaihtokielto kaikkia sivuturvatyynyillä varustettuja autoja, vai vainko sellaisia, joissa pussit ovat penkeissä itsessään?
          -Turvavyöt. Tarkoittaako pikalukitus mitä tahansa pikalukitusta, joita käytetään kisavöissä, va pitääkö olla sellainen punainen painonappi?
          -Akselistomuutokset. Saako ilman poikkeuslupaa vaihtaa tavalliset alatukivarret GTx:n cambersäädettäviin vai ei? Entä kallistuksenvakaajien tai olka-akseleiden vaihto?
          -Mitä tarkoittaa jarrujen kohdalla "sähköiset turvavarusteet" ? ABS, TC vai vasta PSM/ESC/ESP?

          3.6 Turvakaaren tai turvakehikon asentaminen

          Ajoneuvon sisälle saa asentaa turvakaaren tai turvakehikon, joka ei haittaa ajoneuvossa olevien passiivisten turvavarusteiden toimintaa onnettomuustilanteessa eikä kohtuuttomasti haittaa ajoneuvosta poistumista. Turvakaaren ja turvakehikon pääkaaren tulee koostua yhtenäisestä putkesta, johon liitetään muut tarvittavat putket yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.Turvakaari tai turvakehikko tulee kiinnittää ajoneuvon runkoon hitsaamalla tai itsekantavan korin pohjalevyyn vähintään neljästä pisteestä vähintään neljällä halkaisijaltaan 10 millimetrin ja lujuusluokaltaan 8.8 läpipultilla, jolloin tulee käyttää vähintään 3 millimetriä paksuja kooltaan 150x150 millimetriä olevia teräksisiä vahvikelevyjä pohjalevyn molemmin puolin. Turvakaaren tai turvakehikon putket tulee liittää pohjalevyn sisäpuolella käytettävään vahvikelevyyn yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.
          Kohdat, joissa kuljettaja tai matkustaja voi ajon aikana olla kontaktissa turvakaaren tai -kehikon putkeen, tulee pehmustaa vähintään 5 millimetrin paksuisella pehmusteella. Muun kuin alkuperäisen mukaisen turvakaaren on oltava vähintään 42 millimetriä paksua ja vähintään 3 millimetriä seinämävahvuudella olevaa profiililtaan pyöreää materiaaliltaan kylmävedettyä, saumatonta teräsputkea tai lujuudeltaan vastaavaa putkea. Turvakaari tulee olla varustettu vähintään yhdellä ajoneuvon pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla pääkaaren (kuva 1, A) ylävaakaputkeen kiinnitetyllä takavinotuella ( kuva 1, D ) ja pääkaareen pystyputkiin vaakaputken ( kuva 1, B ) korkeudelle kiinnitetyillä etuvinotuilla ( kuva 1, C ), jotka ulottuvat koko oviaukon pituudelle. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 millimetriä ( kuva 2 ).

          Turvakaaren sijasta voidaan hyväksyä turvakehikko, jonka pitää täyttää vähintään edellä turvakaarelle määrätyt vaatimukset.

          3.6.1 Turvavyöt

          Auton saa varustaa hyväksytyillä, pikalukitteisilla, vähintään kolmipiste turvavöillä, jos auto varustetaan turvakaarella tai -kehikolla. Vyöt saa kiinnittää alkuperäisiin, tähän tarkoitukseen valmistettuihin kiinnityspisteisiin. Vyöt saa kiinnittää myös turvakaareen tai turvakehikkoon lenkkikiinnityksellä tai vahvistettuun kiinnikkeeseen 7/16-20 UNF kierteisellä vähintään 10.9 lujuusluokan ruuvilla. Sovitteiden tulee olla suorassa linjassa vetosuuntaan nähden, ja sivuvöiden kiinnityspisteiden tulee olla vähintään istuimen leveydellä. Vahvistetun kiinnikkeen on oltava ajoneuvon pohjalevyyn tehtävä kiinnityspiste, joka vahvistetaan käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä paksua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä. Jos asennuksessa käytetään litteitä teräslevyjä, on niiden minimipaksuus oltava 6 millimetriä ja niiden reunat on pyöristettävä ehkäisemään vöiden leikkautumista. Mitään turvavyön osia ei saa kiinnittää autoon pulttaamalla turvavyöstä läpi.


          3.7 Istuimen vaihtaminen

          Ajoneuvon istuimet saa vaihtaa käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttäviin istuimiin. Istuinten vaihtamisen yhteydessä kulku takaistuimelle ei saa estyä, ellei ajoneuvon takaistuimen istumapaikkoja poisteta. Muutoksessa tulee huomioida mahdollinen vaikutus ajoneuvon luokitteluun. Autoon joka on käyttöönotettu 1.1.1998 tai sen jälkeen istuimen tulee täyttää direktiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 vaatimukset taikka, jos turvavyö on kiinnitetty istuimeen, E-säännön 14 vaatimukset. Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä niihin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä. Istuimen kiinnitys tulee tehdä läpipulttaamalla pohjalevystä vähintään neljällä lujuusluokaltaan 8.8 ja paksuudeltaan vähintään 8 millimetrisellä ruuvilla. Kiinnitys tulee vahvistaa käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä paksua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä
          Last edited by pete95zhn; 29-01-2021, 14:26.
          Pete

          Menneet:
          E36 320iT E46 320dT E91 320iT E61 525dTA M-sport F11 530 dTA '11 M-Sport
          Nyt:
          G31 530eXT M-Sport 0,33x E46 M3
          996 turbo

          Comment

          • JH.
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 794
            • PKS

            Tuuletaanko ennenaikaisesti vai poistuiko koko pyöränkulma-suuntauslappuhässäkkä? :think:think:think

            En löydä mitään relevanttia mainintaa aiheesta joten jos joku ei korjaa niin oletan että vähän raikkaammalla camberilla pääsee jatkossa ongelmitta läpi kunhan muut vaatimukset täyttyy.
            MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
            Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
            BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

            Käyttis i4 eDrive40
            Kesällä E36 M3
            Radalla E36 325i track day tool

            Comment

            • _ville
              BTCF Member
              • Sep 2013
              • 244
              • Pirkanmaa

              Originally posted by JH. View Post
              Tuuletaanko ennenaikaisesti vai poistuiko koko pyöränkulma-suuntauslappuhässäkkä? :think:think:think

              En löydä mitään relevanttia mainintaa aiheesta joten jos joku ei korjaa niin oletan että vähän raikkaammalla camberilla pääsee jatkossa ongelmitta läpi kunhan muut vaatimukset täyttyy.
              Ei pääse. Arvosteluperusteissa on edelleen "pyörän asentokulma virheellinen". Näitä ei käsittääkseni olla muuttamassa.

              Comment

              • Calypsocoupe
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 2932
                • EFNU

                Originally posted by pete95zhn View Post
                Nyt kun olen näitä kohti yön yli miettinyt, niin kysymyksiä herää runsaasti:

                -Onkohan tuo turvakaaripykälä mietitty loppuun saakka?
                Noh... Muut kuin alkuperäisen kaltaiset (what??) pitää olla 42 milliä paksua 3mm saumatonta putkea. Yleiset standardit saumattoman käytölle ovat 38x2.5, 40x2, 45x2.5 ja 50x2 joka pohjaa FIA:n sääntöihin. 42.3x3.25 on sitten ns. saumallinen vesijohtoputki jota käytetään tai on käytetty jokkiksessa.

                Tuo 42x3mm vaatimus rajaa yksittäisiin automalleihin suunnitellut ja kilpakäyttöön tarkoitetut kaaret pitkälti pois ja ohjaa navetan takana kyhättyihin hökötyksiin.
                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  Originally posted by Calypsocoupe View Post
                  Noh... Muut kuin alkuperäisen kaltaiset (what??) pitää olla 42 milliä paksua 3mm saumatonta putkea. Yleiset standardit saumattoman käytölle ovat 38x2.5, 40x2, 45x2.5 ja 50x2 joka pohjaa FIA:n sääntöihin. 42.3x3.25 on sitten ns. saumallinen vesijohtoputki jota käytetään tai on käytetty jokkiksessa.

                  Tuo 42x3mm vaatimus rajaa yksittäisiin automalleihin suunnitellut ja kilpakäyttöön tarkoitetut kaaret pitkälti pois ja ohjaa navetan takana kyhättyihin hökötyksiin.
                  Tai muu vastaavan lujuus luokan putki lukee. Eli se valmiiksi suunniteltu käy vallan mainiosti todennäköisesti koska siinä tulee materiaali todistus mukana ja valmistajan leimat etc. Jolla "otetaan" Vastuu riittävästä kestävyydestä.
                  Kaikki tietää että CrMo tanko on vahvempaa kuin ns. Vesijohto putki
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by JH. View Post
                    Tuuletaanko ennenaikaisesti vai poistuiko koko pyöränkulma-suuntauslappuhässäkkä? :think:think:think

                    En löydä mitään relevanttia mainintaa aiheesta joten jos joku ei korjaa niin oletan että vähän raikkaammalla camberilla pääsee jatkossa ongelmitta läpi kunhan muut vaatimukset täyttyy.
                    Katsuri sanoi tästä minulle viime vuonna että poistuisi nykyisessä merkityksessään. Katsurille jää tulkinnan vara jos näkee kulmien silmämääräisesti olevan täysin ”laittomat” (esim. Niitä japan venykumit 45ast kulmassa) voi määrätä ajoneuvosta toimitettavaksi kulmien säätölaput. Alustan normaalista vaihdosta näitä ei tarvitsisi enää toimittaa eikä muutoskatsastaa.

                    Comment

                    • sierra4x4tbo
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 2098
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by pete95zhn View Post
                      Turvakaaren sijasta voidaan hyväksyä turvakehikko, jonka pitää täyttää vähintään edellä turvakaarelle määrätyt vaatimukset.
                      Mielestäni tällä lauseella mahdollistetaan esim AKK:n säännöt täyttävän kehikon leimaaminen. Siis vaihtoehtona tuolle Trafin määrittelemälle turvakaarelle.


                      Originally posted by Matuh View Post
                      Kaikki tietää että CrMo tanko on vahvempaa kuin ns. Vesijohto putki
                      Eikai kukaan tangosta turvakaaria rakenna..


                      -Timo
                      M535i BiTurbo -85
                      740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                      --=MushroomMotorsport=--
                      --=MaxTuned.com=--

                      Comment

                      • Matuh
                        BTCF Member
                        • Apr 2013
                        • 3702
                        • Kouvola

                        Originally posted by sierra4x4tbo View Post

                        Eikai kukaan tangosta turvakaaria rakenna..


                        -Timo

                        Ei sitä koskaan tiedä:think
                        E36 328i M50B30 turbo
                        Skoda vRS
                        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                        Comment

                        • pete95zhn
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 210
                          • Boostby

                          Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                          Mielestäni tällä lauseella mahdollistetaan esim AKK:n säännöt täyttävän kehikon leimaaminen. Siis vaihtoehtona tuolle Trafin määrittelemälle turvakaarelle.

                          -Timo

                          Toivottavasti, sillä tuo Trafin määrittelemä turvakaari ilman yhtään diagonaalia on lähinnä turvaton kaari. Sivutörmäyksessä B-pilariin kohdistuva voima kaataa sen kasaan samantien, työntäen tuon etusivuputken törmäyksen puoleisen henkilön päälle. Toivottavasti kukaan ei erehdy sillä ohjeella mitään turaamaan.


                          Kaikenkaikkiaan harvinaisen epäselvästi kirjoitettu ohjeistus, mahdollistaen likaa tulkinnanvaraisuuksia, jotka yleensä käännetään artistin tappioksi...
                          Pete

                          Menneet:
                          E36 320iT E46 320dT E91 320iT E61 525dTA M-sport F11 530 dTA '11 M-Sport
                          Nyt:
                          G31 530eXT M-Sport 0,33x E46 M3
                          996 turbo

                          Comment

                          • Shampanja
                            Newbiemmer
                            • Jan 2021
                            • 11
                            • osaka

                            Originally posted by pete95zhn View Post
                            Toivottavasti, sillä tuo Trafin määrittelemä turvakaari ilman yhtään diagonaalia on lähinnä turvaton kaari.
                            Tähän päivään mennessä AKK kaaret on olleet vaihtoehto ja suositellusti se mikä pitäisi olla ja myös jatkossakin. Muutaman siviilipurkin äffäläisillä kaarilla leimautettua autoa rakentaneena -kokemuksella on sanottu että paree tää on ku Trafin outokaari, sanoisinko "Tappokaari"

                            Tosin, jokainen luja putki, hyvin tehtynä ilman diagonaaliakin pitää hyttiä paremmin läjässä kuin tehtaan prässätyt peltiprofiilit mutta en ikinä lähtisi "kisaamaan" ilman diagonaalia ja kunnon poikkitukia ja vahvikkeita.

                            Puu tulee ikävästi sisään kyljestä peruskaarilla.
                            Ongelma ei ole ongelma vaan ongelma on asenne itse ongelmaa kohtaan.:think

                            Comment

                            • Keme
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 230
                              • Rannikko

                              Ei tuossa turvakaaressa ole mitään ihmeellistä. Se on FHRA speksin mukainen kiihdytysauton kaari.
                              JEEE JEE!

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                Nyt kun nämä säännöt rakentelun osalta helpottuvat oikeastaan joka osa-alueelta niin käykää kysymässä paikalliselta konttorilta, ehkä jopa kahdelta, että mitä saa tehdä ja mitä ei. Parempi kysyä ensin ja rakentaa vasta sitten. Se pyöränkulma suuntaushässäkkä sitäpaitsi ei periaatteessa perustunut mihinkään ennenkään, saa vaatia jos haluaa mutta siihen ei mikään pakottanut. Ei uudessa päätöksessä oikeastaan mitään huonoa ole.
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎