Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M_Power
    Moderator
    • Jul 2003
    • 2758
    • Espoo, HML

    Originally posted by tiko4tiko View Post
    iX3 ei kyllä paljoa kannata muuten kuin liisariksi harkitakaan. Tulee jäämään välimalliksi jonka aika on ohi melkein heti ja hinta tulee putoamaan kiven lailla käytettyjen markkinoilla (neliveto puuttuu). iX3 oli tarkoitettu alunperin vain Kiinan markkinoille, mutta tässä hypessä päättivät tuoda sen eurooppaankin. Jenkeillehän tätä ei myydä lainkaan.
    Tästä iX3 vähän samaa mieltä. Takaveto maasturi, suunniteltu nopeasti polttomoottorialustalle ja valmistettu Kiinassa. Ei houkuttele.

    BMW e45 xDrive -voimansiirto on taas suunnilleen parasta, mitä markkinoilla on käyttöautoihin tarjolla.
    Täyssähköistä voisi kiinnostaa lähinnä Porsche Taycan 4S. Toki i3 menisi ihan hyvin toisena käyttöautona.
    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
    Team vier Zylinder!

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 769
      • Lappeenranta

      Originally posted by jokes911 View Post
      Kuten tossa yllä mainittiin on nää sähköset katumaasturit tällä hetkellä suurin osa vajaavetoisia joten siihen nähden ei juuri händicappiä ole. Ja etelässä ei pahaa talvea ole kuin se viikko vuodessa, tosin sain tuon 530e:n kiinni tasaselle tänä talvena kahdesti.
      ...'tällä hetkellä' on avain sanat. Yläpuolelle tulee kalliimpi iX ja alapuolelle iX1. Tekniikassahan ei ole mitään vikaa, päinvastoin moottori&moottorinohjain on nykyaikainen ja akkukin on kookas. Muotokieli tulee noissa uusissa sähköbemuissa olemaan aika paljon erilainen, joten iX3 tulee näyttämään 'vanhalta' varsin pian. iX3 kilpailee Audin eTronin ja Mersun EQC kanssa, bemussa ei ole nelivetoa, mutta voimalinja on himpun verran edellä, joten auto kuluttaa vähemmän kuin tuo kaksikko. Kaikki kolme on tehty normaaliauton pohjalevylle, ja ovat eräänlaisia esimalleja, joissa testataan tekniikkaa ja otetaan oppia. Bemarilla vaikutin on uuden mottoriteknologia teollinen ylösajo (<= voluumit i4 etc). Optimaalisia sähköautoja näistä ei ole mikään, ja ne ovat suht kalliita autoja mallisarjasssaan, eivät myyntimestyksiä Suomessa ko. hinnalla ja ominaisuuksilla. iX3 tullee jäämään aika lyhytikäiseksi malliksi (Kiinan ulkopuolella), kun uusien mallien vyörytys alkaa.

      Sinänsä takavetoinen sähköauto toimii talvellakin erittäin hyvin. Sähkömoottoria on helppo ohjata erittäin tarkasti, joten vetoluistoa voidaan säätää ilman jarrutustyyppistä luistonestoa. Lisäksi iX3:ssa taka-akselilla on reilusti enemmän painoa kuin edessä, mikä autaa talvella, mutta sitten tulee mielikuvat jotkat vaikuttaa kanssa.....

      Jokainen tietysti valitsee auton omista lähtökohdistaan. Jos itse olisin Bemarin sähköautoon siirtymässä ko. hintaluokassa, odottaisin i4:ää. Sähkötekniikka on sama erinomaiselta tuntuva paketti, auto on matalampi, joten ilmanvastus on pienempi (=pidempi range) ja auto uutta sukupolvea niin ulkoa kuin sisältä. Hinta jäänee samoihin tai alle iX3:n. Toki jos sähkö-Bemarin uusi ulkonäkö (=keula) rassaa, niin sitten iX3 on 'viimeisiä' mahdollisuuksia. Jos haussa on katumaasturityyppinen sähköinen bemari, niin sitten reilu 10k lisää (hintaluokka huomioiden vielä ok), jolla saa nelivetoisen iX 40:n.

      Jos (itä-)Suomessa olisi pikalatausinfra kunnossa, nimi olisi ollut jo iX:n tilauspapruissa tovin. Mutta kun ei ole, tuollaisella summalla vaatimus on, että matka-ajot ei ole seikkailua (suom. pelleilyä): etsi seuraava laturi tai keksi ohjeistoimintaa kun akku latautuu hitaaaasti. Kyllä pääteitä ajaen pitää pikalatauspaikkoja löytyä järkevillä väleillä pohjoisemaksi/idemmäksi kuin Kuopio. Tosin tällä hetkellä tilanne ei kovin kummoinen ole missäänpäin Teslaa lukuunottamatta. Toisaalta en osta tämän hintaluokan autoa, jonka lähin huolto on satojen kilometrien päässä. Jos ei lähikylältä löydy supportia, niin sitten merkki ei ole vaihtoehto
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1281
        • HKI

        Tiko4tiko:n viestiin liittyen.

        E-troneista ainakin Q4 pohjautuu sähköautolle kehitettyyn pohjalevyyn?



        Samoin näyttää EQ:t?

        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          Originally posted by ///Jone View Post
          Tiko4tiko:n viestiin liittyen.

          E-troneista ainakin Q4 pohjautuu sähköautolle kehitettyyn pohjalevyyn?



          Samoin näyttää EQ:t?

          https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_EQ
          Mercedesten kohdalla kysymys on oikeastaan ”shared platform” -toteutuksesta ennemmin, kuin puhtaasti sähköistä voimalinjan varten tehdystä ratkaisusta.

          Jo vuosia sitten esimerkiksi A-mallissa on varauduttu mahdollisen akkupaketin sisällyttämisestä autoon. Ja nykyään tosiaan yhtäläisyyksiä polttomoottorimalleihin on paljonkin. Toiset puhuu toki sähköautospesifistä alustasta ja toiset siitä, että on tehty kompromisseja. Vaikka suunnittelussa voidaan ottaa kohtuullisen sujuvasti kumpikin huomioon.

          Ja onhan se yhdenmukaisuus jo silminkin havaittavissa.
          EQA/GLA, EQB/GLB, EQC/GLC, EQV/V-klasse, jne.

          EQS:n ja S-sarjan yhteneväisyydet on häilyvämmät ja tulevasta EQT:stä ei oikein osaa sanoa, että minkälainen sieltä tulee. Puheissa on, että olisi Renault-Nissan allianssin kanssa tehdyn yhteistyön tulos, joten voisi äkkiä ajatella, että sieltä tulee Citanin sähköversio. Ainakin vastaava Kangoo löytyy jo Renaultilta sähköisenä, eikä varmaan mene kauaakaan, kun Nissanilta ilmaantuu e-NV250.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Mikähän se konkreettinen ero käyttäjälle? Mietin et onko näissä nyt jokin peukalosääntö mikä on oikea ja mikä ei-oikea sähkiksen alusta.

            Teslahan höpöttää et aikovat integroida koko akkupaketin osaksi kantavaa rakennetta autossa. Keventää ja jäykistää runkoa. Kuulostaa hyvältä. Tämä tieto Teslan ”Battery day” -tapahtumassa.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 769
              • Lappeenranta

              Originally posted by ///Jone View Post
              Tiko4tiko:n viestiin liittyen.

              E-troneista ainakin Q4 pohjautuu sähköautolle kehitettyyn pohjalevyyn?



              Samoin näyttää EQ:t?

              https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_EQ
              Kyllä nuo ensimmäiset on tehty vanhoille alustoille (kiireessä)

              Mersu EQC perustuu Mersun MRA1-pohjalevyyn, jolle on tehty C, E. CLS, GLC, ja AMG GT.

              Audi eTron (siis myynnissä oleva) on tehty taas tehty MLB evo pohjalevylle. Samaa alustaa käyteään laajasti A4, A5 A6, A7, A8 Q5, Q7, Q8 ja VW groupin isot SUVIt Bentley, Cayenne ja Ursus.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • niiksu
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2014
                • 958
                • KPO/HKI

                Originally posted by M_Power View Post
                Tästä iX3 vähän samaa mieltä. Takaveto maasturi, suunniteltu nopeasti polttomoottorialustalle ja valmistettu Kiinassa. Ei houkuttele.

                BMW e45 xDrive -voimansiirto on taas suunnilleen parasta, mitä markkinoilla on käyttöautoihin tarjolla.
                Täyssähköistä voisi kiinnostaa lähinnä Porsche Taycan 4S. Toki i3 menisi ihan hyvin toisena käyttöautona.
                Onko tosiaan kiinassa tehty
                BMW E30 325i 1988 Delphin Metallic
                BMW E34 5XXi 1990 Delphin Metallic
                Honda Civic EF 1989 Auringonpolttama Punainen

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 769
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by GameOver View Post
                  Mercedesten kohdalla kysymys on oikeastaan ”shared platform” -toteutuksesta ennemmin, kuin puhtaasti sähköistä voimalinjan varten tehdystä ratkaisusta.
                  .....
                  EQS:n ja S-sarjan yhteneväisyydet on häilyvämmät
                  EQS on tosiaan vain sähköautoalusta ja ei sama kuin S-sarjassa. Tuolle alustalle seuraavaksi EQE , esittely syyskuussa

                  Get the latest on new Mercedes-Benz models including spy shots, first drives, in-depth reviews, concept car photos, new features and more.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2758
                    • Espoo, HML

                    Originally posted by niiksu View Post
                    Onko tosiaan kiinassa tehty
                    Ainut iX3 valmistava tehdas on BMW Brilliance Automotive joint venture (BBA), Shenyang, China.


                    Edit. Kiinasta tulee myös tällä hetkellä Euroopassa myytävät Tesla Model 3, kunnes saavat Berliinin tehtaan pystyyn.
                    Last edited by M_Power; 25-04-2021, 17:20.
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Tesla Model 3 tuli hetken Kiinasta, sit palasi jenkkeihin Suomen toimitukset. Kysyin asiaa muutamia vko sitte.

                      Kiinan laitteissa ei nettitiedon mukaan panel capseja. Laatu siis parempi. Britit ja muut(?) saa vissii parempia Kiina-versioita
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • Susiraja
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 361
                        • Helsinki

                        Originally posted by M_Power View Post
                        Ainut iX3 valmistava tehdas on BMW Brilliance Automotive joint venture (BBA), Shenyang, China.
                        https://www.press.bmwgroup.com/globa...x3?language=en
                        Tuliskohan Xpeng P7 ikinä Suomeen? Ite oon mieltäny sen vähän köyhän miehen Teslaks eikä oo yhtään pöllömmän näkönen. Täälläkin foorumilla ihmiset kun totuttelee, että Kiinassa tehty iX3 on hyvä auto, niin eihän se sit enää oo loikka eikä mikään kokeilla toistakin kiinalaista autoa
                        Tietysti G3 SUVia tuovat Norjaan ja sehän ekana Suomeenkin tulis, jos maahantuonnin alottaisivat. Ei muotoilultaan sytytä kyllä yhtään P7 verrattuna.
                        Last edited by Susiraja; 26-04-2021, 09:34.
                        www.finnishcodriver.blogspot.fi

                        Comment

                        • Attekun
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2013
                          • 1407
                          • Saarijärvi

                          Originally posted by Susiraja View Post
                          Tuliskohan Xpeng P7 ikinä Suomeen?
                          Todennäköisesti ei tule. Norjaanhan näitä taitaa jo saada että periaatteessa sieltä tuomalla, mutta onhan siinä muutama kustannuksia nostava mutka matkassa (tullit,alvit yms). Itseänikin Björnin videoiden perusteella XPengit kiinnostaisi kovastikin, vaikuttaa olevan hinta-laatu-suhde kunnossa.

                          Mitä tuosta iX3:sta niin jos pitäisi takaveto SUV ottaa, niin takavetoisen ID4 hinnat lähee 40ke huitteilta. iX3 päälle 70ke. Ei olisi itselle mikään no brainer että kummman ottaisin. Teslan model Y houkuttelee myös enemmän mitä iX3, josta valitettavasti jää sellainen vaikutelma, että (sähköauto)ominaisuudet eivät kohtaa hinnan kanssa oikein millään tavalla.
                          Toyota Alphard MS
                          Peugeot e-2008
                          ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                          Comment

                          • Susiraja
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 361
                            • Helsinki

                            Originally posted by Attekun View Post
                            Todennäköisesti ei tule. Norjaanhan näitä taitaa jo saada että periaatteessa sieltä tuomalla, mutta onhan siinä muutama kustannuksia nostava mutka matkassa (tullit,alvit yms). Itseänikin Björnin videoiden perusteella XPengit kiinnostaisi kovastikin, vaikuttaa olevan hinta-laatu-suhde kunnossa.

                            Mitä tuosta iX3:sta niin jos pitäisi takaveto SUV ottaa, niin takavetoisen ID4 hinnat lähee 40ke huitteilta. iX3 päälle 70ke. Ei olisi itselle mikään no brainer että kummman ottaisin. Teslan model Y houkuttelee myös enemmän mitä iX3, josta valitettavasti jää sellainen vaikutelma, että (sähköauto)ominaisuudet eivät kohtaa hinnan kanssa oikein millään tavalla.
                            Joo kyllä siinä pitää kovasti brändiä rakastaa, että tuon iX3:n ostais. Nykysessä countryman liisarissa on sopparia jäljellä vielä 2v9kk, niin käyttiksen vaihto ei ole ajankohtainen. Mielenkiinnolla odotan oisko Ioniq 6 tuotantoversio hinnaltaan ja muotoilultaan potentiaalinen vaihtoehto. Sähkäri sedanina kiinnostas seuraavaks, mutta tarjonta sellasissa on aika ohutta. Tai eniten kiinnostas nelipaikkanen avo sähkärinä, mutta sellasesta ei taida tarvita lähiaikoina unelmoida. 500 Fiat kokonsa puolesta tai Bentley hintansa puolesta eivät oo vaihtoehtoja
                            www.finnishcodriver.blogspot.fi

                            Comment

                            • Susiraja
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 361
                              • Helsinki

                              Sattumalta youtubessa käydessä oli tänään tullut uusi Fully Chargedin pätkä, jossa testaavat Ioniq 5:sta. Kyseessä pre-production malli joten latausluukku esim kiukutteli. Ulkomuodoltaan tuollaseks nykySUViks todella hyvännäkönen malli. Sisältä oon vähän pettyny kojelaudan näyttöihin ja rattiin. Ulkoa sisään siirtyessä tuli itelle sellanen vähän pettynyt fiilis. Objektiivisesti jos ajattelee niin sanosin kuitenkin, että todella hieno laite.
                              www.finnishcodriver.blogspot.fi

                              Comment

                              • ///Jone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2009
                                • 1281
                                • HKI

                                Hyundain hinnoittelu ja rahoitusten tarjonta on myös aika kelpoa.

                                Kiinnostavaa nähdä tuo Ioniq 6. Konsepti aika vauhdikas esitys.

                                Vaikuttaa muuten sähköautojen olevan takavetoisten paluu.
                                ______________________
                                Nykyinen:
                                Model 3

                                BMW:t vuodesta 2009:
                                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎