Itse kun haihattelen seuraavasta autovalinnasta, niin ottaisin mielellään sähkiksen. Miksi? Koska teho, tehon välittömyys, tehon halpuus niin käytön kannalta kuin hankinnan, hiljaisuus, huoltovapaus, ulkonäkö (esim. Teslat ja myös ok tuo BMW i4) ja toki edistää co2 päästöjen vähennystä ja valinta tukee tietynlaista maailmankatsomusta. Itselle autossa paljon fiilistä tuo materiaalit, muotoilu, kiihtyvyys, semihyvä tuntuma kaarteissa ja yleisesti tunne ajaessa. Mielestäni se on korvien välissä missä autossa se tunne syntyy, ei ole mitään universaalia objektiivisuutta pitää V8:n tai V12:n soundista, kaiken muun ollen huonoa.
Ja sitten, jos katsoo uudehkoja autoja, jotka voisivat ajaa käyttöauton virkaa, niin bensa- tai dieselmoottorista ei tule juuri mitään positiivista mieleen. Kaasuun vaste on hidas, äänet tulee kaiuttimista ja pakoäänet taas vaimenee hiukkassuodattimiin - jäljelle jää vain erilainen hitaasti reagoiva moottori joka pahimmillaan värisee tai muutoin ääntelehtii kabiiniin. En aja radalla, joten niille ominaisuuksille ei painoarvoa. Noh, G20 BMW:tä ei ole tullut vielä ajettua, odotankin sen koeajoa kiinnostuksella (330e)...ehkä muutan mieleni.
Harrastuslaitteet erikseen. Toivottavasti laki pysyy sellaisena, että autotehtaat voivat työntää ulos pitkälle tulevaisuuteen erilaisia harrasteautoja. Ymmärtääkseni nyt lasketaan (MUTU) automerkin päästöt yhteen ja tekemällä esim. paljon sähköautoja, voi tehdas työntää ulos vaikka niitä vapareita (kuten Porsche tekee) -ilman sanktioita.
Ja sitten, jos katsoo uudehkoja autoja, jotka voisivat ajaa käyttöauton virkaa, niin bensa- tai dieselmoottorista ei tule juuri mitään positiivista mieleen. Kaasuun vaste on hidas, äänet tulee kaiuttimista ja pakoäänet taas vaimenee hiukkassuodattimiin - jäljelle jää vain erilainen hitaasti reagoiva moottori joka pahimmillaan värisee tai muutoin ääntelehtii kabiiniin. En aja radalla, joten niille ominaisuuksille ei painoarvoa. Noh, G20 BMW:tä ei ole tullut vielä ajettua, odotankin sen koeajoa kiinnostuksella (330e)...ehkä muutan mieleni.
Harrastuslaitteet erikseen. Toivottavasti laki pysyy sellaisena, että autotehtaat voivat työntää ulos pitkälle tulevaisuuteen erilaisia harrasteautoja. Ymmärtääkseni nyt lasketaan (MUTU) automerkin päästöt yhteen ja tekemällä esim. paljon sähköautoja, voi tehdas työntää ulos vaikka niitä vapareita (kuten Porsche tekee) -ilman sanktioita.
Comment