Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Itse kun haihattelen seuraavasta autovalinnasta, niin ottaisin mielellään sähkiksen. Miksi? Koska teho, tehon välittömyys, tehon halpuus niin käytön kannalta kuin hankinnan, hiljaisuus, huoltovapaus, ulkonäkö (esim. Teslat ja myös ok tuo BMW i4) ja toki edistää co2 päästöjen vähennystä ja valinta tukee tietynlaista maailmankatsomusta. Itselle autossa paljon fiilistä tuo materiaalit, muotoilu, kiihtyvyys, semihyvä tuntuma kaarteissa ja yleisesti tunne ajaessa. Mielestäni se on korvien välissä missä autossa se tunne syntyy, ei ole mitään universaalia objektiivisuutta pitää V8:n tai V12:n soundista, kaiken muun ollen huonoa.

    Ja sitten, jos katsoo uudehkoja autoja, jotka voisivat ajaa käyttöauton virkaa, niin bensa- tai dieselmoottorista ei tule juuri mitään positiivista mieleen. Kaasuun vaste on hidas, äänet tulee kaiuttimista ja pakoäänet taas vaimenee hiukkassuodattimiin - jäljelle jää vain erilainen hitaasti reagoiva moottori joka pahimmillaan värisee tai muutoin ääntelehtii kabiiniin. En aja radalla, joten niille ominaisuuksille ei painoarvoa. Noh, G20 BMW:tä ei ole tullut vielä ajettua, odotankin sen koeajoa kiinnostuksella (330e)...ehkä muutan mieleni.

    Harrastuslaitteet erikseen. Toivottavasti laki pysyy sellaisena, että autotehtaat voivat työntää ulos pitkälle tulevaisuuteen erilaisia harrasteautoja. Ymmärtääkseni nyt lasketaan (MUTU) automerkin päästöt yhteen ja tekemällä esim. paljon sähköautoja, voi tehdas työntää ulos vaikka niitä vapareita (kuten Porsche tekee) -ilman sanktioita.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15225
      • Ajamisen Iloa

      Kaikki sähköautot ovat ilmatyynysämpylöitä koska akun energiatiheys on viidestuhannesosa bensatipasta ja auton massa kaksinkertainen ja ainoa tapa on yrittää karsia ilmanvastuksesta. Kun nyt on päätetty että hevoskilpailuun on pakko osallistua ponilla niin siltä ponilta pitää leikata korvat irti ja mieluiten häntä ja koko pääkin irti jotta sillä ois saumaa hevosia vastaan. Jäljelle jää juurikin pyöreähkö säkki jolla on neljä jalkaa. Sähköautot tulee näyttämään joltain ehkä vasta sitten kun kaikki ilo on niistetty pakottamalla ihmisten elämästä ja jäljellä on pelkästään sähköautoja. Pieni ilmanvastushan on hieno asia. MM. Opel Calibrassa aikoinaan. Mutta kun se menee överiksi niin ettei omaa logoa uskalleta edes laittaa kuin printattuna tuollaisen mikrokuvun alle niin sitten on menty hommassa pilalle. Kyllähän mersussa kuuluu olla tähtäin keulalla.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1673
        • vihti

        Ilmanvastuskerroin viiden istuttavassa katuautossa joku 0,2-0,3 väli onkin varmaan niiiiin merkittävä. Mutta joo täytyyhän sen mersun sloganin johonkin perustua, väkisin väännetty sämpylä syntyi
        E39 523i Turbo

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 769
          • Lappeenranta

          Originally posted by naikou View Post
          Ilmanvastuskerroin viiden istuttavassa katuautossa joku 0,2-0,3 väli onkin varmaan niiiiin merkittävä. Mutta joo täytyyhän sen mersun sloganin johonkin perustua, väkisin väännetty sämpylä syntyi
          Kyllä ilmanvastusksella on iso merkitys saavutetavaan käytännön rangeen maatieajossa. Ero 0,2 ja 0,3 välillä on valtava, koska kyseessä on kerroin. Lopulliseen ilmanvastukseen vaikuttaa poikkipinta-ala, joten SUV tyyppiset korkeat autot on tässä heikoilla, vaikka kerroin olisi hyvä. Toki niihin on helpompi sitten asentaa korkeutensa puolesta isot akut, mikä kompensoi tilannetta. Akun energiatiheys/paino ja tilavuus onkin parametri jolla rangea saa lisättyä.

          Sähkömoottoreiden hyötysuhteet on kaikkilla luokkaa 93%, joten sieltä lisämetrejä ei juuri saa ja tehoelektroniikassakin häviöerot on pienet.

          Autoista, joissa tavoitellaan pitkää toimintamatkaa, tulee väkisinkin sämpylöitä. Keulalla ei tavita tilaa moottorille, joten sen voi tehdä matalaksi ja lyhyeksi, mikä korostaa noita sämpylä muotoja. Saa nähdä mikä merkki kattaa takarenkaat ensimmäisenä ilmanvastuksen vuoksi.

          Miksi esim sähkö-Mersujen keuloista pitää tehdä tuollainen 'sivikkejä', sitä en tiedä. Kyllä tuossa varmasti vaihtoehtoja olisi, vaikka kaikenlaista sensoria tuon muovin taakse on piillotettuna autonomiseen ajamisen mahdollistamiseksi.
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7395
            • Oulu

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Saa nähdä mikä merkki kattaa takarenkaat ensimmäisenä ilmanvastuksen vuoksi.




            Last edited by Petri.Kekkonen; 18-04-2021, 12:02.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

              Tuo XL1 on sinänsä mielenkiintonen. 1l/100km. Ja tuo on sinänsä tuntematon, vaikka noita on valmistettu enemmän, kuin kaikkia Koenigseggejä tähän päivään mennessä yhteensä.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • gnz
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 428
                • -

                Originally posted by GameOver View Post
                Tuo XL1 on sinänsä mielenkiintonen. 1l/100km. Ja tuo on sinänsä tuntematon, vaikka noita on valmistettu enemmän, kuin kaikkia Koenigseggejä tähän päivään mennessä yhteensä.
                XL1 oli ihan mielenkiintoinen tekele VW:ltä, siitä samaa mieltä.

                Pitää muistaa tosta kulutuksesta, että kyseessä diesel-sähkö -hybridi, joten 1L/100km on jonkin standardi-testisyklin lopputulema.

                Käytännön lukema pelkällä dieselillä oli 2.3L/100km. Sinänsä ihan kova tulos tuokin.

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 769
                  • Lappeenranta

                  Löytyy nuo peitetyt takarenkaat Bemaristakin.

                  Munuaisissa alkaa olla jo vastaavaa korkeutta joten seuraavaksi takarenkaat peittoon kuten 30-luvulla.

                  Last edited by tiko4tiko; 02-06-2021, 20:20.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • aimoo
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 102
                    • Rauma

                    Originally posted by ///Jone View Post
                    Itse kun haihattelen seuraavasta autovalinnasta, niin ottaisin mielellään sähkiksen. Miksi? Koska teho, tehon välittömyys, tehon halpuus niin käytön kannalta kuin hankinnan, hiljaisuus, huoltovapaus, ulkonäkö (esim. Teslat ja myös ok tuo BMW i4) ja toki edistää co2 päästöjen vähennystä ja valinta tukee tietynlaista maailmankatsomusta. Itselle autossa paljon fiilistä tuo materiaalit, muotoilu, kiihtyvyys, semihyvä tuntuma kaarteissa ja yleisesti tunne ajaessa. Mielestäni se on korvien välissä missä autossa se tunne syntyy, ei ole mitään universaalia objektiivisuutta pitää V8:n tai V12:n soundista, kaiken muun ollen huonoa.

                    Ja sitten, jos katsoo uudehkoja autoja, jotka voisivat ajaa käyttöauton virkaa, niin bensa- tai dieselmoottorista ei tule juuri mitään positiivista mieleen. Kaasuun vaste on hidas, äänet tulee kaiuttimista ja pakoäänet taas vaimenee hiukkassuodattimiin - jäljelle jää vain erilainen hitaasti reagoiva moottori joka pahimmillaan värisee tai muutoin ääntelehtii kabiiniin. En aja radalla, joten niille ominaisuuksille ei painoarvoa. Noh, G20 BMW:tä ei ole tullut vielä ajettua, odotankin sen koeajoa kiinnostuksella (330e)...ehkä muutan mieleni.

                    Harrastuslaitteet erikseen. Toivottavasti laki pysyy sellaisena, että autotehtaat voivat työntää ulos pitkälle tulevaisuuteen erilaisia harrasteautoja. Ymmärtääkseni nyt lasketaan (MUTU) automerkin päästöt yhteen ja tekemällä esim. paljon sähköautoja, voi tehdas työntää ulos vaikka niitä vapareita (kuten Porsche tekee) -ilman sanktioita.
                    Voisin mielelläni testata sähkistä, mutta. Merkkiä en vaihda. budjetti on 20k€ ja F11. En saa sillä mitään sähköbimmeriä. toinen juttu, ne on aivan käsittämättömän rumia, I3, I4 ja mikä tää uus X5 kokone maasturin näköinen.
                    G20 farkkuna vois mennä mutta hybridi, varmaan ihan jees, mutta haluan sen mikä on täyteen ladattu herkkuja ja rahat riittää vain karvalakkiin jota en kelpuuta.
                    Taidan jatkaa vuodenkaks vielä F11 kanssa vaikka euro6 päästöluokan diesel auto on saatanasta.
                    530da m-sport touring 2015

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Sähköautoistahan ei tarttisi ns. "puhua" kuin jotain ideologiaa levittäisi, siinä pisteessä jossa ne saavuttavat kilpailukyvyn polttiksia vastaan hankintahinnassa suhteessa ominaisuuksiin. Tämä taso saattaa olla jo vuonna 2025, jos katsoo VTT:n ennusteita. Tätä ennen tarvitaan tukia ja toki infra pitää rakentaa sellaiseksi, että sähkö on edes vaihtoehto. Hyvä myös muistaa, ettei sähköstä tule vuosikymmeneen kuin marginaali-ilmiö ennusteiden mukaan. Jos Suomessa on se 3 miljoonaa autoa ja 2030 plugareita ja sähköjä niistä 300 000 kappaletta, eli noin 10%. Bensa ja diesel tupruaa siis about 2 700 000 auton tankissa.

                      Ne jotka höpöttää akkuteknologian heikkoudesta suhteessa polttoainetankkiin, niin kannattaa huomioida, että akkuteknologian kehitykseen investoiminen on ollut melko lapsen kengissä vuosikymmeniä. Kannattaa eka katsoa vaikka tiivistelmä Teslan markkinahömppä-videosta "battery day" ja sen jälkeen lukea vaikka VTT:n raportteja. Mm. akkujen energiatehokkuudessa paljon parannettavaa ja toiseksi akuston tuominen osaksi jäykistävää rakennetta säästää taas painoa.

                      Autojen muotoilua jos katselee menneeseen, niin ollaan aina enemmän tai vähemmän funktionaalisessa suunnittelussa kiinni, höystettynä ajan kuvaan kuuluvilla trendeillä. Nyt näyttää tulevan vahvasti sähköautoon sopiva muotoilu (jossa keula menettää funktiota pitää konetta sisällä), samalla sit leikitään näillä led ym. matrix-leffa valoilla. Sitä ei oikein osaa sanoa miten mittasuhteet säilyy. Hienoimpia sähköjä on minusta esim. Audin e-tronin se 4-ovinen ja Porschen Taycan. Niissä aika perinteisen oloinen layot, keulakin "tavanomainen GT".

                      https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/...uraportti_.pdf (sivu 19 tuo 2025 oletus ja sivulla 20 akuista)
                      Last edited by ///Jone; 18-04-2021, 19:12.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • Freak
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2541
                        • .

                        Originally posted by ///Jone View Post
                        ...akuston tuominen osaksi jäykistävää rakennetta säästää taas painoa.
                        Ja tämän seurauksena akuston vaihto vaikeutuu entistä enemmän. Kertakäyttö mikä kertakäyttö.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          99% ihmisistä siirtyisi sähköön jos ajoneuvo maksaisi 15-20k€ ja sillä pääsee 250 km. Ei tavallista kuluttajaa kiinnosta kiihtyvyys ja kaasunvasteet, vaan käyttökulut. Vai oletteko huomanneet että keskimääräisen kian ostaja kyselee loikkaako i20 kolmessa vai 11 sekunnissa sataan, jota sitäkään nopeutta keskimääräinen kotirouva tuskin montaa kertaa vuodessa ajaa.

                          Kiihtyvyydet ja kaasunvasteet on netin kiihdyttelijöille tärkeitä mutta suuressa kuvassa sähkäriltä odotetaan vain halpaa hintaa, kohtuullista rangea ja halpoja käyttökuluja. Em toteutuessa kerrostaloissakin asuvat siirtyvät sähköihin ja latailevat asemilla ja kauppakeskuksissa. Ennen halpoja sähköautoja ei suurta mullistusta tule tapahtumaan. Tuet tulisi jättää järjestelmästä pois, globaalisti, ne vääristävät valmistajat kehittelemään vain rikkaille suunnattuja malleja.

                          Itseäni ei kiinnosta kuin hinta, 250km range ja olemattomat käyttökustannukset. Leluiksi pidän tallissa muita bensalla kulkevia kikottimia, myös tulevaisuudessa.

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Originally posted by Freak View Post
                            Ja tämän seurauksena akuston vaihto vaikeutuu entistä enemmän. Kertakäyttö mikä kertakäyttö.
                            Uuden teknologian tai vanhan kehityksen äärellä ei tulevaa voi kauheasti historiasta ennustaa. Toki kaikki hypoteettiset mahtavuudet, joita esim. Tesla lupaa, voi olla toteutumattomia...

                            Kuitenkin on ilmeisesti hyvinkin mahdollista kehittää ns. miljoona-akku. Kestää koko auton elin-iän ja sen jälkeen toki pitää mahdollistaa jatkokäyttö.

                            Se, että jokin asia ei nyt ole mahdollista, ei poista tiettyyn suuntaan menemisen järkevyyttä. Toki samaan aikaan tarvitaan muitakin tekoja, tää nyt vaan yksi polku...
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2541
                              • .

                              Toki tuolla ajattelutavalla mikä vaan on mahdollista, kuten päästöttömän polttomoottorin keksiminen.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • mikae34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 4985
                                • Forssa

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                99% ihmisistä siirtyisi sähköön jos ajoneuvo maksaisi 15-20k€ ja sillä pääsee 250 km.
                                Kuulun ilmeisesti sitten siihen jäljelle jäävään yhteen prosenttiin koska en näkisi siirtyväni sähköön siinäkään tapauksessa.
                                Auto on liikkumaväline.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎