Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17522
    • Turku

    Ymmärrän kitinän. He, jotka eivät autoile, eivätkä aio hybiridiä tai sähköä elinaikanaan ostaa (esim. vanhukset), eivät halua maksumiehiksi ja heille pieni yhtiövastike on usein tärkeä asia.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2558
      • .

      Originally posted by Laku View Post
      Ymmärrän kitinän. He, jotka eivät autoile, eivätkä aio hybiridiä tai sähköä elinaikanaan ostaa (esim. vanhukset), eivät halua maksumiehiksi ja heille pieni yhtiövastike on usein tärkeä asia.
      Kyllä kyllä. Hyvin usein nämä on myös niitä, jotka vastustavat autoilua ja sen aiheuttamia päästöjä ja vaativat valtiota tekemään asialle jotain vihreän luonnon puolesta.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3572
        • Raisio

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        99% ihmisistä siirtyisi sähköön jos ajoneuvo maksaisi 15-20k€ ja sillä pääsee 250 km.
        Eli 250km range eli sähköautomaisesti se paras lukema mihin kesälämmössä pääsee 60km/h körötellen eli suomeksi turkuhesamotarilla talvipakkasilla muun liikenteen rytmissä käytännön range pahimmillaan 100km, ei jatkoon eikä edes lähellä
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Susiraja
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 361
          • Helsinki

          Originally posted by ritariässä View Post
          Eli 250km range eli sähköautomaisesti se paras lukema mihin kesälämmössä pääsee 60km/h körötellen eli suomeksi turkuhesamotarilla talvipakkasilla muun liikenteen rytmissä käytännön range pahimmillaan 100km, ei jatkoon eikä edes lähellä
          Eihän töhisköt aja muutenkaan liikenteen rytmissä joten ei oikeesti peruskuluttajan ajokäyttäytymistä muuttas. Tosin ei se talvella vielä silloinkaan rangea nostas 250km luokse. Ehkä johonkin 150km pääsis. Tosin nää samat sankarithan lähtee kotinurkiltaan sen 2 kertaa vuoteen joten käytännön merkitystä ei heidän elämässään ois.
          www.finnishcodriver.blogspot.fi

          Comment

          • Phaedrus
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1888
            • Helsinki

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            99% ihmisistä siirtyisi sähköön jos ajoneuvo maksaisi 15-20k€ ja sillä pääsee 250 km. Ei tavallista kuluttajaa kiinnosta kiihtyvyys ja kaasunvasteet, vaan käyttökulut. [...] Itseäni ei kiinnosta kuin hinta, 250km range ja olemattomat käyttökustannukset. Leluiksi pidän tallissa muita bensalla kulkevia kikottimia, myös tulevaisuudessa.
            Kuulostaa siltä, että lähimmäs kriteereitäsi tulisi VW:n e-UP! Hintaa jää hankintatuen jälkeen 23.800 euroa. Vanhan pommin romutuksesta saat 2.000 + 500 ja loput 1.300 tingit hinnasta. Range jää hieman speksistä (205 km), mutta pitenee ehkä softapäivityksellä. 0-100 11,9 sek ja huiput 130 km/h. Jos 99 % kuluttajista hakee tällaista autoa niin luulisi tämän mallin käyvän kaupaksi.

            Comment

            • Kanerv4
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 976
              • Tampere

              Originally posted by Phaedrus View Post
              Kuulostaa siltä, että lähimmäs kriteereitäsi tulisi VW:n e-UP! Hintaa jää hankintatuen jälkeen 23.800 euroa. Vanhan pommin romutuksesta saat 2.000 + 500 ja loput 1.300 tingit hinnasta. Range jää hieman speksistä (205 km), mutta pitenee ehkä softapäivityksellä. 0-100 11,9 sek ja huiput 130 km/h. Jos 99 % kuluttajista hakee tällaista autoa niin luulisi tämän mallin käyvän kaupaksi.

              Itseasiassa tuo Up uudemmalla akulla on yllättävän kiva auto, mulla ollut nyt pari Skodan Citigo autoa jotka ovat täysin vastaavia ja riittää mainiosti virta noissa, tuntuu että se 225km range on taulussa vaikka ajaa tunnin tampereen keskustaa ympäri ämpäri ja monta kymmentä kilometriä. Valoista lähtee 0-60km/h varmasti monta bensa autoa nopeammin ja hyvä on ajaa :think Kakkos auton virkaa ajaisi todella monella helposti. Lähinnä noiden myynnissä sakkaa se että kun on ajanut vanhaa uppia tai muuta kinneriä vuodelta -12 niin noita verrataan suoraan siihen. Menee heti kaupan kun saa vaan ratin taakse potentiaalisen ostajan, toi uusi malli kumoaa kyllä ennakkokäsityksen pärisevästä pikkukiposta. Nytkin on pihassa yksi millä ajaa viikottaiset ajot

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 795
                • Lappeenranta

                Originally posted by Phaedrus View Post
                Kuulostaa siltä, että lähimmäs kriteereitäsi tulisi VW:n e-UP! Hintaa jää hankintatuen jälkeen 23.800 euroa. Vanhan pommin romutuksesta saat 2.000 + 500 ja loput 1.300 tingit hinnasta. Range jää hieman speksistä (205 km), mutta pitenee ehkä softapäivityksellä. 0-100 11,9 sek ja huiput 130 km/h. Jos 99 % kuluttajista hakee tällaista autoa niin luulisi tämän mallin käyvän kaupaksi.
                Sähkö up vai bensa Golf? Ko. valintatilanteessa oma valinta olisi jälkimmäinen.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • jx166
                  BTCF Member
                  • May 2014
                  • 175
                  • Helsinki

                  Originally posted by Laku View Post
                  Ymmärrän kitinän. He, jotka eivät autoile, eivätkä aio hybiridiä tai sähköä elinaikanaan ostaa (esim. vanhukset), eivät halua maksumiehiksi ja heille pieni yhtiövastike on usein tärkeä asia.
                  Toki näin. Asunto-osakeyhtiössä on monia juttuja mitä joku käyttää vähemmän ja joku enemmän - pisimmälle viety juttu on tämä hissien rakentaminen jälkeen päin, jota on jyvitetty osakkeille perustuen siihen missä kerroksessa asuu

                  Sähköautojen latauspisteet ovat kuitenkin taloyhtiön infraa, joka nostaa kaikkien (autopaikallisten) asuntojen hintaa. Jos epäsuhta on suuri, eli osalla ei ole autopaikkaa, niin kuluja voi jakaa myös siten, että ne maksaa, jotka haluaa latauspisteen (osakasvähemmistön hanke tai osakasmuutostyö). Tällöin ei kenenkään tarvitse periaatteesta vastustaa, ns. verhonkahistelijat mainittu
                  G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

                  Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by Phaedrus View Post
                    Kuulostaa siltä, että lähimmäs kriteereitäsi tulisi VW:n e-UP! Hintaa jää hankintatuen jälkeen 23.800 euroa. Vanhan pommin romutuksesta saat 2.000 + 500 ja loput 1.300 tingit hinnasta. Range jää hieman speksistä (205 km), mutta pitenee ehkä softapäivityksellä. 0-100 11,9 sek ja huiput 130 km/h. Jos 99 % kuluttajista hakee tällaista autoa niin luulisi tämän mallin käyvän kaupaksi.
                    Kyllä. Hinnan vain pitää olla tässä kokoluokassa 10-15k€ välimaastossa massamyyntiä saavuteltaessa, range tuossa hintaluokassa riittää 99% ihmisten ajoihin, keskimääräinen pvä ajosuorite on alle 50km. Harva käy lapissa siis vaikka yleisestä interwebin tarinoista voisi muuta kuvitellakin, ja todella harva tekee sen kusematta.

                    Originally posted by Kanerv4 View Post
                    Itseasiassa tuo Up uudemmalla akulla on yllättävän kiva auto, mulla ollut nyt pari Skodan Citigo autoa jotka ovat täysin vastaavia ja riittää mainiosti virta noissa, tuntuu että se 225km range on taulussa vaikka ajaa tunnin tampereen keskustaa ympäri ämpäri ja monta kymmentä kilometriä. Valoista lähtee 0-60km/h varmasti monta bensa autoa nopeammin ja hyvä on ajaa :think Kakkos auton virkaa ajaisi todella monella helposti. Lähinnä noiden myynnissä sakkaa se että kun on ajanut vanhaa uppia tai muuta kinneriä vuodelta -12 niin noita verrataan suoraan siihen. Menee heti kaupan kun saa vaan ratin taakse potentiaalisen ostajan, toi uusi malli kumoaa kyllä ennakkokäsityksen pärisevästä pikkukiposta. Nytkin on pihassa yksi millä ajaa viikottaiset ajot
                    Ennakkoluulot ihmisillä on vielä suuria, tässäkin tapauksessa akkujen tuoma matala painopiste tukevoittaa todella paljon vastaavaan polttikseen verraten. Suoritusarvot riittää suomen tieliikenteessä laillisilla nopuksilla erinomaisesti. Kuljetuskapasiteettkin riittää suomalaiseen tapaan jossa autolla liikkuu pääsääntöisesti yksi ihminen, kuski.

                    Originally posted by tiko4tiko View Post
                    Sähkö up vai bensa Golf? Ko. valintatilanteessa oma valinta olisi jälkimmäinen.
                    Kumpi jos up olisi 10-15k€ ?

                    Comment

                    • Attekun
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2013
                      • 1407
                      • Saarijärvi

                      Originally posted by Kanerv4 View Post
                      Itseasiassa tuo Up uudemmalla akulla on yllättävän kiva auto, mulla ollut nyt pari Skodan Citigo autoa jotka ovat täysin vastaavia ja riittää mainiosti virta noissa, tuntuu että se 225km range on taulussa vaikka ajaa tunnin tampereen keskustaa ympäri ämpäri ja monta kymmentä kilometriä. Valoista lähtee 0-60km/h varmasti monta bensa autoa nopeammin ja hyvä on ajaa :think Kakkos auton virkaa ajaisi todella monella helposti. Lähinnä noiden myynnissä sakkaa se että kun on ajanut vanhaa uppia tai muuta kinneriä vuodelta -12 niin noita verrataan suoraan siihen. Menee heti kaupan kun saa vaan ratin taakse potentiaalisen ostajan, toi uusi malli kumoaa kyllä ennakkokäsityksen pärisevästä pikkukiposta. Nytkin on pihassa yksi millä ajaa viikottaiset ajot
                      Allekirjoitan tämän. Koeajoin seatin mii electricin joka on käytännössä sama auto. Yllättävän hauska ajaa. Omistaja onnistui omansa ostamaan siitä lanseerauskampanjasta jolloin hinta oli 16ke nurkilla muistaakseni. Siinä sai paljon autoa pieneen rahaan
                      Toyota Alphard MS
                      Peugeot e-2008
                      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        mä en usko että aika ole vielä valmis massasähköautoille. tarvitaan latausinfra jossa ihmisen ei tarvii miettiä missä auton lataus onnistuu. Eli käytännössä yhtä laaja verkosto kun on bensaasemia. Kestää vielä hetken, että tuo toteutuu. Sitten toi töpselirumba pitäisi helpottua. langaton lataus joka parkkipaikalle niin aina kun auto pysähtyy se lataa itseään ilman noita johtojen räpeltämisiä. Itse jaksan 1 kerran päivässä johdon pistää, mut kauppareissuilla täysin turhaa leikkiä, mut eipä toi hybridi sieltä mitää virtaa saa kauppareissun aikana.

                        Mutta murros on silti yllättävän nopea. paljon nopeampi kun itse uskoin. 1-2 vuotta eteenpäin voi tilanne olla jo tosi erilainen.

                        Bemari leikkii minusta liian isolla panoksella kun huutelee ettei luovu polttiksista. Käytännössä kaikki muut valmistajat on jo ilmoittaneet aikataulun luopumiselle. Tuotekehitysrahat ohjataan kahteen osastoon ja bemari on pieni valmistaja jolla ei riitä rahat 2 voimalinjan täyteen kehitykseen. kuitenkin 100% tosiasia on että polttikset ajetaan alas niin ei tuossa voi kun hävitä. nykyjohto leikkii bmw tulevaisuudella. Tämä vaan oma mielipide, mutta olisin toivonut edelläkävijän leimaa. eka valmistaja joka olisi lähtenyt rakentamaan ajettavaa sähköautoja eikä jotain maailman pelastaja autoa. M sarjalainen sähkis, jolla tehty ringin sähköautojen ennätys. Mä uskon että sähköautosta voi tehdä urheilullisen ja ajajan auton myös. kun polttisten tekeminen lopetetaan niin tuollaisia tullaan tekemään. Amg e, M eletricsport ym. Voisi aikalailla heittää jo ennustuksen että toi nykyinen m3/m4 jää vikaksi polttisämmläiseksi. 7 vuoden aikaikkuna uuden julkaisuun niin kuka uskoo että 7 vuoden päästä tulee enään polttisämmäläistä uutena?
                        Last edited by duckland; 21-04-2021, 08:31.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu



                          Kyllä siellä asiat pyörii vaikka polttomoottoreita sanotaankin valmistettavan jatkossakin.

                          En tarkoita pelkästään yllä olevan linkin osalta.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Tällaisten tietojen tuominen esiin on autotehtaille varmaan hieman jännittäviä. Kun sanotaan, että joidenkin vuosien päästä akkujen kapasiteetti tuplaantuu ja latausaika puolittuu, niin se voi vaikuttaa nyt tehtäviin ostopäätöksiin.

                            Kannattaa muuten huomata, kun sähköä vertaa polttikseen, että niin energian hinnan kuin kevyemmän verotuksen takia sähköllä ajetun 100 km kulu on kotilatauksella jossain 1,5 - 2,5€ tuntumassa, kun vastaavan polttiksen 3-4 kertainen. Jos ajaa vaikka 20tkm vuoteen, niin säästö yli 1000€. Lisäksi huolloista lähtee muutama satku per. vuosi...

                            En usko, että välttämättä näinkään sähkö tulee edullisemmaksi. Mutta ero ei ole niin suuri enää.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17522
                              • Turku

                              Originally posted by jx166 View Post

                              Sähköautojen latauspisteet ovat kuitenkin taloyhtiön infraa, joka nostaa kaikkien (autopaikallisten) asuntojen hintaa. Jos epäsuhta on suuri, eli osalla ei ole autopaikkaa, niin kuluja voi jakaa myös siten, että ne maksaa, jotka haluaa latauspisteen (osakasvähemmistön hanke tai osakasmuutostyö). Tällöin ei kenenkään tarvitse periaatteesta vastustaa, ns. verhonkahistelijat mainittu
                              Remontit harvoin nostavat asuntojen hintaa nettona. Itse en maksaisi lisää osakkeesta, vaikka olisi infra kunnossa s-autoille.
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by Laku View Post
                                Remontit harvoin nostavat asuntojen hintaa nettona. Itse en maksaisi lisää osakkeesta, vaikka olisi infra kunnossa s-autoille.
                                Mutta ostaisitko mieluummin sellaisen, jossa on infra kunnossa vai sellaisen, jossa ei ole?

                                Asunnon myynnin näkökulmasta sillä myyntiajalla saattaa olla isokin rahallinen merkitys.
                                -22 Lexus ES300h
                                -07 Subaru Outback

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎