Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ei sähköautojen ole tarkoitettu tuottaa ajonautintoa ja fiiliksiä vaan lattea siirtyminen paikasta paikkaan. Ainoa millä voi fiilistellä on liikennevaloista toisiin. Sähköautojen juttu on multimediaanit, äpit ja rangen kasvattaminen taloudellisella ajolla ja ajotapojensa seuraaminen.

    Hyvällä voimalinjalla, keveydellä ja ajo-ominaisuuksilla varustettu polttis antaa fiiliksiä ja tunnetta, niillä ajaminen on kerta toisensa jälkeen fiilistä. Sitä ei vaan saa sähköatuoon istutettua vaikka kuinka olisi äänitehostetta tai suorakiihtyvyyttä, sähköautossa on 1/10 sitä mitä em polttiksesta saa.

    Näin se vaan menee nyt ja tulevaisuudessa, varsinkin silloin kun ysärin polttiksella vielä ajellaan itse ja sähköautot on itseohjautuvia (joka on täysin älyvapaa ajatus) ja tulevia sukupolvia ei kiinnosta autot.
    Ei välttämättä. Nyt tehdään tingelitangeli autoja, mutta kunhan markkina yleistyy niin aivan varmasti sieltä löytyy markkinarako myös riisutummalle ajettavaksi tehdylle sähköautolle. Eihän ajoominaisuudet ole riippuvaisia käytetystä tekniikasta millä liike tehdään. Enkä tuosta painostakaan olisi huolissaan. Ei nää nykybemaritkaa oo mitää kevyitä enään. Se voimantuotto mikä sähköllä tulee niin suosittelen oikeasti kokeilemaan. Ei sitä tajua ennekun kokeilee. Täysin viiveetön, joka on oikeasti aika makee tunne.

    Myöskään itseohjautuvuus ei ole sähköautojen juttu. Ihan polttibemari ohjaa autopilotin voimin. Nää tunnutaan yhdistävän liikaa sähköauton ominaisuuksiksi. Sähköauton ero on vaan se moottori. Loput on vaa samaa tingelitangelia moottorista riippumatta.

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2541
      • .

      Originally posted by duckland View Post
      50 vuotta jokainen valmistaja on voinut tehdä autosta omanlaisensa. 4 pyörää, moottori vaihdelaatikko ja pari penkkiä. Ei mitään eroa sähköautoihin. Täysin samat lainalaisuudet. Se kuka osaa tehdä siitä parhaan feedbackin kuskille antavan mutkiin kivasti taittuvan on sitten toivon mukaan bemari. Loppujen lopuksi ainoa ero polttisbemariin on, että tehoa on puolet enemmän ja ääntä puolet vähemmän. Minusta suunta on enemmän kun oikea.
      Tehoa puolet enemmän, painoa tuplaten ja ääntä puolet vähemmän ja sekin puolet mitä jää on vain ärsyttävää melua.

      Ruokailussakin suuri osa nautintoa on siitä tulevat tuoksut ja hajut. Ei tartte kuin kuvitella käristyvää mehevää pihviä niin jo tulee nälkä. Aistit ja nautinnot ovat todella kiinni toisissaan. Ihmettelenkin vegaaneja. Eihän ruoho haise miltään. Paitsi poltettaessa. Tai kuuron miehen menetystä, kun ei kuule
      naisen voihkivan.

      Minulle ainakin suuri osa autoilua on siitä tulevat äänet, sulosoinnut, joita erityisesti vapaasti hengittävä bensamoottori tuottaa. Muiden aistien tuottamat ärsykkeet eivät vain voi korvata sitä puuttuvaa. Bensalenkkari mikä bensalenkkari.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by duckland View Post
        Se voimantuotto mikä sähköllä tulee niin suosittelen oikeasti kokeilemaan. Ei sitä tajua ennekun kokeilee. Täysin viiveetön, joka on oikeasti aika makee tunne.
        Ajattelitko etten olisi koeajanut sähköautoja

        Kuten Freak tuossa kirjoitti, näin se on.

        Comment

        • duckland
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 418

          Mä oon ehkä eri mieltä painosta. Uusi m5 menee tonne 2500 kilon huitteille eli teslan ja taycanin kanssa ollaan aikalailla samoissa. Tässä on täysin turha vertaa nyt 20 vuotta vanhoihin autoihin. Myöskään yhtäkään vapaasti hengittävää bemaria ei voi tilata uutena. Täytyy ymmärtää tässä vertailu uusien autojen kesken ei vertailtaisi vanhoihin näitä tässä tapauksessa. Ääni taitaa olla ainut mikä puuttuu edelleen. Mutta tämä on enemmän makuasioita. Ajoominaisuuksiin sillä ei oo mitää tekemistä.

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1673
            • vihti

            Onhan sähköpelit rallicrossissa vissiinki aika kovia jo tänäpäivänä ja pikespeakissa pelaa hyvin kun sähkis ei ole moksiskaan ilman tiheyden muuttumisesta, mutta mäen huipulla on jo kaikki virta käytetty kun nimenomaan painon takia akkua ei ole kun just se minkä tarvitsee. Semmoinen moottoriurheilulaji kuten F1 niin en usko että kymmeniin vuosiin päästään siihen että yhdellä autolla lähdöstä maaliin ja vauhti on kuten polttiksella sekä kaikki pelaa ku junanvessa(vain muutamia tekniikasta johtuvia keskeytyksiä) toisin kuin nykyisillä hybrideillä.

            Liikenteessä nämä on hyviä vaikka vähän pienemmällä rangellakin, voi jättää halvan farmari polttiksen sitten vaikka lomareissuja varten jos tarvii, tuskin suurimmalla osalla etelä-Suomessa asuvalla on oikeasti enempää kuin 300km tarvetta päivittäiseen käyttöön, kätevä siinä mielessä on kun huoltoasemalla ei tarvi enää asioida vaan ”tankki täyteen” hoituu yön aikana vaikka normaali 230V töpselistä, omilla ajoilla se olisi jokatoinen-kolmas yö latauksessa
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15225
              • Ajamisen Iloa

              Originally posted by duckland View Post
              Mä oon ehkä eri mieltä painosta. Uusi m5 menee tonne 2500 kilon huitteille eli teslan ja taycanin kanssa ollaan aikalailla samoissa. Tässä on täysin turha vertaa nyt 20 vuotta vanhoihin autoihin. Myöskään yhtäkään vapaasti hengittävää bemaria ei voi tilata uutena. Täytyy ymmärtää tässä vertailu uusien autojen kesken ei vertailtaisi vanhoihin näitä tässä tapauksessa. Ääni taitaa olla ainut mikä puuttuu edelleen. Mutta tämä on enemmän makuasioita. Ajoominaisuuksiin sillä ei oo mitää tekemistä.
              Kannattaa joskus kokeilla jotain kevyttä sporttista autoa se nyt vaan on ihan eriasia. Millään muulla ei ole niin paljon ajo-ominaisuuksien kanssa tekemistä kuin sillä painolla. 2500kg on kevyen kuorma-auton massa, se on jo lähtöjään täysin pilalla. Ja se että ainoa mikä puuttuisi on ääni niin kyllä nyt niin kaukana totuudesta kun olla ja voi. Mutta tämä on kuin vitsi että jos pitää selittää niin vitsi on jo pilalle, en ala selittelemään joko tajuaa tai ei. Kyse on ajamisen ilosta, siitä itse prosessista nauttimisesta ja kuinka oleellisesti mukana siinä itse on. Sinulla voi hyvin olla sellainen sähköauto että se kiihtyy 2,5s 0-100 mutta yleensä näitä kuskeja yhdistää myös se ettei kuitenkaan uskalleta ajaa kovaa joten se vauhdinkasvaminen nopeasti ja vaivattomasti saattaa olla jopa pois kokemuksesta. Lisäksi tuolla mutkateillä pitää aina pitää ensimmäisenä mielessä että joka-ikisen mutkan takaa tai pihalta voi tulla lapsi tai peura tai hirvi tai traktori tai puimuri tai siellä voi olla mitä tahansa muutakin. Jos vauhtia on aivan päättömästi niin se ei palvele kenenkään etua.

              "There is a huge difference between power to weight ratio and what I call weight to power ratio.

              It is possible to disguise a heavy car’s dynamic performance with complex inter-active suspension and electronic wizardry but it will never match the vehicle dynamics and transient handling characteristics that a light weight car can deliver."


              Gordon Murray 16. syyskuuta 2020.
              Last edited by Remotion; 01-04-2021, 21:15.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1016
                • Pikis

                Ottamatta kantaa muihin parametreihin niin meidän pihassa olevista suht samanikäisistä bemareista täyssähkö on selvästi kevyempi kuin polttikset.
                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2003
                  • Tampere/kainuu

                  Originally posted by duckland View Post
                  Mä oon ehkä eri mieltä painosta. Uusi m5 menee tonne 2500 kilon huitteille eli teslan ja taycanin kanssa ollaan aikalailla samoissa. .
                  F90 M5 painaa 1855kg.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6708
                    • PK-seutu

                    Turhaa vääntöä nyt. Suurin osa tiedostaa, että sähköenergialla auton liikuttaminen on ihan pätevä tapa liikkua paikasta toiseen. Sitä ei tarvitse puolustella.

                    Yhtälailla kiloWattimiehet voi tunnustaa, että joillekin "ajamisen fiilis" voi tarkoittaa myös ääntä, tuoksua, kierroslukumittaria, jopa manuaali vaihteistoa hyvänen aika.


                    Itse olen ainakin todennut nyt viime syyskuusta asti i3:lla ajaneena, että sähkö on vallan pätevä energiamuoto itsensä maitokauppaan kuskaamiseen. i3 on jopa aika hauska ajettava. Ja vaikkei mikään Tesla olekaan niin valoista lähtee kuin raketti. Käyttöautoksi varsin hyvin etenee. Ja ajaminen on (vielä tänä päivänä) niin halpaa, että hymyilyttää senkin takia. Mutta pakko myöntää, että hymy olisi vielä leveämpi jos olisi avo M3 ratissa ja voisi lyödä V8 S-moottoria tulille ja viillettää aamunkoittoon. Siihen on on turha yrittää millään mauttomalla ja hajuttomalla ja äänettömällä sähkövatkaimella päästä. Ihan sama montako tuhatta heppaa tai miten iso näyttö on kojiksessa.
                    Last edited by pyroz; 02-04-2021, 00:27.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Turhaa vääntöä nyt. Suurin osa tiedostaa, että sähköenergialla auton liikuttaminen on ihan pätevä tapa liikkua paikasta toiseen. Sitä ei tarvitse puolustella.

                      Yhtälailla kiloWattimiehet voi tunnustaa, että joillekin "ajamisen fiilis" voi tarkoittaa myös ääntä, tuoksua, kierroslukumittaria, jopa manuaali vaihteistoa hyvänen aika.


                      Itse olen ainakin todennut nyt viime syyskuusta asti i3:lla ajaneena, että sähkö on vallan pätevä energiamuoto itsensä maitokauppaan kuskaamiseen. i3 on jopa aika hauska ajettava. Ja vaikkei mikään Tesla olekaan niin valoista lähtee kuin raketti. Käyttöautoksi varsin hyvin etenee. Ja ajaminen on (vielä tänä päivänä) niin halpaa, että hymyilyttää senkin takia. Mutta pakko myöntää, että hymy olisi vielä leveämpi jos olisi avo M3 ratissa ja voisi lyödä V8 S-moottoria tulille ja viillettää aamunkoittoon. Siihen on on turha yrittää millään mauttomalla ja hajuttomalla ja äänettömällä sähkövatkaimella päästä. Ihan sama montako tuhatta heppaa tai miten iso näyttö on kojiksessa.
                      +1

                      Tämä juuri itselläkin on ajatus, en siis ole sähköautovastainen ja sellainen on tulossa meillekin, ei tosin minun käyttööni mutta tulee kuitenkin
                      Onhan sähkö mm minun jälkikasvuni juttu, se on selvä enkä ala siitä väittelemään heidän kanssaan, ihan turha väittely. Sama kun koittaisi puhua markoista ja euroista.

                      Comment

                      • miyli
                        BTCF Member
                        • Dec 2008
                        • 2084
                        • Naantali

                        Samoin kuin 2 edellistä postausta.
                        Tuntuu juu että osalle ei mikään muu vaihtoehto ole oikea kuin sähköauto ja niiden mielestä se pitäis olla näin kaikille. Eikä siinä mitään, Itse ostaisin kyllä myös Tesla 3 käyttikseksi jos se ei olis niin saatanan ruma ainakin omasta mielestä
                        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                        0-200km/h 11.40s
                        100-200km/h 6,00s
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1361
                          • Tampere

                          On se ruma muidenkin mielestä. Työkaveri on nyt vuoden päivät kurvaillut tuollaisella. Sanoi että ihan pätevä peli kaikin puolin kunhan asennoituu että laatu on vähän ladaa. Mutta sehän ei varsinaisesti toimintaan vaikuta.

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            Ainakin omasta puolesta voin sanoa että en väheksy harrasteautoja ja kevyitä bensakiitäjiä. Enkä niiden kuskeja. Kyllä tuntuu enemmän fiilis olevan että sähköautoja yritetään mollaa olemattomilla syillä. Kuten liian kova kiihtyvyys. Perusteena että ei sellaista kukaan tarvii. Lisäksi ajatusmalli, että sähköautolla ajava ei tietenkään osaa ajaa. Itsellä ei sähköautoa ole, mutta voimalähde on silti itseä ainakin kiinnostava. Kuten jo mainittu riisuttu kevyehkö sähköauto odottaa tulemista. Tesla roadster voi olla lähellä sitä. Harmi taas että tesla. Mielummin bemari ja bemarin ajoominaisuudet. Kyllä mä muistan kuinka vitutti kun bemari luopui vapaastihengittävästä moottorista. Meinasin luopua bemareista, koska noita turbolagi autoja en osta oli motto. Tuntuu samantyylistä olla sähköautoja kohtaan. Eihän se ole kun voimanlähde vaan. Bensa, sähkö, kiisseli. Sama kinastelu, jokaisella on oma kannattajakuntansa. Koska tää on sähköauto topic niin molemmat mielipiteet kuuluu tänne risut ja ruusut, silti liian kova kiihtyvyys on aika skeida peruste.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 2003
                              • Tampere/kainuu

                              Originally posted by duckland View Post
                              . Mielummin bemari ja bemarin ajoominaisuudet. Kyllä mä muistan kuinka vitutti kun bemari luopui vapaastihengittävästä moottorista. Meinasin luopua bemareista, koska noita turbolagi autoja en osta oli motto. .
                              Tämä.

                              Täytynee odotella suoraan vapaasti hengittävistä polttomoottoreista sähköön jahka käytettyinä markkinoilla järkevästi. Tekohengitetty polttomootori ei ole vaihtoehto.

                              Sähkö ja hybridi teknologia (luotettava) tuntuu olevan vielä useilla premium merkeillä hieman hakusessa.

                              Ainoa mielestäni laadukkaasti rakennettu sähköauto on i3 joskin lapsentauteja sisältääkin. Kalliin valmitustekniikkansa takia enään ei nähdä kyseistä rakennetta tulevissa sähköautoissa.

                              Tämä näkemys perustuu omaan näppituntumaan mitä näitä sähkövispilöitä on tullut ruuvattua työn puolesta. Näkemys kattaa myös paljon hypetetyn amerikkalais valmistajan tuotteet.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 769
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by zakspeed View Post
                                Tämä.

                                Sähkö ja hybridi teknologia (luotettava) tuntuu olevan vielä useilla premium merkeillä hieman hakusessa.
                                Sama.

                                Mun edellinen 40e oli selkästi sarjaa nopeasti markkinoille tuotu auto, joka pitkän ajan luotettavuutta ei oltu testattu vaan testaajana olivat käyttäjät. No ajettelin, että G05 malliin asiat on opittu edellisetä generaatiosta ja muista hybridimalleista. Toistaiseksi kaikki hyvin, mutta eipä autollakaan ole ikää vasta kuin runsas vuosi. Muutamaa pikku softa juttua (joita ei sitten kuntoon tunnu saavan) lukuunottamatta huoleton käyttöauto tähän mennessä.

                                Nyt on tulossa bimmeriltä varteenotettavia (datasheetin mukaan ainakin) sähköautoja. Itsellä ei ole uskallusta mennä noita ennakkotilaamaan juurikin laatusyistä. Ja toinen syy on, että pikalatausinfra matka-ajoon on aivan lastenkengissä Suomessa. Kaikki valmistajat puskevat nyt kovalla aikataulupaineella uusia mallejaan ja aivan varmasti niissä on keskeneräisyyksiä. Sinänsä tekniikka on paljon yksinkertaisempaa kuin polttomoottorissa, hybridistä puhumattakaan, mutta softapuoli on laajentunut hurjasti. Amerikkalainen merkki on pakottanut/kääntänyt markkinan siihen (vai onko softa vain aina aluksi kuraa), että kuluttaja testaa ja bugit korjataan sitä mukaan kun datamining-älyrobotit niitä paretolistalle tuovat ja softa paivitetään sitten modernisti etänä (ja enempiä testaamatta luodaa sitten 2nd gen virheitä ) Toki paljon halvempaa ja nopeampaa kuin testaaminen rajallisella kalustolla omin voimin ennen markkinalaunchia. Saman näyttää olevan uudessa volkkarissa, joten enpä oikein siis jaksa uskoa että muut olisivat jotenkin parempia, vaikka premium merkeillä softasta on vahvaa osaamista jo nyt.

                                Parasta on odotella vuosikymmenen puoleen väliin, jotta sähköautoilun pioneerit ovat testanneet tuotteet kuntoon. Edellisen hybridin ostin 'yhden sukupolven' liian aikaisin, sitä virhettä en tee enää uudelleen.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎