Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    Originally posted by ///Jone View Post
    Kotilatauksessa idea, että se maksaa sen 1000€ ja sen jälkeen voit latailla 11kw teholla sähköautosi aina kotona. Ei ole katteita. Energian hinta tuskin eroaa huoltoasemaan verraten, miksi eroaisi?

    Samoin se on mukava latailla kotona. Vaivattomuutta.

    Toki tekniikka kehittyy ja esim Ioniq5 luvataan 20 minuutissa 10-80% lataus. Kohta ollaan niin nopeassa tasossa, että kotilatauksen hyödyt kaikkoaa.
    tää on muuten hyvä pointti. kotilautauksen mahdollisuus ei tee oikeastaan tuossa muuta kun mukavuuden halua. Toisaalta tonni on halpa hinta ettei tarvii tankkailla eikä latailla autoa, mutta takaisinmaksuaikaa tuolle voi olla vaikea laskea kun noin ajattelee.

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15250
      • Ajamisen Iloa

      Originally posted by Laku View Post
      Ymmärrän kitinän. He, jotka eivät autoile, eivätkä aio hybiridiä tai sähköä elinaikanaan ostaa (esim. vanhukset), eivät halua maksumiehiksi ja heille pieni yhtiövastike on usein tärkeä asia.
      En ainakaan itse halua maksaa euroakaan muiden kustannuksia siitä että taloyhtiöstä joku tarvitsee itselleen samalla voimalaitoksen.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 504
        • Kouvola

        Jännä nähdä miten tulevaisuudessa mahtaa s-auton käyttökustannukset per kilometri kehittyä jahka yleistyvät niin paljon, että valtion verotulot alkavat pudota. Mahtaako tulla lähes yhtä kalliiksi, kuin nykyään normiautolla ajo?

        Jostain ne puuttuvat rahat autoilijalta napataan, mutta mistä ja miten. Kellään kristallipalloa saatavilla?
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2765
          • Espoo, HML

          Originally posted by Laku View Post
          Kyllä, tuollaisella esimerkillä, jos itse teet ja edullisilla tavaroilla. Riippuu toki lähtökohdastakin.

          Tässä puhuttiin kylläkin talonyhtiön hankkeista ja ne jostain kumman syystä tahtovat nousta hermeettisiin hintoihin vs. itse tehdyt vastaavat . Mahtaako 1k€ per asunto riittää ja autottomat sekä autopaikattomat eivät halua noihin talkoisiin osallistua.
          Originally posted by pyroz View Post
          Totta toki. Jos taloyhtiön autosähköremontti maksaakin 10k€ per asunto niin on aika selvää ettei se "kannata" noin niinkuin suoraan myyntimielessä.

          Oleellista noissa onkin, ettei vaan soiteta sille tyhjästä laskuttavalle isännöitsijälle, joka ei tiedä mistään mitään vaan googlaa kalleimman konsulttifirman tekemään ensin kartoituksen kymppitonnilla, jonka jälkeen päätetään googlen suositusten perusteella tilata varsinainen homma kalliimmalla mahdollisella tavalla, eikä fiksuimmalla. Mutta tuo nyt on arkipäivää taloyhtiöissä muutenkin
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Hetken pohdinta infrasta, en näkisi että kerrostaloihin kannattaa edes rakentaa nyt tai tulevaisuudessa latausinfraa, eihän niissä ole omia huoltoasemiakaan, saati ruohonleikkureita, auroja yms ?
          Kyllä, autot tullaan lataamaan kauppakeskuksissa, latauspysäköinneissä jne. Näille kehittyy kyllä infra joka on kustannustehokas, jopa moni okt lataaja tulee miettimään 3k€ pikalaturin hankintaa kun em sähköä saa halvemmalla. Jos kaupunkieläjän päivä ajot on ka alle 50km tarvitseeko autoa roikottaa joka päivä letkussa ?, ei, edes pienemmällä rangella.

          Pitää muistaa että nyt on hype kuumimmillaan, ihmisille myydään mielikuvia ja tyhmyyttäkin.
          Originally posted by Remotion View Post
          En ainakaan itse halua maksaa euroakaan muiden kustannuksia siitä että taloyhtiöstä joku tarvitsee itselleen samalla voimalaitoksen.
          Originally posted by ///Jone View Post
          Kotilatauksessa idea, että se maksaa sen 1000€ ja sen jälkeen voit latailla 11kw teholla sähköautosi aina kotona. Ei ole katteita. Energian hinta tuskin eroaa huoltoasemaan verraten, miksi eroaisi?

          Samoin se on mukava latailla kotona. Vaivattomuutta.

          Toki tekniikka kehittyy ja esim Ioniq5 luvataan 20 minuutissa 10-80% lataus. Kohta ollaan niin nopeassa tasossa, että kotilatauksen hyödyt kaikkoaa.
          Lakimielessä hankinta taloyhtiöön on selkeä homma. Taloyhtiöissä yhtiökokouksessa kaksinkertainen hyväksyntä eli 2/3 määräenemmistö kaikilta kokoukseen osallistuvilta taloyhtiön osakkailta osakemäärän mukaan,
          sekä erikseen myös autopaikkat omistavilta osakkailta, jos autopaikat eivät ole taloyhtiön omistuksessa.
          Lasku infrasta menee kaikille autopaikkaosakkeen omistaville. Halusit latausaseman tai et. Latausaseman hankinta ja käyttökulut menee autopaikkaosakkeen omistavalle / käyttäjälle.
          Jos autopaikat ovat taloyhtiön, niin kaikki osakkaat maksavat ifran ja latausasemat.
          Jos kaikki autopaikat ovat autopaikkaosakkeilla, niin kuluja ei taloyhtiöstä pelkästään asunto-osakkeen omistavalle tule.

          Infrassa on tietysti kohteesta riippuen eroa. On kohtuu helppoa vetää toimiva 11kW latausasema omakotitalon seinään lähelle sähkökeskusta. Hinta jää asennettuna tonnin molemmin puolin.

          Taloyhtiöissä homma ei ole ihan noin yksinkertainen.
          Tarvitaan riittävä taloliittymä, riittävä sähkökeskus, kuormanhallinta/ohjausjärjestelmä, riittävä kaapelointi, sähkön käytön mittaus ja laskutus järjestelyt (manuaalisesti sähkömittareita, automaattilaskutus, käytönhallinta jne.)
          Sen muutaman paikan voi varmaan tehdä pienellä kustannuksella lämmitystolpasta ja pienemmällä latausvirralla.
          Haasteita alkaa tulla, kun ladattavia autoja on kymmeniä ja autoja halutaan ladata korkeammilla virroilla. Pahimmillaan investoidaan useaan kertaan.

          Sähkösuunnitteluun saa taloyhtiössä ulkopuolisella teetettynä menemään pari tonnia, loput sitten halutun infran mukaan.
          Vähän jos on kartalla mitä on ostamassa, niin tarjoukset saa kyllä linjaan. Osan toimijoista kanssa voi tosin sitoutua ylläpitomaksuihin yhden järjestelmätoimittajan kanssa. Näitä kannattaa välttää.

          Sähkölatausinfran vaikutuksesta asunto- ja autopaikkaosakkeiden hintaan on todettu positiivinen vaikutus.
          Eli jos taloyhtiössä on auton latausmahdollisuus, niin ainakin tällä hetkellä on myös asuntojen hinnan todettu nousevan.

          Korkeajännitelataukselle tulee varmasti olemaan kysyntää. Taloyhtiöissä ei virransyöttö riitä. Näiden asemien rakentaminen on todella arvokasta ja sijoittajat haluavat varmasti tuoton kohdalleen investoinneille.
          Epäilen, että hintaa ei tulla saamaan koskaan kotilatauksen tasolle. Sen sijaan tien päällä tai oman latausaseman puuttuessa ihan hyvä vaihtoehto.

          Yön yli "kotilataus" tulee todennäköisesti olemaan yleisin, helpoin ja kustannustehokkain latausmuoto. Ei tarvitse istua huoltoasemalla kahvilla.

          Mainasin investoida tänä vuonna henkilökohtaisesti neljään latausasemaa infroineen. Kaikissa maksimi latausteho 11-22kW.
          Yksi omakotitalossa ja kolme kahdessa eri taloyhtiössä automattisella ohjauksella, RFID hallinnalla ja laskutuksella. Kokonaiskustannukset netto noin 6000 EUR.
          Molemmissa taloyhtiöissä on päätökset investoinnista menneet yhtiökokouksissa läpi.
          Last edited by M_Power; 22-04-2021, 14:18.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • M_Power
            Moderator
            • Jul 2003
            • 2765
            • Espoo, HML

            Originally posted by mmie View Post
            Jännä nähdä miten tulevaisuudessa mahtaa s-auton käyttökustannukset per kilometri kehittyä jahka yleistyvät niin paljon, että valtion verotulot alkavat pudota. Mahtaako tulla lähes yhtä kalliiksi, kuin nykyään normiautolla ajo?

            Jostain ne puuttuvat rahat autoilijalta napataan, mutta mistä ja miten. Kellään kristallipalloa saatavilla?
            Päätöksiä ei ole tehty, mutta onhan noita vaihtoehtoja esitetty ja useassa maassa käytössä. Tietullit tietyille teille / alueille, sähköveron nosto jne.
            Aivan varmasti tarvitaan rahat valtion budjettiin myös jatkossa ja kustannusetu käytön osalta rajautuu siirtymävaiheeseen.
            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
            Team vier Zylinder!

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6735
              • PK-seutu

              Originally posted by ///Jone View Post
              Kotilatauksessa idea, että se maksaa sen 1000€ ja sen jälkeen voit latailla 11kw teholla sähköautosi aina kotona. Ei ole katteita. Energian hinta tuskin eroaa huoltoasemaan verraten, miksi eroaisi?

              Samoin se on mukava latailla kotona. Vaivattomuutta.

              Toki tekniikka kehittyy ja esim Ioniq5 luvataan 20 minuutissa 10-80% lataus. Kohta ollaan niin nopeassa tasossa, että kotilatauksen hyödyt kaikkoaa.
              Itsellä maksoi BMW:n 22kw tehoinen wallbox 500€ (kytketty 11kw teholle). Kotona lataaminen on mukavuuspuolelta sanotaanko se paras vaihtoehto. Tulet kotiin ja tökkäät Type2 töpselin kiinni ja irrotat kun lähdet taas ajamaan.

              Ammun argumenttiasi jalkaan ja lujaa sen lisäksi oleellisimmalla asialla: raha. Kotona maksaa nykyään riippuen kuun vetovoimasta ja siitä kuinka huonon sopparin olet neuvotellut kWh noin 11-13c. Mainitsit tuossa yllä miten kovaa vauhtia jotkut sähköautot osaavat ottaa sähköä sisuksiinsa. Oletko kenties tietoinen paljonko sellaiset yli 100kw tehoa tarjoavat laturit veloittavat siitä sähköstä? Jos nyt jätetään vaikka ne extreme tilanteet eri operaattorien roamingin osalta kokonaan pois niin silti se on helposti viisinkertainen hinta verrattuna siellä kotona ladattavaan ~12c/kWh hintaan.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • JH.
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 790
                • PKS

                Ei jaksa enää kauheesti tänne kirjoitella, mutta kerrotaan väliin että omassa taloyhtiössä ihan ongelmaton projekti. Sovittu, että lataajat maksaa kulut ja ei mitään ongelmaa saada asioita läpi yhtiökokouksessa. Byrokratian minimoimiseks sähkö maksetaan yhtiölle kerran vuodessa jälkilaskutuksena. Se summa on niin pieni että ei heiluta taloyhtiötä mihinkään niin ei kannata kuukausittain.

                Hidaslataus kattaa 99% caseista ja kapasiteettia riittää talossa vielä pitkään. Lämmitystolpat kun on sisälämppärimitoituksella. Vaativin työtehtävä oli selittää yhtiökokouksessa että kevyelläkin ratkaisulla pääsee pitkälle. Konsultit kun tuppaa olemaan hanakoita myymään noita kotikäytössä turhiksi jääviä pika-/teholatausasemia.
                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                Käyttis i4 eDrive40
                Kesällä E36 M3
                Radalla E36 325i track day tool

                Comment

                • gnz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 428
                  • -

                  Originally posted by M_Power View Post
                  Päätöksiä ei ole tehty, mutta onhan noita vaihtoehtoja esitetty ja useassa maassa käytössä. Tietullit tietyille teille / alueille, sähköveron nosto jne.
                  Aivan varmasti tarvitaan rahat valtion budjettiin myös jatkossa ja kustannusetu käytön osalta rajautuu siirtymävaiheeseen.
                  Jos jätetään ammattiautoilu ulkopuolelle, niin onhan se päivänselvä asia, että sähköautoilu tulee kallistumaan jatkossa, kun veroja tullaan lisäämään.

                  Toinen asia mistä saa olla myös aika varma; polttisautoilu tulee saamaan vielä tätäkin enemmän verokuormaa.

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2765
                    • Espoo, HML

                    Originally posted by gnz View Post
                    Jos jätetään ammattiautoilu ulkopuolelle, niin onhan se päivänselvä asia, että sähköautoilu tulee kallistumaan jatkossa, kun veroja tullaan lisäämään.

                    Toinen asia mistä saa olla myös aika varma; polttisautoilu tulee saamaan vielä tätäkin enemmän verokuormaa.
                    Juuri näin. Tämän suhteen katsotaan varmaan myös Ruotsista suuntaa. Noilla polttisten käyttömaksuilla ei paljon hymyilytä ajaa isoilla päästöillä.


                    "Perusrangaistusmaksu malus-puolella on 360 kruunua (n. 36 euroa) vuodessa ja hiilidioksidimaksu on 107 kruunua (n. 11 euroa) grammalta 90 grammaa ylittäviltä päästöiltä 130 grammaan asti ja 132 kruunua (n. 13 euroa) siitä ylöspäin.
                    Tästä esimerkkinä noin 200 g/km päästävästä suurehkopäästöisestä autosta joudutaankin Ruotsissa maksamaan tätä nykyä kolmen ensimmäisen vuoden ajalta malus-maksua karkeasti noin 1300 euroa per vuosi."
                    Last edited by M_Power; 22-04-2021, 21:48.
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17522
                      • Turku

                      Originally posted by JH. View Post
                      kerrotaan väliin että omassa taloyhtiössä ihan ongelmaton projekti. Sovittu, että lataajat maksaa kulut ja ei mitään ongelmaa saada asioita läpi yhtiökokouksessa.
                      Veikkaan, ettei ihan joka yhtiössä lataajat suostu tähän, koska Suomessa on totuttu sosialismiin eli kaikki maksavat yhteisessä omaisuudessa .
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by duckland View Post
                        Musta noi korjauskulut ei kuulu asiaan eikä laskea. Tää on mun mielipide, mutta jotenkin toi akkujen haukkuminen ja vetoaminen siihen että "kyllä ne hajoaa ja sit on kallista" on puhetta jossa unohdetaan, että autoista pääsääntösesti hajoaa asioita ennemmin tai myöhemmin. on se sitten akku tai ketju tai alakerran laakerit. marmorilla maksaa, mutta takuu hoitelee ekat 5 vuotta ja siitä eteenpäin aletaan menemään sitten harrastelijoiden pariin jotka fixaa isompia murheita. johan nyt noita akkufixaajia on suomessakin kuten alakerran laakerien vaihtajia.
                        Nimenomaan. Sinällään hieman huvittavaa lueskella kommentteja akuista kauhistellen kun samaan aikaan TSI/DSG-ongelmat, tuleen syttyvät imusarjat tai putoavat imusarjan läpät ei meinaisi mitään, ihan muutamia mainitakseni.

                        Originally posted by gnz
                        Jos jätetään ammattiautoilu ulkopuolelle, niin onhan se päivänselvä asia, että sähköautoilu tulee kallistumaan jatkossa, kun veroja tullaan lisäämään.

                        Toinen asia mistä saa olla myös aika varma; polttisautoilu tulee saamaan vielä tätäkin enemmän verokuormaa.
                        Näinhän se tulee olemaan. 5-vuoden kuluttua sähköautoilu tulee olemaan varmasti kalliimpaa kuin nyt, siksi kannattaakin liittyä jo nyt joukkoon hilpeään kun halvalla pääsee Ja mitä se polttisautoilu sitten maksaa 5v päästä. Todennäköisesti aika helkatin paljon.
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by Laku View Post
                          Veikkaan, ettei ihan joka yhtiössä lataajat suostu tähän, koska Suomessa on totuttu sosialismiin eli kaikki maksavat yhteisessä omaisuudessa .
                          Kaveri asuu tuossa Porvoonkadulla ja odottelee talonyhtiöltä päätöstä sähkötolppien kustannusrakenteesta, oikeustoimin pakkolunastavat ensin kadunvarret kaupungilta johonkin sähköautoilun laki pykälään vedoten.

                          Meidän espoon yhtiössä sähköautoilijat on itse kustantaneet laturit, autopaikat kun on osakkeina myyty, nimelliseen 28k€ hintaan.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17522
                            • Turku

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Kaveri asuu tuossa Porvoonkadulla ja odottelee talonyhtiöltä päätöstä sähkötolppien kustannusrakenteesta, oikeustoimin pakkolunastavat ensin kadunvarret kaupungilta johonkin sähköautoilun laki pykälään vedoten.

                            Meidän espoon yhtiössä sähköautoilijat on itse kustantaneet laturit, autopaikat kun on osakkeina myyty, nimelliseen 28k€ hintaan.
                            Mielenkiintoinen case, suorastaan ennakkotapaus!

                            Tuohan on aika eriasia, kun autopaikat ovat osakkeita. Luulin, että asut ok-talossa?
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by Laku View Post
                              Mielenkiintoinen case, suorastaan ennakkotapaus!

                              Tuohan on aika eriasia, kun autopaikat ovat osakkeita. Luulin, että asut ok-talossa?
                              Niin, moni unohtaa hypessä että mm hki keskustassa 81% on asukeilla kadunvarsipysäköintiä.

                              Okt asun, estääkö se omistamasta myös kerrostaloasuntoa

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17522
                                • Turku

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Niin,

                                Okt asun, estääkö se omistamasta myös kerrostaloasuntoa
                                Ei tietenkään !
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎