Originally posted by Freak
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Freak View PostVika siis löytyy oikeasti ratin ja penkin välistä eikä autostaOriginally posted by Masander View PostTäähän se olis.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Ohan nyt mikä tahansa kasari vehje liulkaalla karmea ajettava. Lähinnä avustavan elektroniikan puutteen ja kasarin alhaisten massojen takia.
Allekirjoitan tuon quattromies tarinan. Omalla ekalla quattolla opettelin lintassa menemään, niin ei kyllä meinannut e30 pysyä hyppysissä millään.Last edited by VilleP; 27-04-2021, 15:30.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostJos kaverilla on palava halu tulla sanomaan ääneen, ettei osaa ajaa autolla, niin eihän siinä sen kummempaa. Lähes poikkeuksetta homma menee niin, että jos ei jotain asiaa osaa, niin aletaan hakemaan vikaa muualta, kuin peilistä.
Tunnustan omien ajotaitojen rajoittuneisuuden. Oon vajaat 15v istuksinu ralleissa kartturina ja taidot ei riitä ajaa autolla oikeesti kovaa. Rohkeutta puuttuu enkä usko et täysillä kelloa vastaan ajaessa pysyis oikeesti tielläkään.
Sisälukutaitoa pyydän teksteissäni sen verran harjoittamaan, että en mielestäni sanonut auton menneen penkoille. Ihan Suomen nopeusrajoitusten puitteissa sillä tuli ajeltua. Omalla kaistalla ei varmasti koko aikaa pysynyt, jos linjaa vähän sisempää pystyi välillä hakemaan. Rasittava laite joka tapauksessa, kun koko ajan joutuu olemaan polkimien ja ratin kanssa herkällä onko jarrutuksessa renkaat lukossa, tarjoaako kaasulla perää jne. Kehitys on kehittynyt ja omasta mielestä modernit takavetoiset toimii vaan paremmin.
Joka tapauksessa ei E30 omasta mielestäni hehkeä talviauto ole. Kysyisinkin nyt, että miksi niitä ei tuolla liikenteessä suuressa määrin enää ympärivuotisina käyttiksinä pyöri? Ei ne maailmasta kesken oo loppunu ja jos on niin mahtava auto niin tottakaihan sillä ajaisi koko ajan. Miks vaihtaa huonompaan?
Autojen turvallisuuteen mitä tulee, niin en halua millään siviiliautolla kolaria kokeilla. Kohtalaisen väkivaltainen kokemus turvakaarien, korvaläppäpenkkien, hansien ja kypäränkin kanssa. Kokeilkaa vaikka huvikseen yltääkö turvavöissä istuessa liikkumaan sen verran, että saako sivuttaisliikkeessä osumaan pään oveen/ikkunaan. Tätä pään liikettä voi sitten kokeilla, vaikka kovemmallakin vauhdilla.
Onko E21 turvattomampi kuin E30? Veikkaisin, että aika samanlainen. 50-luvun vehkeet? No jos niissä ei ees välttämättä ees turvavöitä oo, niin sillon ehkä pahempia kuin E21&E30. Turvavöillä varustettuna voisko jopa olla turvallisempi, jos on joku semmonen tosi painava tankki. Kai semmonen pienempää vastapuolta runnos osuessaan.
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostAvaatko tätä kaavaa vielä hieman tarkemmin?.
Kun 0-100 munastelun poistaa normi perheen normi liikkumistavoista saa esim tesla m3 25k€ halvemmalla skoda octavia 1.4tfsi dsg farkun joka kulkee alle 6 litralla 0-100km matkan.
Aivan sama kuin maalämpö esim 120m2 talossa joka selviää alle 10000kwh kulutuksella suorasähköllä, vaikka ml veisi 50% vähemmän se ei koskaan voita suoraa sähköä pienessä mittakaavassa.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostEi tämä nyt kummoista matematiikkaa tarvitse, jos jättää 0-100 öyhötykset autoilusta pois niin ei sähköautoilu ole paljonkaan halvempaa keskimääräisellä ajosuoritteella. Saman kokoluokan kuljetuskapasiteetilla vertailtavat suomalaisiin tieliikennesäännöksiin sopivat, polttis on lähes puolet halvempi. Sähköauto menettää kaiken etunsa arvonalenemassa ja hankintahinnan suurempana kustannuksena.
Hyvin kallissa autoissa sähköauto ei ole kalliimpi veroedun vuoksi, mutta noissa hintaluokissa toisaalta käyttökustannusken ja niiden säätöt on aika marginaalisia asioita, vaikka jokus joku tosissaan perusteelikin jotain +100k autoa käytökulujen pienuudella
Omalla kohdalla uuden auton ensimmäinen vuosi maksoi +1€/km arvonalenemaa, aika sama paljonko kului sähköä tai bensaa. Toisaalta 620tkm rullatussa Crafterissa hinta tuskin laski mihinkään, mutta siinä taas meni varaosiin ja remontiin luokkaa 15sent/km. Ja harrasteessa kilomerit oli äärettömän kalliita, kun rahaa vaan menee, mutta ajamaan ei ole päästy....Last edited by tiko4tiko; 27-04-2021, 16:54.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostEi tämä nyt kummoista matematiikkaa tarvitse, jos jättää 0-100 öyhötykset autoilusta pois niin ei sähköautoilu ole paljonkaan halvempaa keskimääräisellä ajosuoritteella. Saman kokoluokan kuljetuskapasiteetilla vertailtavat suomalaisiin tieliikennesäännöksiin sopivat, polttis on lähes puolet halvempi. Sähköauto menettää kaiken etunsa arvonalenemassa ja hankintahinnan suurempana kustannuksena.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Mä olen aavistuksen eri mieltä siitä sähköauton kuluista. Kun jokatapauksessa aika varmasti henkilö joka ostaa x5 tai 500 satasen bemun ostaa sen jokatapauksessa, koska haluaa ajaa uudella autolla ja tyylilleen sopivalla. Tässä kohtaa sähköauto/hybridi tulee peliin ja ainakin itse ajaisin samanhenkisellä autolla kun nyt. Nyt autovero meni käytännössä suoraan auton tekniikkaan eikä verokirstuun ja sen lisäksi autolla ajaminen on pari tonnia vuodessa halvempaa. Se on totta, että 15 vuotta vanhalla 530diisselillä mun kokonaiskulut olisi halvemmat, mutta se ei todellakaan olisi vaihtoehto.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMä olen aavistuksen eri mieltä siitä sähköauton kuluista. Kun jokatapauksessa aika varmasti henkilö joka ostaa x5 tai 500 satasen bemun ostaa sen jokatapauksessa, koska haluaa ajaa uudella autolla ja tyylilleen sopivalla. Tässä kohtaa sähköauto/hybridi tulee peliin ja ainakin itse ajaisin samanhenkisellä autolla kun nyt. Nyt autovero meni käytännössä suoraan auton tekniikkaan eikä verokirstuun ja sen lisäksi autolla ajaminen on pari tonnia vuodessa halvempaa. Se on totta, että 15 vuotta vanhalla 530diisselillä mun kokonaiskulut olisi halvemmat, mutta se ei todellakaan olisi vaihtoehto.
Itselläni tilanne oli aika helppo. Maksoin cliosta 250e/kk, leafista maksan 350e/kk, mutta omilla ajoilla säästän noin 50e/kk polttoaineissa. Sain leafissa myös enemmän tilaa, ajomukavuutta ja varusteita. Eivät kaikki toki tätä kautta mieti autoilua eikä tarvitsekaan. Itse näen autoilun pitkälti kulutushyödykkeenä samalla tavalla kuin vaikkapa netflixin. Se maksaa tietyn verran kuukaudessa ja riippuen kuukausittaisesta summasta, saat tietynlaista "palvelua".Last edited by Attekun; 27-04-2021, 18:14.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Sori ot
Originally posted by Susiraja View PostJoka tapauksessa ei E30 omasta mielestäni hehkeä talviauto ole. Kysyisinkin nyt, että miksi niitä ei tuolla liikenteessä suuressa määrin enää ympärivuotisina käyttiksinä pyöri? Ei ne maailmasta kesken oo loppunu ja jos on niin mahtava auto niin tottakaihan sillä ajaisi koko ajan. Miks vaihtaa huonompaan?Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Originally posted by Susiraja View PostAi saakeli Nyt joutuu pyytää anteeks Tai sit osu hermoon. Mut joka tapauksessa pyydän tuhannesti anteeks. Varmaan E30 on paras auto päällä maan. Kirjotellaan nyt vähän lisää kuitenkin.
Tunnustan omien ajotaitojen rajoittuneisuuden. Oon vajaat 15v istuksinu ralleissa kartturina ja taidot ei riitä ajaa autolla oikeesti kovaa. Rohkeutta puuttuu enkä usko et täysillä kelloa vastaan ajaessa pysyis oikeesti tielläkään.
Sisälukutaitoa pyydän teksteissäni sen verran harjoittamaan, että en mielestäni sanonut auton menneen penkoille. Ihan Suomen nopeusrajoitusten puitteissa sillä tuli ajeltua. Omalla kaistalla ei varmasti koko aikaa pysynyt, jos linjaa vähän sisempää pystyi välillä hakemaan. Rasittava laite joka tapauksessa, kun koko ajan joutuu olemaan polkimien ja ratin kanssa herkällä onko jarrutuksessa renkaat lukossa, tarjoaako kaasulla perää jne. Kehitys on kehittynyt ja omasta mielestä modernit takavetoiset toimii vaan paremmin.
Joka tapauksessa ei E30 omasta mielestäni hehkeä talviauto ole. Kysyisinkin nyt, että miksi niitä ei tuolla liikenteessä suuressa määrin enää ympärivuotisina käyttiksinä pyöri? Ei ne maailmasta kesken oo loppunu ja jos on niin mahtava auto niin tottakaihan sillä ajaisi koko ajan. Miks vaihtaa huonompaan?
Autojen turvallisuuteen mitä tulee, niin en halua millään siviiliautolla kolaria kokeilla. Kohtalaisen väkivaltainen kokemus turvakaarien, korvaläppäpenkkien, hansien ja kypäränkin kanssa. Kokeilkaa vaikka huvikseen yltääkö turvavöissä istuessa liikkumaan sen verran, että saako sivuttaisliikkeessä osumaan pään oveen/ikkunaan. Tätä pään liikettä voi sitten kokeilla, vaikka kovemmallakin vauhdilla.
Onko E21 turvattomampi kuin E30? Veikkaisin, että aika samanlainen. 50-luvun vehkeet? No jos niissä ei ees välttämättä ees turvavöitä oo, niin sillon ehkä pahempia kuin E21&E30. Turvavöillä varustettuna voisko jopa olla turvallisempi, jos on joku semmonen tosi painava tankki. Kai semmonen pienempää vastapuolta runnos osuessaan.
Siihen aikaan kun e30:t olivat uusia, ei juuri missään autossa ollut mitään avustimia. Absit tekivät vasta laajempaa tuloaan ja sutimisen esto oli ainoastaan 200d Mersuissa. Ilmeisesti ihmisillä oli parempi tatsi ajamiseen, kun mielestäni kukaan ei ole puhunut ajamisen olleen rasittavaa eikä se ollut sitä minunkaan mielestä kuin korkeintaan kesärenkailla lumisateessa. Silloinkin perille päästiin noin 80km matka. Pointti on siis se, että tuntuma e30:n talvikäyttäytymiseen säilyy ajamalla e30:llä talvella. Ihan niin kuin missä tahansa muussakin urheilulajissa.
Mitä tulee tuohon kysymykseen, niin eipä niitä 50/60-luvun autoja enää käyttiksinä näkynyt 90-luvulla niin kuin ei nytkään liki 40 vuotta vanhoja autoja. Ne harrastepelejä enimmäkseen.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Kiina vie, muut vikisee - sähköautoilu tulee, halusipa sitä eli ei, myös Suomeen. Kommentti kirposi eilisen 27.4. tv-1 iltauutisten jutusta Shanghain autonäyttelystä. Kuulemma erittäinkin suosittu e-pikkukippo maksaa 4k€. Sähköauton saa kilpiin heti, fossiilivehkeiden rekisteröintiä saa odotella kuukausia.
En tiedä, mutta noita yuutuubin ”sitä tai tätä probleemia, sen tai tämän auton fossiili moottorissa” filmit on alkanut tökkiä, mikähän on. Vaikka oli oikein kiva käydä ensimmäisellä kevät pöristelyllä kesärenkailla sigun e87:lla.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostItse näen autoilun pitkälti kulutushyödykkeenä samalla tavalla kuin vaikkapa netflixin. Se maksaa tietyn verran kuukaudessa ja riippuen kuukausittaisesta summasta, saat tietynlaista "palvelua".Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostOnko se ihan näin, kun kuitenkin olet aktiivinen käyttäjä täälläkin?Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Freak View PostTämä on sitä nykyaikaa. Kaiken maailman kermaperseet ajelee xbokseillaan kaiken maailman avustimet kytkettynä ja raapii samalla kiveksiä. Ei siinä ajotaidot oikein kartu, ei. Seuraukset nähdään joka talvi, kun tulee hiukankin haastavammat olosuhteet. Romua syntyy himmeleistä huolimatta.
Siihen aikaan kun e30:t olivat uusia, ei juuri missään autossa ollut mitään avustimia. Absit tekivät vasta laajempaa tuloaan ja sutimisen esto oli ainoastaan 200d Mersuissa. Ilmeisesti ihmisillä oli parempi tatsi ajamiseen, kun mielestäni kukaan ei ole puhunut ajamisen olleen rasittavaa eikä se ollut sitä minunkaan mielestä kuin korkeintaan kesärenkailla lumisateessa. Silloinkin perille päästiin noin 80km matka. Pointti on siis se, että tuntuma e30:n talvikäyttäytymiseen säilyy ajamalla e30:llä talvella. Ihan niin kuin missä tahansa muussakin urheilulajissa.
Sähkömoottorissa, mistä juttu lähti liikkeelle, maksimi vääntö on käytettävissä jo siinä vaiheessa, kun moottori ei vielä edes pyöri. Voisi ajatella, että tuollaisen nollasta lähtevän väännön käsittely pelkällä kaasupolkimella on todella rasittavaa, koska sitä se on helpommin ajettavalla nykyaikaisella polttomoottorillakin.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
Comment