Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6709
    • PK-seutu

    #31
    Ottamatta kantaa nyt Kongon kaivoksiin tai Lähi-Idän öljysheikkien Ferrarikokoelmiin niin osa tuosta ducklandin sanomasta on 100% faktaa. Nimittäin tällä hetkellä ainakin vielä Suomessa on niin halpaa ajaa sähköllä, että jos se vain mitenkään on järjestettävissä niin se on ihan nobrainer.

    Eikä nyt puhuta uudesta Teslasta tai BMW:n tulevasta sadan tonnin maasturista. Ostakaa BMW i3. Trafille menee vuodessa 85€, vakuutukset halvempia ja ajaminen maksaa alle neljänneksen siitä mitä 2L dieselillä maksaisi. Sisällä on hyvät tilat neljälle aikuiselle ja i3 on oikeasti yllättävän hyvä ajaa (Ei nyt toki verrata mihinkään M5:iin kuitenkaan). Ulkonäköön tottuu kuin omaan lapseen tai puolisoon, eli nopeasti

    Sijoitettuun pääomaan ja käyttökustannuksiin nähden i3 on lyömätön käyttöauto
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • HC91
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 998
      • 29100/310053

      #32
      Originally posted by duckland View Post
      ainoa fakta on, että tällä hetkellä sähköautoja ei veroteta suomessa kuten polttiksia ja sillä ajaminen on halvempaa lyhyitä matkoja.
      Kiireessä jäi pari olennaista sanaa pois

      En epäile yhtään etteikö energiakulujen muodossa sähköautolla ajaminen ole merkittävästi edullisempaa. Kokonaiskulujen osalta voi varmaan päätyä haluamaansa lopputulokseen valitsemalla oikeat muuttujat:
      -oma vs. leasing
      -uusi vs. käytetty
      -merkki ja malli
      92' ///M5 3.8 individual
      09' 320d xDrive
      16' NIU N1 Sport
      19' NIU U+ Sport

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 998
        • 29100/310053

        #33
        Originally posted by pyroz View Post
        Ostakaa BMW i3.
        Eikös se ole ihan veikeä ajettavakin? Mielipiteitä jakava ulkonäkö tarkoittaa myös suurta tuning-potentiaalia, i3(s) ACS-höysteillä maistus kyllä tännekin milloin vaan:
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7397
          • Oulu

          #34
          Originally posted by HC91 View Post
          Eikös se ole ihan veikeä ajettavakin?
          Kaksi lyhyttä koeajoa tehnyt i3:lla ja mieleen jäänyt oikeastaan vain ohjaus joka oli älyttömän nopea ja toisaalta raskas. En tiedä oliko auto rikki, säädöt pielessä vai onko se vain todella outo aina. Muuten kyllä i3:ssa ois hyviä juttuja jotka kiinnostais, vaikka sisustastakaan en tykänny.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            #35
            Tuonnäköisenä se jo näyttääkin joltain. Kirjoitin aiemmin koeajokokemukseni i3:sta ja en kyllä kehunut.

            Tuo Pyrozin esittämä kustannustaso on kyllä ainoa kiinnostava asia uuden tekniikan lisäksi .
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Laku View Post
              Tuo Pyrozin esittämä kustannustaso on kyllä ainoa kiinnostava asia uuden tekniikan lisäksi .
              Ja uudessa tekniikassa kiinnostavinta on se että ei pitäis ruostua koskaan.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                #37
                Originally posted by HC91 View Post
                Eikös se ole ihan veikeä ajettavakin?
                Omaan makuun erittäin hyvä. Ja nythän otetaan toki huomioon, että se on pieni sähköauto 155/70/19 renkain. Siihen nähden tosiaan ihmeenkin hyvä
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1016
                  • Pikis

                  #38
                  Ohjaustuntuma on juu hieman erikoinen ja isolla tiellä kovalla tuulella on ihan jotain muuta kuin juna. Pienemmillä teillä varsinkin stop & go liikenteessä taas aivan pistämätön laite.

                  Jotkut vaaleat sisustat mitä siihen saa ei kyllä sovi omaan silmään, varsinkin vaalea ratti on itselle kauhistus. Meidän laitteessa on tummanruskeat nahat ja musta ratti niin on aika perinteisen oloinen.
                  Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    #39
                    i3 on kaupunki/kakkos/lähiliikenne -auto. Valtatie tuulella ja lumipöperöä tiellä taas on sille myrkkyä. Mutta jos sais puhtaalta pöydältä valita kaksi autoa ja pitäisi maksaa omilla rahoilla niin ostaisin ehkä käytetyn i3 paikallisajoon ja 530xi matka-ajoon ja pahimpiin talvikeleihin. Jos se minusta ois ollu kiinni niin i3 ois jo pihassa mutta vaimo halusi Leafin.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #40
                      Originally posted by pyroz View Post
                      Ottamatta kantaa nyt Kongon kaivoksiin tai Lähi-Idän öljysheikkien Ferrarikokoelmiin niin osa tuosta ducklandin sanomasta on 100% faktaa. Nimittäin tällä hetkellä ainakin vielä Suomessa on niin halpaa ajaa sähköllä, että jos se vain mitenkään on järjestettävissä niin se on ihan nobrainer.

                      Eikä nyt puhuta uudesta Teslasta tai BMW:n tulevasta sadan tonnin maasturista. Ostakaa BMW i3. Trafille menee vuodessa 85€, vakuutukset halvempia ja ajaminen maksaa alle neljänneksen siitä mitä 2L dieselillä maksaisi. Sisällä on hyvät tilat neljälle aikuiselle ja i3 on oikeasti yllättävän hyvä ajaa (Ei nyt toki verrata mihinkään M5:iin kuitenkaan). Ulkonäköön tottuu kuin omaan lapseen tai puolisoon, eli nopeasti

                      Sijoitettuun pääomaan ja käyttökustannuksiin nähden i3 on lyömätön käyttöauto

                      Jotenkin mietin että juteltiinko me i3:sta korjaamoillassa ? (Dejavu)

                      Mutta olen samaa mieltä, i3 olisi tällä hetkellä ainoa sähkäri jonka ottaisin, ja jälleen vastoin Kekkosta minä taas tykkään todella paljon i3 interiöristä, varsinkin vaalealla kankaalla sisutettuna.

                      Ja paljastan olen tämmöistä katsellut, en tosin itselleni mutta perheeseen ja ensi kesään mennessä selviää tuleeko tämmöinen noutoon saksasta, jos kaikki infra sähkärin ympärille natsaa hänelle jolle auton ostan käyttöönsä.

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        #41
                        Originally posted by pyroz View Post
                        Omaan makuun erittäin hyvä. Ja nythän otetaan toki huomioon, että se on pieni sähköauto 155/70/19 renkain. Siihen nähden tosiaan ihmeenkin hyvä
                        i3S:ssä on hiukan leveämpi raideleveys ja kuulemma parempi ajaa. Jotkut ovat levittäneet kolmosenta limpuilla ja väittävät että tuli parempi ajaa. Kohtuu helppo ja halpa testata tuo mutta itselläni ei ole kokemusta.

                        Itse tykkäsin kolmosesta, mutta ohjaus on tosiaan väärin suunniteltu. Aika kumma veto Bemulta kun se eroaa niin paljon muista malleista jotka kuitenkin merkin mukaisesti aika lähellä toisiaan. Eli luulisi että Gynther on sen näin alunperin suunnitellut eikä tullut vahingossa. Löytyisköhän jostain miksi näin on tehty?
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          #42
                          Originally posted by jokes911 View Post
                          i3S:ssä on hiukan leveämpi raideleveys ja kuulemma parempi ajaa. Jotkut ovat levittäneet kolmosenta limpuilla ja väittävät että tuli parempi ajaa. Kohtuu helppo ja halpa testata tuo mutta itselläni ei ole kokemusta.

                          Itse tykkäsin kolmosesta, mutta ohjaus on tosiaan väärin suunniteltu. Aika kumma veto Bemulta kun se eroaa niin paljon muista malleista jotka kuitenkin merkin mukaisesti aika lähellä toisiaan. Eli luulisi että Gynther on sen näin alunperin suunnitellut eikä tullut vahingossa. Löytyisköhän jostain miksi näin on tehty?
                          Kyllä joo. Spacereillä saa suurimman osan S-mallin eduista. Madallusjouset vielä kun laittaa niin on jo melkein M3:n ajo-ominaisuudet

                          Ohjaus on välitetty tosi nopeaksi kyllä. Toimii kaupunkipyörityksessä hyvin, enkä ole koennut itse ongelmaksi motarillakaan.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            #43
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Jotenkin mietin että juteltiinko me i3:sta korjaamoillassa ? (Dejavu)

                            Mutta olen samaa mieltä, i3 olisi tällä hetkellä ainoa sähkäri jonka ottaisin, ja jälleen vastoin Kekkosta minä taas tykkään todella paljon i3 interiöristä, varsinkin vaalealla kankaalla sisutettuna.

                            Ja paljastan olen tämmöistä katsellut, en tosin itselleni mutta perheeseen ja ensi kesään mennessä selviää tuleeko tämmöinen noutoon saksasta, jos kaikki infra sähkärin ympärille natsaa hänelle jolle auton ostan käyttöönsä.
                            Juteltiin varmasti kyllä. Minähän toimitin sinulle sen E39 V8:n silloin paikan päälle

                            Itselle i3 on senkin takia helppo valinta, että se on BMW ja siinä on REX mitä muilla merkeillä ei ole edes saatavilla (paitsi vanha Opel Ampera, eli ei kiitos )
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15229
                              • Ajamisen Iloa

                              #44
                              Originally posted by duckland View Post
                              mistä sä tiedät ettei kongon lapset saa hyvää palkkaa louhiessa?
                              Ei näkynyt kongon kaivoslapsia vielä Forbesin sadan rikkaimman listalla. Pointtini ehkä se että sähköauton olisi pitänyt saada kehittyä luonnollisesti kilpailun kautta, nyt se pakotetaan kaikkien kurkusta alas kun tekniikka eikä ympäristö ole valmis sille. Prototestaus tehdään miljardilla autolla ja vielä useammalla sähkötöpselillä, jolloin ennakoimattomat virheet auton elinkaaressa ja esim jätteiden kierrätyksessä saattavat olla suurin ekokatastrofi meidän elämässä, kun se oltaisiin voitu tehdä luonnollisen progression kautta prosentilla nykyisestä sähköautokannasta, ja yleistynyt uomiinsa silloin kuin kilpailukyky ja haluttavuus saavuttaa polttomoottorit. Luulen että olet samaa mieltä että kapitalistinen kilpailuyhteiskunta synnyttää toimivimmat ja parhaat ratkaisut. Silloin esim ei välttämättä tuhottaisi täysin lapin luontoa tuulimyllyfarmeilla. Jos sähkö tehdään ydinvoimalla ja samalla ei tarvitse yrittää ajaa bensa-autoilijoita keskitysleiriin, niin ei muuta kun antaa palaa. Tuntuu vaan että järki, logiikka tai valinnan vapaus ei paljoa paina vaan mennään ideologia edellä, ja jos sähköauto mahdollistaa ideologian radikalisoitumisen, niin silloin näen ne pahana.

                              Joo sen uskon ettet pahimpaan egohyväilyyn ostanut autoa, se Prius meni jo 10v sitten, päästä päähän ruuhka-aikaan Länsiväylää 15km alinopeudella ohituskaistalta kertaakaan väistämättä. Mutta on siitä rippeitä kuitenkin. Noh jatkakaa te keskustelua, ei minulla ole annettavaa.

                              Tässä muuten 50 minuuttia Koenigseggin mietteitä, ja paljon sähkö- ja hybridtekniikan rollauksesta: https://www.youtube.com/watch?v=ndauOsoRgLY
                              Last edited by Remotion; 21-11-2020, 05:10.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • duckland
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 418

                                #45
                                Originally posted by Remotion View Post
                                Ei näkynyt kongon kaivoslapsia vielä Forbesin sadan rikkaimman listalla. Pointtini ehkä se että sähköauton olisi pitänyt saada kehittyä luonnollisesti kilpailun kautta, nyt se pakotetaan kaikkien kurkusta alas kun tekniikka eikä ympäristö ole valmis sille. Prototestaus tehdään miljardilla autolla ja vielä useammalla sähkötöpselillä, jolloin ennakoimattomat virheet auton elinkaaressa ja esim jätteiden kierrätyksessä saattavat olla suurin ekokatastrofi meidän elämässä, kun se oltaisiin voitu tehdä luonnollisen progression kautta prosentilla nykyisestä sähköautokannasta, ja yleistynyt uomiinsa silloin kuin kilpailukyky ja haluttavuus saavuttaa polttomoottorit. Luulen että olet samaa mieltä että kapitalistinen kilpailuyhteiskunta synnyttää toimivimmat ja parhaat ratkaisut. Silloin esim ei välttämättä tuhottaisi täysin lapin luontoa tuulimyllyfarmeilla. Jos sähkö tehdään ydinvoimalla ja samalla ei tarvitse yrittää ajaa bensa-autoilijoita keskitysleiriin, niin ei muuta kun antaa palaa. Tuntuu vaan että järki, logiikka tai valinnan vapaus ei paljoa paina vaan mennään ideologia edellä, ja jos sähköauto mahdollistaa ideologian radikalisoitumisen, niin silloin näen ne pahana.

                                Joo sen uskon ettet pahimpaan egohyväilyyn ostanut autoa, se Prius meni jo 10v sitten, päästä päähän ruuhka-aikaan Länsiväylää 15km alinopeudella ohituskaistalta kertaakaan väistämättä. Mutta on siitä rippeitä kuitenkin. Noh jatkakaa te keskustelua, ei minulla ole annettavaa.

                                Tässä muuten 50 minuuttia Koenigseggin mietteitä, ja paljon sähkö- ja hybridtekniikan rollauksesta: https://www.youtube.com/watch?v=ndauOsoRgLY
                                Oisit sanonut ton heti. Täysin samaa mieltä että vapaan kilpailun tuloksena syntyminen olisi kymmenen kertaa tehokkaampaa. Enpä itsekää ilman mittavia verohyötyjä olisi sähköautoa edes harkinnut. Jos autovero poistettaisiin suomesta ajaisin puhtaalla bensa autolla. Edelleen on pitkä matka maailmalla sähköautoihin kun poistetaan vaan autovero yhtälöstä ja jää se halpa käyttökustannus. Ei riitä pelkkä halpa ajaminen ihmisille.

                                Tuolla näkökulmalla uskon et sulla paljon annettavaa tähänkin keskusteluun. Ja mitän noihin tuulimyllyihin tulee ni jokusen kerran euroopan halki ajaneena se esteettinen paska niistä myllyistä on infrenaalinen. Olisi luullut tuolla rahalla saavan tehokkaampaa ja jopa puhtaampaa energiaa. Kertoo paljon suomessa että energiatukien aikaa taaleritehdas rakenti tuulivoimaloita. Riskitön tuotto kun valtio takasi energialle hinnan. Jo firman nimi kertoo että niiden tehtävä on tehdä rahaa ei pelastaa maailmaa.
                                Last edited by duckland; 21-11-2020, 09:14.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎