Eipä tuolla kestävyydeltä väliä ole onko e39, e6x tai e9x. Kunhan kattelee m sarjan koneita. Toki e39 alkaa ikää jo olee että menee enenmän harrastepuolelle.
Toi N52 öljynsyönti on jännä. Omassa nyt 50tkm ajetussa oli ostettaessa aavistus kulutusta, n. 1L/7000km. Ajelin sitä keväällä/kesällä aika monta tankkia viina/bensa koktaililla ja sen jälkeen kulutus on loppunut kokonaan. Liekö ollut sitten karstaa männänrenkaissa, mutta nyt ei tarvinnut lisätä yhtään 12tkm aikana. Entisenä e46 fanina tuota ostaessa olin vielä sitä mieltä, että e46 330i M-sport oli parempi ja hienompi, mutta nyt 1,5v myöhemmin en kyllä haluaisi palata enää e46 puikkoihin. Joku e46 pohjainen harraste voisi olla eri asia, mutta ihan perus käytöautona pidän nykyään tuosta uudemmasta enemmän. Oikeastaan en ole keksinyt siitä mitään merkittävää vikaa. Vie vähän, kulkee sen minkä tavan kotteron täytyy, on hiljainen ja varusteltu mulle riittävästi. Mitään siitä ei ole tarvinnut korjata. Jos nyt hirveellä tuurilla saisin tuosta 16te, niin eihän sillä rahalla suomesta saisi mitään vastaavaa tilalle. Jotain kamalia lähemmäs 200tkm ajettuja miinoja. E-golfiin (facelift) jää väli liian suureksi, niin ajellaan nyt sitten vaan tuolla.
Tuskin on öljynkulutus loppunut, etanoli vaan päätyy öljyihin.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Hupaisaa luettavaa. On tässä jokin suppiloituminen tapahtunut tarjokeissa kun bensavehkeet on tippuneet pois ja hyvä niin. Oikeesti hyvät kilometrinnielijät M47 ja M57 kannattaa todellakin pitää mielessä edelleen.
Jos vähääkään arvostaa mukavuutta, niin e61 automaattilaatikolla ja noilla kilometreillä joku diesel. N-sarjan koneissa tuntuu olevan lähes litraa pienempi kulutus, jos sillä on jotain väliä. Mun mielestä N-sarjan jakopäätä pelätään ihan turhaan ja noiden korjaamisesta on jäänyt sellainen maku, että merkkarit korjasivat noita aika paljon tehtaan laskuun ihan sen vuoksi, että saivat laskutettavaa työtä.
Toki onhan noita porsinutkin, mutta itselläni olleesta -08 N47:n jakopäästä ei löytynyt yhtään kuluumaa 200 tkm ajomäärällä, kun se kävi tarkastettavana tehtaan kampanjassa ja seuraava omistajakaan ei ollut tehnyt sille mitään 260 tkm ajomäärällä. Konehan on sitä ikäluokkaa, joista tietäjien mukaan porsii jakopäät 110 %:sti. Noista päivistä jakopään osat on päivitetty jo varmasti kymmeneen kertaan, joten uusilla osilla laitetulla jakopäällä ajelee huoletta 200-300 tkm tuollaista maantiepainotteista ajoa.
Kaikki ohjelmoidut jättäisin väliin enempää miettimättä.
Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
En nopealla vilkaisulla huomannut, että aloittajalla tulisi kilometrejä niin paljon että diesel olisi perusteltu. Matka-ajoon joo, mutta paljonko niitä kilometrejä tulee?
Melkein jokainen ehdotus on joku neljättäsataatuhatta ajettu diesel. Dieseleissä tulee suurehko käyttövoimavero maksettavaksi vuosittain. Sekä, vaikka moottorista olisi tyyppivikoja korjattu, niin reilusti yli 300tkm auto saattaa vaatia korjausta hyvinkin paljon vuosittain, riippuen millaisella pidolla ollut ja minkälaista ajoa ollut. Jos budjetti on tiukka ja tarkkaan rajattu, niin mieluummin ottaa pari vuotta vanhemman, vähemmän ajetun bensakoneisen, kun hieman uudemman suurilla kilometreillä.
Luotettavaksi käyttöautoksi 5 tonnin luokkaan katselisin jotain e60/e61 M54-bensamoottorilla ja kohtuudella ajettuna. 2,2l koneella löytynee ihan hyviä reilu 200tkm ajettuja yksilöitä tuohon rahaan ja niillä on paljon kilometrejä vielä edessä, voi olla hyvinkin huolettomia, jos edelliset omistajat pitäneet huolta, yms.
Eihän tuommoinen 2.2l moottori tuossa kopassa ole mikään raketti, mutta ilmeisesti sellaista ei olla etsimässä. Paremminkin tuolla koneella olevat, eivät ole niin suurella todennäköisyydellä olleet nuorison poljettavana, kuten isompimoottoriset yleensä. Ajoneuvovero n. 350€ per vuosi ja esim. e60 dieselissä +700€.
e60/e61 530i M54B30 olisi nappivalinta, mutta ei 5000€ saa hyvää yksilöä.
En nopealla vilkaisulla huomannut, että aloittajalla tulisi kilometrejä niin paljon että diesel olisi perusteltu. Matka-ajoon joo, mutta paljonko niitä kilometrejä tulee?
Joo kilometrejä vuodessa tulee noin 25-30tkm eli ei noilla ajoilla vielä diisseli itseään takaisin taida maksaa. Taidetaan puhua muutaman satasen luokkaa puolin tai toisin. Ja ehdotukset muuten hyviä mutta farkku olisi pakollinen
Joo kilometrejä vuodessa tulee noin 25-30tkm eli ei noilla ajoilla vielä diisseli itseään takaisin taida maksaa.
Jos vertaa vastaavan tehoisia bemarin bensa ja dieselkoneita tuollaisella ajomäärällä pelkästään pa ja verokulujen osalta, on säästö aika iso dieselkoneella. :think
Viimeksi kun olen vertaillut niin alle kymppitonni/v on riittänyt siihen että diesel alkaa olla edukkaampi.
Se onkin sitten eri asia uskaltaako ostaa 5k€ diiseliä. Yleensä ne on paljon veivattuja ja se polttoaine säästö hupenee helposti siihen kun auto on usein pajalla "puolen miljoonan huollossa".
Se onkin sitten eri asia uskaltaako ostaa 5k€ diiseliä. Yleensä ne on paljon veivattuja ja se polttoaine säästö hupenee helposti siihen kun auto on usein pajalla "puolen miljoonan huollossa".
Jep ihan totta että edullisesti on vaikea löytää hyvällä diesel tekniikalla olevaa bemaria.
Joo kilometrejä vuodessa tulee noin 25-30tkm eli ei noilla ajoilla vielä diisseli itseään takaisin taida maksaa.
Noin puolet tuosta kilometrimäärästä taitaa riittää siihen että diesel on kannattava valinta.
Huomioisin itse tässä lisäksi ajoneuvoveron, vakuutusten, huoltojen, korjausten ja varaosien hinnat sekä polttoaineenkulutuksen.
Kun kaikki summaa yhteen niin se 6-sylinterinen E61 tulee todennäköisesti aika helvetisti kalliimmaksi pitää kuin esim. se N47-moottorilla oleva E91.
Oma valintani nettiautossa olevasta tän hetken valikoimasta pelkkien ilmoitustietojen perusteella olisi:
Väkisinhän E39 alkaa harrasteosastolle mennä, kuten täällä on kirjoitettukin, mutta silti pakko laittaa kun ei kovin paljon sopivia E61 löytyny: https://www.nettiauto.com/bmw/525/11700603
Comment