Jep. Josku koulussa oli laskutehtävä kun 2500kg ajoneuvo törmää 1000kg ajoneuvoon keulakolarissa. Laskettiin voimat ja suunta johon törmäyksen rusentumisvaiheen jälkeen kuljetaan, aika karu on liike polossa kun peruutusvaihde kytkeytyy päälle. Mutta ehkä ne mittariston digitaaliset numerot pehmentää osumaa ?
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Uusissa autoissa törmäys energiat johdetaan koko koriin toisin kuin vanhoissa autoissa. Matkustajaan kohdistuvat voimat ovat pienemmät nykyautoissa, vaikka nokka kolarissa painavan vanhuksen kohtaisikin.
Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Uusissa autoissa törmäys energiat johdetaan koko koriin toisin kuin vanhoissa autoissa. Matkustajaan kohdistuvat voimat ovat pienemmät nykyautoissa, vaikka nokka kolarissa painavan vanhuksen kohtaisikin.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Koska et osannut perustella yleismaailmallista vastaustasi, autan.
Polo on toki koriteknisesti tehty hienoista materiaaleista ja voimia jakavasta kehikosta, mutta kun nämä hienoudet on käytetty yhteentörmäyksessä Rangen massan kanssa liike energia määrää suunnan, sinä väität että koritekniikalla kumotaan massan liikkeen energia ?
Modus oli aikanaan 5* kolariturvallisuuden auto, volvo aikansa 5*. 30 vuodessa toki modus on parempi, volvo on aikakautensa painava auto mutta tämän päivän keijukainen, modus on vain 200kg kevyempi ja pystyy ottamaan törmäsyvoimat vastaan, polo taas ei pysty kumoamaan 1160kg painollaan mitenkään 2300kg rangen aiheuttamia massan liike energiaa jolloin polo vaihtaa suuntaa niin nopeasti että koritekniikka ei pelasta ihmisen sisäelinten liikkeestä johtuvaa kuolemaa, ihminen ei vaan kestä sitä suunnan vaihdon nopeutta.
Polo ei kulje sataa metriä tulosuuntaansa 1100kg massaerolla rangeen mutta suunta on selvä. Niin kauan kuin hidastuminen polossa tapahtuu menosuuntaan jäädään polossa henkiin, kun hidastuminen vaihtaa suuntaa polossa kuollaan.
Molemmilta henki pois jos kunnon nokkakolari sattuu. Polon kuski nostetaan ruumissäkkiin, Rangen kuskista kaavitaan mitä jäljelle jää. Puolittainen nokkakolari niin Polo on ojassa ja kuski teholla, range kuski on edelleen silppua.
Koska et osannut perustella yleismaailmallista vastaustasi, autan.
Polo on toki koriteknisesti tehty hienoista materiaaleista ja voimia jakavasta kehikosta, mutta kun nämä hienoudet on käytetty yhteentörmäyksessä Rangen massan kanssa liike energia määrää suunnan, sinä väität että koritekniikalla kumotaan massan liikkeen energia ?
Modus oli aikanaan 5* kolariturvallisuuden auto, volvo aikansa 5*. 30 vuodessa toki modus on parempi, volvo on aikakautensa painava auto mutta tämän päivän keijukainen, modus on vain 200kg kevyempi ja pystyy ottamaan törmäsyvoimat vastaan, polo taas ei pysty kumoamaan 1160kg painollaan mitenkään 2300kg rangen aiheuttamia massan liike energiaa jolloin polo vaihtaa suuntaa niin nopeasti että koritekniikka ei pelasta ihmisen sisäelinten liikkeestä johtuvaa kuolemaa, ihminen ei vaan kestä sitä suunnan vaihdon nopeutta.
Polo ei kulje sataa metriä tulosuuntaansa 1100kg massaerolla rangeen mutta suunta on selvä. Niin kauan kuin hidastuminen polossa tapahtuu menosuuntaan jäädään polossa henkiin, kun hidastuminen vaihtaa suuntaa polossa kuollaan.
Törmäys ei ole fyssan kirjan kimmoisa tai epäkimmoisa.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Massa alkaa määrätä vasta kun molemmat kolarin osapuolet ovat turvallisuudeltaan samaa tasoa.
2020 Polo vs 2020 G-Mersu, olisin tietysti mielummin isomman kyydissä.
Scanian massa taitaa olla kymmenkertainen Volvon massaan verrattuna. Mieti sitä.
Ei tuossa ole mitään miettimistä, osittainen osuma ja suoraan renkaaseen. 50cm lisää vasemmalle ja tilanne olisi ollut täysin eri, lapiohommia. Mieti sitä.
Ei tuossa ole mitään miettimistä, osittainen osuma ja suoraan renkaaseen. 50cm lisää vasemmalle ja tilanne olisi ollut täysin eri, lapiohommia. Mieti sitä.
Kyllä tossa esimerkissä Volvolle tuli heti "pakki" päälle. Se ei ollut pelkkä äkkinäinen pysähdys vaan äkkinäinen suunnanvaihto.
Vaikea kuvitella että tuossa samassa tilanteessa se 90-luvun Rangen kuski olisi kävellyt ulos autosta. Luultavasti Rangen keulan kulma olisi rusentunut takapenkille asti.
Toisaalta taas se 2020 Polo olisi voinut selvitä samoilla vaurioilla kuin tuo Volvo.
Päivittelen tässä vähän auton kuulumisia kun niitä toivottiin. Olen nyt omistanut tuon 525d (edit e61 vm 05) noin puoli vuotta, kilometrejä tullut noin 10k lisää ja tähän asti olen ollut hankintaan ihan tyytyväinen. Ilman isompia murheita olen saanut tuolla päästellä. Pientä ruostetta alkaa ilmentyä takaluukkuun, se hoidetaan loppukesästä kuntoon ja lämmityslaitteen moottori piti vaihtaa talvella. Ai niin ja I Drive lopetti toimintansa eilen. Vika vaikuttaa johtuvan tuosta ccc yksiköstä mutta en ole vielä varma. Oireina radion ja esim varoitus äänten pätkiminen, I Drive ei reagoi näppäimiin ratissa tai kässärin vieressä oleviin paitsi joskus harvoin ja silloinkin monesti viiveellä, näyttö sammuilee, hävittää joskus radio kanavat yms. Nyt sitten selvittelemään kuinka tuon korjaa kohtuu kustannuksin.
Päivittelen tässä vähän auton kuulumisia kun niitä toivottiin. Olen nyt omistanut tuon 525d noin puoli vuotta, kilometrejä tullut noin 10k lisää ja tähän asti olen ollut hankintaan ihan tyytyväinen. Ilman isompia murheita olen saanut tuolla päästellä. Pientä ruostetta alkaa ilmentyä takaluukkuun, se hoidetaan loppukesästä kuntoon ja lämmityslaitteen moottori piti vaihtaa talvella. Ai niin ja I Drive lopetti toimintansa eilen. Vika vaikuttaa johtuvan tuosta ccc yksiköstä mutta en ole vielä varma. Oireina radion ja esim varoitus äänten pätkiminen, I Drive ei reagoi näppäimiin ratissa tai kässärin vieressä oleviin paitsi joskus harvoin ja silloinkin monesti viiveellä, näyttö sammuilee, hävittää joskus radio kanavat yms. Nyt sitten selvittelemään kuinka tuon korjaa kohtuu kustannuksin.
Postauksellasi ei liene suurta informaatioarvoa jos tieto mistä autosta kyse, puuttuu
Kun tässä puhuttiin luotettavuudesta ja samalla varmaan halutaan liipata myös edulliseen ajamiseen niin tuotakoon esiin, että itse olen tässä nyt ajellut viime hetket tyytyväisenä -03 Ford Ka:lla joka maksoi 80€. Ilmastointi löytyy. Ei ongelmia. Miksi maksaa liikaa?
Comment