Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kahden vaiheilla

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mika325e30
    Bimmer Rookie
    • Nov 2020
    • 79
    • Finland

Kahden vaiheilla

Oon 15v itkeny ensiautoni E30 320i perään. Se sai väistyä farkku-audin tieltä ja lähti tyttären ristiäispäivänä vaasalaisten kollien jääratailoksi tonnilla. Bemareiden myynti-ilmoituksia selatessa valinta konvergoituu kahteen vaihtoehtoon: E30 325i M-tech hiluilla tai sit paan hulinaks ja laitan M535i... se on vaan niin hieno peli, oikea Baijerilainen särmikäs irvistys biokaasu-octavialle likennevaloissa. 😁

Mielipiteitä? Erityisesti, jos sulla on kokemusta tai oot omistanu molemmat.

Kiitos, hyvää yötä.
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6217
    • Helsinki

Kun kysyt toisen mielipidettä, vastaan e30:pi lasit silmillä, e30:nen
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17855
      • PKS

Minulla on molemmat joten uskallan kommentoida. E30 on ollut omistuksessani 2003 alkaen ja E28 vuodesta 2006.

Autothan on totaalisen erilaisia ihan jokaisesta vinkkelistä katsottuna, samaa on ainoastaan tietty muotokieli, ja monet samanlaiset/identtiset varusteet ja esim etupenkit.

Omassa mielessäni E30 on vähän pikkuauto, mielikuva johtunee siitä kuinka nykyautojen koko on muutenkin kasvanut vuosien varrella. Itse olen pienikokoinen joten en ole koskaan kokenut mitään ongelmia autoon mahtumisen kansssa, mutta vuosien varrella monet isommat kaverit on olleet kyllä auttamatta naurettavan näköisiä E30 sisällä, eikä matkustus näytä mitenkään kovin nautinnolliselle.

E30 on äärimmäisen tarkka ajettava ja sillä ajaminen oikeastaan kaikkialla muualla kuin moottoritiellä on erittäin nautinnollista. Sanon kaikella kunnioituksella E30 faneja kohtaan, mutta vaikka tuolla omallakin on tullut ajettua vapailla rajoituksilla useita kertoa 5. vaihde rajoittimeen asti, ei kokemus suuremmissa vauhdeissa ole mitenkään erikoisen fiini tai nautinnollinen. Ahvenistolla, mutkapätkillä, maantienopeuksissa auto on parhaimmillaan.

325i moottori on itselleni ehkä suurin pettymys. Moottori on omaan makuuni turhan ylirekisteriin painottuva ja siitä puuttuu alavääntöä pahasti. Kiva kierrättää ja naukuu korkealla mutta ei oikein missään tilanteessa tunnu että vetäisi kunnolla.

E28 M535i on minulle ollut enemmänkin unelmien auto aina, ja oikeastaan hyvin pian kun olin tuon elämäni toisen E30 saanut käsiini aloin jo haaveilemaan sellaisen omistamisesta. E28 on herraskainen ja tyylikäs ajettava. Erittäin rauhallinen ja tuntuu todella painavalta autolta. Kori on todella pehmeä ja tuntuu että hajoaa pistehitseistään käännöksessä. Ohjauksessa on ominainen välyys (ei hammastankoa vaan rataskoneistotehostin). Mutta ne hyvät puolet onkin sitten oikeastaan kaikki muu ja kaikki se mikä E30 kohdalla ottaa päähän. Lähtisin E28 kanssa erittäin mieluusti pitkän matkan reissuun, vaikka Euroopan halki. Autossa on sisällä tilaa, konttiin mahtuu tavaraa ja ajaminen pitkiä matkoja isompiakin nopeuksia on suorastaan nautinnollista. Olen käynyt E28 kanssa ajamassa myös Suomen moottoriratoja, mutta esim Ahvenistolle auto on auttamatta turhan kankea. Moottorissa on hienoa alavääntöä ja sen käskeminen tuntuu enemmän luontevalle kuin E30 325i.

Mun valinta olisi noiden kahden kohdalla hyvin selvä, mutta jos et ole koskaan omistanut oikeasti hyvää E30 on se myös asia joka pitää kokea.
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

Comment

• MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6217
        • Helsinki

Dualfun. Kiitos tuosta kertomuksesta
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

Comment

• jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16495
          • Asikkala

Kansalaismallin e28 on saatanan ruma, m535i parempi mutta onko tässä kyse e28:sta ? Dualfunin kanssa samaa mieltä 325i moottorista.

Comment

• duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10512
            • Saaressa

Tuohon dualin kommenttiin sanoisin että osta E34 M5 siinä on kaikki ne asiat jotka E28ssa on hyvää + paljon muuta hyvää.

duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

instagram: _duuk

Comment

• asse21
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2005
              • 1248
              • Tampere

E28 M535i, jos noista täytyy valita.
              Vähänlaisesti on kokemusta tosin 325:sta.
              Parhaimmat kiksit lukuisista omistamistani on tarjonnut juurikin M535i.
              Ulkonäkö ja fiilis on todella karkkia. Tai sit aika kultaa muistot
              Ihan taskurahalla noita ei enää ole tarjolla.
              E39 523i
              i3

Comment

• Mika325e30
                Bimmer Rookie
                • Nov 2020
                • 79
                • Finland

Kiitos kaikille vastauksista. Muistan kyllä miltä oma E30 tuntu, jämäkkä ja tarkka ajaa. (Ei ohjaustehostinta) Tosin se oli vaan 320, mutta silti se oli 18v kaverille aikamoinen herkku. Sain sen isältä ylioppilaslahjaksi (siinä oli sellanen pieni 6laudaturin ehto, mut eihän se mua pysäyttäny ja ukko joutu tai sai luovuttaa sen mulle ). E30 325, nimenomaan mtech, miellyttää silmää (nostalgiaa) ja tiedän, että siitäkin olis mulle hupia vuosiksi. Mutta sitten... laittaa pikku kauppakassi-kulkineen verran lisää rahaa, niin pääsee kiinni M535i ja juurikin E28 (onkokaan muita?). Se vasta miellyttääkin silmää... just sellanen, et tietää pahan tuulen olevan tiessään, kun klo 6 aamulla, väsyneenä istahtaa sen penkkiin. En oo ajanu 535:lla mut oon ajanu 635 CSI: llä ja kyllä hyrrää komeesti... 635 vaan vähä liian laiva mun makuun. Sitten tietysti E30:t on käytännössä valmiita, mutta 535:n kans pääsee oikeasti harrastamaan... siis autotallin puolelle... mutta siitäkin tykkään. Valinta taitaa olla selvä. Taidan kuitenkin ensin käydä koeajamas 325:n ihan vaan referenssiksi ja for old time’s sake. 😁

Comment

• Riccardo
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 30
                  • Kotka

Itseäni kaduttaa eniten 90-luvulla omistamani -87 325'sen myynti.

Ei ihminen muuta autoa tarvitse.

Nykyään E46 330Ci tuo vähän lohdutusta mutta E30 on Kuningas.

Nykyiset M4'set ja iX't ovat
                  BMW Z3 1.9
                  BMW 520d E60 LCI
                  BMW 330Ci E46
                  BMW 318is Coupe E36

Comment

• reinuk
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 636
                    • Helsinki

E28 M535i:n ja E30 325i cabin omistaneena, niin kyllä tuo M535i noista on sykähdyttänyt enemmän ja sellaisen ottaisin uudelleen milloin tahansa! E30 ihan kiva kruisailuun.
                    Hubraum statt spoiler!

Nyt: 530dA xDrive F11 -15

Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

Comment

• mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4995
                      • Forssa

Originally posted by Mika325e30 View Post
                      Kiitos kaikille vastauksista. Muistan kyllä miltä oma E30 tuntu, jämäkkä ja tarkka ajaa. (Ei ohjaustehostinta) Tosin se oli vaan 320, mutta silti se oli 18v kaverille aikamoinen herkku. Sain sen isältä ylioppilaslahjaksi (siinä oli sellanen pieni 6laudaturin ehto, mut eihän se mua pysäyttäny ja ukko joutu tai sai luovuttaa sen mulle ). E30 325, nimenomaan mtech, miellyttää silmää (nostalgiaa) ja tiedän, että siitäkin olis mulle hupia vuosiksi. Mutta sitten... laittaa pikku kauppakassi-kulkineen verran lisää rahaa, niin pääsee kiinni M535i ja juurikin E28 (onkokaan muita?). Se vasta miellyttääkin silmää... just sellanen, et tietää pahan tuulen olevan tiessään, kun klo 6 aamulla, väsyneenä istahtaa sen penkkiin. En oo ajanu 535:lla mut oon ajanu 635 CSI: llä ja kyllä hyrrää komeesti... 635 vaan vähä liian laiva mun makuun. Sitten tietysti E30:t on käytännössä valmiita, mutta 535:n kans pääsee oikeasti harrastamaan... siis autotallin puolelle... mutta siitäkin tykkään. Valinta taitaa olla selvä. Taidan kuitenkin ensin käydä koeajamas 325:n ihan vaan referenssiksi ja for old time’s sake. ��
                      Olisiko paras vaihtoehto e30 M30

Tommonen hartge olisi kyllä !!
                      Last edited by mikae34; 19-11-2020, 16:06.
                      Auto on liikkumaväline.

Comment

• Mika325e30
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2020
                        • 79
                        • Finland

Originally posted by mikae34 View Post
                        Olisiko paras vaihtoehto e30 M30

Tommonen hartge olisi kyllä !!
                        Olishan se kova... nyt ei vaan ihan löydy 70k€ perstaskusta. Pitäis silpasta osakesalkusta kylki auki... ehkä sitten joskus. 😁

Comment

• mcleod
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 60
                          • Ruovesi

Komeita autoja linkeissä, mutta eikö näiden hinnat ole oikeasti aika hurjia? Ei kai siinä jos rahaa olisi loputtomasti ostaisin kaikki heti. Tuntuu että joka merkin vanhempien hinnat on lähtenyt ihan lavasta.
                          Ja en tarkoita nyt mitään negatiivista ko. auto malleja kohtaan. Hienoja pelejä. En vaan aina ymmärrä näitä hintoja...
                          e39 540ia m-sport -01
                          Opel Commodore gs -67
                          Opel Rekord r6 -85
                          Opel Senator 3.0 24v -89

Comment

• asse21
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2005
                            • 1248
                            • Tampere

Ei noita hintoja enään kukaan muukaan ymmärrä.
                            Eikä nuo kyseiset autot kyllä näytä omistajaakaan vaihtavan.
                            E39 523i
                            i3

Comment

Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎