Onks täällä joku yläikäraja vai yleinen ikärasismi, kenties?
Emmätiedä... en viitsiny loukkaantua, ku oon hyvällä tuulella. Mut eikös tuning tarkoita perimmiltään ihan jotain muuta kuin lasikuidusta ja uretaanista väsättyjä space ship-levikkeitä?
Ilmeisisti ikäsi puolesta sovit tänne mainiosti. Nuoret taitaa tätä nykyä istua enemmänkin whatsapissa tai muissa "some" ryhmissä.
Itse täällä kohta jo 10 vuotta viihtyneenä, enimmäkseen foorumia lukeneena ja muiden jorinoita vierestä seuranneena, voin omista kokemuksista kertoa, että tällä foorumilla ei varsinaisesti saa kysellä tyhmiä (koska vastaus löytyy varmasti "pikaisesti googlaamalla" tai foorumin maagista "search" -toimintoa käyttämällä), ei saa esittää omia (eriäviä) mielipiteitä toisten foorumilaisten topikeissa eikä varsinkaan harrastaa omien autojen tuunaamista reilummin kuin ns. "OEM+" tasolla. Mikä sitten määrittelee "OEM+ tai "OEM++" tason on minullekin hieman epäselvää joten joku voisi tätäkin ehkä tarkentaa? Sitten jos joskus tulet esittelemään omaa autoa tänne niin muista, että älä tuunaa liikaa. Varsinkaan "klassikoita" ei saa pilata madallussarjoilla eikä millään "kiinan tinoilla" tai replika vanteilla. Ylihuoltaminen alkuperäisiä osia käyttämällä ja 5tkm öljynvaihtovälit on sitten taas todella jees
Täällä ei ole toivottavaa puhua "väärämerkkisistä" autoista ja vielä huonompi on jos erehdyt kehumaan sellaista jossain bmw-spesifi langassa. Älä myöskään viittaa edellisiin suurenkokoisia kuvia sisältäviin viesteihin siten, että repostaat ne samat kuvta omassa vastauksessasi. Tämä on aihauttanut täällä pahennusta ja moderaattorit pahoittavat mielensä.
Pärjäät täällä myös paremmin jos mielestäsi e30 ja e34 ovat ylivertaisia mallisarjoja. Esim. e36 on täys muovinen paska niihin verrattuna ja ainoa hyvä asia siitä mallisarjasta on M50 ja M52 mosat joita tykätään asennella myös kolmekymppeihin. Mainittakoon vielä, että N54, N55 ja nykyisin myös B58 moottorit ja niiden viritys saa täällä suurta hyväksyntää. N47 on taas sysipaska ja hyviä yksilöitä ei ole olemassa. Termi "hirveät lättänät" tulee myös tutuksi tuolta Nettiautosta bongattu -langassa. Ainoa hyväksyttävä varustelutaso on tehtaan M-sport ja jos sellaista ei ole niin auto on parempi jättää kauppaan. Joku voi vielä täydentää listaa mutta tällä reseptillä pääset jo pitkälle...
Joku palaa halusta kertoa urpolle, joka ei tienny et e30 m3 on R4 , mitä eroa M3 ja 320iS koneissa? Jos iS on joku ”italian lite-m3”. Mielenkiintoista...
Ja osaan mä googlettaa, ihmiseltä vaan mukavampi kuulla juttuja...
Niinkin erikoinen kuin fiat tc1600 ja tc2000 koneet on äänimaailmaltaan hienoja. Ne imuäänet, ne.
Oi että mitä muistoja ne herättävätkään, minulla oli ennen ajokorttia autona 1975 132 1600 TC, 8 vuoden ikäisenä se oli jo uskomattoman heikossa kunnossa, alustan ja pinnan osalta, kun sen sain, mutta vanhempien mökillä autoilua opetellessa sen soundit ja ajettavuus olivat loistavia. Se lienee edullisen hinta/heho suhteen syyn lisäksi olut syy, miksi hankin ensiautoksi 131 2000 TC Racingin, jonka sitten vaihdoin 316 bemariin . Oranssi Fiat 131 edelleen kutkutteleee, mutta ruosteeton on aika utopiaa, Abarthiakin tuumin, mutta ne myynnissä olevat katupelit, italiassa tai espanjassa otavatten jotensakin historiansa osalta haastavia.
Itse lisäisin tähän sellaisen seikan että kyseessä on jo melkoisen vanhoja autoja, joten näistä taitaa paras kuntoisimmatkin olla jo omanlaisensa yksilö, eli vaikka haussa olisi M535i niin kahta prikulleen samanlaista ei ole.
Omaan m20b25 sai huomattavasti lisää vääntöä keskialueelle kun moottoriremontin yhteydessä nostettiin puristuksia(kat-versio), ja säädettävällä nokkapyörällä ajoitus oikeasti kohdilleen. Ei ole mikään pakko ohitustilanteessa vaihtaa neloselle, vaikka onhan se edelleenkin ylävireinen niin kuin mun mielestä kuuluukin. Jos haluaa työkonemaista alavääntöä niin ostaa tiisselin.
Kun pääsee varmuuteen minkä mallisen haluaa niin kannattaa noin isolla budjetilla kattella ulkomaan tarjontaakin. Suomessa hyviä yksilöitä pyörii aniharvoin julkisesti myynnissä.
Mulla on kokemusta sekä E30 325i Tech 2 (omistuksessa nykyäänkin) ja E28 535i.
E28 on mukavampi pitkällä matkalla ja kaverit kyydissä, pykälää klassikkomaisempi fiilis. Papat tulee juttelemaan tankilla ja kertomaan, kuinka niillä oli samanlainen 518i.
E30 on mulle näistä se oikea harrastepeli, ketterä, pieni ja parhaimmillaan yksin ajellessa kesäiltana mutkapätkällä, ikkunat avattuna niin, että lasin reuna on just peilikolmion alakulmassa. Sisällä istut kuin akvaariossa. M20 on toki vakiona huvittavan laiska, mutta fiilis korvaa puuttuvat hevoset. Aina hymyilyttää, kun avaimesta kääntää. Keski-iän ylittäneet kaverit tulee tankilla kertomaan, että ne unelmoi nuorempana 325i:stä ja ajoivat 316i:llä.
^^ todella hyviä mietteitä joihin on helppo samaistua.
Toki aiemmissa viesteissäni unohdin kertoa sen tosiasian, että takavuosina tuli ikäänkuin kasvettua erityisesti E30 korimallin kanssa. Ihan jokaisella oli siihen aikaan sellainen, oli sitten BTCF miitti tai oma talliporukka. Kuten jos katsotte vaikka tuota forumin yläpalkin kuvaa, aika pyöreälamppuista oli kanta kuvanottohetkellä vuonna 2004 - siinäpä E39:n perässä heti omakin E30 on jonossa. Erilaisia E30 autoja, korivaihtoja, tekniikanvaihtoja, suomiautoja - mutta myös mukava määrä todella asiallisia ja hyväkuntoisia tuontiautoja pyöri BTCF:llä siihen aikaan. Joka viikko tuli ajettua ja ihmeteltyä jotain itselle uutta autoa. Lähemmällä tarkastelulla oli varmaan 100 erilaista ihan muutamassa vuodessa. Tuli ehkä jossain mielessä jopa pieni kyllästyminen kyseiseen korimalliin ja yksityiskohtien tarkastelu oli tasolla onko autossa valojen korkeudensäätö ja toimiiko se.
Siinä vaiheessa kun sain hankittua E30 rinnalle E28:in, tuntui kun ajelisi jollain täysin massasta poikkeavalla harrasteella. Olihan E28:ja siihen aikaan vielä ajossa monella, mutta mistään ryntäyksestä ei ollut kysymys. E28 vähän ehti ohittaa sen tuontibuumin tai samalla yleisen suosion BMW piireissä, ei sillä että E30 olisi myöskään mitään E36 buumin rinnalla joka oli valloillaan etenkin noin 2003-2005 välillä.
Se on ihan varmaa että kumpaakaan korimallia ei löydy hyviä yksilöitä enää halvalla, tosin rohkenen väittää että hyvän E30 325i löytäminen asiallisessa kunnossa on vielä hyvin helppo rasti verrattuna E28 M535i. Jo 14v takaperin ei ollut mikään erityisen helppo tehtävä. Esim korinsa puolesta E28 on auttamatta koritekniikaltaan heti E24 jälkeen pahiten ruostuva BMW auto mitä tiedän. Joku pitää myyttinä ruosteetonta E30, minä pidän sen sijaan E28
Minunkin vinkkini on että valitse paraskuntoisin auto mihin rahat riittävät, sillä ohjeella pääsee pitkälle.
Noniin... nyt on sitten tallissa vm. -87 E28 M535i, zinnober-rot. Eilen käytiin hakemassa. Pääsin eteläpohjanmaalta melkein kotiin asti Espooseen ilman ongelmia. Kävin vielä prismas 5km ennen kotia ja ku tulin autolle, kaikki virrat pimeenä. Akunkenkiä vähä kopistelin ruuvimeisselillä ja päälle WD40, niin virrat palas...kumma juttu, ei näkyny haoettumaa, mutta joku kontaktivika sielä oli. Auto on kyllä just niin hyvä, ku aattelin sen olevan. Alusta tosin alkaa toimia parhaalla tavalla vasta yli 120-vauhdeissa ja huonot nasterenkaat (mutta kuin pakasta vedetyt E60:n vanteet, 80€ ) vähä latisti Freunde am Fahrenia, mut kaikenkaikkian hyvä vehje! Koko matkan hymy korvis, varsinki rampeilta kiihdyttäes!
Noniin... nyt on sitten tallissa vm. -87 E28 M535i, zinnober-rot. Eilen käytiin hakemassa. Pääsin eteläpohjanmaalta melkein kotiin asti Espooseen ilman ongelmia. Kävin vielä prismas 5km ennen kotia ja ku tulin autolle, kaikki virrat pimeenä. Akunkenkiä vähä kopistelin ruuvimeisselillä ja päälle WD40, niin virrat palas...kumma juttu, ei näkyny haoettumaa, mutta joku kontaktivika sielä oli. Auto on kyllä just niin hyvä, ku aattelin sen olevan. Alusta tosin alkaa toimia parhaalla tavalla vasta yli 120-vauhdeissa ja huonot nasterenkaat (mutta kuin pakasta vedetyt E60:n vanteet, 80€ ) vähä latisti Freunde am Fahrenia, mut kaikenkaikkian hyvä vehje! Koko matkan hymy korvis, varsinki rampeilta kiihdyttäes!
Onnittelut hyvästä hankinnasta Taisit hakea Nycarssilta tuon? Kuvia ja specsejä?
Comment