Kahden vaiheilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 5009
    • Forssa

    Originally posted by Mika325e30 View Post
    Joo... 100€ adapterista (kun se on kädessä joskus keväällä) on suolainen. Mutta eikö tuollaisen ISO-naaraan saa valmiilla piuhoilla? Sitten vaan mankan takaa johtonippu saksilla poikki ja kolvaa ne (oikein) ISO-naaraan piuhoihin kiinni... sitten Plug & Play... paitsi ehkä lukko- ja jatkuva jännite pitää zekata. Vai saako peräti tyhjän ISO-kuoren ja vois puristella neulat johtoihin ja sovitella tyhjään kuoreen? Olis jopa siistimpi tapa. Miksi niitä orkkisliittimiä pitäis sielä palvoa? Voihan ne säästää ”E28-osia” laatikkoon ruosteisten jousien sekaan, jos joku seuraava omistaja (tuleeko sellaista ) haluaa kolvata ne takaisin. Tossa mun E28:ssa on 2000-luvun taitteen Pioneer, joten suurella todennäköisyydellä siellä on jo ISO-liitäntä valmiina. Vai mikä motivaatio asentajalla olis ollu laittaa monen kympin ylimääräinen palikka, kun pelkkä liitin johtoineen on ehkä 10€?
    Aikanaan rakentelin ja asentelin autohifejä ihan työkseni hetken ajan. Harrastuksena niitä tuli rakenneltua yli kymmenen vuotta ja vieläkin satunnaisesti. Kaikenlaista on tullut tehtyä ja on tullut vastaan. Oman kokemuksen mukaan siellä jälkiasennus soittimen takana saattaa odottaa ihan mitä vaan. Joskus siellä on ollut adaptereita adaptereiden perään ja lopputuloksena sellainen hässäkkä, että itse soittimen paikalleen saaminen on suoritus itsessään. Joskus on pilkottu alkuperäiset liittimet niin pahasti, että uusien/siistien asennuksien teko on vaatinut paljon työtä ja sorminäppäryyttä.

    Mitä vaan voi siis olla vastassa. Jos siellä on kuitenkin alkuperäinen liitin tallella niin silloin siellä on myös oltava jonkinlainen aiemman linkin tyylinen adapterijohto jo nyt. Kaikissa jälkiasennus soittimissa kun on kuitenkin aina iso-liitin johtosarjaan sovitin tai iso-liitin suoraan soittimen takana. Tätä hieman epäilen. Siellä voi olla esimerkiksi katkottu alkuperäinen liitin pois ja tehty jonkinlaiset liitokset suoraan nykyisen soittimen omaan liitosjohtosarjaan. Tällöin joudut sen katkomaan ja tekemään sen uuden liittimen itse koska monessa soittimessa on omanlaisensa liitin soittimessa ja mukana tulee johtosarja iso-liittimeen, joka on standardi. Kaikki on kuitenkin arvuuttelua niin kauan kun nyppäät sen soittimen sieltä pois ja katsot.

    Iso-liitin sinne kannattaa kuitenkin tehdä asiallisesti ja asiallisilla liitoksilla jos siellä ei sellaista ole. Jos intoa piisaa niin auton omat johdotkin voi kytkeä suoraan iso-liittimen pinneihin mutta se vaatii askartelua ja on hankala tehdä, jos siellä on jo ennestään katkottu johdot lyhyiksi ja homman joutuu tekemään siitä 1din asennusaukosta. Olen itse tehnyt näitäkin kyllä. Silloin ostaa kaupasta pelkän uros iso-liittimen ja pinnejä. Sitten tinaa virrat ja kaiutinjohdot pinneihin ja painaa ne liittimeen oikeisiin paikkoihin. Siinä loppuu äkkiä tila liittimen kolossa jos tinaus jää paksuksi ja päällä on kutistesukka. Helpoimmalla pääset ostamalla valmiin iso-liittimen, jossa on johdot valmiina. Sitten tinaat auton omat johdot oikeisiin johtoihin ja laitat kutistesukan päälle. Lopuksi koko nipun päälle musta kangasteippi ja asennus on siisti ja luotettava. Sen jälkeen siihen iso liittimeen voi sitten kytkeä mitä vaan asiallisesti.
    Last edited by mikae34; 18-12-2020, 08:34.
    Auto on liikkumaväline.

    Comment

    • Mika325e30
      Bimmer Rookie
      • Nov 2020
      • 79
      • Finland

      Originally posted by mikae34 View Post
      Helpoimmalla pääset ostamalla valmiin iso-liittimen, jossa on johdot valmiina. Sitten tinaat auton omat johdot oikeisiin johtoihin ja laitat kutistesukan päälle. Lopuksi koko nipun päälle musta kangasteippi ja asennus on siisti ja luotettava. Sen jälkeen siihen iso liittimeen voi sitten kytkeä mitä vaan asiallisesti.
      Jees, hyvää infoa, kiitos! Juuri noin mä ajattelin tehdä. Oikeat johdot löytyy helposti yleismittarilla.

      Pikku kompastin tässä on, kun takakajareista ei kuulu pihaustakaan... tietysti ne voi olla rikki (epäilen). Eli edessä voi olla uusien kaiutinjohtojen veto, ainakin taakse. (Mistä ne muuten menee sinne taakse?) Vaikka samaan hikeen uusii tietysti kaikki...ja kaiuttimetkin. Kannattaako johdot vetää vaan ihan tavallisella kaiutinlangalla? Tossa uudessa soittimessa on kyllä RCA-lähdöt, mutta onko niiden käytöstä mitään hyötyä, kun vahvistinta en aio laittaa (musiikin ei tarvi kuulua liikennevaloissa viereisen auton sisälle ). Sitten... jos niitä RCA-johtoja ei käytä, niin pitäiskö se koko RCA-nippu irrottaa mankan takaa? Mä jo vähän näpelöin sitä, mutta ei se helpolla irronnut, niin en alkanu repimään...kyllä ne siis on jollain muoviliittimellä mankan peffassa kiinni. Varmaan sähköteipillä voi nekin eristää ja jättää sinne...

      Mä jo malttamattomana odota, että ehtis aloittaa tuon, mutta ihan v#tusti töitä ja DL:iä jouluksi ja uudeksi vuodeksi.. *Orja*

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 5009
        • Forssa

        RCA- johdot ovat ulkoisen vahvistimen kytkentää varten ja niistä ei kaiutintasoista signaalia edes tule. Sen rca-liitinjohtosarjan saa irti soittimen takaa kyllä.

        En jaksa uskoa ensimmäisenä, että sinulta sieltä kaiutinjohto olisi poikki. Eiköhän takakaiuttimien mykkyyteen löydy syy joko sieltä kaiuttimen tai soittimen päästä.
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • Mika325e30
          Bimmer Rookie
          • Nov 2020
          • 79
          • Finland

          Jatkan tähän, kun keskustelu aikoinaan ajautui HIFI-puolelle, enkä viitsi turhaan avata uutta vitjaa. Aihe ei siis liity bemareihin (sori siitä), vaan toiseen Saksan ihmeeseen Inglostadtista... eli Audiin....

          Siis, mun Bertta seiskassa on ollu pitkään mankka mykkänä. Jos radion sulake on paikallaan, akku tyhjenee 2-3päivässä niin ettei auto starttaa. Tää viittais johonkin heikkoon oikkariin, muutenhan sulake palais heti. Kuskin oven johtosarja kuulema tyypillisesti rispaantuu b7:ssa, joten oisko vika siellä? Vahvistin näyttää ehjältä, ei jälkiä vedestä, ei näkyviä hapettumia, ei turvonneita kondensaattoreita. Jos sulakkeen kuitenkin laittaa kiinni, radiota soitettaessa, kajareista kuuluu vaan häiriöääntä ja ajoittain kovaääninen ”POPPP POPPP”. CD-levyllä saa jostain kajarista saa heikosti muzakin kuulumaan, kun säätelee nurkasta nurkkaan.

          Olisko kellään hyviä vinkkejä vianhakuun näiden oireiden perusteella? Voiko esim. vahvistimen jotenkin ohittaa ja vetää liittimestä kajareiden pinnejä kiinni, niin että soisivat vahvistamattomalla signaalilla? Vai onko vahvistimelle tuleva signaali edes kaiuttimien ymmärtämää musiikkia? Näin vois ehkä selvittää, onko vika sittenkin vahvistimessa, eikö? Ja jos tämä toimii, niin näkis myös jos yksittäisen kaiuttimen johto ottaa maihin? Vai onko muute DIY-konstia varmistaa, että vahvistin on ehjä/rikki?

          Yritin kysellä FB:n Audi-palstalta, mutta sielä ruvettiin vaan vittuilemaan jostakin 600€:n marmorivahvistimesta, joka pitää merkkiliikkeessä koodata auki. En ihan niellyt noita juttuja, eihän vahvistimessa mitään koodia ole?! Ihme m#lkkuja nuo Audistit.

          Comment

          Working...
          X