Tuli taas duplikaatti syystä tai toisesta. Saa poistaa.
Pienet autoaiheiset kysymykset VI
Collapse
X
-
-
Jooh, täysin samaa mieltä. Saa kyllä tarkka olla jos menee autoja myymään firman nimissä. Kesällä heille tullut ja heti meille myyty vastaavan hintatason kärry. Vanhan omistajan olisi tarvinnut kertoa, että vanteet kierot.
Toki liike voisi ottaa tavaksi käyttää jokaisen auton molemmat vanteet ja renkaat koneessa ennen myyntiä. Renkaiden kunnon asiakas voi tarkistaa, mutta vanteiden heittoa ei.
Mutta jos näin ajattelee, eihän liike kerkeis kun tarkastelemaan autoja päivätpitkät. Liekö sitten heillä halua/resursseja vastaavaan toimintaan vaiko suoraan korvailuihin.
Asia silti edennyt, lupasivat valikoimistaan jotkut vastaavat suorat vanteet samoille renkaille. Katsotaan miten homma etenee.E65 745d Individual -07
Ex:
E39 530dA Touring M-Sport -02
E39 528i Sedan -00
Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
Yhteydenotot YV.
👍 3Comment
-
Sen verran paljon ajettu että laittaisin suosiolla kättä taskuun, mutta eihän kysyvä tieltä eksy. On kyllä hyvä liike jos tuollaisessa tulee vastaan ja voi lämmöllä suositella muillekin.
Se "paska kiertoon" on vähän näissä asioissa aina mentaliteetti jo vuosia ihmisillä.. Liikkeeseen vienti ja toista tilalle, kun ei haluta korjata.
Comment
-
Suomalainen ei vie ehjää autoa liikkeeseen vaihdossa... 8 vuotta sitä touhua vierestä katsoin ja niitä romuja korjasin...
tästä ei ole kuin ne säännön vahvistavat poikkeukset.
Tämä ajatus päässä kun lompsii autokaupoille niin pettyy vähemmän.
Liikkeet eivät millään pysty kaikkea huomaamaan, ja onhan toki niinkin että joskus ei halutakaan nähdä.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Joo kyllä, noin se on. En tiedä saisko autoliikkeeltä paremman hyvityksen jos tarjoais auton ensin reippaaseen koeajoon tai kunnon tarkistukseen ja sanois että jos jotain löytyy, niin voin vielä senkin korjata ennen luovutusta.Originally posted by Urpo_rotta View PostSuomalainen ei vie ehjää autoa liikkeeseen vaihdossa... 8 vuotta sitä touhua vierestä katsoin ja niitä romuja korjasin...
tästä ei ole kuin ne säännön vahvistavat poikkeukset.
Tämä ajatus päässä kun lompsii autokaupoille niin pettyy vähemmän.
Liikkeet eivät millään pysty kaikkea huomaamaan, ja onhan toki niinkin että joskus ei halutakaan nähdä.
Ne ei taida noin spesifejä olla, oon koettanut vaan vältellä asiointitarpeita, yleensä se korjauskulttuuri ja ylihuolto ei kuulu kenellekään muulle kuin harrastajalle. Niidenkin kans oppinut sen, että ruostehommat saatetaan kiertää kaukaa tai niitä ei ymmärretä välttämättä tehdä ajallaan, tai on liian työläitä. Siis jos iäkkäämpiä yksilöitä miettii.
Ja monelle nuorelle taas se miltä auto näyttää päälle päin on tärkein. Maalia saatetaan myllytellä ja kiillotella vaikka ja kuin, mutta ruosteisiin ei edes yritetä koskea millään tavalla ennen kuin karkaa käsistä, tai nimenomaan delegoidaan käsistä eteenpäin niiden vuoksi.
Comment
-
Ei tämä nyt ihan näin mustavalkoinen oo.Originally posted by Urpo_rotta View PostSuomalainen ei vie ehjää autoa liikkeeseen vaihdossa... 8 vuotta sitä touhua vierestä katsoin ja niitä romuja korjasin...
tästä ei ole kuin ne säännön vahvistavat poikkeukset.
Tämä ajatus päässä kun lompsii autokaupoille niin pettyy vähemmän.
Liikkeet eivät millään pysty kaikkea huomaamaan, ja onhan toki niinkin että joskus ei halutakaan nähdä.
Vanhat +10 vuotiaat toki väsyy ja auto heille käyttöpeli joka pestään max kerran kuukaudessa, yleensä harvemmin. Jossain kohtaa selkäranka auton suhteen katkee ja kävelevät hikiotsalla myymälään ja kysytään välirahaa Kaskaihin.
Toista äärilaitaa edustaa porukka joka parin vuoden välein vaihtaa uuteen, pirssi vimpan päälle pidetty ja ajallaan marmorilla huollettu.
Onneksi on huutokaupat comi jonne pahimmat vanhukset työnnetään.
Se että moni auto ei koe riittävän hyvää hellyyttää shampoon ja pesukintaan muodossa, ei vielä pilaa tuotetta. Pelottavinta miten takuuaikana unohdetaan huoltaa kallis peltilehmä ajallaan. Harmaa alue vaihtelee merkettäin ja tuomio usesti selviää vasta kun jotain kallista kilahtaa.
Tarkkana saa olla.
Yleensä näitä harrastajien helmiä joissa pakoputken päitä joka viikonloppu kiilloitellaan ja jarrusatuloita suditellaan viikottain, ei löydy perumyymälöistä. Perusmyymälät ja perusostajat eivät maksa moisesta extraa.
Comment
-
Niin, joskus mä kuuluin tuohon ritariässän mainitsemaan kategoriaan: Jossain kohtaa selkäranka auton suhteen katkee ja kävelevät hikiotsalla myymälään ja kysytään välirahaa Kaskaihin.
Auto oli silloin muinoin vain pakollinen kulkuväline (vaikka toki luksuksesta haaveilin). Autoa huollettiin silloin niin kuin valmistajan huolto-ohjelma suositteli ja ohjasi tai kun se jostain kohtaa hajosi. Ja sitten se vaihdettiin noin 5 vuoden välein uudempaan. Välillä tuo selkäranka katkesi, kun lyhyen ajan sisällä oli ollut pari-kolme yllättävää ylimääräistä menoa ja myynti tuli sitä kautta "ajankohtaisemmaksi" kuin ehkä muuten oli tarkoitus. Silti auto oli sillä myynnin hetkellä kunnossa.
Käytetty auto nyt vaan on aina pieni riski. Ihan sama mistä ja keneltä ostaa. Samaa koskee muitakin tuotteita.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Miksei sitten aina osta käytettyä autoa jos ja kun sen pitäisi olla 100% kunnossa? Uusi maksaa 100 000€ ja käytetty 1000€. Helppo valinta, ostaa sen tonnin auton. Vai mistä täällä puhutaan?
Tekee kunnollisen tarkastuksen autolle niin ei tule pettymyksiä:
👍 1Comment
-
Tämä kunnollinen tarkastus saattaa olla osalle foorumilaisia mahdollista taitojen ja tilojen puolesta, suurimmalle osalle tuskin (?) Tavan tallaajalta tämä tarkastus jäänee tekemättä, koeajo, vilkaisu konehuoneeseen ja renkaiden potkimista, näillä perusteilla se kiesi ostetaan, vielä jos on kiva väri niin raha vaihtaa omistajaa.Originally posted by Rattiukko View Post
Tekee kunnollisen tarkastuksen autolle niin ei tule pettymyksiä:
https://youtube.com/watch?v=AckYsQvBbEw
👍 1Comment
-
Vaikka olisi omat tilat, missä tarkastaa, niin mites sen teet, jos kaupattava auto on jollakin kauempana olevalla paikkakunnalla? Siihen tarkastukseen pitää tyytyä, jonka voi siinä myyjän pihassa ja (lyhyellä) koeajolla tehdä.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Ei-BMW-väliaikaiskulkine saattaa syödä öljyä, kyseessä on 2-litrainen vapaasti hengittävä ranskalaiskeksintö. Perästä ei nouse sininen savu, ei kylmänä eikä lämpimänä, joten jotakin kautta ilmeisesti menee ihan paloon asti. Miten erottaa parhaiten a) juuttuneiden öljyrenkaiden tai b) kovettuneiden/vuotavien venttiilinvarsitiviisteiden/-kumien eron?BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
Ei mitenkään, isoja moottorien tyyppivikoja omaavat kannattaa sivuuttaa suosiolla. Toki joukossa korjattuja ja vaihtokoneellisia. Kaikkia remppoja jotka menneet takuuseen joskus, ei välttämättä ellei erikseen pyydä merkata ollenkaan huoltokirjaan. Tämä yksi tapa pitää "piilossa" tyyppivikaa. Sitten kun autot vaihtaa omistajia, ei kaikki lappuset ym pysy tallessa.
Moni ei myöskään halua naapurin Toyotakuskille paljastaa onko toinen vai kolmas mylly menossa
Comment
-
Johan noistakin on alkanut tulla reklamaatiota kun kone on vaihdettu johonkin autoon niin on kuulemma huonompi asia kuin se että olisi korjattu tai että asiasta ei ole ilmoitettu kauppoja tehdessäOriginally posted by ritariässä View PostEi mitenkään, isoja moottorien tyyppivikoja omaavat kannattaa sivuuttaa suosiolla. Toki joukossa korjattuja ja vaihtokoneellisia. Kaikkia remppoja jotka menneet takuuseen joskus, ei välttämättä ellei erikseen pyydä merkata ollenkaan huoltokirjaan. Tämä yksi tapa pitää "piilossa" tyyppivikaa. Sitten kun autot vaihtaa omistajia, ei kaikki lappuset ym pysy tallessa.
Moni ei myöskään halua naapurin Toyotakuskille paljastaa onko toinen vai kolmas mylly menossa
Eikä näistä ole oikeesti kellään mitään käryä jos Niilo neljäseiskaan on vaihdettu vuonna 2018 jossain. Tossa kun ei ole selviä pelisääntöjä ja sitä tässä kaikki toivoo että siihen sais selvät rajat että mikä menee kenenkä pussista,mikä ei ja milloin se on herran hallussa että ostit vain vanhan auton.
Ei tässä rikastu kuin mezzoforten omistaja kun kaikki tunkee sinne kaikki ehjätkin vaikka kuluneita ovatkin kaupanpurun pelossa tms. Porukka koittaa noista ikivanhoista vehkeistä mitkä on myyty jo 8 vuotta sitten 170tkm ajettuina silloin ei tosiaan tullut juurikaan mitään puheluita ellei oikeasti kone ollut rikki tms. Nyt Samasta autosta mikä on vedetty 290tkm tulee puhelu että pikseleitä pimeänä ilmastointi paneelissa ja penkinlämmitin sammuu vasemmalla takana liian nopeasti. Ei hemmetti
Siis se sama auto ja samat viatkin tainnu olla tuon ajan. Toki hyvä että on tarkka mutta jos se auto nyt on siisti ja perusasiat kunnossa niin muutakuin vetoja tuossa tapauksessa. Nytkin on meinaan melkoinen tapaus kun ioniq 5 josta 8 numerosta puuttuu - tämä pikseli välistä mittaristossa, siis vain yksi numero josta puuttuu - tämä pikseli. Uusi näyttö 9000e ja auto kuitenkin 70tkm ajettu ja 4 vuotta vanha, miten hyvin loppupeleissä silläkin kaverilla on asiat kun jos tuo on ainoa asia mikä elämässä mättää
kun ei se sen auton hyvityshintaa muuta mihinkään tänä vuonna eikä 7 vuoden päästä.
Last edited by Kanerv4; 28-10-2025, 06:44.
Comment
-
Miksei voisi käyttää kolmannellan osapuolella tarkastuksessa? Audi, BMW ja Mersuihin erikoistuneita pajoja on melkein joka kaupungissa.Originally posted by Silmaauki View PostVaikka olisi omat tilat, missä tarkastaa, niin mites sen teet, jos kaupattava auto on jollakin kauempana olevalla paikkakunnalla? Siihen tarkastukseen pitää tyytyä, jonka voi siinä myyjän pihassa ja (lyhyellä) koeajolla tehdä.
Comment
Comment