Aletaanko tässä nyt seuraavaksi kollektiivisesti haukkua tulipesienkäyttäjiä DPF-poistajien jälkeen ?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Mielenkiintoistahan tämän valvonnan lisääntymisessä olisi se, että kuka lopulta maksaa näiden saastelaitteiden takaisinasentelut. Tälläkin hetkellä varmaan ainakin 1/5 nettiautossa myytävistä 30d moottorisista sekä vag-konsernin isommista tdi:stä aikavälillä 2000-2010 on manipuloitu jonkun saastelaitteen osalta ja näistä poistoista ei tunnu olevan oleellista ilmoittaa autoa myytäessä. Parhaimmillaan voi autoliikkeet päästä lypsylehmäksi, jos ei ala hiljalleen ilmoittamaan asiakkaalle että hei tästä on muuten saastelaitteet poistettu, että tämä ei ole tieliikennekelpoinen.
Naapurin ukko on jossain merkkiliikkeessä korjaamopäällikkö. Siellä oli tullut tälläinen keissi vastaan jossa heiltä myydyssä autossa oli laitteet poistettu käytöstä. Uuden auton omistaja ei maksanut penniäkään ennalleen palauttamisesta vaan liikkeelle meni tuosta 50% ja vanhalle omistajalle 50% kustannuksista.
Autoa ostaessa itse jättäisin laskuista automaattisesti nämä viritykset missä on poistettu imusarjan läppiä tai jotain muuta päästölaitteisiin liittyvää. Softa/tulppapohjainen egr-off nyt olisi vielä helppo ja halpa palauttaa ennalleen. Jos osia on heitetty roskiin niin sitten tietysti kustannukset kasvavat. Jos omistaja ei ole raskinut korjauttaa päästölaitteita niin onko muistakin huolloista tai korjauksista tingattu ja ne on laiminlyöty?
Läppä deletoitu voi vaatia tapauksesta riippuen uuden imusarjan. Jos DPF on tyhjätty niin taitaa pönttöjen hinnat lähteä 500€ ylöspäin käytettynäkin. Kaikista kalleimmaksi palauttaa toimintaan lienee urealaitteisto. Usein taustalla lienee joku vika minkä vuoksi tuo on otettu käytöstä. Maksettavaksi tulisi siis vanhan vian korjaaminen sekä kaikki mitä on seurannut siitä että laitteisto ei ole ollu toiminnassa.
Savu ja kohtuullisen tuore auto on melko nolo yhdistelmä. Kohtuulliseen tuoreeseen voi laskea ainakin kaikki F-sarjalaiset.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Savu ja kohtuullisen tuore auto on melko nolo yhdistelmä. Kohtuulliseen tuoreeseen voi laskea ainakin kaikki F-sarjalaiset.
Kaikki savuttavat dieselit on noloja. Varsinkin kun promille niistä kulkee sen mitä savun määrästä luulisi...
Ongelmista pääsee ajamalla bensakoneella.
Kaikki savuttavat dieselit on noloja. Varsinkin kun promille niistä kulkee sen mitä savun määrästä luulisi...
Ongelmista pääsee ajamalla bensakoneella.
Vähiin käy myös käryävä raskaskalusto. Ennen oli varsin tavanomaista että liikennevaloista tai mäkeä kiipeävä rekka päästi kunnon savut. Nykyään tuollaista ei juurikaan näe enää.
Tutulla on kuljetusyritys ja hän sanoi ettei enää itsekään kaipaa noita käryttäviä autoja. Vanhimmat kuorma-autot hänellä taitaa olla noin 5v vanhoja.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Johdanto, tausta, tavoitteet
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriössä on 26.5.2020 päätetty ajoneuvolain muutoksia koskevan säädöshankkeen valmistelun aloittamisesta. Päätöksen mukaan hankkeessa on muun ohella tarkoitus selvittää mahdollisuudet tehostaa ajoneuvojen päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia. Arvioinnin perusteella toteutetaan tarvittaessa lainsäädäntömuutoksia, jotka tukevat tavoitetta vähentää liikenteen päästöjä. Osana hankkeen valmistelua on laadittu arviomuistio ajoneuvojen päästömanipulaatioista Suomessa. Arviomuistiossa käsitellään ajoneuvojen käyttäjien teettämien päästömanipulaatioiden nykytilaa sekä erilaisia vaihtoehtoisia sääntelytapoja ja niiden vaikutuksia.
Tausta
Päästömanipulaatiolla tarkoitetaan tässä yhteydessä sellaista päästömanipulaatiota, jonka ajoneuvon käyttäjä tekee tai teettää ajoneuvoon sen käyttöönoton jälkeen ilman muutoskatsastusta tai käyttämällä muita kuin hyväksyttyjä komponentteja. Päästömanipulaatioilla on vaikutusta pääasiassa ajoneuvon lähipäästöjen määrään. Lähipäästöjä ovat etenkin typen oksidit ja hiukkaspäästöt. Näillä on ihmisille haitallisia terveysvaikutuksia ja ne saattavat pahentaa tiettyjä sydän- ja hengitystiesairauksia. Lähipäästöistä aiheutuu Suomessa vuosittain useita satoja enneaikaisia kuolemantapauksia sekä vähintään kymmenien miljoonien eurojen taloudelliset menetykset lisääntyneen sairastamisen vuoksi.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on toteuttaa tarvittavat lainsäädäntömuutokset, jotka tukevat tavoitetta vähentää liikenteen päästöjä.
Liitteet:
Arviomuistio_Ajoneuvojen päästömanipulaatiot Suomessa.pdf -
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Tavoitteena on tehostaa ajoneuvojen päästömanipulaatioiden valvontaa ja sanktiointia ja siten vähentää liikenteen päästöjä.
Lisäksi tavoitteena on selkeyttää ajoneuvojen katsastusta ja rekisteröintiä koskevaa sääntelyä.
Muut näkemykset päästömanipulaatioista ja niiden sääntelystä Suomessa?
Jatkovalmistelussa tulee arvioida mahdollisuus pakkokeinolain (806/2011) säännösten soveltamiseen, jotta päästömanipulointeja voitaisiin tienvarsitarkastuksissa selvittää. Lisäksi tulisi arvioida myös tarvetta estää ajoneuvon käyttö, kun päästömanipulointi on todettu esimerkiksi säätämällä mahdollisuus poistaa rekisterikilvet. Lisäksi esimerkiksi toiseen maahan rekisteröidyn ajoneuvon käytön tulisi voisi estää ammattiliikenteessä siihen saakka, kunnes ajoneuvon haltija on maksanut tarvittavan vakuuden. Tämänkaltainen menettely on säädetty ylikuormamaksusta annetun lain (51/1982) 10 §:ssä. Vastaavan kaltainen vakuus ja mahdollisuus estää matka on säädetty merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 3 luvun 6 §:ssä öljypäästöön liittyen.
Näin M57 koneisen BMW:n omistajan tulee mieleen, että kuinkahan tarkkaan näitä muutoksia tullaan syynäämään, jos ja kun tällaiset uudet asetukset tulevat jollain tapaa voimaan. Esimerkiksi varmaan hyvinkin monesta M57 koneesta on pyörreläpät poistettu. Ymmärtääkseni nämä läpät ovat tarkoitettu vähentämään päästöjä pienillä kuormituksilla.
Omani ovat onneksi tallessa ja odottamassa puhdistettuna uudelleenasennusta
EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Näin M57 koneisen BMW:n omistajan tulee mieleen, että kuinkahan tarkkaan näitä muutoksia tullaan syynäämään, jos ja kun tällaiset uudet asetukset tulevat jollain tapaa voimaan. Esimerkiksi varmaan hyvinkin monesta M57 koneesta on pyörreläpät poistettu. Ymmärtääkseni nämä läpät ovat tarkoitettu vähentämään päästöjä pienillä kuormituksilla.
Omani ovat onneksi tallessa ja odottamassa puhdistettuna uudelleenasennusta
Tuskimpa läppien takia mitään ongelmia koskaan tulee mutta mielenkiintoinen kysymys liittyen tuohon olisi että mikä on keskimääräinen DPF:n regenerointiväli läpillä ja ilman.... :think
Sauhuttamisen lisääntymisestä on näkynyt kuitenkin juttua näissä missä ei oo ollut pönttö paikoillaan ja lopputulos on ollut helposti nähtävillä röörin päästä. -puhdasta spekulointia-
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Tuskimpa läppien takia mitään ongelmia koskaan tulee mutta mielenkiintoinen kysymys liittyen tuohon olisi että mikä on keskimääräinen DPF:n regenerointiväli läpillä ja ilman.... :think
Läppien suhteen kannattaa kuitenkin huomioida, että ainakin M-sarjan dieselmoottoreissa ne ovat ylipäätään käytössä ainoastaan >16 C imuilman lämpötilassa. Eli Suomen olosuhteissa alle puolet vuodesta. Toki esim. sumuisten saarten lämpimämmässä ilmastossa löytyy kyllä useampi tapaus, jossa DPF:n kanssa on tullut ongelmia läppien poiston jälkeen.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Aihe tuntuu olevan kuuma peruna, suurin osa syyttelee toista jotta saisi omia palvelujaan myytyä. Suurimpia päästöhuijaajia edustava Autontuoja ja -teollisuus ry haluaa totutusti pukiksi kaalimaata vartioimaan.
Ei välttämättä ole kauhean lupaavaa, kun nykyisiltä valvovilta instansseilta ei löydy edes oikeinkirjoitustaitoista henkilöä ottamaan asiaan kantaa.
Ymmärsinkö oikein että valtio on asettamassa auton omistajan vastuuseen jos tarkastuksessa todetaan dbf poistetuksi ?
On rajua jos käytetyn auton omistajan/ostajan pitää ostaa laitteet todetakseen ajoneuvon olevan tieliikennekelpoinen ja päästöjen osalta kunnossa, kun ei näitä laitteita ole edes katsastuskonttorilla.
Ymmärrän jos olet auton ensimmäinen ja ainoa omistaja, mutta käytetyn omistaja joutuisi syylliseksi ja maksajaksi on absurdia.
Comment