Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei taida takavedossa tai nelivedossa kertoa etujousituksen toiminnastakaan mitään.
    Painon siirtyminen taka-aksilalle auttaa niissäkin jos keula pääsee nousemaan.

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3599
      • Raisio

      Originally posted by A.I View Post
      Huvitun aina näistä kiihtyvyys jutuista.

      100kw on mitattu teho. ihan sama vaikka se moottori kävis plutoniumilla, 100kw on 100kw. se ei ole missään autossa millään energialähteellä yhtään tehokkaampi.
      Vähän sama kun vertais kilon omenaa kilon päärynään


      Ilmoitetaanko sähköauton teho muuten suurimmalla jännitteellä, vai jollain keskimääräisellä jännitteellä?



      Väität siis että kaikki rallimiehet ajavat vääränlaisella rengastuksella jäällä ja lumella? -kannattaa äkkiä mennä neuvomaan pojille millaiset renkaat alle niin aletaan saamaan maailmanmestaruuksia

      Pikkasen erilaiset rengaskuvioinnit ja nastat ralliautoissa, joten ei ole vertailukelpoinen vertaus ollenkaan.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2236
        • Vantaa

        Originally posted by A.I View Post
        Väität siis että kaikki rallimiehet ajavat vääränlaisella rengastuksella jäällä ja lumella? -kannattaa äkkiä mennä neuvomaan pojille millaiset renkaat alle niin aletaan saamaan maailmanmestaruuksia
        Ralli vs siviili talvirenkailla ei ole mitään tekemistä keskenään. Koko ideakin on käytännössä ihan eri.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • Takalo_kari
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1359
          • tku

          Originally posted by muurahainen View Post
          painon siirtyminen taka-aksilalle auttaa niissäkin jos keula pääsee nousemaan.
          kyllähän sen alustan artikulointi on suoraan suhteessa siihen miten pyörä pysyy tiessä. -vaikuttaa varmasti ainakin tehokkaammissa autoissa.
          Last edited by Takalo_kari; 25-02-2022, 20:52.
          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
          Kiitos ajastasi? :think

          Comment

          • Mikozu
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 256
            • Tampere

            Originally posted by Mikozu View Post
            Tesla Model 3 Performance -21 tuli hankittua jokunen viikko sitten. Edellinen auto oli -15 C mersu. Tähän asti on menty uteliaasti kokeillen miten tuommoisella pärjää. Nyt ajettu mm Jkl - Levi parin pysähdyksen taktiikalla ja hyvin sujui, nyt täällä -30c niin päässee kokeilee miten pärjää oikeasti kylmässä kelissä. Ensi pe sitten edessä matka yhdessä päivässä Levi - Jkl jolloin joutuu jo latailemaan päivän aikana että pääsee perille kotiin :think

            Edit. Ja onhan tuo aika raju peli diesel mersun jälkeen kiihtymään, ja muutenkin tuntuu vuosia uudemmalta peliltä.
            Tesla lähti lavetilla takuukorjaukseen 14.12.2021, ei puhaltanut enää lämmintä ilmaa.
            Saivat kuntoon 23.2.2022.
            Välissä sijaisautoina oli Seat leon hybrid -21, Tesla model S -16 sekä Tesla model 3 LR -19.
            Mukava ajaa taas omalla autolla laina-autojen jälkeen, mutta ei oikein hyvää kuvaa jättänyt yli 2kk / 10vko takuukorjauksen odottelu.
            Tesla Model 3 Performance -21
            MB Sprinter -23

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5022
              • Paimio

              Originally posted by Mikozu View Post
              Tesla lähti lavetilla takuukorjaukseen 14.12.2021, ei puhaltanut enää lämmintä ilmaa.
              Saivat kuntoon 23.2.2022.
              Välissä sijaisautoina oli Seat leon hybrid -21, Tesla model S -16 sekä Tesla model 3 LR -19.
              Mukava ajaa taas omalla autolla laina-autojen jälkeen, mutta ei oikein hyvää kuvaa jättänyt yli 2kk / 10vko takuukorjauksen odottelu.
              No kyllä on taas kestänyt ihan kivasti. Mutta tuo kait Teslalla vissiin ihan normaalia ja taitaa vähän olla myös ruuhkaa tuolla takuupuolella?

              Hyvä että sentään lopulta saivat kuntoon. Toivottavasti toimii tästä eteenpäin sitten.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11698
                • Kouvola

                Originally posted by Mikozu View Post
                Tesla lähti lavetilla takuukorjaukseen 14.12.2021, ei puhaltanut enää lämmintä ilmaa.
                Saivat kuntoon 23.2.2022.
                Välissä sijaisautoina oli Seat leon hybrid -21, Tesla model S -16 sekä Tesla model 3 LR -19.
                Mukava ajaa taas omalla autolla laina-autojen jälkeen, mutta ei oikein hyvää kuvaa jättänyt yli 2kk / 10vko takuukorjauksen odottelu.
                Mitä huoltolapussa luki mitä ne on tehnyt autolle? Noista ilmalämpöpumpuista on ollut kahta tarinaa. Hajoavat paineanturit ja softavika. Softanhan ne pystyy päivittämään vaikka etänä, mutta anturit on vaihdettava huollossa.

                Comment

                • Mikozu
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 256
                  • Tampere

                  Originally posted by Esko View Post
                  Mitä huoltolapussa luki mitä ne on tehnyt autolle? Noista ilmalämpöpumpuista on ollut kahta tarinaa. Hajoavat paineanturit ja softavika. Softanhan ne pystyy päivittämään vaikka etänä, mutta anturit on vaihdettava huollossa.
                  General Diagnosis Thermal System Test
                  Module - Body Controller - Front (Heat Pump) (Remove & Replace)
                  Osat vaihdettu tai lisätty
                  ASY. FRONT CONTROLLER GEN 3 (1583991-03-C)
                  Korjaus: A/C Compressor (Heat Pump) (Remove & Replace)
                  Osat vaihdettu tai lisätty
                  REFRIGERANT, R1234YF (2006643-00-A)
                  AC COMPRESSOR, 41CC (1501256-01-L)
                  Korjaus: Supermanifold (Remove & Replace)
                  Osat vaihdettu tai lisätty
                  SUPERMANIFOLD ASSEMBLY (1547595-A2-F)
                  Korjaus: A/C Line - Supermanifold to Compressor (Remove & Replace)
                  Osat vaihdettu tai lisätty
                  AC LINE ASY, MANIFOLD TO COMP, R1234yf (1502020-00-B)
                  Korjaus: A/C Line - Supermanifold to HVAC (Remove & Replace)
                  Osat vaihdettu tai lisätty
                  AC LINE, ASY, MFLD TO HVAC, M3 R1234yf (1555055-00-D)

                  Teslan mukaan tuo body controller module oli kiven alla, muut osat olisivat saaneet jo aikaisemmin.
                  Tesla Model 3 Performance -21
                  MB Sprinter -23

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Varaosat voi olla aina kiven alla, jos samaan aikaan myyntikirjat täynnä uutta myytävää. Tesla toimittaa kuukaudessa kymmeniä tuhansia ajoneuvoja, joten ihmetyttää miten pohjolan perukalle ei viitsitä toimittaa 100 x osaa.

                    Juu, nämä kaksi asiaa voi olla yhtiössä totaalisen erotettuja toisistaan, mutta jos Teslalle on normaalia, että uudesta autosta pyyhkiytyy maalit, niin tällöin voi moni muukin asia olla normaalia.

                    Edit: se täytyy lisätä Teslaan, että noin "raketoivana" yhtiönä tietynlainen hutiloinnilta näyttävä toiminta ymmärrettävää. Lisäksi yhtiö voisi saavuttaa saavuttamattoman täydellisyyden, jos Teslan pakettiin laitettaisiin se hyvä mitä BMW:llä on (laatu, huoltoverkko).
                    Last edited by ///Jone; 27-02-2022, 10:06.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      – Tämä matka vahvisti käsitystäni siitä, että latausinfran rakentaminen etenee huomattavasti hitaammin kuin sähköautojen myynti. Kummallista on, että kaikki latauspisteet vaativat vain siihen sopivan maksukortin.

                      Sähköauton lataus vaikeutuu matkalla, jos ei mukana ole oikeanlaista korttia tai puhelinsovellusta.

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1112
                        • Espoo

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        – Tämä matka vahvisti käsitystäni siitä, että latausinfran rakentaminen etenee huomattavasti hitaammin kuin sähköautojen myynti. Kummallista on, että kaikki latauspisteet vaativat vain siihen sopivan maksukortin.

                        Sähköauton lataus vaikeutuu matkalla, jos ei mukana ole oikeanlaista korttia tai puhelinsovellusta.

                        https://www.is.fi/autot/art-2000008640193.html
                        Mä en nyt ihan ymmärrä, miksi tätä samaa ilmiselvää agendaa pitää koko ajan tuoda esille. Suomi pitkine välimatkoineen esim on oikein hyvä koetinkivi sähköautoilulle ja täysin tiedossa on, että pidempien matkojen ajaminen vaatii (ja todennäköisesti vielä pitkään) suunnittelua.

                        Latausta tarjoavat firmat eli ne haluavat tehdä voittoa tuotteellaan ja sitouttaa asiakkaita. Toki asiakaskokemus merkitsee mutta nyt ollaan todennäköisesti liikkeellä MVP:llä ja hommat kehittyvät tulevaisuudessa.

                        Edit: lisätään vielä haastattelusta esimerkki, joka kuvaa hyvin näiden Iltapaskojen journalistista laatua. Näillä kommenteilla sitten pahoitetaan mieltään rangen riittämättömyydestä.

                        – Haluaisin tavata sen henkilön, joka ajaa esimerkiksi Puolan moottoritiellä 80 km/h nopeutta säästääkseen energiaa, kun rajoitus on 140 km/h. Minulle ei tullut mieleenkään.
                        Last edited by PNM2; 27-02-2022, 13:33.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          Originally posted by ///Jone View Post
                          Lisäksi yhtiö voisi saavuttaa saavuttamattoman täydellisyyden, jos Teslan pakettiin laitettaisiin se hyvä mitä BMW:llä on (laatu, huoltoverkko).
                          köh. mikä bmw laatu? ylikarrikoidusti tuntuu että kaikki 2000-luvulla tehdyt 4cyl moottorit bensa tai diesel ovat enemmän tai vähemmän paskoja.. N46 N47 ja mitä näitä nyt on.. ja onhan noita muitakin paskoja moottoreita, toki joukossa pari hassua helmeä..

                          90-luvulla ja sitä ennen olivat vielä järjestään hyviä koneita.

                          mutta huoltoverkko on hyvä.


                          Originally posted by PNM2 View Post
                          Latausta tarjoavat firmat eli ne haluavat tehdä voittoa tuotteellaan ja sitouttaa asiakkaita. Toki asiakaskokemus merkitsee mutta nyt ollaan todennäköisesti liikkeellä MVP:llä ja hommat kehittyvät tulevaisuudessa.

                          Nostakoot hintaa jos se on siitä kiinni, minä en ainakaan koske koko pönttöön jos se ei huoli normaalia pankkikorttia tai kolikoita. -kolikoiden pois jätön ymmärrän hyvin koska tyhjentely on iso kuluerä..

                          BMW525Xda:n kaltaisia periaatemiehiä suomessa on paljon, nämä jäärät ei sähköautoa osta ennenkuin sitä voi ajaa ja "tankata" normaalisti -tällaiset miehet ovat sen sähköautoilun helpottumisen kulmakiviä, jos nämä umpipuupäät antaa periksi, niin täällä menee kohta joka ukko joku äppiappi kädessä ja häntä koipien välissä.

                          Nämä tietokonenörtit menee ja suunittelee jatkuvasti sitä samaa pyörää uudelleen siten että se on mahdollisimman paljon huonompi kuin aiempi..
                          Last edited by Takalo_kari; 27-02-2022, 13:50.
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5022
                            • Paimio

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Edit: lisätään vielä haastattelusta esimerkki, joka kuvaa hyvin näiden Iltapaskojen journalistista laatua. Näillä kommenteilla sitten pahoitetaan mieltään rangen riittämättömyydestä.
                            No onhan se hieman hassua että autolla ei voi ajaa normaalisti muun liikennevirran mukana ja haitata muiden kulkua sen takia että virta loppuu eikä pääse välttämättä perille.

                            Ja onhan se jo turvallisuusriskikin ajella 80km/h 140km/h alueella.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1112
                              • Espoo

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              No onhan se hieman hassua että autolla ei voi ajaa normaalisti muun liikennevirran mukana ja haitata muiden kulkua sen takia että virta loppuu eikä pääse välttämättä perille.

                              Ja onhan se jo turvallisuusriskikin ajella 80km/h 140km/h alueella.
                              En tiedä oletko tahallasi ymmärtämättä vai mitä mutta kai se nyt on itsestäänselvää, että kulutus kasvaa huomattavasti käyttövoimasta riippumatta, jos vauhti nostetaan 80 -> 140 km/h.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1112
                                • Espoo

                                Originally posted by A.I View Post
                                Nostakoot hintaa jos se on siitä kiinni, minä en ainakaan koske koko pönttöön jos se ei huoli normaalia pankkikorttia tai kolikoita. -kolikoiden pois jätön ymmärrän hyvin koska tyhjentely on iso kuluerä..

                                BMW525Xda:n kaltaisia periaatemiehiä suomessa on paljon, nämä jäärät ei sähköautoa osta ennenkuin sitä voi ajaa ja "tankata" normaalisti -tällaiset miehet ovat sen sähköautoilun helpottumisen kulmakiviä, jos nämä umpipuupäät antaa periksi, niin täällä menee kohta joka ukko joku äppiappi kädessä ja häntä koipien välissä.

                                Nämä tietokonenörtit menee ja suunittelee jatkuvasti sitä samaa pyörää uudelleen siten että se on mahdollisimman paljon huonompi kuin aiempi..
                                Saahan sitä periaatteen tai ihan minkä tahansa mun syyn vuoksi käyttää mitä tapaa tahansa. Joku makselee edelleen laskunsakin pankin tiskillä eikä siinäkään mitään vikaa ole.

                                Nyt on siis tuotu markkinoille ns MVP (https://fi.wikipedia.org/wiki/Pienin_toimiva_tuote) , jonka jälkeen latauskonseptia aivan varmasti kehitetään vähän eri tavalla per latausoperaattori, mutta kehitetään. Nyt esimerkiksi Suomessa moni operaattori on jo luopunut aikaperusteisesta hinnoittelusta, koska se koettiin todella ylihintaiseksi ja epäluotettavaksi.

                                Suht hölmö saa olla, jos kuvittelee nykymeiningin olevan jotenkin lopullinen tapa.
                                Last edited by PNM2; 28-02-2022, 11:51.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎