Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1111
    • Espoo

    Originally posted by A.I View Post
    Ei, karrikoidusti menee näin:
    Ekat sähköautot olivat 1-vaihe latauksella, tästä modernimmat olivat 2-vaihe latauksella.
    premium tason autot ( Teslat) ja nykyään uudet max. pari vuotta vanhat sähköautot ovat 3-vaihe latauksella.

    Lataus on golfissa 2x230V 16A eli 7.2Kw
    Jännä side note että lataus on tosiaan 2x230V eikä 1x400V

    kun otetaan nollan ja vaiheen väliltä 230V saadaan tehoksi n.3.7Kw kun vaiheita on 2 joita kuormitetaan samalla tavalla, saadaan 7.2Kw
    kun taas "perinteisellä" tavalla voimaavirtaa käytettäessä nollaa ei käytetä ja laitetta kuormitetaan vaiheiden väliltä 400V jännittellä jolloin 16Amppeerilla saadaankin 6.4Kw..

    Taitavat uudet autot jo käyttää 3-vaihelatausta 32A virralla?

    Joka tapauksessa tuo 2-vaihelataus on ihan riittävä. akku täyttyy n.4h aikana.

    Pikalataus on 50Kw ja tämähän on DC -latausta.
    Totta tosiaan, katsoin uteliaisuuttani Ampeerin sivuilta ja siellä tosiaan spekseissä on 3x16A mutta lisätiedoissa mainitaan kaksivaihelataus.

    22kWh lienee aika monessa autossa vielä lisävaruste ja 11kWh se "standardi" hitaalle lataukselle.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Nämä on kyllä käsittämätön(tä paskaa) keksintö, itsellä kun ei ole noita plussa ja escorttejakaan niin pitäisi vielä kamppailla puhelimella joka hemmetin laturipaikassa laturin kanssa, kiitos ei. Ihmettelen ettei tämmöisäkään aioita ole pystytty sopimaan kuten ei mitään muutakaan sähköautoihin liittyvää, kuten kaapelit jne.

      Ajatelkaa jos jokaisessa polttiksessa olisi eri kokoinen tankin aukko jonne sopisi vain jonkin huoltamon pistoolin pää, tai huoltamolla olisi 20 erilaista tankkauspistoolia joista joutuis äpillä valitsemaan oikean oktaanin. Olishan se aikamoista.

      Tämä on ihan oikea ongelma, ja äppiasennevammasena en olekkaan koskaan vielä joutunut käyttämään näitä maksullisia AC tai pika -latureita.

      -Pitäisi ladata eri yritysten sovelluksia, ja maksu tapahtuu näiden kautta.
      Esim. Virran sovelluksesta näet missä on lähimmät Virran laturit, mutta et K-latauspisteitä ja sama toisinpäin..

      Sähkö voi olla myös törkeän kallista. K-lataus on tunnettu ryöstähinnoista.
      Hinnoittelu on yleisestikin todella sekavaa..

      -näistä syistä ajetaankin pitkät matkat fossiiliautolla.
      yhteen aikaan oli monessa parkkihallissa ilmainen lataus joka kuului normaalipysäköinnin hintaan, näitä oli kiva hyödyntää, mutta nyt ovat muuttuneet aika pitkälti maksullisiksi..


      Kuten aiemmin joku jo sanoi, nämä alle 50Kw akkupaketeilla varustetut autot ovat tarkoitettu lähinnä nurkka-ajoon ja siihen loistava valinta.
      Last edited by Takalo_kari; 23-02-2022, 11:36.
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1111
        • Espoo

        Originally posted by A.I View Post
        Tämä on ihan oikea ongelma, ja äppiasennevammasena en olekkaan koskaan vielä joutunut käyttämään näitä maksullisia AC tai pika -latureita.


        -Pitäisi ladata eri yritysten sovelluksia, ja maksu tapahtuu näiden kautta.
        Tässä ehkä vähän karrikoidusti tekstiä, joka tosin varmasti jokaisella sähköautoilijalla pitää suurimmaksi osaksi JOSKUS paikkansa. Aika usein ihmiset käyttävät samoja palveluita oli kyseessä sitten polttonesteen tankkaaminen tai auton lataaminen eli kovin montaa applikaatiota ei päivittäisessä käytössä aidosti suurin osa ihmisistä tarvitse. Näissä kahdessa käyttövoimassa toki erona on se, että autoa voi ladata myös himassa, mikä onkin yksi kulmakivistä menestykselliseeen ja vaivattomaan sähköautoiluun. Mä joudun varmasti käyttämään applikaatioita golfatessani pitkin Suomea, mutta SUURIMMAKSI OSAKSI lataan auton noin kerran viikossa himassa omasta 11kW latausasemasta. Sitten, jos lähden reissuun, osaan käyttää Plugsharea, PlugSurfingia, A Better Route Planneria tms ja latailla autoa niiden avulla.

        Oikeassa olet toki akun koon ym suhteen eli pieniakkuiset ovat passeleita nurkka-ajoon ja kaupunkipyöritykseen.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • Takalo_kari
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1359
          • tku

          Originally posted by PNM2 View Post
          Tässä ehkä vähän karrikoidusti tekstiä, joka tosin varmasti jokaisella sähköautoilijalla pitää suurimmaksi osaksi JOSKUS paikkansa. Aika usein ihmiset käyttävät samoja palveluita oli kyseessä sitten polttonesteen tankkaaminen tai auton lataaminen eli kovin montaa applikaatiota ei päivittäisessä käytössä aidosti suurin osa ihmisistä tarvitse. Näissä kahdessa käyttövoimassa toki erona on se, että autoa voi ladata myös himassa, mikä onkin yksi kulmakivistä menestykselliseeen ja vaivattomaan sähköautoiluun. Mä joudun varmasti käyttämään applikaatioita golfatessani pitkin Suomea, mutta SUURIMMAKSI OSAKSI lataan auton noin kerran viikossa himassa omasta 11kW latausasemasta. Sitten, jos lähden reissuun, osaan käyttää Plugsharea, PlugSurfingia, A Better Route Planneria tms ja latailla autoa niiden avulla.

          Oikeassa olet toki akun koon ym suhteen eli pieniakkuiset ovat passeleita nurkka-ajoon ja kaupunkipyöritykseen.
          Hyvä täsmennys.

          Kuten sanoin, en ole vielä koskaan joutunut lataamaan autoa maksullisista latureista, ja lataus on lähes aina tehty kotona.


          äppejä riittäisi varmaan parikolme, joista luultavasti 1-2 kahta pitäisi käyttää.

          vahvan reittisuunittelun pidemmät matkat kyllä vaateisi.
          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
          Kiitos ajastasi? :think

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Latauksen vaikeudesta. Tägillä maksaessa fyysisiä liikkeitä on saman verran kuin polttoainetta lähimaksulla tankatessa (näytät tägi/korttia päätelaitteeseen). Taas ABC-latauksen (korttimaksun lähimaksuom. tulossa) sovelluksessa liikkeitä voi olla enemmän kuin pin-koodin näpyttelyssä, koska sovellus pyytää varmennuksen. Teslan supercharger-verkostohan taas toimii niin, että senkus laitat pistokkeen kiinni, niin laskutusosoitteen kertoo itse auto laturille. Näin objektiivisesti katsoen, tapa maksaa on eri, mutta tapa ei näytä fyysisesti vaativan yhtään liikettä enempää, jopa vähemmän tapauksessa Tesla. Jollekin toinen tapa on helpompi, jollekin toinen, riippuu mihin on tottunut.

            Tägeistä: käytännössä riittää 3 tägiä: Helen (toimii virtaan), fortum (Shell Recharged), K-lataus ja ABC-latauksen äppi. Itse käytän 95 % K-latausta ja ABC-latausta, joilla i3 lataushinta on joko kiinteä 25snt/kwh tai minuttihintaisena K-latauksella 25snt/kwh-30snt/kwh. Ei paha mielestäni.


            Reittisuunnittelusta. Ei nämä pikkuakkuiset, ja ehkei mikään muukaan pärjää objektiivisesti tarkastellen polttomoottorille. Kävin i3s Kuusamon seudulla Helsingistä (n.800km). Ensimmäistä kertaa tein reittisuunnitelman Betterrouteplannerilla, mutta takaisin tullessa kävi samat pysähdyspisteet. Kerran joutuu tällaisella pikkuakkuisella suunnittelmaan reitin, kun tuntematon matka JA käytännössä aina navigoimaan määränpäähän jotta näkee range-arvion. Samoin sähköautolla kannattaa pakkasella miettiä, että menee laturille alle 20 % varaustasolla, jotta saa parhaat lataustehot ja lyhimmän latausajat.


            CCS pikalatureiden (>50kw tai 50kw) määrästä näin eteläisestä Suomesta voi tehdä päätelmiä alla olevasta kuvasta. Onhan näitä varmaan 100x vähemmän kuin polttoaineasemia, mutta tilanne mielestäni kohtuullinen tai hyvä.
            pikalaturi
            Last edited by ///Jone; 23-02-2022, 11:42. Reason: reittisuunnittelu-kohtaa muokattu.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              Originally posted by ///Jone View Post
              Latauksen vaikeudesta. Tägillä maksaessa fyysisiä liikkeitä on saman verran kuin polttoainetta lähimaksulla tankatessa (näytät tägi/korttia päätelaitteeseen). Taas ABC-latauksen (korttimaksun lähimaksuom. tulossa) sovelluksessa liikkeitä voi olla enemmän kuin pin-koodin näpyttelyssä, koska sovellus pyytää varmennuksen. Teslan supercharger-verkostohan taas toimii niin, että senkus laitat pistokkeen kiinni, niin laskutusosoitteen kertoo itse auto laturille. Näin objektiivisesti katsoen, tapa maksaa on eri, mutta tapa ei näytä fyysisesti vaativan yhtään liikettä enempää, jopa vähemmän tapauksessa Tesla. Jollekin toinen tapa on helpompi, jollekin toinen, riippuu mihin on tottunut.

              Tägeistä: käytännössä riittää 3 tägiä: Helen (toimii virtaan), fortum (Shell Recharged), K-lataus ja ABC-latauksen äppi. Itse käytän 95 % K-latausta ja ABC-latausta, joilla i3 lataushinta on joko kiinteä 25snt/kwh tai minuttihintaisena K-latauksella 25snt/kwh-30snt/kwh. Ei paha mielestäni.

              CCS pikalatureiden (>50kw tai 50kw) määrästä näin eteläisestä Suomesta voi tehdä päätelmiä alla olevasta kuvasta:
              pikalaturi

              Pitää muistaa että Teslaa ei voi verrata muihin, sillä hankintahinta on niin valtava että siihen ei ole normi duunarilla varaa.

              Eilen Turun Louhen pakkihallissa katsoin että lataus on 1e / tunti + 15snt Kwh

              vanhalla 1-vaihe leafilla lataat 3.7Kwh jolloin Kwh maksaisi n. 50snt.

              jos laturi pystyy 22Kw lataukseen niin uudella Renault Zoella kwh maksaisi n. 20snt

              Zoella edullista, vanhalla leafilla ei..

              Golfille Kwh maksaisi 29snt..
              golfilla täällä ladattuna 100km ajo maksaisi n.6euroa.

              verrokkina Volvo V50 1.6TDCi koneella kulutti ajotyylilläni matka-ajossa 3.5l / 100km. = 7e / 100km..
              -jos ajaisin matka-ajoa niin ehkä valitsisin tässä kohtaa Dieselin

              pikalatureiden hinnoista minulla ei ole mitään tietoa, mutta uskallan väittää että tuollainen esimerkin volvo olisi järkevämpi ostos matka-ajoon..
              Last edited by Takalo_kari; 23-02-2022, 11:50.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1111
                • Espoo

                Originally posted by A.I View Post
                Pitää muistaa että Teslaa ei voi verrata muihin, sillä hankintahinta on niin valtava että siihen ei ole normi duunarilla varaa.

                Eilen Turun Louhen pakkihallissa katsoin että lataus on 1e / tunti + 15snt Kwh

                vanhalla 1-vaihe leafilla lataat 3.7Kwh jolloin Kwh maksaisi n. 50snt.

                jos laturi pystyy 22Kw lataukseen niin uudella Renault Zoella kwh maksaisi n. 20snt

                Zoella edullista, vanhalla leafilla ei..

                Golfille Kwh maksaisi 29snt..
                golfilla täällä ladattuna 100km ajo maksaisi n.6euroa.

                verrokkina Volvo V50 1.6TDCi koneella kulutti ajotyylilläni matka-ajossa 3.5l / 100km. = 7e / 100km..
                -jos ajaisin matka-ajoa niin ehkä valitsisin tässä kohtaa Dieselin
                Ei Tesla Model 3 nyt mikään älyttömän kallis auto ole, vaikka ei toki vielä mikään jokapojan autokaan. Suht runsaasti niitä teillä jo näkyy.

                Aikapohjaiset lataukset ovat jo pitkään olleet mielestäni täysin varasuunnitelman varasuunnitelma, koska kilowattiperusteisia on jo runsaasti kotilatausta tukemaan. Toki voi sitten tankata kalleinta bensaakin, jos haluaa. Valintoja nämä ovat.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 902
                  • Kymenlaakso

                  Maailman suurin sähköautotesti selvitti todelliset toimintamatkat pakkaskelissä
                  Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi.



                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5022
                    • Paimio

                    Originally posted by isolohko View Post
                    Maailman suurin sähköautotesti selvitti todelliset toimintamatkat pakkaskelissä
                    Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi.


                    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...pakkaskelissa/
                    Mikä tuosta ei käy ilmi oli millaisilla asetuksilla autoja ajettiin? Eli oletettavasti kaikki mahdolliset säästöasetukset päällä eli lämppärit pois ym ym...?
                    Eipä tuokaan sitten kerro TODELLISESTA toimintamatkasta yhtään mitään jos näin on tehty...
                    Toki jos näin ei ole niin sitten yllättävänkin hyviä tuloksia jos tosiaan on ohjaamossakin pidetty kokoajan +20 astetta lämmintä ja perseen lämppärit olleet käytössä ja radiot päällä ym mitä kaikki normaalit ihmisetkin normaaliajossa käyttävät.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by TheRipper View Post
                      Mikä tuosta ei käy ilmi oli millaisilla asetuksilla autoja ajettiin? Eli oletettavasti kaikki mahdolliset säästöasetukset päällä eli lämppärit pois ym ym...?
                      Eipä tuokaan sitten kerro TODELLISESTA toimintamatkasta yhtään mitään jos näin on tehty...
                      Toki jos näin ei ole niin sitten yllättävänkin hyviä tuloksia jos tosiaan on ohjaamossakin pidetty kokoajan +20 astetta lämmintä ja perseen lämppärit olleet käytössä ja radiot päällä ym mitä kaikki normaalit ihmisetkin normaaliajossa käyttävät.
                      Toki lämmitys on varmaan pidetty päällä ja eiköhän radiookin kuunneltu mutta tuskin kukaan perskrillejä pitää päällä tai ne edes pysyy päällä jatkuvasti, jopa satasen mikran perskrilli säätyy termostaatilla. En tosin ole paljon käyttänyt ikinä perskrillejä eikä kuulu edes nykyisin valinta eikä varustekriteereihini, yhtä tarpeeton varuste kuin kattoluukku.

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5022
                        • Paimio

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Toki lämmitys on varmaan pidetty päällä ja eiköhän radiookin kuunneltu mutta tuskin kukaan perskrillejä pitää päällä tai ne edes pysyy päällä jatkuvasti, jopa satasen mikran perskrilli säätyy termostaatilla. En tosin ole paljon käyttänyt ikinä perskrillejä eikä kuulu edes nykyisin valinta eikä varustekriteereihini, yhtä tarpeeton varuste kuin kattoluukku.
                        No ei kait niitä nyt kokoaikaa päällä pidettäisikään!

                        Mitä tuolee tuohon tarpeellisuuteen niin se taas riippuu täysin penkin materiaalista. Nahka on aikas vilpoista nimittäin -20 asteen pakkasessa mutta jos penkin on kalsarikangasta niin sitten toki asia on toinen...

                        Ja mitä tulee tuohon lämmitykseen niin ainakin kait joissain sähköautoissa se tipahtaa automaattisesti pois tai ainakin vähenee energiansäästösyistä ja pitää pakottaa päälle.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1019
                          • Pikis

                          Automaattikäännös testin suorittavan tahon facebook sivuilta:

                          Autoilijat asettavat ilmastokontrollin ennen lähtöä, eivätkä pysty hallitsemaan tätä liikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ovat ajaneet 21 astetta ilmastointilaitteella, penkinlämmittimet alimmalla asetuksella ja ratinlämmöt alimmassa asetuksessa.
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6749
                            • PK-seutu

                            Originally posted by TheRipper View Post
                            No ei kait niitä nyt kokoaikaa päällä pidettäisikään!

                            Mitä tuolee tuohon tarpeellisuuteen niin se taas riippuu täysin penkin materiaalista. Nahka on aikas vilpoista nimittäin -20 asteen pakkasessa mutta jos penkin on kalsarikangasta niin sitten toki asia on toinen...

                            Ja mitä tulee tuohon lämmitykseen niin ainakin kait joissain sähköautoissa se tipahtaa automaattisesti pois tai ainakin vähenee energiansäästösyistä ja pitää pakottaa päälle.
                            Nahka ei ole kylmää kun sähköautot klikataan sovelluksesta lämpiämään 10min ennen lähtöä niin on paikat mukavan lämpimät valmiiksi. Eikä tartte stressata lämpeekö se moottori vai ei
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • BFI18
                              BTCF Member
                              • Aug 2012
                              • 1456
                              • Turku

                              Originally posted by A.I View Post
                              1.5v sähköautoilua harrastaneena omistaja havannoista
                              autona 2017 E golf 100Kw ilmalämpöpumpulla 35Kwh akulla

                              Plussat:

                              1.kiihtyy hyvin 0-40kmh

                              2. keskikulutus koko talvena 21kwh/100km -ajan reippaasti kiihdyttäen, yleensä +10kmh yli rajoituksen joten kulutus realistinen

                              3. kotilataus 7.2kwh n.4h kestää. 25A pääsulake, eikä ole kertaakaan lentänyt vaikka käytetty hellaa ja uunia ym ym. samaan aikaan.

                              4. hiljainen

                              5. hankintahinta sama kuin vastaava bensa / diesel vastaavilla kilsoilla

                              6. jälleenmyyntiarvo pysyy hyvin 1.5v aikana arvo laskenut vain 2000e.

                              7. pikkupakkasilla auto lämpiää kahdessa minuutissa

                              8. rullaa tosi hyvin ja pitkälle

                              9. ei näytä yhtään sähköautolle, esim. bmw i3 ja nissan leaf on ruma kuin mikä. golf oikeasti nätti auto, ja konehuoneessa on tilaa korjata asioita jos jotain hajoaa

                              10. liki ilmaiset huollot

                              ----

                              Miinukset

                              1. range aivan surkea. tehdas ilmoittaa 300km rangeksi wlpt ilmoittaa 230km.
                              -230km pystyy ajaamaan keväällä ja syksyllä. kesäkuumalla 180-200km. talvella -20c pääsee vain 120-130km
                              -todellisuudessa akkua varataan vain 80% asti eliniän pidentämisen takia. jolloin range keväällä 180-200km kesäkuumalla 150-180km ja -20c 80-100km..
                              tällaisella -5c kelillä pääsee juuri ja juuri 140km reissun ajamaan normaali maantie / talvi moottoritienopeuksilla +10kmh mittarissa. jolloin loppumatka tullaankin kilpparimoodilla ilman lämmityslaitetta ikkunat huurussa perse jäässä..

                              2. modet: normaali, eco ja eco + (suomeksi: nomaali, tehoton ja kidutusmode)

                              -20c täydellä akulla pääset 30km jonka jälkeen auto tipauttaa normaalimoden pois ja laittaa econ tilalle. mm. AC sammuu jolloin auto aivan huurussa. napauta normi mode päälle ja matka jatkuu. -kun akkua 20km niin eco + menee päälle ja häviää lämmitykset ym. eikä asialle voi tehdä mitään, välillä ajellaan pää ulkona ikkunasta -20c pakkasella kun eteen ei näe.. -pikkasen v1tuttaa..

                              3. automaattinen jarruttelutoiminto, aina kun nopeusrajoitus tippuu esim 80 -> 60kmh auto päättää alkaa regeneroimaan jarrulla. itse kun haluaisin rullata nopeuden alas mutta ei voi jolloin auton ajotapa lisää kulutusta ja ärsyttää. -voit näpäyttää kaasua jolloin regen loppuu, mutta alkaa parin sekunnin päästä uudelleen. tätä nytkytystä jatkuu sitten aika kauan. -toinen vaihoehto että painat hieman lisää kaasua niin kauan että saavut 60kmh rajoitusalueen sisälle jolloin ajatkin sitten reilua ylinopeutta tällöin auto ei enään jarruttele ja voit hidastaa rullaamalla..

                              4. automaattiset kaukovalot
                              -keksintö suoraan itseltään stanalta. -jos lumihanki loistaa liian kirkkaasti niin vaihtaa jo siitäkin lyhyille, vaihtaa myös tieviitoista lyhyelle.
                              jos joku tulee vastaan pitkällä suoralla niin parhaimillaan on vaihtanut 700m ennen kohtaamista lyhyille valoille..
                              kun olisi aika vaihtaa takaisin pitkille auto miettii pienen ikuisuuden ennenkuin vaihtaa..
                              sitä viikseä kliksutelemalla valot saa toki manuaalipuolelle, mutta pitää aina muistaa kliksutella. symboli mittaristossa automaattipitkille on liki saman kuin normaaleille pitkille ja tämä aiheuttaakin vastaantulijan sokaisevia sekaannuksia..

                              5. alusta on aivan paska. löysä alusta joka on pintakova.
                              ohjaus aivan täysin tunnoton -tästä ei sen enempää.

                              6. verot 180e vuosi. hyprideissä jostain syystä paljon kevyemmät -talon kakkosauto onkin kevytkuorma-auto jossa 80e vuosi vero.. -ilmastotavoitteet ja teot vähän ristiriidassa valtiolla?

                              7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..

                              8. latausinfra. -aivan surkea, salo -tampere välillä yhdessäkään huoltoasemassa ei ollut pikalautausta. akku riitti syksyllä kuitenkin perille
                              latauksen hinnoittelu eräässä parkkihallissa 1e tunti + 15snt /kwn. hinta riippuu latausajasta ja se riippuu taas paljonko auto ottaa AC laturista virtaa vastaan. meillä mene 7.2kwh eli 2-vaihe lataus. jos sulla on 1-vaihelataus tai 3vaihe lataus niin hinta ja aika on vähän eri..
                              useasti vaatii vielä jotain ihme äppejä puhelimeen mistä meikäpoika ei sitten ymmärräkkään mitään.

                              9. nuo hemmetin äpit ja apit. pitäisi ladata puhelimeen sitä tätä ja tota. kun en lataa niin jää puolet ominaisuuksita pois. suurin osa on aivan typeriä ja turhia.
                              golfissa sentään toimiva ohjelmisto toisin kuin id volkkareissa..

                              10 vakuutukset on kalleita jos verrataan vastaavaan 100kw polttomoottoriautoon.


                              yhteenvetona:
                              Surkea talviauto kovilla pakkasilla, hyvä talviauto pikkupakkasilla.
                              osta jos ajat pieniä alle 80km matkoja päivittäin.
                              älä osta jos ajat tosi vähän, osta kuorma-auto on oikeasti halvempi ja helppokäyttöisempi.

                              totean että sähkögolf on monella tavalla surkea auto, mutta hyvä kulkuneuvo.
                              Taloudellisesti tylsän varma järkiostos jonka ajamisesta et nauti, mutta omistaminen vapauttaa työmatkaliikkumiseen varattuja resurseja muuhun käyttöön kuten vaikkapa siihen harrasteautoon, ruokaan ja matkailuun.

                              ostaessamme vertailimme vakuutus, vero, huolto ja polttoainekuluja ja tulimme siihen tulokseen että säästämme 2-3 tuhatta euroa vuodessa.
                              Tavoitteena on pitää autoa ainakin 7-vuotta jolloin säästöä tulee 14-20-tuhatta euroa. -jos nykyinen polttoainehintataso säilyy niin säästö tuolla 20tonnin kieppeillä
                              Mikäli akkua pitäisi kunnostaa 7vuoden välein 10000-eurolla, jäisimme silti voitolle 4-10 -tuhatta euroa jokka kattanee auton arvon aleneman, tehden autoilusta karrikoidusti "ilmaista"
                              edit. jos otetaan vielä kilometrivähennykset huomioon niin sähköautolla työmatka-ajamisesta tällä hetkellä tienaa hieman. =)

                              Vertailussa on huomioitu vain erot sähkön ja polttiksen välillä siksi tässä laskelmassa ei ole otettu huomioon renkaita ja auton normaalia kulumista niveliä jne. niitähän kuluisi molemmissa autoissa.
                              Hyviä havaintoja.

                              Noin 1,5v on talouden toisena kulkineena ollut e-up 36,8 kWh akustolla. Omat havainnot ovat sähkövolkkarista hiukan positiivisempia.

                              Toimiva peli nurkka-ajossa ja ei ole ollut valittamista.
                              Se luvattu 260 km range toteutuu kesällä hyvinkin nurkka-ajossa, silloin kulutus jossain 9-14 kWh välissä, riippuen ajosta (maantie/kaupunki), ei motari.
                              Halpaahan ajaminen on n.12c kotisähkön hinnalla.
                              7,2 kWh saa voimavirtapistokkeesta kotoa, julkisissa 40 kWh DC on maksimi.

                              Sen mitä on ulkoisia latauksia tarvinnut niin Lidl ja K-lataus on riittänyt meille.

                              Tänä aamuna oli n.-10c ja täysi akku auto ulkona näytti 138 km, joka myöhemmin pikkupakkasessa 50 km ajosuoritteessa väheni vain 22 km lähdöstä.

                              Alle -15c lämpötiloissa rangen näyttämä on jossain 120 km paikkeilla, eli aika pieni. Meidän ajoihin riittävä.

                              Hiljainen peli hintaluokassaan.

                              Taajamassa kiihtyy riittävästi.

                              Etenemiskyky hyvä liukkaalla.

                              Hyvä maantiellä pikkautoksi. Alusta toimii ihan ok.

                              Tilava pikkuautoksi.

                              VW:n We connect appi aika paska maksulliseksi palveluksi, toimii aina kun saattuu olemaan sillä päällä.

                              Kaistavahti täytyy aina ottaa päältä pois, holhoava ja toimii kulmikkaasti.

                              Liitteen kuva on Tku-Forssa-Tku ajo nastoilla nopeusrajoitukset +5 kmh nollakelissä. Aika lailla valmistajan antamaan kulutukseen tuntuu menevän.
                              Attached Files
                              Last edited by BFI18; 23-02-2022, 21:41.
                              G26 i4 M50 Black Sapphire

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5022
                                • Paimio

                                Originally posted by kooma View Post
                                Automaattikäännös testin suorittavan tahon facebook sivuilta:

                                Autoilijat asettavat ilmastokontrollin ennen lähtöä, eivätkä pysty hallitsemaan tätä liikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ovat ajaneet 21 astetta ilmastointilaitteella, penkinlämmittimet alimmalla asetuksella ja ratinlämmöt alimmassa asetuksessa.
                                Okei. Eipä tuostakaan nyt sitten ihan selvää ota kun ensimmäinen ja toinen lause käytänössä kumoaa toisensa!

                                Mutta oletettavasti siis ilmastointiautomatiikka käytössä ja auto päättää miten lämmittää jos lämmittää.

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Nahka ei ole kylmää kun sähköautot klikataan sovelluksesta lämpiämään 10min ennen lähtöä niin on paikat mukavan lämpimät valmiiksi. Eikä tartte stressata lämpeekö se moottori vai ei
                                Tuo on totta. Mutta kuluttaa se esilämmityskin sitten ajomatkaa jonkin verrankin...siis jos ei auto ole johdon nokassa. Sekin pitää sähköautossa laskea mukaan...toki aivan kuten webaston käyttö polttiksessakin.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎