Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lnaukkar
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 189
    • Helsinki

    Originally posted by joko View Post
    ...

    Ongelmana se että en todellakaan haluais uuteen/uudehkon nissanin laittaa 25ke rahaa, teslan model s on ainut mikä käytettynä houkuttaisi. Uskaltaakohan sellaiseen sekaantua jos valitsee myynnissä olevista sellaisen missä on akku vaihdettu takuuseen (yllättävän monessa on). Mitä vähemmän rahaa tuohon käyttää niin sen parempi, en tiedä saako käytettyjen markkinoilta mitään järkevää siinä 10-15ke luokassa niin oisko se sama laittaa Tesla. Tesla on ainut mikä tällähetkellä olis sellainen auto mistä vähän innostuu.
    ...
    Model S kun ostat niin otat suoraan sen kymppitonnin remonttibudjettia kaveriks. Voi olla täysin viaton. Tai sitten sieltä pamahtaa yks toisensa jälkeen seisontajarru, kontin sähkölukko, pari ovenkahvaa, lämmityslaite, keulan kaihtimet, ohjausnivel, kasa tukivarsia yms. Tämmöisten korjaaminen voi olla kans aika operaatio riippuen missä asuu ja kauanko haluaa olla ilman autoa.

    Jos huoletonta ja ennakoitavaa autoilua on hakemassa niin Tesla Model 3 on loistava vaihtoehto. Uusi halvalla rahoituksella ja takuu tulee mukana.

    Jos on tarkoitus minimoida sidottu pääoma niin eipä mieleen tule kuin bemarin i3?
    2023 G26 i4 M50
    2023 U11 iX1 xDrive30

    Comment

    • Danukos
      Alueaktiivi
      • Feb 2011
      • 1106
      • pks

      Originally posted by lnaukkar View Post

      Jos huoletonta ja ennakoitavaa autoilua on hakemassa niin Tesla Model 3 on loistava vaihtoehto. Uusi halvalla rahoituksella ja takuu tulee mukana.
      Onhan tuo uusi Model 3 suht houkutteleva kun rahoitus on tosiaan melko edullinen ja uusi takaveto Model 3 maksaa hankintatuen jälkeen vähemmän kuin vähän ajettu käytetty
      Tähän miinaan olen nyt itse astunut ja tilauksessa on uus Model 3

      Toimitusaika-arvio on tällä hetkellä toukokuussa mutta saa nähdä kuinka käy :think

      Vaan hyllä noissa 2021 Model 3:ssa on ärsyttävän paljon ongelmaa mm. lämpöpumpun suhteen.
      Sattuneesta syystä olen lukenut aiheesta viime aikoina paljon
      Olen itsekin nähnyt Model 3:sia lavetin kyydissä täällä pk-seudulla.

      Toki takuunalainen vika ja ei ehkä harmita niin paljon jos asuu pk-seudulla tai Lempäälän lähistöllä (= lyhyt matka huoltoon) mutta jos asuu korvessa ja ulkona -20 pakkasta kun ilppi antautuu niin ei varmaan enää kovin huolettomalta tunnu.
      Jos pienellä väännöllä saa sijaisauton niin kiva. Toivottavasti 2022 malliin tekevät jo tehtaalla jotain fiksauksia ILP toimintaan.

      Toinen juttu mistä paljon kuullut niin takaumpiot kerää helposti kosteutta.
      Ei ajamista haittaava vika mutta itseäni harmittais jos uuden 50k auton takavalot on sisältä huurussa.
      Nämä on näitä Teslan laatu juttuja

      Maalin irtoilu ongelmat on onneksi uudemmissa malleissa kuitenkin jo selätetty(?)
      Ja uusien tuotantohan on muutenkin (ainakin osittain?) Kiinassa niin ehkä kiinalaiset osaa kasata autoja vähän paremmin kuin jenkit?
      E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
      Ex - E34
      ///M5 -90 Alpin Weiss II

      Comment

      • Aksuuu
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 294
        • Rauma

        Originally posted by Danukos View Post
        Onhan tuo uusi Model 3 suht houkutteleva kun rahoitus on tosiaan melko edullinen ja uusi takaveto Model 3 maksaa hankintatuen jälkeen vähemmän kuin vähän ajettu käytetty
        Tähän miinaan olen nyt itse astunut ja tilauksessa on uus Model 3

        Toimitusaika-arvio on tällä hetkellä toukokuussa mutta saa nähdä kuinka käy :think

        Vaan hyllä noissa 2021 Model 3:ssa on ärsyttävän paljon ongelmaa mm. lämpöpumpun suhteen.
        Sattuneesta syystä olen lukenut aiheesta viime aikoina paljon
        Olen itsekin nähnyt Model 3:sia lavetin kyydissä täällä pk-seudulla.

        Toki takuunalainen vika ja ei ehkä harmita niin paljon jos asuu pk-seudulla tai Lempäälän lähistöllä (= lyhyt matka huoltoon) mutta jos asuu korvessa ja ulkona -20 pakkasta kun ilppi antautuu niin ei varmaan enää kovin huolettomalta tunnu.
        Jos pienellä väännöllä saa sijaisauton niin kiva. Toivottavasti 2022 malliin tekevät jo tehtaalla jotain fiksauksia ILP toimintaan.

        Toinen juttu mistä paljon kuullut niin takaumpiot kerää helposti kosteutta.
        Ei ajamista haittaava vika mutta itseäni harmittais jos uuden 50k auton takavalot on sisältä huurussa.
        Nämä on näitä Teslan laatu juttuja

        Maalin irtoilu ongelmat on onneksi uudemmissa malleissa kuitenkin jo selätetty(?)
        Ja uusien tuotantohan on muutenkin (ainakin osittain?) Kiinassa niin ehkä kiinalaiset osaa kasata autoja vähän paremmin kuin jenkit?
        Alkopas nyt kauheesti Model 3 kiinnostaan Otitko ihan "karvalakin" eli ilman pilottia? Uuden model 3 ja nykyisen kanssa kk maksu ei muuttuisi yhtään
        I4 e40 Msport
        Kia Rio 1.2 -21
        ex. 520d F11 LCI -16
        ex. 520d F10 LCI M Sport -14
        ex. 320d E90 -06
        ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
        ex. 320i E36 Coupe -95

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 900
          • Kymenlaakso

          Originally posted by Aksuuu View Post
          Alkopas nyt kauheesti Model 3 kiinnostaan Otitko ihan "karvalakin" eli ilman pilottia? Uuden model 3 ja nykyisen kanssa kk maksu ei muuttuisi yhtään
          Eiköhän niissä kaikissa ole autopilot, eli kaistavahti ”edit: rattia kääntävä” ja adaptive cruising. Lisähinnalla tulee enhanced n. 4k€ tai full 8k€, jolla ei taida hirveästi vielä olla käyttöä. menee hankintatukirajan yli samalla.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • A^A
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2168
            • Seinäjoki

            Originally posted by lnaukkar View Post
            Model S kun ostat niin otat suoraan sen kymppitonnin remonttibudjettia kaveriks. Voi olla täysin viaton. Tai sitten sieltä pamahtaa yks toisensa jälkeen seisontajarru, kontin sähkölukko, pari ovenkahvaa, lämmityslaite, keulan kaihtimet, ohjausnivel, kasa tukivarsia yms. Tämmöisten korjaaminen voi olla kans aika operaatio riippuen missä asuu ja kauanko haluaa olla ilman autoa.

            Jos huoletonta ja ennakoitavaa autoilua on hakemassa niin Tesla Model 3 on loistava vaihtoehto. Uusi halvalla rahoituksella ja takuu tulee mukana.

            Jos on tarkoitus minimoida sidottu pääoma niin eipä mieleen tule kuin bemarin i3?

            Täälä ihan hyviä kokemuksia ässästä mutta yli 150tkm ajettuna en kyllä ostaisi.. Veljellä oli P85 n.100tkm - > 200tkm. Aika vähällä pääsi, alusta remppa oli jossain 150tkm kohdalla reilu 2000€. Jotain pikku juttuja oli vähän kokoajan mutta näistä selvittiin pitkälti itse korjaamalla kun tutki youtubea ym foorumeita. Varmasti olisi kallista jos jokaisesta naksahduksesta vie teslalle. Akusto sitten pimeni yhtäkkiä n.190tkm kohdalla. Vuosi takuuta jäljellä ja meni vielä tehtaan piikkiin. Auto toki makasi teslan pihassa yli 3kk.. Kaikenkaikkiaan kiva auto mutta laatu ei kuitenkaan kovin vakuuttanut. Myytyä sai suht kivuttomasti, varmasti uuden akuston ansiosta. Orkkis akuilla ilman tehtaan takuuta ei varmasti huolisi kukaan..
            Nyt tilalle tulossa vuoden vanha model 3 dual motor awd, 20tkm ajettuna.
            EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

            Comment

            • yason
              Bimmer Rookie
              • Feb 2016
              • 179
              • Helsinki

              Originally posted by Puistis View Post
              https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...nommin/8012086

              "– Käytännössä nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä."

              Ei tosin luulis olevan kovin kallista laittaa sähkövastukset ilmakanaviin, että kabiini alkaa lämmetä heti. Ja jäähdytysnesteen voisi kierrättää pakoputkessa hiukkaspöntön jälkeen olevan lämmönvaihtimen kautta ja mikä ettei voisihan vesikierrossakin olla PTC-vastus.

              Comment

              • yason
                Bimmer Rookie
                • Feb 2016
                • 179
                • Helsinki

                Originally posted by Remotion View Post
                Koeajolenkkimme suuntautui jonnekin Lidliin mistä löytyy ilmainen lataus kun niihin muihin kuulemma tarvitsee jonkun latauskortin mitä hänellä ei vielä ole.

                Ajattelepa, jos bensaakaan ei saisi kuin tietyn toimittajan omalla kortilla vain? Pitäisi olla ABC-kortti, Neste-kortti, Teboil-kortti ja niin edelleen.


                Eiköhän näistä päästä jossain vaiheessa eroon, mutta miksei latauslaitteella voisi lähtökohtaisesti olla pelkästään normaali kortinlukija? Lähimaksulla vaan kortin vilautus ja johto kiinni autoon. Luulisi olevan tuhottoman paljon kalliimpaa rakentaa ja ylläpitää jotain omaa maksujärjestelmää.

                Comment

                • Danukos
                  Alueaktiivi
                  • Feb 2011
                  • 1106
                  • pks

                  Originally posted by Aksuuu View Post
                  Alkopas nyt kauheesti Model 3 kiinnostaan Otitko ihan "karvalakin" eli ilman pilottia? Uuden model 3 ja nykyisen kanssa kk maksu ei muuttuisi yhtään
                  Isolohko tuossa vastasikin oikeastaan kaikkeen.
                  Ja karvalakissakin on varusteita ihan riittävästi, ainakin omaan käyttötarpeeseeni.
                  Vetokoukku olisi ollut kiva varuste mutta valitettavasti sen myötä olisi sulanut hankintatuki.

                  Ainoa lisävaruste jonka ruksasin oli väri.
                  En halunnut valkoista bulkki väriä, musta on liian stressaava ylläpitää, punaisen myötä sulaa hankintatuki ja sinisestä en oikein tuossa korissa digannut.
                  Eli valitsin harmaan
                  E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                  Ex - E34
                  ///M5 -90 Alpin Weiss II

                  Comment

                  • Aksuuu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 294
                    • Rauma

                    Originally posted by Danukos View Post
                    Isolohko tuossa vastasikin oikeastaan kaikkeen.
                    Ja karvalakissakin on varusteita ihan riittävästi, ainakin omaan käyttötarpeeseeni.
                    Vetokoukku olisi ollut kiva varuste mutta valitettavasti sen myötä olisi sulanut hankintatuki.

                    Ainoa lisävaruste jonka ruksasin oli väri.
                    En halunnut valkoista bulkki väriä, musta on liian stressaava ylläpitää, punaisen myötä sulaa hankintatuki ja sinisestä en oikein tuossa korissa digannut.
                    Eli valitsin harmaan
                    Ilmaisin kysymyksen vähän heikosti, tarkotin näitä kahta pakettia eli "paranneltu autopilot" ja "täysin itsestään ajava". Vastasit silti kysymykseeni

                    Eipä noissa mitään mullistavaa hienoa ole, ainakaan kun on aika arvokkaita paketteja.
                    I4 e40 Msport
                    Kia Rio 1.2 -21
                    ex. 520d F11 LCI -16
                    ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                    ex. 320d E90 -06
                    ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                    ex. 320i E36 Coupe -95

                    Comment

                    • isolohko
                      BTCF Member
                      • May 2004
                      • 900
                      • Kymenlaakso

                      Originally posted by Danukos View Post
                      Ja karvalakissakin on varusteita ihan riittävästi, ainakin omaan käyttötarpeeseeni.
                      Vetokoukku olisi ollut kiva varuste...
                      Tesla Model 3 vs. Tesla Model 3 Long range, saakohan voimalinjan lisäksi matot ja äänentoiston paremmaksi, eli varsin hyvät varusteet on takavetomallissa jo. Edit: ja takavedon LFP akun voi ladata joka kerta 100%.

                      Vetokoukkua ei voi kattotelineellä korvata, kuin muutamassa pienemmässä tarpeessa ja OE kattotelinettä myy ainakin Fixus kohtuullisemmalla hinnalla kun Teslan oma nettikauppa, joka oli ainakin jossain vaiheessa loppuun myyty siellä.

                      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by lnaukkar View Post
                        Model S kun ostat niin otat suoraan sen kymppitonnin remonttibudjettia kaveriks. Voi olla täysin viaton. Tai sitten sieltä pamahtaa yks toisensa jälkeen seisontajarru, kontin sähkölukko, pari ovenkahvaa, lämmityslaite, keulan kaihtimet, ohjausnivel, kasa tukivarsia yms. Tämmöisten korjaaminen voi olla kans aika operaatio riippuen missä asuu ja kauanko haluaa olla ilman autoa.

                        Jos huoletonta ja ennakoitavaa autoilua on hakemassa niin Tesla Model 3 on loistava vaihtoehto. Uusi halvalla rahoituksella ja takuu tulee mukana.

                        Jos on tarkoitus minimoida sidottu pääoma niin eipä mieleen tule kuin bemarin i3?
                        Kiitos tästä! Seinäjoella vaikutetaan joten pajareissu on päivän keikka vähintään. Toki pystyy jotain itekkin laitella mutta teslan kohdalla se taitaa topata siihen jos ja kun tarvitsee koodeja nollata tai softata uusia osia autoon. Tehty ilmeisesti kokolailla mahdottomaksi. Uusi takuunalainen ei oikein tule kysymykseen koska en viitsi niin hirveitä hintoja autoon laittaa. Rahoituksen myötä on pakko olla kasko ja se taas nostaa kuluja. Säästyy muuten siinäkin isohko summa rahaa kun alkaa olla kohta 10 vuotta siitä kun on viimeksi autossa ollut kasko. Tiedostan toki sen että jos kolahtaa niin sitten pitää korjata ite tai purkaa osiksi.... Mut ompa tuota kahden auton kanssa nyt varovasti arvioiden 1 vuoden aikana vähintään 10ke säästetty.yhtälön tekee haastavaksi se että tarvitsen joitain kertoja vuodessa autoa vetohommiin noin 2500kg massalle. Ehkä noin 3tkm vuodessa karkeasti. Siksi pitäis myös sprinter jättää kakkos tai kolmos autoksi (autotrailerin ja asuntovaunun vetoa). Toki siinä sprinterissäkin on se reilu 25ke kiinni mut eipä taida mikään 5 hengen auto 2500kg vetopainoilla olla edullinen ostaa/ajaa
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by A^A View Post
                          Täälä ihan hyviä kokemuksia ässästä mutta yli 150tkm ajettuna en kyllä ostaisi.. Veljellä oli P85 n.100tkm - > 200tkm. Aika vähällä pääsi, alusta remppa oli jossain 150tkm kohdalla reilu 2000€. Jotain pikku juttuja oli vähän kokoajan mutta näistä selvittiin pitkälti itse korjaamalla kun tutki youtubea ym foorumeita. Varmasti olisi kallista jos jokaisesta naksahduksesta vie teslalle. Akusto sitten pimeni yhtäkkiä n.190tkm kohdalla. Vuosi takuuta jäljellä ja meni vielä tehtaan piikkiin. Auto toki makasi teslan pihassa yli 3kk.. Kaikenkaikkiaan kiva auto mutta laatu ei kuitenkaan kovin vakuuttanut. Myytyä sai suht kivuttomasti, varmasti uuden akuston ansiosta. Orkkis akuilla ilman tehtaan takuuta ei varmasti huolisi kukaan..
                          Nyt tilalle tulossa vuoden vanha model 3 dual motor awd, 20tkm ajettuna.
                          Kiitos tästä! Juuri minuakin on kiinnostanut nuo joissa akku on "uusittu" teslalla, mut eihän se uus ole vaan korjattu. Varmaan kun menee muutama vuosi niin noille löytyy pienempiä pajoja jotka noihin on täälä perehtynyt. Tuo teslan laatuvaikutelmahan on vähän sama kun tuossa sprinterissä, jokainen matka on seikkailu ja ruosteen nakertamisen kuulee korvalla tyynellä kelillä
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            Originally posted by yason View Post
                            Ajattelepa, jos bensaakaan ei saisi kuin tietyn toimittajan omalla kortilla vain? Pitäisi olla ABC-kortti, Neste-kortti, Teboil-kortti ja niin edelleen.


                            Eiköhän näistä päästä jossain vaiheessa eroon, mutta miksei latauslaitteella voisi lähtökohtaisesti olla pelkästään normaali kortinlukija? Lähimaksulla vaan kortin vilautus ja johto kiinni autoon. Luulisi olevan tuhottoman paljon kalliimpaa rakentaa ja ylläpitää jotain omaa maksujärjestelmää.
                            Lisäksi voisi olla niin että jos sinulla on sähkösopimus, maksat sähköstä sen mukaan ja sille toimittajalle jonka kanssa sinulla on se sopimus. Saathan sitä sähköä kotiisikin ilman sen kummempia kortteja.

                            Ja latauspisteiden rakentamisvelvoite pitäisi olla sähkön jakeluyhtiöillä, ei suinkaan kiinteistönomistajilla.
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1964
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by yason View Post
                              Ei tosin luulis olevan kovin kallista laittaa sähkövastukset ilmakanaviin, että kabiini alkaa lämmetä heti. Ja jäähdytysnesteen voisi kierrättää pakoputkessa hiukkaspöntön jälkeen olevan lämmönvaihtimen kautta ja mikä ettei voisihan vesikierrossakin olla PTC-vastus.
                              Kyllähän pääsääntöisesti nuo lisävastukset on ilmakanavissa. Nykyiset diesel ei pakosta tarvitse mitään lisä tai esilämmitintä
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • ///Jone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2009
                                • 1281
                                • HKI

                                Originally posted by lnaukkar View Post
                                Miksi bemarin pitää haastaa tesla kulutuksessa, "kulutuksen iloa" ?
                                Hehe, näinkin . Eka ajattelin että ihan vaan tarkoituksellisuuden takia, tehokkuus myös tuolla saralla kiehtoo ainakin itseä. Funktionaalista mennä niin vähällä kuin voi, niin nopeasti kuin voi. Toisaalta sillä on hyvin positiivisia vaikutuksia akun koon ja toimintamatkan kautta hintaan, sekä osaltaan vähän auton painoon.

                                Googlessa pyörii sellainen summmittainen luku kuin 1 kwh = 100€, mitä akut maksavat nettona(?) valmistajille. Toimintamatkan lisääntymisen myötä autotehtaat toki "rahastavat" enemmän, esim. id.3 45kwh akulla 35k€ ja 58kwh 39k€. Varusteet toki vähän taitavat erota noissa.

                                Teslahan ei ilmoita koko akkukokoa, vaan ratsastaa ilmiöllä myymällä vain toimintamatkakilometrejä, ei akkukokoa. Tämä järkevää, jos ajoneuvo kuluttaa kilpailijoitaan vähemmän. Tosin kilpailu kiristyy. Lucid Air lupailee markkinointipuheissaan vievän yli 10 % vähemmän energiaa kuin Teslan kenties vastaava malli. Kiinnostavana nostona Lucidin toimitusjohtaja on Model S:n suunnittelua vetänyt henkilö.

                                Lucid is the future of sustainable mobility, designing electric cars that further reimagines the driving experience.


                                Ehkä hyvä olisi lopettaa viesti siihen kysymykseen, että milloin näemme BMW:ltä ensimmäisen 1000 hevosvoimaisen auton? Uudet sähkömerkit kovasti luovat imagoaan teholla, olisiko konservatiivisemmillakin merkeillä syytä samaan?
                                ______________________
                                Nykyinen:
                                Model 3

                                BMW:t vuodesta 2009:
                                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎