Originally posted by TheRipper
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
-
-
Originally posted by Jonsku View PostHyvin voi ajaa 80km/h vaikka nopeusrajoitus olisikin suurempi, eipä ne kuorma-autot juurikaan sitä lujempaa aja muutenkaan..i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by Jonsku View PostHyvin voi ajaa 80km/h vaikka nopeusrajoitus olisikin suurempi, eipä ne kuorma-autot juurikaan sitä lujempaa aja muutenkaan..S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostVoi sinne vaikka pysähtyä, ei se silti hyvä ole. Eri nopeutta ajavat samalla kaistalla lisää aina riskejä, vaikka kuorma-autot siellä nykyäänkin ajavat. Kyllä se pointti tuossa on aivan validi, että rangepihit sähköautoilijat todella nostattavat tieraivoa kun tahallaan ajavat alinopeutta ja se ei todella ole muiden tienkäyttäjien etuLast edited by PNM2; 28-02-2022, 11:24.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Minkähän takia sähköautoissa ilmoitetaan vaan max range, eikä eri ajotavan rangea kuten polttiksissa? Voisi ihan hyvin ilmoittaa kaupunki/maantie/moottoritie, niin saisi jos huomattavasti realistisemman kuvan toiminta matkoista. Vähän sama kun polttomoottori autolle ilmoitettaisiin vain 1000km range, ei mitään muuta.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostTossa tosin saattaa olla jo minimirajoitus tai ainakin erillinen kaista hitaammille ajoneuvoille.Originally posted by pyroz View PostVoi sinne vaikka pysähtyä, ei se silti hyvä ole. Eri nopeutta ajavat samalla kaistalla lisää aina riskejä, vaikka kuorma-autot siellä nykyäänkin ajavat. Kyllä se pointti tuossa on aivan validi, että rangepihit sähköautoilijat todella nostattavat tieraivoa kun tahallaan ajavat alinopeutta ja se ei todella ole muiden tienkäyttäjien etu
(uskaltaako i3;lla ajella tukkirekkojen välissä?)- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by Jonsku View PostEi kai siitä kenenkään päivä pilalle mene että sähköautoja rekkojen välissä ajelee?
(uskaltaako i3;lla ajella tukkirekkojen välissä?)
EDIT: i3:lla pärjää komeesti vaikka autobaanalla. Yleensä ei kyllä ihan vasemmanpuoleisella kaistalla kun nohevimmat pakettiautot painaa ohi kun huiput on rajoitettu 165km/h prklS65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostMinkähän takia sähköautoissa ilmoitetaan vaan max range, eikä eri ajotavan rangea kuten polttiksissa? Voisi ihan hyvin ilmoittaa kaupunki/maantie/moottoritie, niin saisi jos huomattavasti realistisemman kuvan toiminta matkoista. Vähän sama kun polttomoottori autolle ilmoitettaisiin vain 1000km range, ei mitään muuta.
Skoda Enyaq 80 WLTP 530km mutta kun tietokone laskee ajajan ajotavan mukaan rangen ja ilmoittaa sen.
Kaverin Enyaq ilmoittaa täyteen ladatun rangeksi 360km. Talvella kovemmilla pakkasilla tostakin lähtee viel melkein puolet pois. Ostaisitko itse jos todellisuus kerrottais jo heti markkinoinnissa?
Comment
-
-
Originally posted by Tehari View PostKoska jos kerrottais todellisuus niin kukaan ei ostais
Skoda Enyaq 80 WLTP 530km mutta kun tietokone laskee ajajan ajotavan mukaan rangen ja ilmoittaa sen.
Kaverin Enyaq ilmoittaa täyteen ladatun rangeksi 360km. Talvella kovemmilla pakkasilla tostakin lähtee viel melkein puolet pois. Ostaisitko itse jos todellisuus kerrottais jo heti markkinoinnissa?
Onhan näistä paljon heittävistä rangeista jo muutamat valituksetkin tehty ihan kuluttajalautakuntaan asti ymmärtääkseni.
Jotain rotia näihin rangeihin pitäisi kyllä mielestäni saada.
Ainakin talvi- ja kesäkulutukset pitäisi reilusti ilmoittaa erikseen. Mutta taas varmasti menetettäisiin muutama potentiaalinen ostaja.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Enyaq 80 kesällä mun ajossa n. 19 kWh/100km - talvella 25-28 kWh/100km.
Moni sähköautoilija (ainakin MEB-alustan kohdalla) pettyy talvella rangeen ja lataustehoihin.Harraste: E30 325i M-Tech II -90
Käyttis: G31 540i xDrive -18
Comment
-
-
Talvella sähköauto maksaa hintaa hyvästä energiatehokkuudesta. Lämmitys ja ajovastukset otetaan käyttövoimasta. Toki polttistenkin kulutus kasvaa kwh mitattuna vastaavasti mutta se näkyy lähinnä kukkarossa ja keskikulutuksessa.
Käytännössä yksi lataus-stoppi kahden tai kolmen tunnin välein on OK useimmille käyttäjille koska harva ajaa putkeen pitempään ilman taukoja.
Nuo ilmoitetut maksimiranget on verrattavissa polttisten kulutuslukemiin, niihin voi päästä vakioiduissa olosuhteissa ilman lämmitystä, harvemmin käytännön ajossa, ehkä kesäisin myötätuulessa onnistuu.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by Juhi View PostEnyaq 80 kesällä mun ajossa n. 19 kWh/100km - talvella 25-28 kWh/100km.
Moni sähköautoilija (ainakin MEB-alustan kohdalla) pettyy talvella rangeen ja lataustehoihin.
i3s vienyt vuoden 2022 alun aikana ka. 20,6kwh/100km keskinopeudella 60km/h. Samalla ajolla 530e vei sen 6,5 litraa ja sähköä vähän päälle. Sisälle pyyntönä 20 tai 21. Kesäksi odotan jotain 15kwh kulutuksia.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostNäinhän se on. Ihan markkinointia nuo ranget on. Saadaan paperille isoja lukuja mitkä asiakas sitten hölmöyksissään uskoo...ja pahimmillaan vielä luulee että on itsessä jotain vikaa kun ei pääsekään lähellekään ilmoitettuja arvoja.
Onhan näistä paljon heittävistä rangeista jo muutamat valituksetkin tehty ihan kuluttajalautakuntaan asti ymmärtääkseni.
Jotain rotia näihin rangeihin pitäisi kyllä mielestäni saada.
Ainakin talvi- ja kesäkulutukset pitäisi reilusti ilmoittaa erikseen. Mutta taas varmasti menetettäisiin muutama potentiaalinen ostaja.
Jos ajoprofiilisi poikkeaa testin mukaisesta, poikkeaa myös kulutus ja sen myötä toimintamatka. Suuntaan tai toiseen. Täysin sama ilmiö, mikä ihan jokaisen auton kohdalla. Ja täällähän erilaisia kuskeja eri asutusalueilta ja työmatkoilta riittää. Sama se on plugareiden kanssa. Toinen valittaa, ettei pääse kun 15km sähköllä ja toinen ajaa samanlaisella autolla 35km sähköllä. Toinen käyttää moottoritietä ja toinen ei.
Noita testisyklejähän ei missään tapauksessa ole tarkoitettu sellaisiksi, että ne kattaisivat kaikki mahdolliset skenaariot kaikkien mahdollisten kuljettajaprofiilien kanssa. Testien tarkoitus on tuottaa keskenään vertailukelpoista dataa ja se on yllättävän monen hankala omaksua.
WLTP testiin en usko olevan järkevää implementoida mitään ”nordic worst case scenario” -moodia. Ihan jo senkin takia, ettei peräpohjolan markkinaosuudet Euroopan mittakaavassa näyttele kovin kummoista roolia. Pohjolaan voisi toki kehittää oman lisäyksen testiin paikallisesti. Mikäli joku saisi siitä business casen rakennettua.
Tai sitten kiinnostuneet käy itse koeajamassa riittävän pitkään ja riittävän erilaisissa olosuhteissa sitä autoa, että osaa muodostaa oman mielipiteen sen kyvyistä.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Niin tuohon mittaussykliongelmatiikkaanhan löytyy perusasiat niiden historiasta. Edesmennyt järjestelmä ennen WLTP oli pitkälle optimoitu tehtaiden toimesta ja tämän takia 90 luvun ~10% heitto ilmoitetun ja todellisen kulutuksen välillä kasvoi loppuajan jopa yli 30% heittoon. Tässä kohtaa sykliä vaihdettiin ja nykyinen WLTP otettiin käyttöön. Taajamapainotteisempana tällä päästiin aikaisempaa paremmin todellisempiin kulutuksiin polttispeleissä.
Ongelman tästä nyt hybridi ja täyssähköautossa tekee se että taajamapainotteisena syklinä sähköpelit on siellä enemmän kotonaan kuin polttikset ja jälleen saadaan yltiöoptimistisia lukemia. Tästä ei sinänsä voi valmistajia syyttää, ne mittaa ja ilmoittaa speksin mukaan ja eittämättä ko olosuhteissa nuo pitää olla saavutettavissa. Onhan täyssähköautoilla ajettu WLTP pidempiäkin matkoja sopivissa olosuhtessa - siinä missä ilmoitettuja pienempiin pääsee sopivasti myös polttiksilla. Mutta kokonaisuutena taas mitataan lajinsa väärin mm moottoritie ja pakkaskelejä ajatellen.
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostTai sitten kiinnostuneet käy itse koeajamassa riittävän pitkään ja riittävän erilaisissa olosuhteissa sitä autoa, että osaa muodostaa oman mielipiteen sen kyvyistä.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Comment