Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juh4
    replied
    Väri väriin ja loput maihin. Sähköttäkkee uus

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Ei se polttoaine ennen tuota 50cent korotusta ilmaista ollut. Ajat autolla 20tkm vuodessa 6l/100km kulutuksella ja diesel maksaa 2,2€/l. Vuodessa polttoainekuluja tulee 2640€. Päälle voi laskea 600€ ajoneuvoveroa ja 300€ huoltokustannuksia. Tekee yhteensä 3540€. Vastaavasti perus sähköauto kuluttaa 2,5€/100km eli 500€ 20tkm ajalta. Todennäköisesti joudut muutaman kerran vuodessa lataamaan myös julkisilla latureilla, mutta vastaavasti monet yritykset tarjoaa ilmaista lataus mahdollisuutta työntekijöilleen. Päälle sitten vielä 200€ ajoneuvoveroa. Vuosikulut yhteensä 700€. Erotus sähköauton hyväksi vuodessa 2840€. Tuo kun kerrotaan viidellä vuodella mikä on se tyypillisin osarin maksuaika, tulee summaksi 14200€. Laskelmassa ei ole myöskään huomioitu arvon alenemaa, joka tällä hetkellä suosii selkeästi sähköautoja. Jokainen voi sitten tehdä omat laskelmansa ja katsoa mitä jää viivan alle ja kannattaako sähköautoon siirtyminen ja sopiiko sähköauto omiin käyttötarpeisiin. Ei jaksa alkaa käymään jokaista skenaariota läpi milloin kannattaa ja milloin ei.
    No jos otat nyt esimerkin Volvo 90 diesel verrokiksi, josta aiemmin oli puhe.. Sen hinta näyttää olevan n 40k€ vm19-20 ajettu 30-70tkm. Laitat tuohon päälle tuon 15k€, et saa vielä vastaavaa sähköautona lähellekään. Kaikki on paria kokoluokkaa pienempiä. No koska sähköauto säästää kulueron takasin, niin ostetaan iso Tesla S. (eräs kaverini väitti että Tesla säästää helposti hieman isommat kulut, vertasimme 5-sarjan dieseliin tuolloin), S.-mallin hinta on muutaman tonnin alle 90k€ ('19-'20).

    Arvonalennuksen arviointi. Volvo tiputtaa jatkossa rankasti hintaansa (koska diesel) 15%/ vuosi ==> Volvo olisi 3v 60tkm jälkeen 25k€ auto, nettiauton pyynnöt on luokassa +25k€ 3 vuotta vanhemmalle Iso Tesla vaikka onkin vielä lähes sata tonnia, mutta kun sähköauto, niin vain 10%/vuosi ==> Kolmen vuoden kuluttua Tesla on vielä 64k€ arvoinen. Vastaa aika hyvin nettiautoa, isoakkuin facelift malli on 62k€.

    Eli Volvolla ajava maksaa vuodesta keskimäärin 5+3,2=8,2k€ ja Tesla kuski maksaa 9k€ (8+1) (sun sähköhinnasta puuttuu siirto ja verot, tällä hetkellä hinta on total n. 20sent/kWh uudeella sopimuksella ==> 4,5-5€/100km siis, toki voi olla vanha hyvä soppari mutta tuonne se nousee). Kolmessa vuodessa Teslalla ajava on maksanut ~2,4k€ enemmän kuin Volvolla ajava.

    Lähtötilanteessa diesel kuski on tarvinnut rahaa 48k€ vähemmän. No koska piti säästää ja Tesla piti saada Volvon sijaan, kaveri otti eron lainaa. Netin mukaan näyttää autolaina olevan koroltaan 9-11% väliin tällä hetkellä. 10% tuosta tulee runsas 10k€ kolmelle vuodelle, jos/kun lainaa lyhentää myös reippaasti.

    Volvoilu 24,5k€ ja Teslailu 37k€ + molempiin renkaat, vakutuukset, huollot ja ehkäpä jo jonkun verran investointeja kuluviin osiin alustaan ja jarruihin, kun autot on jo loppuvaiheessa lähempänä 150tkm. Noissa tuskin suuria eroja on, toki Tesla huomattavasti panavampana voi syödä rengasta ja niveliä ahnaamin, mutta niistä en osaa sanoa juuta tai jaata. Noin yleisesti voi sanoa että ei tuo ole halpaa kummallakaan, mutta summalla jolla Volvolla ajaa kolme vuotta, Teslalla pääsee vain kaksi vuotta.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Hyvin on menny dieselit ja bensat kaupan edelleen, suuri hankintahinta/kuukausierä hätyyttää ostajat pois sähkisten kimpusta. Jos muutaman vuoden ajaa ja sitten taas vaihtaa ei sähköily rahaa säästä vielä tässäkään vaiheessa, tai tietenkin siinä tapauksessa joo jos verrataan saman hintaiseen polttikseen mutta ne on urheiluautoja(lue harrasteautoja). Ne 30t€ sähköt on ollu monelle koeajajalle pettymys, model s hinnalla saa vasta hyvän sähkiksen

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

    50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.
    Ei se polttoaine ennen tuota 50cent korotusta ilmaista ollut. Ajat autolla 20tkm vuodessa 6l/100km kulutuksella ja diesel maksaa 2,2€/l. Vuodessa polttoainekuluja tulee 2640€. Päälle voi laskea 600€ ajoneuvoveroa ja 300€ huoltokustannuksia. Tekee yhteensä 3540€. Vastaavasti perus sähköauto kuluttaa 2,5€/100km eli 500€ 20tkm ajalta. Todennäköisesti joudut muutaman kerran vuodessa lataamaan myös julkisilla latureilla, mutta vastaavasti monet yritykset tarjoaa ilmaista lataus mahdollisuutta työntekijöilleen. Päälle sitten vielä 200€ ajoneuvoveroa. Vuosikulut yhteensä 700€. Erotus sähköauton hyväksi vuodessa 2840€. Tuo kun kerrotaan viidellä vuodella mikä on se tyypillisin osarin maksuaika, tulee summaksi 14200€. Laskelmassa ei ole myöskään huomioitu arvon alenemaa, joka tällä hetkellä suosii selkeästi sähköautoja. Jokainen voi sitten tehdä omat laskelmansa ja katsoa mitä jää viivan alle ja kannattaako sähköautoon siirtyminen ja sopiiko sähköauto omiin käyttötarpeisiin.

    Pitää kuitenkin muistaa, että hankinta on paljon muutakin kuin pelkät käyttökustannukset. Jos sitä pelkästään käyttökustannuksia tai ylipäätään järjellä miettisi autohankintaa, niin ajaisi jollain Toyotalla. Ainakin itse mennyt aina vahvasti tunne edellä autohankinnoissa. Mieluinen auto nyt saattaa olla kahden vuoden päästä jo nähty ja vaikka autossa ei sinällään ole mitään vikaa, niin tekee silti mieli päivittää se. Joskus autokuume tulee kalliiksi, joskus ei. Harvemmin ainakaan autofoorumilla tapaa ihmisiä moittimasta auton vaihdosta, sen tarpeellisuudesta tai varsinkaan järkevyydestä.
    Last edited by Esko; 05-05-2022, 22:25.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Toi on kyllä mielenkiintoista. Ensimmäisen kerran kun tankillisen hinta nousee yli XX euron niin tulee vaihtokiima.

    Vähän sama ilmiö, kun tuli sähkönmyyjältä. Sanoin, että jatkan kesän yli nyt sitten toistaiseksi voimassaolevalla pörssisopparilla määräaikaisen sijaan, niin ihmetteli, että kannattaako nyt oikeasti maksaa sitten 0,5c/kWh välityspalkkiota siitä kun määräaikaisella saisi 0,3c/kWh välityspalkkiolla?

    Laskettiin siinä sitten kimpassa auki se ja todettiin että tuolla 0,2c kalliimmalla välityspalkkiolla tuo tulisi euron kalliimmaksi vasta 500kWh kohdalla. Meidän sähkönkulutuksella se olisi vuodessa peräti 46€ kalliimpi. Totesin, ettei se enää muutaman tuhannen euron vuotuisissa sähkökustannukssa tee ratkaisevaa eroa ja että maksan mieluusti sen 46€ siitä, että pääsen halutessani sopimuksesta eroon heti.
    Kuulopuheiden pohjalta pitää tehdä sähkösoppari aina joko miehen tai vaimon nimiin, mutta ei koskaan yhdessä. Toisen irtisanoessa ja toisen ottaessa tilalle pääsee ilmeisesti määräaikaisestakin eroon.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Lienee monen tekijän summa.

    - Autoilu on ollut jo entuudestaan kallista ja nyt kallistunut lisää ~600e/vuosi
    - Inflaatio nakertaa ostovoimaa
    - Sähköily on ollut ennenkin halvempaa kuin bensa&diesel, mutta polttoaineen hinnan noustessa kaula sen kuin kasvaa
    - Samaan aikaan tarjolle on tullut useita uusia sähköisiä vaihtoehtoja
    - Kuukausihintaisesta autoilusta on tullut yleisempää
    - Päästöpohjainen verotus suosii sähköjä
    - Moni yritys suosii sähköisiä liisareita
    - Vihreät arvot
    jne

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

    50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.
    Toi on kyllä mielenkiintoista. Ensimmäisen kerran kun tankillisen hinta nousee yli XX euron niin tulee vaihtokiima.

    Vähän sama ilmiö, kun tuli sähkönmyyjältä. Sanoin, että jatkan kesän yli nyt sitten toistaiseksi voimassaolevalla pörssisopparilla määräaikaisen sijaan, niin ihmetteli, että kannattaako nyt oikeasti maksaa sitten 0,5c/kWh välityspalkkiota siitä kun määräaikaisella saisi 0,3c/kWh välityspalkkiolla?

    Laskettiin siinä sitten kimpassa auki se ja todettiin että tuolla 0,2c kalliimmalla välityspalkkiolla tuo tulisi euron kalliimmaksi vasta 500kWh kohdalla. Meidän sähkönkulutuksella se olisi vuodessa peräti 46€ kalliimpi. Totesin, ettei se enää muutaman tuhannen euron vuotuisissa sähkökustannukssa tee ratkaisevaa eroa ja että maksan mieluusti sen 46€ siitä, että pääsen halutessani sopimuksesta eroon heti.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Huomannut saman. Pieniruokainen Diesel ei kelpaa kun olevinaan bensalla halvempaa ajella. Kukaan ei kuitenkaan viitsi laskea mitä oikeasti milläkin ajaminen maksaa. Se että Diesel on nyt bensan hintaista, ei tee siitä sen kalliimpaa. Ero aijemminkin ollut mitätön. Kulutuksessa se ero tulee.

    Leave a comment:


  • Kanerv4
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

    50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.

    Näinhän se juurikin on. Toi massa kun lähtee asiaa hysterisoimaan niin lopputulos on tämä. Nyt lähinnä vaan naurattaa kun Tammikuussa vielä loistava v90 annetaan pois -10000e lappuhinnasta keinolla millä hyvänsä että päästään Teslaan käsiksi Nämä toki elävät alati hetkessä ja omaavat todella dynaamisen maailmankatsomuksen. Kyllä se siitä rauhoittuu mutta kauanko siinä menee onkin toinen juttu

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Kanerv4 View Post
    Kummasti ei ole moneen viikkoon lehdissä kirjoiteltu Dieselin hinnasta, verotuloja tulee kuin saavista kaatamalla niin ollaan sitten tyytyväisiä. Saisivat jotenkin kompensoida tuota, vaikka olenkin aina tuoreen kannalla niin ei E mersu 25 tonnin hintaluokassa ole paalikamaa vaikka nykytilanne on siitä sellaisen rakentanut
    Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

    50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Mä ajattelin kanssa tehdä ekoteon ja vaihtaa Porsche hybridin johonkin bensapeliin…:think pari olisi kiikarissa, saas nähdä mitä tollasesta Cayennesta hyvitetään…

    Leave a comment:


  • Kanerv4
    replied
    Originally posted by Kanerv4 View Post
    Kyllä se näin on, kalliimmat dieselit missä on vaihtoehtona jo järkevä sähkö samassa hintaluokassa istuu istumistaan vaikka oliskin maailman hienoin M-sport ja varustelluin. Mielenkiinto jo katsomäärissä kertoo pitkää myyntiaikaa. Siinä pelataan puolen vuoden varastoaika hyvityshintaan. Toki kaikki riippuu vähän mistä ja keltä kysyy. Jos Tesloja on 20kpl tulossa saksasta niin voi hyvinkin pariin ottaakin kivan bemarin hyvällä hintaa mutta jos ei ole tulossa ja seuraavista saa käydä tappelua niin kyllä se hyvitys on vähän sinnepäin. Halutuin vaihdokki on sähköauto-Hybridiin tai sitten vanhempaan Sähköautoon. Muut paitsi alle 10k bensa autot jää vähän nuolemaan näppejään kun vaihdokin saa vähältä liike valita koska Myytäviä tuotteita ei ole ja 10 vaihtokyselyä tulee päivän aikana. 8/10 on v90 tms vastaavia jätedieseleitä mitkä maksaa melkein sitten saman

    Kummasti ei ole moneen viikkoon lehdissä kirjoiteltu Dieselin hinnasta, verotuloja tulee kuin saavista kaatamalla niin ollaan sitten tyytyväisiä. Saisivat jotenkin kompensoida tuota, vaikka olenkin aina tuoreen kannalla niin ei E mersu 25 tonnin hintaluokassa ole paalikamaa vaikka nykytilanne on siitä sellaisen rakentanut

    Leave a comment:


  • Kanerv4
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Hyvä valinta ja väristä kyllä iso plussa! Käytetyn autokauppa sähköautoissa ja hybrideissä käy tällä hetkellä niin kuumana, että varmasti sai X5:sta leivottua hyvän diilin. Jos olisi ollut diesel, niin hyvityshinta jotain ihan muuta. Pistähän kuvaa vielä jossain kohtaa. Vahva suositus -> chrome delete gloss bläckinä, jos ei ole vielä autoon tehty. Omaan paskartelin tuon sarjan tossa aiemmin keväällä paikalleen ja muuttaa autoa paljon positiiviseen suuntaan. 2021 eteenpäin kaikki Teslat tulee jo suoraan tehtaalta mustilla osilla eli tulee ulkokuoren osalta ns. facelift.



    Veli tosiaan vaihtoi G31 520d M-Sportin tuossa pari viikkoa sitten Model 3 Long Range faceliftiin samasta syystä eli alkoi ajaminen maksamaan ihan liikaa, kun työajoa 170km päivittäin. Nyt sama työmatka menee tarvittaessa 3x edestakaisin lataamatta ja työpaikalla saa veloituksetta ladata voimavirralla. Päälle vielä kilometrikorvaukset, niin halpaa tuo ajaminen on ku saippua. G31 meni vaihdossa liikkeeseen ja kyllä huomasi dieselin haluttavuuden hyvityshinnoissa. Heittoa hyvityshinnoissa oli enimmillään 5k liikkeiden välillä. Suurin osa purnasi, että dieselauto ei liiku ja pakko varautua pitkään myyntiaikaan.

    Kyllä se näin on, kalliimmat dieselit missä on vaihtoehtona jo järkevä sähkö samassa hintaluokassa istuu istumistaan vaikka oliskin maailman hienoin M-sport ja varustelluin. Mielenkiinto jo katsomäärissä kertoo pitkää myyntiaikaa. Siinä pelataan puolen vuoden varastoaika hyvityshintaan. Toki kaikki riippuu vähän mistä ja keltä kysyy. Jos Tesloja on 20kpl tulossa saksasta niin voi hyvinkin pariin ottaakin kivan bemarin hyvällä hintaa mutta jos ei ole tulossa ja seuraavista saa käydä tappelua niin kyllä se hyvitys on vähän sinnepäin. Halutuin vaihdokki on sähköauto-Hybridiin tai sitten vanhempaan Sähköautoon. Muut paitsi alle 10k bensa autot jää vähän nuolemaan näppejään kun vaihdokin saa vähältä liike valita koska Myytäviä tuotteita ei ole ja 10 vaihtokyselyä tulee päivän aikana. 8/10 on v90 tms vastaavia jätedieseleitä mitkä maksaa melkein sitten saman

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    G31 meni vaihdossa liikkeeseen ja kyllä huomasi dieselin haluttavuuden hyvityshinnoissa. Heittoa hyvityshinnoissa oli enimmillään 5k liikkeiden välillä. Suurin osa purnasi, että dieselauto ei liiku ja pakko varautua pitkään myyntiaikaan.
    Vähän asian vierestä, mutta tämä on kyllä jännä, miten liikkeillä / ketjuilla on eroja. Käytiin tuossa pari kk sitten vaihtamassa vaimolle PHEV. Siinä sitten samalla silmäilin muita vaihtoautoja, niin suurin osa oli isoja Volvon ja Bemarin dieseleitä. Mietiskelin ääneen niiden myyntiaikaa ja myyjän mukaan heidän eniten myyty tuote on juuri isot dieselit. Tiedä sitten.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by jori View Post
    Model S long range raven 09/20 otettu käyttöön, 18tkm ajettu. Kilsat, takuu, hyvitys ja väri olivat syynä että kaupat nakuteltiin lukkoon ja ajatus myös siitä etten ala maksamaan autoilusta kun joku neukku ajoissa elävä ex agentti alkaa sekoilemaan. Sain saman kuin meinasin että oman laittaisi myyntii nettiautoon.
    Hyvä valinta ja väristä kyllä iso plussa! Käytetyn autokauppa sähköautoissa ja hybrideissä käy tällä hetkellä niin kuumana, että varmasti sai X5:sta leivottua hyvän diilin. Jos olisi ollut diesel, niin hyvityshinta jotain ihan muuta. Pistähän kuvaa vielä jossain kohtaa. Vahva suositus -> chrome delete gloss bläckinä, jos ei ole vielä autoon tehty. Omaan paskartelin tuon sarjan tossa aiemmin keväällä paikalleen ja muuttaa autoa paljon positiiviseen suuntaan. 2021 eteenpäin kaikki Teslat tulee jo suoraan tehtaalta mustilla osilla eli tulee ulkokuoren osalta ns. facelift.



    Veli tosiaan vaihtoi G31 520d M-Sportin tuossa pari viikkoa sitten Model 3 Long Range faceliftiin samasta syystä eli alkoi ajaminen maksamaan ihan liikaa, kun työajoa 170km päivittäin. Nyt sama työmatka menee tarvittaessa 3x edestakaisin lataamatta ja työpaikalla saa veloituksetta ladata voimavirralla. Päälle vielä kilometrikorvaukset, niin halpaa tuo ajaminen on ku saippua. G31 meni vaihdossa liikkeeseen ja kyllä huomasi dieselin haluttavuuden hyvityshinnoissa. Heittoa hyvityshinnoissa oli enimmillään 5k liikkeiden välillä. Suurin osa purnasi, että dieselauto ei liiku ja pakko varautua pitkään myyntiaikaan.
    Last edited by Esko; 05-05-2022, 06:47.

    Leave a comment:

Working...
X