Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Originally posted by Turder View Post
    Facen sähköautoryhmissä on jo muutamat avautuneet kun eivät ole edes saaneet tarjouksia liikkeestä sähköautoa pois myytäessä tai vaihtaessa, tai tarjous alakanttiin (itse lukisin, että autoa vaihtaessa tarjous ollut normaali, eli huono ). Ei ole menekkiä tällä hetkellä. Onko sitten kaikilla halukkailla ja maksukykyisillä jo sähköauto pihassa tai kuluttajat menneet ylivarovaisiksi. Kiva varmaan jollekin automyyjälle joka lähti sähkärivillitykseen liian myöhään ja roudasi hallin täyteen autoja, jotka ei nyt mene kaupaksi. Asuntokauppakin aikalailla seis kun ei jengiä napostele uuden lainan korko ja sähkösopimus.

    Oma kokemus i3s:tä on, että nyt saa aika normaalin arvonaleneman mukaisia hyvityksiä ja ne autoliikkeet jotka erikoistuneet käytettyjen tuontiautojen myyntiin, eivät tarjoa laisinkaan. Varastot täynnä sähköä ja kysyntä laskenut. Tämä siis suoramyynnilllä, vaihdossa ottaisi kaikki toki ja vähän kovempaan hintaan 1-2k€. Sain siis noin 10 lähetetystä tarjouspyynnöstä noin 5 tarjousta, joista kaksi olivat samansuuruisia ja ihan ok. Kaksi liikettä kertoi, että i3:n kierto on vielä hyvä. Jos olisi myynyt heinä-elokuussa, niin olisi saanut 5k€ enemmän ja tonnin enemmän kuin ostaessa vuosi sitten, ei normaali tilanne, kuitenkin olin ajanut tuossa jo 25tkm. Itse en käyttöautoksi muuta kuin sähkö enää ottaisikaan, kun tähän tottunut niin hyvänä.

    Facebookissakin muuten joillain on kovat odotusarvot. Oli minullakin, kun ajattelin kesän huippuja. Esimerkiksi yksi henkilö pohdiskeli hyvitystä Model 3 LR -19, jolla ajettu 78tkm, ja saisi -45k€. Uutena auto 60k€. Eikös tuo 3-vuotta vanhaan 80tkm ajettuun ole jo tosi hyvä. Äkkiä unohtuu todellisuus kun kesällä sai melkein mitä vain.

    No jostain pitäis Suomeenkin repäistä 2030 loppuun noin 350t täyssähköautoa, ja nyt on 30t, jotta liikenne/muutpoliittiset tavoitteet toteutuisi. Saas nähdä mitä tuleva pitää.
    Last edited by ///Jone; 27-10-2022, 14:25.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • 33d
      BTCF Member
      • Sep 2013
      • 458
      • Finland

      Voisiko jonot uusiin sähkäreihin alkaa lyhenemään hiljalleen jos ihmiset mahdollisesti alkaa kohta perumaan tilauksiaan?

      Mietin vaan sitä että niin moni sähkärin jo omistava on kehunut olevansa jonossa yhteen, kahteen tai jopa kolmeen uuteen autoon. Sanotaan suoraan tai ei, mutta ideana kuitenkin ajella hetki ja kerätä voitot taskuun. Puheissa toisteltu sitä että vuoteen 2024 ainakin tulee olemaan autoista pulaa ja omilleen pääsee aina.

      Jos mulla olisi alla tollanen 50-60k arvoinen auto ja olisin uuteen jonossa sekä talous laskettu sen mukaan että omille pitäsi ainakin uuden saapuessa päästä niin saattaisin ehkä hiljalleen peruuttaa tilauksen?

      Onhan tuontiautoilla pelaamisessakin osa porukasta saanut aina joissain kohtaa talouden keikautuksia näpeilleen kun ostetaan omaan käyttöön liian kalliita autoja mitkä ei sitten yhtäkkiä liikukaan ja arvo tippuu silmissä.

      Kiva kyllä huomata että tilanne alkaa normalisoitua nopeammin kuin sähkäriflippaajat ovat uskotelleet, i3s kiinnostaisi.

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3837
        • Finnland

        Originally posted by ///Jone View Post
        Oma kokemus i3s:tä on, että nyt saa aika normaalin arvonaleneman mukaisia hyvityksiä ja ne autoliikkeet jotka erikoistuneet käytettyjen tuontiautojen myyntiin, eivät tarjoa laisinkaan. Varastot täynnä sähköä ja kysyntä laskenut. Tämä siis suoramyynnilllä, vaihdossa ottaisi kaikki toki ja vähän kovempaan hintaan 1-2k€. Sain siis noin 10 lähetetystä tarjouspyynnöstä noin 5 tarjousta, joista kaksi olivat samansuuruisia ja ihan ok. Kaksi liikettä kertoi, että i3:n kierto on vielä hyvä. Jos olisi myynyt heinä-elokuussa, niin olisi saanut 5k€ enemmän ja tonnin enemmän kuin ostaessa vuosi sitten, ei normaali tilanne, kuitenkin olin ajanut tuossa jo 25tkm. Itse en käyttöautoksi muuta kuin sähkö enää ottaisikaan, kun tähän tottunut niin hyvänä.

        Facebookissakin muuten joillain on kovat odotusarvot. Oli minullakin, kun ajattelin kesän huippuja. Esimerkiksi yksi henkilö pohdiskeli hyvitystä Model 3 LR -19, jolla ajettu 78tkm, ja saisi -45k€. Uutena auto 60k€. Eikös tuo 3-vuotta vanhaan 80tkm ajettuun ole jo tosi hyvä. Äkkiä unohtuu todellisuus kun kesällä sai melkein mitä vain.

        No jostain pitäis Suomeenkin repäistä 2030 loppuun noin 350t täyssähköautoa, ja nyt on 30t, jotta liikenne/muutpoliittiset tavoitteet toteutuisi. Saas nähdä mitä tuleva pitää.

        Jospa repäistäis nämä sähköautokiimailut romukoppaan ja mentäis markkinan ehdolla ilman että vääristeltäis sitä tukemalla tätä verovaroin kuten on tähän saakka tehty.
        Liikenteen päästöistä mesoaminen ja mielensä pahoittelu polttomoottoreista on niin kamalaa kaksinaismoralismia kuin olla ja voi kun samaan aikaan yksityiskoneilla varakkaampi kansanosa lentelee surutta. Mutta toki muodikkainta on katsella eniten sinne mistä sitä rahaa voi kerätä.

        Helpoimmin säästää luontoa kun on tukematta ylenmäärätöntä materialismia ja ajaa vähemmän ja asettaa sen ajonopeutensa taloudellisesti. Kun valitsee sen korkeamman nopeuden niin ei kyllä silloin omista energiansäästön tai saastuttamisen osalta kritisointioikeuttakaan mielestäni.

        Kuka se olikaan joka pari kk. sitten pähkäili jotta sähköauto on niin hyvä sijoitus että pitäisi tilata pari kappaletta, jotta pääsisi jopa tilintekoon? :think
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3837
          • Finnland

          Originally posted by 33d View Post
          Voisiko jonot uusiin sähkäreihin alkaa lyhenemään hiljalleen jos ihmiset mahdollisesti alkaa kohta perumaan tilauksiaan?

          Mietin vaan sitä että niin moni sähkärin jo omistava on kehunut olevansa jonossa yhteen, kahteen tai jopa kolmeen uuteen autoon. Sanotaan suoraan tai ei, mutta ideana kuitenkin ajella hetki ja kerätä voitot taskuun. Puheissa toisteltu sitä että vuoteen 2024 ainakin tulee olemaan autoista pulaa ja omilleen pääsee aina.

          Jos mulla olisi alla tollanen 50-60k arvoinen auto ja olisin uuteen jonossa sekä talous laskettu sen mukaan että omille pitäsi ainakin uuden saapuessa päästä niin saattaisin ehkä hiljalleen peruuttaa tilauksen?

          Onhan tuontiautoilla pelaamisessakin osa porukasta saanut aina joissain kohtaa talouden keikautuksia näpeilleen kun ostetaan omaan käyttöön liian kalliita autoja mitkä ei sitten yhtäkkiä liikukaan ja arvo tippuu silmissä.

          Kiva kyllä huomata että tilanne alkaa normalisoitua nopeammin kuin sähkäriflippaajat ovat uskotelleet, i3s kiinnostaisi.

          Kaveri, joka osti noin 10+ vuotta vanhan Golfin jollain TSI moottorilla taannoin postaili i3 kuvan ja naureskeli ilmestykselle. Minä puolestani tunnustan pitäväni tuollaista i3 huomattavasti mielenkiintoisempana investointina kuin tuollaista Golfia, ja käytännöllisesti järkevämpänäkin. Aliarvostettu auto joka oli aikaansa edellä.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1111
            • Espoo

            Originally posted by Jarger View Post
            Jospa repäistäis nämä sähköautokiimailut romukoppaan ja mentäis markkinan ehdolla ilman että vääristeltäis sitä tukemalla tätä verovaroin kuten on tähän saakka tehty.
            Liikenteen päästöistä mesoaminen ja mielensä pahoittelu polttomoottoreista on niin kamalaa kaksinaismoralismia kuin olla ja voi kun samaan aikaan yksityiskoneilla varakkaampi kansanosa lentelee surutta. Mutta toki muodikkainta on katsella eniten sinne mistä sitä rahaa voi kerätä.

            Helpoimmin säästää luontoa kun on tukematta ylenmäärätöntä materialismia ja ajaa vähemmän ja asettaa sen ajonopeutensa taloudellisesti. Kun valitsee sen korkeamman nopeuden niin ei kyllä silloin omista energiansäästön tai saastuttamisen osalta kritisointioikeuttakaan mielestäni.

            Kuka se olikaan joka pari kk. sitten pähkäili jotta sähköauto on niin hyvä sijoitus että pitäisi tilata pari kappaletta, jotta pääsisi jopa tilintekoon? :think
            Verovaroja voidaan myös saada lisää, kun käytettyjä autoja vaihdetaan uusiin sähköautoihin, mikä on toki myös ideana verokevennyksissä. Luuletko, että jokainen uuden sähköauton ostaja olisi ostanut uuden polttomoottoriauton?

            Ympäristöaspektit toki sähköautovastustajien, jona lainattu kirjoittaja on selkeästi itsensä profiloinut, lempilapsi, vaikka juuri kukaan sähköautoilija ei sen perusteella hankintapäätöksiään tee tai perustele sillä mitään muutenkaan. Jostain syystä ympäristö silti aina pitää nostaa esiin ja unohtaa autojen ominaisuudet eli sähköautoilijoita eniten kiinnostavat asiat.
            Last edited by PNM2; 27-10-2022, 16:09.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Tiik
              BTCF Member
              • Apr 2012
              • 497
              • Vantaa

              Itse luulen, että Suomesta loppuu kyllä suht vikkelään väki, joka tässä maailmantilanteessa (tai ylipäänsä) on valmis/pystyy laittamaan 50k+ autoon, oli se sitten sähkö tai poltsikka. :think

              Toimitusajat varmasti myös lyhenevät ja tarkentuvat tulevaisuudessa, joka entisestään korostaa mahdollista turvotusta kotimaan liikkeiden varastoissa.

              Esim jos katsoo Xbilin varastoa, on ihme jos ei sieltä sopivaa valkoista Teslaa itselleen löydä.

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1281
                • HKI

                Originally posted by Tiik View Post
                Itse luulen, että Suomesta loppuu kyllä suht vikkelään väki, joka tässä maailmantilanteessa (tai ylipäänsä) on valmis/pystyy laittamaan 50k+ autoon, oli se sitten sähkö tai poltsikka. :think

                Toimitusajat varmasti myös lyhenevät ja tarkentuvat tulevaisuudessa, joka entisestään korostaa mahdollista turvotusta kotimaan liikkeiden varastoissa.

                Esim jos katsoo Xbilin varastoa, on ihme jos ei sieltä sopivaa valkoista Teslaa itselleen löydä.
                50k€ sähkäri oli vielä ja on monelle yhä yhtä edullinen pitää kuin 30-40k€ polttis. Tämä se juju miksi niiden kauppa käynyt. Tehokkaissa käyttiksissä taas m50 ym. ihan omaa luokkaa käyttökuluiltaan.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7087
                  • Forssa

                  Joillekin käyttökustannukset eivät paina niin paljon kuin hankintakustannukset.

                  Esim rahotusta et saa 50ke autoon mutta 40ke saat. Kalliimpi sähkis ja säästäisi sillä mutta jos ei rahotusta saa niin ei saa. Se on rahotusyhtiön silmissä sama se paljonko minkäkin auton ylläpito/käyttökulut ovat.

                  E: harvalla kuitenkaan varaa suoraan käteisellä ostaa edes 40ke autoa.
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1400
                    • Kuopio

                    Originally posted by |foder| View Post
                    Joillekin käyttökustannukset eivät paina niin paljon kuin hankintakustannukset.


                    E: harvalla kuitenkaan varaa suoraan käteisellä ostaa edes 40ke autoa.
                    Autostadiumin puolella tuntuu porhoja piisaavan, 100k ei o mittää...
                    Siellä menny jo vähän vouhotuksen puolelle.

                    En kyllä kiellä ettenkö itsekin tykkäisi sähköllä ajella mutta en vain ole vielä valmis maksamaan sitä täyttä hintaa siitä vaihdosta..
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • Tiik
                      BTCF Member
                      • Apr 2012
                      • 497
                      • Vantaa

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      50k€ sähkäri oli vielä ja on monelle yhä yhtä edullinen pitää kuin 30-40k€ polttis. Tämä se juju miksi niiden kauppa käynyt. Tehokkaissa käyttiksissä taas m50 ym. ihan omaa luokkaa käyttökuluiltaan.
                      Ymmärrän tämän täysin ja olen samaa mieltä. Mutta se hetki kun markkina normalisoituu ja se 80k sähkäri onkin 3v päästä 50k auto, pelottaisi ainakin minua. Tällä hetkellä tosiaan rohkeat ovat saaneet nauttia hyödyistä, mutta ehkä hyvä pitää mielessä, että tilanne saattaa muuttua.

                      Itse ajan lisäksi niin vähän vuodessa, että hankintakulut on vielä tällä hetkellä käyttökuluja määräävämpi tekijä. Mutta mielenkiinnolla seuraan alaa ja kehitystä.

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3026
                        • Sjundeå

                        Tuossa tosiaan itsekin heitin pari kommenttia tuonne faceryhmään eilen. Liittyen Mustangin myyntiin autovexissä.

                        Tilannehan tosiaan oli se, että ko auto (isoakkuinen neliveto) maksaa uutena luokkaa 80K€. Kohta joku katsoo hinnastosta, että 74K on todellisuutta, mutta kun valitaan metalliväri, teknologiapaketit ja muut härpäkkeet, talvirengaspaketti ja vetokoukku niin 80K joutuu laskuun laittamaan.

                        Noh, halvimmat isoakkuiset nelivedot olivat myynnissä luokkaa 71-76K€ pyynneillä ja Autovexin kautta tuosta alle vuoden vanhasta yksilöstä sai parhaimmillaan 51K€ tarjouksen. Kilometrit osui kuitenkinsiihen 25-35tkm haarukkaan mitä muutkin vastaavat. Markkina oli muuttunut aika rajusti siitä, kun kauppiaat soitteli asiakkaille tarjoten autoista todella hassuja summia.
                        ”Neuvottelu” -toiminnon kautta tarjousta sai hilattua vähän ylöspäin, mutta vaihtamalla toiseen autoon sai ihan järkevän hyvityksen. Disclaimerina sanottakoon, että sain keväällä ostettua ko auton ihan kohtuuhintaan ja selvisin vaihtohommissa sentään ”kuivin jaloin”. Ja nyt tuo munkin vanha yksilö näyttäis olevan tuolla karvan alle 68K€ myytävänä. Sinänsä ihan oikeassa olivat kun alkoivat jarruttaa tuommoisten ostoa.

                        Muutama syy auton poismyymiseenkin oli. Työsuhdeautoon siirtyessä huomasin firman polttoaineilla ajelun olevan aika halpaa itselle.
                        Sen myötä Mustangista tuli tarpeettoman kallis kakkosauto, eikä semmoisen pihakoristeena pitämisessä oikein ollut järkeä.
                        Sen myötä ei riittänyt pokka jäädä odottelemaan tuon kalliin pään sähköautojen hyperinflaation taittumista vaan oli järkevää realisoida kyseinen auto.
                        Viimeisenä, auto oli ihan hyvä, muttei mielestäni niin hyvä, että sitä pitäisin 80K€ arvoisena (oletuksena että olisin uutta vastaavaa hankkimassa). Amerikkalaisuus näkyi alustassa vähän negatiivisella tavalla.

                        Mitä Mustangiin tulee, niin se aivan perus, hinnat alkaen Bangladesh-mallihan koki kaikista suurimman inflaation. Vielä reilu vuosi sitten se mahtui hankintatukirajan alle ja viime keväänä uusi vastaava maksoi jo 64K€. Siinä oli monelle sitten jo kymmenen tuhatta syytä myydä oma, uudehko perus-mustangi kauppiaille nopeasti. Kunnes ne ei enää kiinnostaneetkaan.
                        -22 Lexus ES300h
                        -23 Nissan Leaf

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • Kräki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2018
                          • 1090
                          • Espoo

                          Mikä vain 80k auto on kyllä 3v päästä se 50k.
                          Eli ei eroa.

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by Kräki View Post
                            Mikä vain 80k auto on kyllä 3v päästä se 50k.
                            Eli ei eroa.
                            Totta. Mutta onko 10kk ikäisenä? Se tuossa oli pointtina, jos en onnistunut sitä selkeästi ilmaisemaan.
                            -22 Lexus ES300h
                            -23 Nissan Leaf

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3837
                              • Finnland

                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Verovaroja voidaan myös saada lisää, kun käytettyjä autoja vaihdetaan uusiin sähköautoihin, mikä on toki myös ideana verokevennyksissä. Luuletko, että jokainen uuden sähköauton ostaja olisi ostanut uuden polttomoottoriauton?

                              Ympäristöaspektit toki sähköautovastustajien, jona lainattu kirjoittaja on selkeästi itsensä profiloinut, lempilapsi, vaikka juuri kukaan sähköautoilija ei sen perusteella hankintapäätöksiään tee tai perustele sillä mitään muutenkaan. Jostain syystä ympäristö silti aina pitää nostaa esiin ja unohtaa autojen ominaisuudet eli sähköautoilijoita eniten kiinnostavat asiat.

                              Kulutushyödyke joka pääosin tuotettu muualla kuin täällä ja ostetaan rahalla sisään. Ei se ainakaan maan kilpailukykyä paranna millään tapaa. Sama pätee mihin tahansa tuotteeseen.

                              Kyllä tuossa valtaosa varoista valuu ihan muualle kuin Suomeen, osa vaan palaa kiertoon, lisäksi jos tuota tuetaan verovaroin, niin se on juuri myös siltä työssäkäyvältä yh:lta pois verojen muodossa myös.

                              En edelleenkään ole sähköautovastustaja, näetkö minun ostaneen uutta polttomoottoriautoakaan, et. Turhaa yleistystä ja kategoriointia kun ei kelpaa ne muut kuin omat mielipiteet.
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              • OVi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2016
                                • 514
                                • Oulu

                                Originally posted by Jarger View Post
                                Kyllä tuossa valtaosa varoista valuu ihan muualle kuin Suomeen, osa vaan palaa kiertoon, lisäksi jos tuota tuetaan verovaroin, niin se on juuri myös siltä työssäkäyvältä yh:lta pois verojen muodossa myös.
                                Aika harvaan sähköautoon tukea sai silloin kun sitä vielä sai. Toki jos tykkäsi ostaa kulimallin, niin silloin oli paremmat mahdollisuudet saada tukea.
                                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎