Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Originally posted by VilleP View Post
    Rinta-Juopon tutkimus kertoi samaa asiaa mutta toisinpäin. 8x% bensa/diesel auton omistajista edelleen vaihtaa diesel/bensa autoihin.

    Tämä on tätä tilastojen tulkintaa ja miten asiat esitetään. Saadaan loppu tulos kuulostamaan kuulijan korvaan miltä halutaan. Helppo vaikuttaa ihmisten mieliin.

    Tuossa K-auton uutisessa oli kuitenkin jo otsikossa kyselyryhmä: "- - 83 % K-Latauksen asiakkaista uskoo- - ".

    Vaikea tuon pohjalta on juuri mitään tulevaisuudenennustetta sanoa, mutta ei jutusta nyt läpi paista tahto vain vaikuttaa ihmisten mieliin.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5167
      • Kuopio

      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Mitä tulee arvon säilytykseen niin näkisin että täys-sähköauto säilyttää arvonsa paremmin kuin samanhintainen polttis.
      Nettiautosta poimittua:

      - i3s vm. 2021 ajettu 13tkm hintaa 38400e
      - i3s vm. 2018 ajettu 78km hintaa 24400e

      En kyllä tässä näe mitään arvon erikoista arvon säilymistä, ei ole kaukana "noin 4 vuotta ja noin -50%" -kaavasta?
      Last edited by jani; 01-11-2022, 15:29.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6745
        • PK-seutu

        Originally posted by jani View Post
        Nettiautosta poimittua:

        - i3s vm. 2021 ajettu 13tkm hintaa 38400e
        - i3s vm. 2018 ajettu 78km hintaa 24400e

        En kyllä tässä näe mitään arvon erikoista arvon säilymistä, ei ole kaukana "noin 4 vuotta ja noin -50%" -kaavasta?
        2018 oli i3 autot 94Ah akulla ja 2021 120Ah akulla. Eri malleja siis. Yritätkö taas jollain kärjistetyllä heitolla kaivella sotkuista keskustelua?

        i3 autojen markkinoiden kokonaisuus ei ole tuossa sinun kahdessa kaivamassasi esimerkissä muutenkaan. 120Ah i3s autot maksaa Euroopassa ~30k€ ja siitä ylöspäin (2019+). Siihen sitten verot, hakukulut, talvivanteet ja renkaat jne.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • protoni
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2008
          • 1365
          • Tampere

          Paljonkohan tuo 2018 mallin i3s on maksanut uutena? Onko puolet sulanut?

          Seat Miitä sai uutena 2-3v sitten 15k€. Nyt halvin käytetty 20k€. Saa nähdä onko kohta 4v & +50%.

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5167
            • Kuopio

            Originally posted by pyroz View Post
            2018 oli i3 autot 94Ah akulla ja 2021 120Ah akulla. Eri malleja siis. Yritätkö taas jollain kärjistetyllä heitolla kaivella sotkuista keskustelua?

            i3 autojen markkinoiden kokonaisuus ei ole tuossa sinun kahdessa kaivamassasi esimerkissä muutenkaan. 120Ah i3s autot maksaa Euroopassa ~30k€ ja siitä ylöspäin (2019+). Siihen sitten verot, hakukulut, talvivanteet ja renkaat jne.
            Originally posted by protoni View Post
            Paljonkohan tuo 2018 mallin i3s on maksanut uutena? Onko puolet sulanut?
            Miksi ihmeessä paskaa jauhaisin asialla joka minua kiinnostaa, ihme logiikka sinulla

            Myönnän sen että minun moka oli edellinen esimerkki, vähän huono se oli myönnetään. Menin ja otin laiskana nettiautosta hinnat, arvelin että ne kelpaa raadille. Alla parempi esimerkki, jospa nyt ei olisi niin sotkuinen heitto.

            Uusi i3s 94A maksoi 2018 suomessa alkaen noin 45tuhatta. Tänään nettiauton halvin: i3s 94A vm. 2018 vuotta, 78tkm ja hintaa 24400euroa. Todennäköisesti autoliike on maksanut tötteröstä vähemmän kuin lappuhinta on, ehkä 21-22tonnia?

            Kuinka hyvin hinta on säilynyt?
            Last edited by jani; 01-11-2022, 17:00.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Tuossa youtube, jossa i3 akkupaketti otetaan irti ja vaihdetaan modulien alla oleva heating/coolin osa:



              Kun katseli toista i3 videota sen valmistuksesta, siitä ei saanut kuvaa tuosta akun pöydälle oton helppoudesta/vaikeudesta, näyttää näppärältä ”alakautta luukku auki”, eli pajoille helppo homma irroitus tulee olemaan.

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6745
                • PK-seutu

                Originally posted by jani View Post
                Miksi ihmeessä paskaa jauhaisin asialla joka minua kiinnostaa, ihme logiikka sinulla

                Myönnän sen että minun moka oli edellinen esimerkki, vähän huono se oli myönnetään. Menin ja otin laiskana nettiautosta hinnat, arvelin että ne kelpaa raadille. Alla parempi esimerkki, jospa nyt ei olisi niin sotkuinen heitto.

                Uusi i3s 94A maksoi 2018 suomessa alkaen noin 45tuhatta. Tänään nettiauton halvin: i3s 94A vm. 2018 vuotta, 78tkm ja hintaa 24400euroa. Todennäköisesti autoliike on maksanut tötteröstä vähemmän kuin lappuhinta on, ehkä 21-22tonnia?

                Kuinka hyvin hinta on säilynyt?
                Ihanko tosiaan mielestäsi tuo paljon ajettu kaikkein halvin edustaa jotain statistista keskiarvoa tai käypää esimerkkiä?
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1110
                  • Espoo

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Ihanko tosiaan mielestäsi tuo paljon ajettu kaikkein halvin edustaa jotain statistista keskiarvoa tai käypää esimerkkiä?
                  Ollaan "kiinnostuneita" mutta silti jokainen esimerkki on kärjistystä tai "nopean epähuomioisen googlailun" tulosta. Mun mielestä i3 ei ehkä ole hyvä esimerkki, koska tällä hetkellä autoja myydään aikalailla eri spekseillä akkukapasiteetin mukaan. Itse toki harkitsen muijalle i3:n hankintaa. Se ei vaan vielä ymmärrä ko rassin hienoutta.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5167
                    • Kuopio

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Ihanko tosiaan mielestäsi tuo paljon ajettu kaikkein halvin edustaa jotain statistista keskiarvoa tai käypää esimerkkiä?
                    Niin tyypillisesti tilastojen mukaan Suomalainen ajaa 15-20tkm vuodessa. 4vuotta ja vajaa 80tkm on hyvinkin keskiarvoa vai olisiko oikein ollut ottaa joku ladon takana sokealla ollut 5tkm ajettu vertailuun? Ja vaikka tuo auto oli nettiauton halvin ja eniten ajettu tapaus, sitä tosiasiaa ei muuta mikään että sen hinnasta oli n. puolet pois, eikö?

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Ollaan "kiinnostuneita" mutta silti jokainen esimerkki on kärjistystä tai "nopean epähuomioisen googlailun" tulosta. .
                    Mistäs sinä tiedät minkä aikaa minä olen googlannut ja mikä tässä on epähuomioista? Vertailu hinnat nettiautosta niillä hinnoilla mitä näistä käytettynä pyydetään ja uuden hinta BMW:n hinnastosta joka on julkaistu 1.10.2017.

                    Okei, tehdään toinen vertailu: i3s 94A vm. 2018 ajettu 37tkm ja hintalappu 28490euroa. Tässä tapauksessa hinnasta tullut 35%-40% pois uudesta vaikka kyseessä on jo selvästi keskivertoa parempi vaihtoauto koska keskimääräistä pienemmät vuotuiset kilometrit.
                    Last edited by jani; 01-11-2022, 22:11.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • hannuk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 2136
                      • Capital

                      Mun mielestä tuo Janin esimerkki on oikein validi ja hyvin haettu. Merkki on jiirissä ja eikö tässä ole sivutolkulla jauhettu miten käyttökelpoinen i3 edelleen onkaan. Ja niinhän se edelleen onkin verrattuna moniin samanikäisiin japanilaisiin. Ja antaa hyvän esimerkin siitä miten teknologia kehittyy neljässä vuodessa.

                      Otin vertailun vuoksi samanlaisen 320d:n sama vuosi ja kilometrit. Uutena 52k€ ja nyt Nettiautossa joku vastaava liikkeessä 80tkm ajettuna 28k€. Arvon alenema lienee vähän enemmän mutta erot lienee aika marginaalisia.

                      Ja ennen kuin joku syyttää puolueellisuudesta niin kyllä, löytyy kaksi sähköautoa pihasta aika lailla skaalan ääripäistä sekä jotain D ja 98E vessojakin.
                      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                      - Porsche Cayenne S
                      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                      - plus pari muuta

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Halvin i3 mikä sattui silmiin oli -14, 160 tkm menty pikkuakullinen, hinta 12k€.

                        Jonkinmoista ripeää jähmettymistä näyttää i3-hintamarkkinassa syntyneen, syyn tietää ja ymmärtää kaikki paitsi foliohattuiset.

                        Ps. Nykyinen -17 käyttöbensalenkkari maksoi kaksi vuotta sitten aika tarkkaan 10k€, nyt näyttävät pyytävän samanlaisista, yhtä paljon ajetuista 13,5-15 k€ :think En myy vaikka rintajuippi ilmoitti kirjeitse ostohalukkuutensa.

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          Originally posted by hannuk View Post
                          Mun mielestä tuo Janin esimerkki on oikein validi ja hyvin haettu. Merkki on jiirissä ja eikö tässä ole sivutolkulla jauhettu miten käyttökelpoinen i3 edelleen onkaan. Ja niinhän se edelleen onkin verrattuna moniin samanikäisiin japanilaisiin. Ja antaa hyvän esimerkin siitä miten teknologia kehittyy neljässä vuodessa.

                          Otin vertailun vuoksi samanlaisen 320d:n sama vuosi ja kilometrit. Uutena 52k€ ja nyt Nettiautossa joku vastaava liikkeessä 80tkm ajettuna 28k€. Arvon alenema lienee vähän enemmän mutta erot lienee aika marginaalisia.

                          Ja ennen kuin joku syyttää puolueellisuudesta niin kyllä, löytyy kaksi sähköautoa pihasta aika lailla skaalan ääripäistä sekä jotain D ja 98E vessojakin.

                          Nettiautosta voinee havaita, että niiden autojen osalta joiden tarjonta kohtaa kysynnän, arvonalenema on ollut melko normaali. Huomattavaa on, että heinäkuussa -22 omasta i3s:stä (2019) noin 30tkm ajettuna olisi saanut 32000€ suoralla ostolla, tonnin enemmän kuin maksoin. Nyt sai 27000€. Hinnat reagoi kysynnän muutoksiin siis hyvin nopeasti.

                          Taas kuten havaitaan vaikka id.4, id.5, käytetty maksaa hieman enemmän kuin uusi. Taikka Polestar 2, uusi on halvempi aikakin hinnat alkaen versiossa. Ioniq 5 myös uusi on halvempi. i4 uusi on halvempi/samanhintainen. Taas Model 3 on tuotu tänne pieneen markkinaan keski-euroopasta suuria määriä, joka on kohtuullistanut Model 3 hintoja, mutta yhä ne eivät taida vastata normaalia arvonalenemaa.

                          Olettamus taas on, että samanarvoinen bensa-auto/diesel-auto menettää enemmän arvoa kuin sähköauto, koska hyödykkeen käyttö maksaa enemmän tällä hetkellä ja kuluttajat ottavat tämän huomioon ihan samoin kuin kalliin lämmitysratkaisun asunnossa. Tämä olettamus edellyttää, että kuluttaja pitää vaihtoehtoisena molemmat käyttövoimat. Taas ajatus, että kuluttaja voisi pitää bensa ja sähköauto keskenään verrannollisina käyttövoimittain, aivan kuten sähkö- ja maalämpöratkaisua asunnon lämmittämisestä edellyttää ihmisten ajattelutavan muutosta.

                          Sähköautojen ensirekisteröintimäärä näyttää olevan tänävuonna noin 10000-12000 autoa (17%). Vuonna -21 10 % ja -20 4,4 %.

                          Käytettynä syyskuuhun mennessä oli tuotu uudenveroisia sähköautoja 6000 kappaletta, kun 2021 koko vuonna 3000 kappaletta. Uusia sähköautoja siis tulee Suomeen 2022 noin 15-18t. (https://www.hs.fi/talous/art-2000009075189.html)


                          Jo se, että puolet uuden auton ostajista (siis jotka ostavat 30-60k€) auton alkavat pitämään sähköautoa haluttavana, niin niiden kysyntä moninkertaistuu ja tämä pitää kysyntää korkealla. Koko ajatus matalasta arvonalenemasta perustuneen keskeisin osin tähän kysynnän kasvun ajatukseen.



                          Käyttövoimatilasto:
                          Last edited by ///Jone; 02-11-2022, 10:47.
                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • Kräki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2018
                            • 1090
                            • Espoo

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Halvin i3 mikä sattui silmiin oli -14, 160 tkm menty pikkuakullinen, hinta 12k€.

                            Jonkinmoista ripeää jähmettymistä näyttää i3-hintamarkkinassa syntyneen, syyn tietää ja ymmärtää kaikki paitsi foliohattuiset.

                            Ps. Nykyinen -17 käyttöbensalenkkari maksoi kaksi vuotta sitten aika tarkkaan 10k€, nyt näyttävät pyytävän samanlaisista, yhtä paljon ajetuista 13,5-15 k€ :think En myy vaikka rintajuippi ilmoitti kirjeitse ostohalukkuutensa.
                            Käyppä huviksessa ottamassa tarjous juipilta. Se tulee olemaan jotakuinkin 4-5000e välissä. Sen firman kanssa ei voi kauppaa käydä.

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3837
                              • Finnland

                              Heitän tämän vaan tähän jotta ei mene liian mehusteluksi



                              Tuossa on selvästi totuutta mukana :think
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1110
                                • Espoo

                                Originally posted by Jarger View Post
                                Heitän tämän vaan tähän jotta ei mene liian mehusteluksi



                                Tuossa on selvästi totuutta mukana :think
                                Otetaas lainaus tuosta Arttu Toivosen jutusta. Ettei mene liian bensa- tai diesellenkkariksi.

                                Soittokierros alan suurille toimijoille vahvistaa käsityksen. Yksi, nimettömänä pysyttelevä ylemmän päällikkötason edustaja maanlaajuisesti toimivasta käytettyjen autojen myyntiketjusta kertoo, että vaikka autokauppa kokonaisuutena on hidastunut merkittävästi, käy sähköautokauppa edelleen. Saman henkilön näkemyksen mukaan muutamien runsain mitoin käytettynä maahan tuotujen sähköautomallien kohdalla on nähtävissä eräänlaista ylitarjontaa mikä on johtanut hintojen pudotuksiin.

                                – Sen sijaan varastolistaamme katsoessa voisin todeta, ettei liiketoimintamme ytimeen kuulu dieselkäyttöisten autojen kauppa, veistellään puhelimessa.

                                Toinen, suurikokoisen autoalan toimijan kärkikaksikko kertoo puhelimitse käytännössä samoja asioita, lähes samoilla sanankäänteillä. Tällä kertaa kaupan ja tilanteen sanotaan pikemminkin normalisoituneen.

                                – Porukka saattoi kesällä tehdä jopa 10 000 euron tilin käytetyllä sähköautolla, mutta ne ajat ovat nyt takana päin. Myös autoliikkeillä on edessä vaikeat ajat. Siellä istuu joku pienemmän liikkeen päällikkö muutaman miljoonan arvoisen varaston päällä ja miettii että ”ensi vuonna korkokulut nousevat puolella miljoonalla, että mitäs nyt”.

                                Tällä ei ole kuitenkaan juuri tekemistä sähkön hinnan kanssa, sillä huolimatta sähkön hinnan rajusta noususta, sillä on hyvin minimaalinen vaikutus ajettujen kilometrien hintaan, verrattuna nyt vaikkapa yli 50 prosenttia kallistuneen bensiinin tai sitäkin hintavamman dieselin vaikutukseen.

                                Paljon enemmän vaikuttaa se, että kuluttajien luottamus talouteen on nyt samalla tasolla kuin vuonna 1994. Ja se on aika synkkää.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎