Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1110
    • Espoo

    Suuri sähköautokeskustelu osa VI

    Avataan uusi ketju tiko4tiko:n hyvällä vertailulla, josta on varmasti mukava jatkaa.

    Originally posted by "tiko4tiko" View Post
    No jos otat nyt esimerkin Volvo 90 diesel verrokiksi, josta aiemmin oli puhe.. Sen hinta näyttää olevan n 40k€ vm19-20 ajettu 30-70tkm. Laitat tuohon päälle tuon 15k€, et saa vielä vastaavaa sähköautona lähellekään. Kaikki on paria kokoluokkaa pienempiä. No koska sähköauto säästää kulueron takasin, niin ostetaan iso Tesla S. (eräs kaverini väitti että Tesla säästää helposti hieman isommat kulut, vertasimme 5-sarjan dieseliin tuolloin), S.-mallin hinta on muutaman tonnin alle 90k€ ('19-'20).

    Arvonalennuksen arviointi. Volvo tiputtaa jatkossa rankasti hintaansa (koska diesel) 15%/ vuosi ==> Volvo olisi 3v 60tkm jälkeen 25k€ auto, nettiauton pyynnöt on luokassa +25k€ 3 vuotta vanhemmalle Iso Tesla vaikka onkin vielä lähes sata tonnia, mutta kun sähköauto, niin vain 10%/vuosi ==> Kolmen vuoden kuluttua Tesla on vielä 64k€ arvoinen. Vastaa aika hyvin nettiautoa, isoakkuin facelift malli on 62k€.

    Eli Volvolla ajava maksaa vuodesta keskimäärin 5+3,2=8,2k€ ja Tesla kuski maksaa 9k€ (8+1) (sun sähköhinnasta puuttuu siirto ja verot, tällä hetkellä hinta on total n. 20sent/kWh uudeella sopimuksella ==> 4,5-5€/100km siis, toki voi olla vanha hyvä soppari mutta tuonne se nousee). Kolmessa vuodessa Teslalla ajava on maksanut ~2,4k€ enemmän kuin Volvolla ajava.

    Lähtötilanteessa diesel kuski on tarvinnut rahaa 48k€ vähemmän. No koska piti säästää ja Tesla piti saada Volvon sijaan, kaveri otti eron lainaa. Netin mukaan näyttää autolaina olevan koroltaan 9-11% väliin tällä hetkellä. 10% tuosta tulee runsas 10k€ kolmelle vuodelle, jos/kun lainaa lyhentää myös reippaasti.

    Volvoilu 24,5k€ ja Teslailu 37k€ + molempiin renkaat, vakutuukset, huollot ja ehkäpä jo jonkun verran investointeja kuluviin osiin alustaan ja jarruihin, kun autot on jo loppuvaiheessa lähempänä 150tkm. Noissa tuskin suuria eroja on, toki Tesla huomattavasti panavampana voi syödä rengasta ja niveliä ahnaamin, mutta niistä en osaa sanoa juuta tai jaata. Noin yleisesti voi sanoa että ei tuo ole halpaa kummallakaan, mutta summalla jolla Volvolla ajaa kolme vuotta, Teslalla pääsee vain kaksi vuotta.
    Last edited by PNM2; 06-05-2022, 09:11.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i
  • protoni
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2008
    • 1365
    • Tampere

    #2
    Takaisinmaksulaskelmat ovat petollisia. Halutessasi saat viivan alle aina juuri sellaisen tuloksen kuin haluat. Jos auton vaihtaa tuplasti kalliimpaan, oli käyttövoima sitten mikä tahansa, niin noinhan siinä käy. Polttoainekulut ovat murto-osa kokonaiskuluista. Jos on kassaa 40k€ volvoon, niin kannattaa katsoa saman hintaluokan patteri-kona, tesla tms tilalle. Jos ei kelpaa, niin kannattaa vaan volvoilla kohti auringonlaskua.

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 808
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by PNM2 View Post
      Avataan uusi ketju tiko4tiko:n hyvällä vertailulla, josta on varmasti mukava jatkaa.
      Sen verran lisään, että Volvo tai Tesla (tai tämä meidän merkki) ei ole se auton jonka 'säästöexcel' pullauttaa tulokseksi. Kaikki nämä edelliset ostetaan tunteella ja kyllähän autohommissa tunnetta pitääkin olla. Samoin kaverini on erittäin tyytyväinen Teslan S-malliin, toki rahat eivät riittäneet aivan esimerkin mukaiseen vm-malliin vaan nippa nappa faceliftiin jossa mittari pyörii toista sataa tuhatta. Plussana arvonalennus on selkeesti pienempi, mutta sitten niitä toimintatonneja menee auton ikääntymisestä aihetuvaan korjaamiseen.

      Säästöexcel pulauttaa ulos ison auton tarpeeseen hajuttoman, mauttoman ja mutta täydellisen matchin, VW Passatin, joko dieselinä tai plugarina. Kulutuskin ondieselissä 6 litran sijaan vain neljä. Esim tällä voi ajaa min seuraavat 10 vuotta, eikö ole senkään jälkeen paalikamaa, kulut ~4000€/vuosi, https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/12811694
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by protoni View Post
        Takaisinmaksulaskelmat ovat petollisia.
        Juuri näin, variaatioita on liikaa. Laskelman voisi tehdä myös uudella Model Y ja rahoituksella, tai vaikka vain muuttaisi tuon lainan rahoitukseksi. Sähkiksen kulutuskin on nyt aika pessimistinen, vaikka sähköstä tuon sitten maksaisikin.

        Pääasia että on itse tyytyväinen valintaansa, onneksi valinnanvapaus on vielä olemassa. Fiilispohjaa on niin paljon, ettei absoluuttista totuutta ole olemassa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          #5
          Lähtötilanteessa diesel kuski on tarvinnut rahaa 48k€ vähemmän. No koska piti säästää ja Tesla piti saada Volvon sijaan, kaveri otti eron lainaa. Netin mukaan näyttää autolaina olevan koroltaan 9-11% väliin tällä hetkellä. 10% tuosta tulee runsas 10k€ kolmelle vuodelle, jos/kun lainaa lyhentää myös reippaasti.
          Jo on korko keksitty. Varmaan joku moisellakin korolla saa autoja kaupaksi, minulta saa kyllä jottan 3.x% todellisella vuosikorolla rahoitusta... Ja saattaa mennä alle senkin jos otetaan koko auto piikkiin pitkällä maksuajalla ja isolla jämärillä....
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Turder
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 464
            • Suomi

            #6
            Noissa 25 tonnin dieseleissä alkaa olemaan mittarilukema 150-250tkm ja monella edessä isommat rempat. Ehkä jo ensimmäisiä ruostejuttujakin tulee vastaan, sisusta jo kulunut, infotainment vähän jo ehtoopuolella jne. Budjetissa kannattaa olla määräaikaishuoltojen lisäksi ainakin:
            - laatikkohuolto/öljynvaihto
            - EGR, DPF, ja varsinkin SCR/adblue
            - turbo(t) saattaa vaatia jotain huomiota
            - suuttimet ja polttoainepumput
            - ehkä jotain anturia tms pienempää
            - jarru ja alustaremppaa
            - renkaat

            Nuo kun parhaillaan laukeaa parin vuoden sisällä, on siinä helposti useamman tonnin setti. Joten ymmärtää hyvin kun maksat ensin vielä rahoitusta vaikka 200-400eur/kk, dieselistä veroa sen 600-900eur/v, polttoaineesta 2500-3500eur/v ja pankkitilin nurkalle vielä jokunen toimintatonni pahan päivän varalle, niin vetäähähän sen jollain mielen matalaksi.

            Sähköautosta tulee aika houkutteleva, kun maksat siitä 500eur/kk, autossa on takuu ja uudet kulutusosat, verot 200eur/v ja "polttoaineista" sen 500-700eur/v. Aika riskitön vaihtoehto monelle kun yllätyskuluja ei ole tulossa ja näyttää arvokin laskevan hitaasti.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Sopivasti poimimalla omaan agendaan sopivat luvut, saa lopputuloksen halutuksi..


              Omassa tapauksessa arvioin seuraavaa:

              F11 530xd arvonalenema+rahoituskulut 3v ~13ke + polttoaine+dieselvero 18,7ke

              G08 iX3 arvonalenema+rahoituskulut 3v ~24ke + Sähköön 3,3ke

              iX3 3v aikana tarvitsee tehdä jarrunesteen+raitisilmasuodattimien vaihto, muut viat takuuseen. F11 meni ensimmäisen vuoden aikana 2ke huoltoihin ja korjauksiin. Sama tahti olisi oletettavasti jatkunut tulevaisuudessa kun ajomäärä alkoi lähestyä 300tkm ja jakson lopussa olisi ollut +350tkm. Vakuutus on käytännössä saman hintainen näissä ja rengaskulut samaa luokkaa 19" vs 20".

              Ja tosiaan rahoituskorko molemmissa 1.95%.
              Käytännössä iso osa rahasta haihtuu savuna ilmaan, uudessa arvonalenemana ja vanhassa Dieseliä polttamalla..
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 808
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by protoni View Post
                Jos on kassaa 40k€ volvoon, niin kannattaa katsoa saman hintaluokan patteri-kona, tesla tms tilalle. Jos ei kelpaa, niin kannattaa vaan volvoilla kohti auringonlaskua.
                Eikös 40k€ patteri-Konan vaihtoehto ole saman ikäinen 20k€ bensa-Kona, jos koreaanolla haluu ajaa. Noillakin on hintaeroa noillakin on muuten tupla.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • protoni
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1365
                  • Tampere

                  #9
                  Jos budjetti on 40k, niin kannattaa vertailla 40k:n autoja.

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1754
                    • vihti

                    #10
                    Itseasiassa jos käyttää sähköautoon tarkoitettuja renkaita on ne huomattavasti kalliimmat kuin tavis 255/40r19 esim. ja polttisten remonttitarpeissa on hyvä huomioida että tehtaan gw korvaa ison osan remonteista takuuajan jälkeenkin esim. 7v vanha 250tkm menty auto niin joku suutinvika saattaa mennä osien puolesta kokonaan gw piikkiin ja asiakkaat maksaa vain työn, samahomma vauhtipyörän kanssa jne. näitä tapauksia on useita tänäkin vuonna ollut.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      #11
                      Originally posted by protoni View Post
                      Jos budjetti on 40k, niin kannattaa vertailla 40k:n autoja.
                      Niinpä. Kun käyttöautobudjetti on jo pitkään ollut 10k niin ei tarvitse verrata mihinkään sähköautoon.

                      40k autoon pitää tehdä töitä noin 80k brutto. Kun ajaa kympin autolla niin tarvitsee tehdä vain 20k. Loput 60k eli 30k netto voi kivittää asumiseen, perheeseen, harrastuksiin tai vaikkapa...

                      Comment

                      • protoni
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2008
                        • 1365
                        • Tampere

                        #12
                        Kait sitä pätkällä voi liki kuka vaan ostaa liki mitä vaan. Itsekin ajelen kympin autolla. Mieluummin sähköllä ajelisin, mutta taitaa vielä tovi mennä että kympillä saa mitään kivaa sähköhärveliä.

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          #13
                          Originally posted by protoni View Post
                          Kait sitä pätkällä voi liki kuka vaan ostaa liki mitä vaan. Itsekin ajelen kympin autolla. Mieluummin sähköllä ajelisin, mutta taitaa vielä tovi mennä että kympillä saa mitään kivaa sähköhärveliä.
                          Vuosi sitten oli 7ke E53 X5 3.0d. Nykyhinnoilla 36tkm polttoaine+vero olis 8800€/vuodessa. Sillä rahalla makselee myös pätkää. Mut jos on periaate että auto pitää olla oma niin meneehän siinä kauan että voi siirtyä vastaavaan sähkäriin.. :think
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • jaskap
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 528
                            • Finland Rovaniemi

                            #14
                            No, kymmenen vuoden päästä nähdään:
                            Kehrää alla Porche
                            Tai rämisee Lada
                            Kuluu kiiltonahkajalkine
                            Tai Anttilan kamala
                            Se on Jannusta kii
                            Huutaako tyttö hii
                            Laskeeko aurinko kattoterassille
                            Vai nouseeko kuu Hesarin yksiön ylle
                            Se on jannusta kii
                            Huutaako tyttö hii

                            Sama se oli ahdettujen pikkudieselien kanssa kymmenen vuotta sitten.
                            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                            e32 750 iA -88 DoubleSex.
                            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                            e32 735 1/18
                            e34 M5 1/18
                            e24 635 Csi 1/18
                            e9 3.0 CSi 1/18
                            e31 850 Csi

                            Comment

                            • protoni
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1365
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Vuosi sitten oli 7ke E53 X5 3.0d. Nykyhinnoilla 36tkm polttoaine+vero olis 8800€/vuodessa. Sillä rahalla makselee myös pätkää. Mut jos on periaate että auto pitää olla oma niin meneehän siinä kauan että voi siirtyä vastaavaan sähkäriin.. :think
                              Kyllä vain. Anoppi ajelee samanlaisia metrimääriä ja tuskailee dieselin hinnnan kanssa. Olen hänellekin yrittänyt myydä ajatusta sähköautosta juurikin tuolla konseptilla, että polttoaine- ja huoltokuluista valtaosa siirtyisi lyhennyksiin. Auto olisi uudempi, parempi ja silti kuukausittain jäisi enemmän rahaa käsilaukun pohjalle. Mutku ei...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎