Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BFI18
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 1456
    • Turku

    #61
    Originally posted by melperri View Post
    Kohta pari vuottaa eUP:lla ajaneena voin yhtyä kommnetteihin. Kerrassaan erinomainen peli ja kulkee vakaasti moottoritie nopeuksissakin. Kokoon nähden suuri paino ja matala painopiste auttavat.
    Samat kokemukset täällä👍
    G26 i4 M50 Black Sapphire

    Comment

    • mikkod
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 5202
      • Stadi

      #62
      Originally posted by GameOver View Post
      Maistuis kyllä ihan varmasti.
      Throttle House teki YouTuben videoita tuosta ja EQS:stä. Ja jos sitä meseä pitää mittapuuna, niin ihan mainiosti pärjäsi tuo Lucid.
      Oli muuten hyvä pätkä. Toi olisi kyllä hieno peli
      Helkama S3000
      Myydään kutosen alustaosia
      This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

      Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15269
        • Ajamisen Iloa

        #63
        Kohta tänne tulee suu vaahdossa kehumaan useita tyyppejä tuota keskiviikko miitissä ollutta i4 M50:stä.

        Itse tuli istuttua kolmen eri kuskin kyydissä, ja ainakaan neljäpäällä ei auto aiheuttanut mitään fiiliksiä (verrokit myöhemmin). Täysin +-0 fiilis jäi itselle sekä kiihtyvyyden että mutkahommien perusteella, hyvin rajallinen meininki. Takapenkillä puuttui noin 5cm pääntilakorkeudesta mutta lysyssä istumalla pärjäsi kolmevarttia. Ei ollut kiinnostusta ajella itse ja kyydissä ollen en jäänyt kaipaamaan myöskään sitä. Koitin kuskinpaikkaa ja ihan normaali nykyauton konttori se on.

        Huippunopeus tyssäsi 228kmh, 170kmh asti auto kiihtyi sutjakasti, sen jälkeen vähän rupesi terä pyöristymään, eli valovuosia ollaan jäljessä edes 1990-luvun autojen huipuista. Kiihtyvyys olisi ehkä ollut hitusen nopeampi jos kyydissä ei olisi ollut 4 miestä, mutta rehellisesti sanottuna Kia EV6 325hp tuntui vetävän brutaalisti penkkiin, siinä missä tämä bemari ei. Toki tämä oli myös nautinnollisempi olla kyydissä koska ei tullut huonoa oloa äkkikiihdytyksestä.
        Tesla 3 tehokkain malli vie varmaan kun pässiä narussa, siinä jäi pää jumiin sivuttain kun keskustelin kuskin kanssa ja kuski päätti painaa kaasun äkisti pohjaan.

        Tehoja tässä näytöltä katseltuna oli 400kw ja joku 800-900Nm ekaan 50kmh asti.

        Ainut syy tälläisen ostoon on jos haluaa hiljaisen sutjuttimen joka menee huomaamatta, tai jos haluaa säästää rajuista polttoaineiden hinnoista. Oikeen mitään muuta en näe ostaa yli polttomoottorisen.
        Oikea M-auto tämä ei ikipäivänä ole. Siihen vaadittaisiin 1000hp tehot jotta muuten täysin blankko auto saisi jonkun wow-faktorin.

        Mistä muuten voi johtua että tuo bmw tuntuu pehmeämmältä 3,9s 0-100 ajallaan kuin Kia jossa vastaava on 5,2s? Vai onko nämä sähköautot tälläisiä että kun on kolmannen kerran kyydissä niin vauhtiin on tottunut täysin.
        Last edited by Remotion; 26-05-2022, 00:00.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1289
          • HKI

          #64
          Pitäisi i4 olla vaihteisto huippunopeuksia ja kovien nopeuksien kiihtymistä varten. Taycanissa kun on, katsoin niin huiput 262kmh. Plaidissa ei taas ole, mutta 0-250kph menee alle 10s. Kenties erilaiset välitykset tai muutoin hoidettu.

          Yhdessä arviossa sanottiin vauhdista M3 perffin repäisevän voimakkaammin. BMW kuminauhamaisempi. Itsessäänhän M50 on kellotettu 0-100 alle 3,9s aikojakin.

          Sähköautoissa akun varauksella paljon vaikutusta tehoon.
          Last edited by ///Jone; 26-05-2022, 08:39.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • anv
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2012
            • 333
            • Oulu

            #65
            Originally posted by Remotion View Post
            .... mutta rehellisesti sanottuna Kia EV6 325hp tuntui vetävän brutaalisti penkkiin, siinä missä tämä bemari ei...

            Joo, oli koeajoautona tuollainen EV6:n ja käytiin parinsadan kilometrin päässä äitimuoria moikkaamassa. Mukana siis emäntä ja poika. Suurin murhe koko reissussa oli kuskin vaihdon hankaluus :think.
            Tuollainenhan on mulla ollut tilauksessa toista vuotta jo, mutta nyt kertoivat että heinäkuussa saan

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7533
              • Jyväshyvä

              #66
              No jaa, taisi tuossa toissapäivänä eräs tuore i4 M50 kuski vähän pettyä kun rupesi 991:stä vastaan haastamaan... Pääsi se auton mitan verran karkuun kun olin ulomalla kaistalla. Muttei sillä oikeasti jakoja ollut jos kiihtyvyys 0-200 vaatii puolitoista kertaisen ajan. Tosin ei me satasta kovempaan kiihdytelty, siinä vaiheessa eroa oli jo minun hyväsi useampi auton mitta

              Taycan tuli myytyä, saas nähdä kauanko jaksaa Model S P100d:llä ajella kun pitää sellainen tähän väliin hommata:think
              Last edited by MajorDrake; 26-05-2022, 17:12.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • anv
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2012
                • 333
                • Oulu

                #67
                Originally posted by anv
                Originally posted by anv
                Täällä just pähkäilen tuon EV6:n kanssa. Joko GT-line tai GT, nelikkona isolla akulla. Tarjoukset jo sain molemmista, mutta en vielä edes arvioitua toimitusaikaa. Hämärä mielikuva kuitenkin että GT-linen saisi vielä tämän vuoden puolella, mutta GT:stä ei mitään käryä. Hintaerohan noilla on lopulta varusteineen vain muutama tonni. GT:stä tosin muksut saattaisivat tuumata että pappa on tullut hulluksi
                Nonniih, pappa tilas ton pikkukoneisen (325hp), eli GT-linen isolla akulla, nelikkona. Toimitusaika-arvio vuoden loppuun.

                Eilen tuli ilmoitus että 13.7 olisi maassa ja loppukuusta luovutus. Pitkät ovat toimitusajat, 15kk.

                Comment

                • 4llu-
                  BTCF Member
                  • Jul 2010
                  • 1061
                  • Esbo

                  #68
                  Originally posted by Remotion View Post
                  Kohta tänne tulee suu vaahdossa kehumaan useita tyyppejä tuota keskiviikko miitissä ollutta i4 M50:stä.

                  Itse tuli istuttua kolmen eri kuskin kyydissä, ja ainakaan neljäpäällä ei auto aiheuttanut mitään fiiliksiä (verrokit myöhemmin). Täysin +-0 fiilis jäi itselle sekä kiihtyvyyden että mutkahommien perusteella, hyvin rajallinen meininki. Takapenkillä puuttui noin 5cm pääntilakorkeudesta mutta lysyssä istumalla pärjäsi kolmevarttia. Ei ollut kiinnostusta ajella itse ja kyydissä ollen en jäänyt kaipaamaan myöskään sitä. Koitin kuskinpaikkaa ja ihan normaali nykyauton konttori se on.

                  Huippunopeus tyssäsi 228kmh, 170kmh asti auto kiihtyi sutjakasti, sen jälkeen vähän rupesi terä pyöristymään, eli valovuosia ollaan jäljessä edes 1990-luvun autojen huipuista. Kiihtyvyys olisi ehkä ollut hitusen nopeampi jos kyydissä ei olisi ollut 4 miestä, mutta rehellisesti sanottuna Kia EV6 325hp tuntui vetävän brutaalisti penkkiin, siinä missä tämä bemari ei. Toki tämä oli myös nautinnollisempi olla kyydissä koska ei tullut huonoa oloa äkkikiihdytyksestä.
                  Tesla 3 tehokkain malli vie varmaan kun pässiä narussa, siinä jäi pää jumiin sivuttain kun keskustelin kuskin kanssa ja kuski päätti painaa kaasun äkisti pohjaan.

                  Tehoja tässä näytöltä katseltuna oli 400kw ja joku 800-900Nm ekaan 50kmh asti.

                  Ainut syy tälläisen ostoon on jos haluaa hiljaisen sutjuttimen joka menee huomaamatta, tai jos haluaa säästää rajuista polttoaineiden hinnoista. Oikeen mitään muuta en näe ostaa yli polttomoottorisen.
                  Oikea M-auto tämä ei ikipäivänä ole. Siihen vaadittaisiin 1000hp tehot jotta muuten täysin blankko auto saisi jonkun wow-faktorin.

                  Mistä muuten voi johtua että tuo bmw tuntuu pehmeämmältä 3,9s 0-100 ajallaan kuin Kia jossa vastaava on 5,2s? Vai onko nämä sähköautot tälläisiä että kun on kolmannen kerran kyydissä niin vauhtiin on tottunut täysin.
                  Tuli kanssa itse ajettua tuo M50 keskiviikkona, ja jännä juttu mutta vähän samoja fiiliksiä. Toki mutkapätkällä oli todella hyvä ajettava ja tuttua bemaria, penkit, alusta yms paljon parempaa kun Teslassa, mutta tuo kiihtyvyys tuntui jostain syystä vaisulta verrattuna omaan Teslaan, missä pitäisi olla vaan 460hp verrattuna tuohon bemarin 544hp.

                  Teslojen laatua aina haukutaan, mutta se on onneksi parantunut huimasti näiden uudempien myötä, ja laadun tunteessa, rengasmelussa yms en huomannut mitään ihmeellistä eroa näiden välillä.

                  Ominaisuuksiltaan bemari tuntui olevan vielä valovuosia jäljessä Teslaa, mm bemarin infotainment, ja se että bemarissa on vielä normaali fyysinen avain tuntui jotenkin todella vanhanaikaiselle kun on tottunut Teslaan.

                  Kaikenkaikkiaan hyvän tuntuinen auto oli, mutta vielä toistaiseksi jatkan sähköautoilua Teslalla, jos bemarin ominaisuudet vielä vähän kehittyisi ja hinta laskisi, niin voisi ehkä harkita, mutta tuo koeajettu yksilökin oli lähemmäs 100k auto, kun uuden longrangen saa 67k:lla
                  Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                  Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                  Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                  Ex. M140i -17
                  Ex. 430D -14
                  Ex. F20 M135i -15

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1119
                    • Espoo

                    #69
                    Originally posted by 4llu- View Post
                    Kaikenkaikkiaan hyvän tuntuinen auto oli, mutta vielä toistaiseksi jatkan sähköautoilua Teslalla, jos bemarin ominaisuudet vielä vähän kehittyisi ja hinta laskisi, niin voisi ehkä harkita, mutta tuo koeajettu yksilökin oli lähemmäs 100k auto, kun uuden longrangen saa 67k:lla
                    Teslan hinnoista ja varusteista en tiedä, mutta sadallatonnilla saa i4 M50:n jo varmaan lähes kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • ///MJ
                      BTCF Member
                      • Jan 2004
                      • 1869
                      • Joensuu

                      #70
                      i4 M50 vielä erikseen joku boost toiminto jolla otetaan kaikki tehot? :think
                      F36 428iA GC M-Sport
                      Z3 2.8i Roadster Myytävänä

                      M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

                      M: E36 328i osia

                      M: E39 business cd ja info display

                      M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

                      Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

                      Comment

                      • 4llu-
                        BTCF Member
                        • Jul 2010
                        • 1061
                        • Esbo

                        #71
                        Originally posted by PNM2 View Post
                        Teslan hinnoista ja varusteista en tiedä, mutta sadallatonnilla saa i4 M50:n jo varmaan lähes kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla.
                        Juu, Laakkosen esittelyauto oli ja oli kyllä varusteita! Nopeasti speksasin tossa konfiguraattorissa vastaavan, ja sain hinnaksi 96k talvirenkaiden kanssa

                        Tässä hyvä youtube reviewi missä vertaillaan vähän Model 3 Performancea ja tuota i4M50. Summaa myös omat ajatukset tuosta bemarista aika hyvin. Moniin asioihin ei varmasti kiinnittäisi bemarissa huomiota jollei olisi kokemusta sähköautosta mikä on suunniteltu täysin olemaan sähköauto, mielestäni bemarissa on jouduttu tekemään paljon kompromisseja koska se on suunniteltu loppujenlopuksi normaalin polttomoottoriauton korin ja sisustan ympärille.

                        Hieno auto silti kaikenkaikkiaan, mutta ei ehkä vielä paras sähköauto.



                        Originally posted by ///MJ View Post
                        i4 M50 vielä erikseen joku boost toiminto jolla otetaan kaikki tehot? :think
                        Tuli ajettua juuri tuolla tehokkaimmalla asetuksella. Bemarissa kaasuun vastaavuus on jotenkin hitaampi, voi olla että se luo tunteen hitaammasta autosta, tuossa youtube videolla toi hemmo valittelee ihan samaa.

                        Lisähuomiona tuo bemari piti tolla sport modella ääniä jotka meni "kierrosten" mukaan, oli ihan hauska ominaisuus ja toi vähän sellasta perinteisen polttiksen fiilistä siihen, vaikka ääni kuulostikin enemmän joltain ufon röyhtäykseltä Bemarissa oli myös launch control mikä tärisytti koko autoa kun piti kierroksia, hauskoja pikku oivalluksia
                        Last edited by 4llu-; 27-05-2022, 12:02.
                        Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                        Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                        Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                        Ex. M140i -17
                        Ex. 430D -14
                        Ex. F20 M135i -15

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 818
                          • Lappeenranta

                          #72
                          Originally posted by 4llu- View Post
                          Tuli kanssa itse ajettua tuo M50 keskiviikkona, ja jännä juttu mutta vähän samoja fiiliksiä. Toki mutkapätkällä oli todella hyvä ajettava ja tuttua bemaria, penkit, alusta yms paljon parempaa kun Teslassa, mutta tuo kiihtyvyys tuntui jostain syystä vaisulta verrattuna omaan Teslaan, missä pitäisi olla vaan 460hp verrattuna tuohon bemarin 544hp.

                          Teslojen laatua aina haukutaan, mutta se on onneksi parantunut huimasti näiden uudempien myötä, ja laadun tunteessa, rengasmelussa yms en huomannut mitään ihmeellistä eroa näiden välillä.

                          Ominaisuuksiltaan bemari tuntui olevan vielä valovuosia jäljessä Teslaa, mm bemarin infotainment, ja se että bemarissa on vielä normaali fyysinen avain tuntui jotenkin todella vanhanaikaiselle kun on tottunut Teslaan.

                          Kaikenkaikkiaan hyvän tuntuinen auto oli, mutta vielä toistaiseksi jatkan sähköautoilua Teslalla, jos bemarin ominaisuudet vielä vähän kehittyisi ja hinta laskisi, niin voisi ehkä harkita, mutta tuo koeajettu yksilökin oli lähemmäs 100k auto, kun uuden longrangen saa 67k:lla
                          Tuossa vertailu Teslan Performance vs. i4 M50. https://www.youtube.com/watch?v=pbdiQ9FjBwc

                          Tesla lähtee paikaltaan räväkämmin, suuremmilla nopeuksilla Bemari menee menojaan. Sama vauhdista kiihdytettäessä, mitä matalampi aloitusnopeus sen selvemmin Tesla on nopeampi ja päin vastoin.

                          Vaikea sanoa mistä tuo liikkeellelähtö on kiinni, sillä sähkömoottorilla on todella helppo saada nopea lähtöaikaiseksi. Vänntöä löytyy heti ja luistonestoa voi kontrolloida erittäin tarkasti. Veikkaisin että Bemarin 'pehmeys' on tehty tarkoituksella softalla, jolloin ajaminen on helpompaan ja mielyttävämpää, mutta toki tuo niskan reväyttävä nykäisy puuttuu.
                          Last edited by tiko4tiko; 27-05-2022, 15:25.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • BFI18
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1456
                            • Turku

                            #73
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            No jaa, taisi tuossa toissapäivänä eräs tuore i4 M50 kuski vähän pettyä kun rupesi 991:stä vastaan haastamaan... Pääsi se auton mitan verran karkuun kun olin ulomalla kaistalla. Muttei sillä oikeasti jakoja ollut jos kiihtyvyys 0-200 vaatii puolitoista kertaisen ajan. Tosin ei me satasta kovempaan kiihdytelty, siinä vaiheessa eroa oli jo minun hyväsi useampi auton mitta

                            Taycan tuli myytyä, saas nähdä kauanko jaksaa Model S P100d:llä ajella kun pitää sellainen tähän väliin hommata:think
                            i4 M50 100-200 8,67s Autotop NL Dragymittaus. Eli tekisi 0-200 12,57s.
                            Eli Possu menee 0-200 alle 8,4s - nopea kyllä on.
                            Last edited by BFI18; 27-05-2022, 15:24.
                            G26 i4 M50 Black Sapphire

                            Comment

                            • TheRipper
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2012
                              • 5054
                              • Paimio

                              #74
                              Originally posted by 4llu- View Post
                              Ominaisuuksiltaan bemari tuntui olevan vielä valovuosia jäljessä Teslaa, mm bemarin infotainment, ja se että bemarissa on vielä normaali fyysinen avain tuntui jotenkin todella vanhanaikaiselle kun on tottunut Teslaan.
                              No tämä nyt taas on näitä makuasioita...itse en ikinä ottaisi autoa missä ei avainta ole...jonkun typerän kännykkäapin kanssa pelaaminen on sitten ihan vihon viimeistä touhua varsinkin jos/kun ei toimi.

                              Mutta minä olenkin tämmöinen vanha jäärä.
                              F10 523iA 2010

                              Ex: E39 528iA 1997
                              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                              Ex: E65 745iA 2003
                              Ex: E46 318i 1998
                              Ex: E34 525iA 1989

                              Comment

                              • BFI18
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1456
                                • Turku

                                #75
                                Tupla..
                                Last edited by BFI18; 27-05-2022, 15:31.
                                G26 i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎