Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kräki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2018
    • 1090
    • Espoo

    Originally posted by Juh4 View Post
    Meinaatko että se tarjous olisi paremmalta tuntunut, jos olisit päässyt auton koeajamaan ennen tarjouksen tekoa, vai olisiko se lopputulema ollut kuitenkin sama?
    Noniin,eilen tosiaan tuli vaihdettua teslaan. Kaupat tuli heti,kun oli oikea myyjä tekemässä kauppaa. Eli,kyllä se myyjästä on kiinni,haluaako,osaako myydä autoa.
    No,kiesi on ainakin semmoinen kauppa,mihin en mene toista kertaa.

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4328
      • Turku

      Originally posted by Kraftwerk View Post
      Hiukan aiheen vierestä, mutta ihan vertailun vuoksi, jos mietitään, että 400-500 hevosvoimaisista sähköautoista vaikka muutama prosentti vaatii 5-numeroisen kustannuksen akunvaihtona esimerkiksi 200 tkm paikkeilla.

      Jos vertailukohdaksi ottaa vastaavan tehoisen BMW M-mallin tai Audin RS-mallin, niin todennäköisesti isompi prosenttiosuus tulee vaatimaan vastaavan hintaluokan koneremontin noille kilometrimäärille (esimerkkinä Audi V10-koneet, S85-moottoria tai Porschen bokserikutoset).
      Maksaahan joissain Audin V-koneissa, joissa jakopää tulipellin puolella, jakopääremppakin noin 5000€. Tämän kuulin yhden korjaamon omistajalta

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3837
        • Finnland

        Antaapa olla.
        Last edited by Jarger; 02-07-2022, 14:07.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Skunkki^
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 688
          • Espoo

          Originally posted by jani73 View Post
          Maksaahan joissain Audin V-koneissa, joissa jakopää tulipellin puolella, jakopääremppakin noin 5000€. Tämän kuulin yhden korjaamon omistajalta
          VAG V-koneissa ketjut ja mahdollinen nokkaremontti 5-9000,00€
          Bmw X5 hybridin polttomoottorit 10.000,00€
          Volvon ja VAG:n mäntä/öljynkulutusrempat 3-6000,00€
          Mersusta puhumattakaan, sekä aivan kaikki muut merkit saa kyllä samaa kastiin mukaan.

          Lompakon paksuushan se on mikä määrittää sen, millä ajetaan (tai nykyinen "pätkällä" eläminen...)

          Itse ajanut nyt takuuikäisellä hybridillä vuoden verran, 90% ajasta sähköllä. Silti kuume Teslaan on kova, mutta vielä en ole keksinyt järkisyytä miksi vaihtaa 2 kertaa kalliimpaan tuotteeseen, 10% takia. Varsinkaan kun takuut ei ole läheskään samaa tasoa, kuin korealaisessa preemiumissa

          Silti seuraava BMW joka tulee olemaan, on lähes varmasti i4 M50. Valitettavasti vaan tuota saa odottaa tavallisten tallaajien kukkarolle sopivaksi vielä muutaman vuoden. Ehkä sitä siihen mennessä on jo kerännyt tarpeeksi pesämunaa, että taas voi nauttia ajamisesta ja varautua siihen yllättävään kymppitonnin lisälaskuun... Joka tuntuu olevan jo standardi summa, oli kyse sitten millä vaan käyttövoimalla toimiva kulkupeli.
          KIA Optima PHEV

          Exät:
          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3837
            • Finnland

            Antaapa olla.
            Last edited by Jarger; 02-07-2022, 14:08.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11693
              • Kouvola

              Originally posted by Jarger View Post
              Ja sit päätätkin ajaa vähän vanhemmalla autolla joka ei syö öljyä edes 400tkm rullanneena ja toimii.
              Kyllä kallista ois autoilu jos nuo ois vaihtoehdot
              Mitä jos lopettaisit vähäksi aikaa tuon paskan suoltamisen tähän topicciin ja hankkisit jotain muuta sisältöä elämääsi. Eiköhän jokainen saa tehdä ihan omat valintansa autojen suhteen eikä tarvi perustella hankintojaan kenellekään tai korkeintaan omalle puolisolle. En ymmärrä miksi voit hakea kaupasta vaikka uuden M5:n ja sille porukka antaa kyllä peukkua. Ei mitään väliä paljonko maksaa ja paljon arvo laskee. Korkeintaan bensalenkkarit mutisee itsekseen, kun ei ole varaa vastaavaan edes käytettynä osarilla. Mutta osta sähköauto, niin heti on muutamat foorumilla tekemässä laskelmia, että kannattaako hankinta taloudellisesti ja paljonko hankinnan erotuksella olisi saanut polttoainetta ja uudemman auton arvokin laskee.

              Asiasta kukkaruukkuun. Tuli ajeltua porukalla eilen Lahdesta kalareissulle Kuusamoon porukalla veljen Tesla Model 3 LR refreshillä. Lähtiessä akku täynnä. Kuopion Juustoportilla lounas puolisen tuntia ja samalla Teslan Superchargerista vierestä virtaa sen vajaan 15€ edestä 0,30cent/kwh. Toinen lyhyt 10min stoppi Suomussalmella vessaan ja ostaa juotavaa/jäätelöt ja sen aikaa rechargen mittarista virtaa 7,5€ edestä oliko 0,52c/min. Molemmat laturit työnsi virtaa sisään yli 100kw vauhdilla. Rechargen mittari jopa alkuun melkein 150kw. Kokonaisuudessaan 730km matkalle tuli kotilataus huomioiden kuluja noin 30€. Matka-aika oli reilu 8h ja koko ajan ajeltiin about +10km/h yli rajoitusten ja aika paljon ohituksia. Aiempina vuosina on ajeltu tänne V60 D4 Volvolla joka olisi maksanut nykyhinnoilla reilu 90€/sivu. Matka-aika oli käytännössä sama molemmilla, kun 8h ajomatkalla joutuu aina pysähtyy vähintään kerran syömään ja yleensä tulee vielä yksi kusistoppi päälle. Jos olisi ajanu kevyemmällä kaasujalalla rajoitusten mukaan ja pitänyt ruokastopin myöhemmin, niin olisi ajanu helposti latausstopilla perille asti. Ohitukset oli aika helvetin paljon vaivattomampia ja ripeämpiä sähköllä mitä tuolla Volvolla ollut ja kolmen ihmiset reissukamat mahtu heittämällä kyytiin. Kokonaisuutena en keksi mitään puoltoa ajaa samaa reissua mielummin polttomoottoriautolla kuin tuolla sähköautolla.

              Jotain kokemuksia tosta Model 3 LR refreshistä, niin on kyllä omasta mielestä onnistunut paketti. Toimintasäde ja kulutus on markkinoiden parhaimpia ja kiihtyvyys paikaltaan tai ohituksissa vähintäänkin riittävä. Oliko 4,4s 0-100 jne. Neliveto myös iso plussa talviajoa ajatellen. Keskinäyttö vaatii vähän totuttelemista, mutta senkin kansssa pääsee sinuiksi varmasti, kun tottunut Mineillä ajamaan missä nopeusnäyttö on kanssa keskellä kojelautaa. HUD olisi kiva lisä tuohon. Voisi riittää pelkkä ajonopeus ja nopeusrajoitus ilmoitus HUD:iin. Itse näyttö ja sen käyttö helppoa ja hyvät ominaisuudet. Toki premium connectivity on pakko hankkia sitten, kun ilmaisaika umpeutuu (10€/kk). Ajettavuus on jämäkkä ja tuntuu jopa mikroautomaiselta, jos vertaa Model S:ään. Ehkä aavistuksen alusta voisi olla pintapehmeämpi. Ei ainakaan tee mieli vaihtaa tota vakiota 18” isompia pyöriä alle tai mukavuus kärsisi. Rengasmeteliä on selkeästi enemmän kuin Model S:ssä ja tuntuu, että sisätiloissa kaikuu enemmän vaikka molemmissa on lasikatot jne. Model 3:een on nykyisin saatavilla äänieristyspakettia jolla saadaan varmasti jo eroa aikaiseksi ja vetäisin varmaan sisälokarien taakse jotain vaimennusmattoa, jos mahdollista. Sisustan laatu on mielestäni ok tossa refreshissä. Tavaratilaa yli 600l, kun otetaan huomioon frunkki ja takakontin lattian alla oleva tila. Vastaavasti esim. BMW:n i4:ssa on noin 150l vähemmän. Model S:ässä on vastaavasti noin 900l kaikkineen. Sisätilat eritoten takana väljät ja lattia on tasainen. Turvaistuimet menee heittämällä takapenkille. Kokonaisuutena en yhtään ihmettele miksi Model 3 ja Y on tällä hetkellä markkinoiden myydyimmät sähköautot.

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7086
                • Forssa

                Hyviä todellisia lukemia.

                Mitenhän tilanne muuttuu vähän halvemman segmentin ja pienemmän rangen omaavalla sähkiksellä?
                Vaikka aika monessa on pikalataus, ei jonkun testin mukaan sitä pystytty hyödyntämään ihan täysimittaisesti. Latasi aina vajaalla nopeudella tms. Huono muistikuva eikä nyt tähän väliin löytynyt sitä testiä.
                Mutta niinkuin muuten ajatellen.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17527
                  • Turku

                  Originally posted by Esko View Post
                  Lähtiessä akku täynnä. Kuopion Juustoportilla lounas puolisen tuntia ja samalla Teslan Superchargerista vierestä virtaa sen vajaan 15€ edestä 0,30cent/kwh.
                  Luulin, että Teslan Superchargerit ovat ilmaisia? Vai vain joillekin malleille? Miten tämä homma menee?
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • protoni
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2008
                    • 1365
                    • Tampere

                    Eikös ne ole ilmaisia vaan niille ensimmäisen lähdön model ässille.

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17527
                      • Turku

                      Originally posted by protoni View Post
                      Eikös ne ole ilmaisia vaan niille ensimmäisen lähdön model ässille.
                      Ja niitä ei kannattanut ostaa vikojen takiako ?

                      Mikä järki tuossa on, houkutus ollut aikanaan asiakkaille?
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Kräki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2018
                        • 1090
                        • Espoo

                        Originally posted by Skunkki^ View Post
                        VAG V-koneissa ketjut ja mahdollinen nokkaremontti 5-9000,00€
                        Bmw X5 hybridin polttomoottorit 10.000,00€
                        Volvon ja VAG:n mäntä/öljynkulutusrempat 3-6000,00€
                        Mersusta puhumattakaan, sekä aivan kaikki muut merkit saa kyllä samaa kastiin mukaan.

                        Lompakon paksuushan se on mikä määrittää sen, millä ajetaan (tai nykyinen "pätkällä" eläminen...)

                        Itse ajanut nyt takuuikäisellä hybridillä vuoden verran, 90% ajasta sähköllä. Silti kuume Teslaan on kova, mutta vielä en ole keksinyt järkisyytä miksi vaihtaa 2 kertaa kalliimpaan tuotteeseen, 10% takia. Varsinkaan kun takuut ei ole läheskään samaa tasoa, kuin korealaisessa preemiumissa

                        Silti seuraava BMW joka tulee olemaan, on lähes varmasti i4 M50. Valitettavasti vaan tuota saa odottaa tavallisten tallaajien kukkarolle sopivaksi vielä muutaman vuoden. Ehkä sitä siihen mennessä on jo kerännyt tarpeeksi pesämunaa, että taas voi nauttia ajamisesta ja varautua siihen yllättävään kymppitonnin lisälaskuun... Joka tuntuu olevan jo standardi summa, oli kyse sitten millä vaan käyttövoimalla toimiva kulkupeli.
                        Tuo autonvaihto kalliimpaan mietitytti itseäkin. Gte hybridi ollut,sen ”sähköllä ”ajelut ei vakuuttanut+että roudaa samalla sitä huollettavaa bensamoottoria mukana. Ja ajoakusta kun loppui virta,niin se kulutus olikin ihan toista.
                        Tosin varmaan parantunut nekin.
                        Sitten tuo kulkupuoli LR model 3:ssa on kyllä todella naseva. Piuu kuuluu,kun se on ohi kaikista.
                        Tosin pari autoa sitten oleva tts audi virittelyjen jälkeen meni samoihin,jos vaan oli kunnossa. Joku perkele siinäki aina laukes. Ja tietty bensaa paloi.

                        Kyllä tuolla nyt kun on ajellu,niin onse kyllä hauska.

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3596
                          • Raisio

                          Sivusilmällä kun liikennettä seuraa, lähes olematonta toi Tesloilla kaahailu taikka överiohitusten teko vaikka monille just Teslan hurja suorituskyky iso osa ostopäätöstä:think
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3837
                            • Finnland

                            Antaapa olla.
                            Last edited by Jarger; 02-07-2022, 14:07.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 902
                              • Kymenlaakso

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Sivusilmällä kun liikennettä seuraa, lähes olematonta toi Tesloilla kaahailu taikka överiohitusten teko vaikka monille just Teslan hurja suorituskyky iso osa ostopäätöstä:think
                              Syö rangea ihan kiitettävästi, EV:llä voi tulla säästöajoa luonnostaan. Pakenee se kyllä tarvittaessa, kun näki toisen Teslan kiihdyttävän 50:n tietyöalueelta 120:iin motarilla, se vaan poistuu.

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • Kräki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2018
                                • 1090
                                • Espoo

                                Originally posted by ritariässä View Post
                                Sivusilmällä kun liikennettä seuraa, lähes olematonta toi Tesloilla kaahailu taikka överiohitusten teko vaikka monille just Teslan hurja suorituskyky iso osa ostopäätöstä:think
                                Eipä niitä ferrareita yms. ”superautoja” näy juurikaan kaahailevan,vaikka siinäki forsee on.
                                Itselläkin melkolailla se teho vain pitää olla reservissä jostain syystä. Ja joskus kiva vähän tietty leikkiä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎