Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2558
    • .

    Originally posted by PNM2 View Post
    ...autoilun hauskuuden maksimointia käytettävällä rahalla käytännöllisyys huomioiden. Käy koeajamassa sähköautoja ja mieti sitten, miksi jengi niitä ostelee.
    Ai niin kuin Nissan Leaf, Renault Zoe tai BMW i3? Todellista hauskuuden maksimointia.

    Mainitsit tuolla aiemmin, että maaseudulla ollaa melko pihalla. Juu, niin ollaan. Täysin pihalla. Se on toki helppoa, kun on sitä pihaa ja lääniä missä olla. Sähkökaapissakin on riittävän isot nallit ja voimavirtarasioita voi laittaa vaikka joka nurkalle sekä taloon että ulkorakennuksiin. Voi ladata vaikka kolmea t, r, n tai B-autoa kerralla, jos huvittaa.

    Ehkä tuo jatkuva betoniseinien välissä olo aiheuttaa kusipäisyyttä. Sellaisia ne pääkaupunkiseudun asukit tuntuvat yleensä olevan.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3837
      • Finnland

      Originally posted by PNM2 View Post
      Tiedetään hyvin, että sulle sähköauto ei ole fiksuin valinta, sunkaltaisia on Suomessa paljon muitakin ja tämä on täysin normaalia. Sen sijaan osalle autoilijoista sähköauto on fiksu ja hyvä ellei jopa selkeästi paras valinta ja se sua tuntuu häiritsevän jostain syystä todella pahasti.
      Valitan jos kerroin nyt tuon, hienoa että tiedetään hyvin kun olen tämän kertonut aikojen saatossa peräti kaksi kertaa

      Siis minähän arvostaisin kyllä sähköautoa, mutta en oikein ymmärrä mitään (muissakin autoissa harrastettavaa) kaiuttimesta ääntä-tyyppistä juttua.

      Lisäksi tuo akkujuttu ei kovin järkevä ole. Pitäisi saada se sellaiseksi että ois myös vähän ajavalle järkevä, ja sähköauto toimisi myös harrasteena. Eli että tuo akku ei olisi pahimmilleen tuota mitä se jossain Teslassa on, "maksa 18ke" jotta saat uuden akuston merkkihuollolla, kun jossain falskaa vähän ilma. Ja ettei se vanhenisi niin, että vanhan sähköauton voisi huoletta ostaa ilman että 10v ikäinen sähköauto on pelkkä ongelmajäte, koska akuston uusinta maksaa puoli uuden hintaa. Tuo ei kyllä luontoa pelasta millään tapaa, kun laskee vielä mukaan millaisia nuo materiaalit on louhia tai tehdä ja kierrättää.

      Kivaa ja hienoa niin kauan kuin toimii, niin kuin kaikki tekniikka. Ja uutena ostamalla tuollahan ei oo mitään väliäkään jos ennen takuuta vaihtaa pois - kuten näiden kanssa varmaan joutuukin tekemään
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3837
        • Finnland

        Originally posted by Freak View Post
        Ehkä tuo jatkuva betoniseinien välissä olo aiheuttaa kusipäisyyttä. Sellaisia ne pääkaupunkiseudun asukit tuntuvat yleensä olevan.
        Amen Itse ei ole tarkoitus olla vaikka mielipiteet tuleekin hiukan karrikoidusti välillä ilmaistua, pahoittelut kansalaisille siitä.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          Originally posted by Freak View Post
          Ai niin kuin Nissan Leaf, Renault Zoe tai BMW i3? Todellista hauskuuden maksimointia.
          Hep. i3 todellakin on hauska ja hyvä ajettava pienellä maustamisella. Ei tieten autobaanalla tai radalla, mutta lähes kaikkialla muualla missä tavallinen kansalainen autoaan käyttää.

          Paljon hauskempi laite mitä esimerkiksi oma M5seni edellä kuvailemissani tilanteissa.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1111
            • Espoo

            Originally posted by Freak View Post
            Ai niin kuin Nissan Leaf, Renault Zoe tai BMW i3? Todellista hauskuuden maksimointia.

            Mainitsit tuolla aiemmin, että maaseudulla ollaa melko pihalla. Juu, niin ollaan. Täysin pihalla. Se on toki helppoa, kun on sitä pihaa ja lääniä missä olla. Sähkökaapissakin on riittävän isot nallit ja voimavirtarasioita voi laittaa vaikka joka nurkalle sekä taloon että ulkorakennuksiin. Voi ladata vaikka kolmea t, r, n tai B-autoa kerralla, jos huvittaa.

            Ehkä tuo jatkuva betoniseinien välissä olo aiheuttaa kusipäisyyttä. Sellaisia ne pääkaupunkiseudun asukit tuntuvat yleensä olevan.
            Näkyy olevan luetunymmärtämisessä ja -sisäistämisessä harjoittelemista, kun nostelee jotain hinnat alkaen ranskalaista tai poistuvaa Bemarin sinänsä hienoa mallia esiin. Mä sanoin pyrkiväni hauskuuden maksimointiin käytettävyys huomioiden ja mun budjetilla i4 M50 on sitä. Saa toki laittaa muitakin esimerkkejä, joita samalla hinnalla saa.

            Originally posted by Jarger View Post
            Valitan jos kerroin nyt tuon, hienoa että tiedetään hyvin kun olen tämän kertonut aikojen saatossa peräti kaksi kertaa

            Siis minähän arvostaisin kyllä sähköautoa, mutta en oikein ymmärrä mitään (muissakin autoissa harrastettavaa) kaiuttimesta ääntä-tyyppistä juttua.

            Lisäksi tuo akkujuttu ei kovin järkevä ole. Pitäisi saada se sellaiseksi että ois myös vähän ajavalle järkevä, ja sähköauto toimisi myös harrasteena. Eli että tuo akku ei olisi pahimmilleen tuota mitä se jossain Teslassa on, "maksa 18ke" jotta saat uuden akuston merkkihuollolla, kun jossain falskaa vähän ilma. Ja ettei se vanhenisi niin, että vanhan sähköauton voisi huoletta ostaa ilman että 10v ikäinen sähköauto on pelkkä ongelmajäte, koska akuston uusinta maksaa puoli uuden hintaa. Tuo ei kyllä luontoa pelasta millään tapaa, kun laskee vielä mukaan millaisia nuo materiaalit on louhia tai tehdä ja kierrättää.

            Kivaa ja hienoa niin kauan kuin toimii, niin kuin kaikki tekniikka. Ja uutena ostamalla tuollahan ei oo mitään väliäkään jos ennen takuuta vaihtaa pois - kuten näiden kanssa varmaan joutuukin tekemään
            Niin, moni vaihtaa autoa parin kolmen vuoden välein muutenkin, siitä niitä käytettyjä sitten tulee markkinoille muille hankittavaksi pikkuhiljaa. Esim suurin osa työsuhdeautoilijoista tekee näin. Samoin mä teen, koska tykkään ajaa huolettomasti uudella autolla. Halvemmalla pääsisin varmasti, jos haluaisin, mutta niin kauan kuin voin näin vapaasti valita, toimin näin.

            Näköjään se jankutus luonnosta jatkuu edelleen, vaikka se ei täälläkään keskustelussa ole ollut sähköauton hankkineiden tai sitä harkitsevien pääpointti. Joku toki siitäkin tyytyväisempi kuin toinen mutta autojen ominaisuudet täällä ovat enemmän keskiössä.

            Akkukeskustelussa sivuutetaan myös kokonaan uusi akunvaihtobisnes, jossa akkuja ei kymmenvuotiaaseen sähköautoon välttämättä tarvitse vaihtaa marmoritiskillä, kuten ei nykyäänkään huollateta 300000km rassattuja polttomoottoreitakaan siellä. Kyllä niitä pajoja siihenkin tulee, kehitys on aina toistaiseksi kehittynyt joten ei ole mitään syytä ajatella tässäkään muuta.
            Last edited by PNM2; 21-06-2022, 09:53.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              Minusta tuntuu aina hassulta kun aletaan vetoamaan mitä sitten 10 vuoden päästä tollanen auton romu on. ongelmajätettä. Näinhän se on 90% autoja kanssa. arvon alennus on tyhjentänyt auton hinnan käytännössä kokonaan ja kaikki huollot ylittää auton arvon. sähköauto tuskin poikkeaa tästä. paljon maksaa 10 vuotta vanhaan m3:een alakerta remontti? ei paljoa eroa teslan akuston hinnasta. nythän pitää siis puhua merkkihuollon toteuttamasta huollosta eikös vaan ei verrata autotallifixauksiin. toki teslaankin voi vaihtaa akuston autotallissa eikä se kovin paljoa maksa. Ei ne tee 10 vuotiaasta autosta uutta siltikään ja se tuskin on sellasen henkilön mielessä joka sen uutena tilaa mitä tälle autolle kuuluu 10 vuoden kohdalla. Ja ilman tätä uuden auton tilaajaa ei myöskään olisi autotallipuuhastelijoille käytettyjä tarjolla, joten ei nyt syyllistetä sitä uuden auton ostajaa enempää. Jokainen ostaa sellasen kun näkee itselle tarpeelliseksi. Enkä tiedä onko sähköauton kuskeja tarkotuksen mukasta haukkua läskeiksi.

              Sitten kun luki pari sivua tätä mahtavaa keskustelua niin ehkä niiden ketkä uhoaa että sähköautot on viherpesua ja syyttävään sävyyn sellasen ostajia haukkuu viherpesusta niin katsokaapa onko kukaan tänne sähköautolla ajava kirjottanut sanaakaan että olisi tehnyt viherteon. Kyllä jokainen on tainnut ostaa sähköauton muiden kriteerien perusteella kun sillä että maailma pelastuu. eikö ton viherpiipertäjä kortin voisi jo jättää käyttämättä? Ketää ei oikeasti kiinnosta se. Omalla kohdalla kyllä ne sähköllä ajamisen mukavuus ja halpuus on ne kortit mitkä vaikuttaa päätöksentekoon. no tässä voi sit kertoa että sähköä tuetaan, mut se ei oo mun vika eikä kiinnosta pätkääkään. me pelataa näillä säännöillä ja vaikka sähköä ei tuettaisi niin silti se on halvin muoto kulkea. aurinkopanelit katolle ja ilmasta energiaa autoon. öljyä ei mun tontilta ainakaan voi pumppaa, mutta sähköä voin tehdä ilmaiseksi. no tähän sit tiedän jo vastaväitteen. tollasen auton ostaminen ei ole halpaa enkä säästä tässä mitään. Mutta ajan uudella autolla. olen ajanut 20 vuotta aina viimeistä korimallia olevalla autolla. tämä ei muutu. käyttökuluihin voin vaikuttaa silti. Jopa niin paljon että Nixu oli tainnutkin laskea että sai uuden sähköauton samoilla käyttökuluilla kun olisi ajanut about 10 vuotta vanhalla diisselillä. Eli summat alkaa kuittaa jo isoa osaa jopa uuden auton arvon menetyksestä.

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Jostain ”kummasta” syystä vähäpäästöisempien hankintaa on tuettu mutta myös sanktioitu tuhansilla euroilla ympäri Eurooppaa. Joku näkee sen viheliäisenä salaliittojen viherpesuna, jollekin toiselle se on kylmä fakta perustuen tieteellisen ilmasto- ja ympäristötutkimuksen faktoihin.

                Itselläni oli jo pari vuotta sitten sähkärin hankinta ns klikkausta vailla. Erinäisistä syistä johtuen tyydyin vähänajettuun pienikulutuksiseen bensalenkkariin. Sähkärin ja bensalenkkarin välisellä 20t€ hintaerolla on nyt sittemmin tehty erinäisiä positiivisluonteisia hankintoja. (20t€ netto vaatii 40t€ edestä töitä.)

                Seuraava käyttöautoni on sähköinen. Eikä tarvitse kusematta päästä Lappiin ja ihan sama mitä sähkärin hinta on kymmenen vuoden kuluttua, parempi kuitenkin kuin bensiksien ja dieseleiden, joita ei edes 2030 jälkeen saa uutena myydä.

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3837
                  • Finnland

                  Originally posted by duckland View Post
                  Minusta tuntuu aina hassulta kun aletaan vetoamaan mitä sitten 10 vuoden päästä tollanen auton romu on. ongelmajätettä. Näinhän se on 90% autoja kanssa. arvon alennus on tyhjentänyt auton hinnan käytännössä kokonaan ja kaikki huollot ylittää auton arvon. sähköauto tuskin poikkeaa tästä. paljon maksaa 10 vuotta vanhaan m3:een alakerta remontti? ei paljoa eroa teslan akuston hinnasta. nythän pitää siis puhua merkkihuollon toteuttamasta huollosta eikös vaan ei verrata autotallifixauksiin. toki teslaankin voi vaihtaa akuston autotallissa eikä se kovin paljoa maksa. Ei ne tee 10 vuotiaasta autosta uutta siltikään ja se tuskin on sellasen henkilön mielessä joka sen uutena tilaa mitä tälle autolle kuuluu 10 vuoden kohdalla. Ja ilman tätä uuden auton tilaajaa ei myöskään olisi autotallipuuhastelijoille käytettyjä tarjolla, joten ei nyt syyllistetä sitä uuden auton ostajaa enempää. Jokainen ostaa sellasen kun näkee itselle tarpeelliseksi. Enkä tiedä onko sähköauton kuskeja tarkotuksen mukasta haukkua läskeiksi.

                  Sitten kun luki pari sivua tätä mahtavaa keskustelua niin ehkä niiden ketkä uhoaa että sähköautot on viherpesua ja syyttävään sävyyn sellasen ostajia haukkuu viherpesusta niin katsokaapa onko kukaan tänne sähköautolla ajava kirjottanut sanaakaan että olisi tehnyt viherteon. Kyllä jokainen on tainnut ostaa sähköauton muiden kriteerien perusteella kun sillä että maailma pelastuu. eikö ton viherpiipertäjä kortin voisi jo jättää käyttämättä? Ketää ei oikeasti kiinnosta se. Omalla kohdalla kyllä ne sähköllä ajamisen mukavuus ja halpuus on ne kortit mitkä vaikuttaa päätöksentekoon. no tässä voi sit kertoa että sähköä tuetaan, mut se ei oo mun vika eikä kiinnosta pätkääkään. me pelataa näillä säännöillä ja vaikka sähköä ei tuettaisi niin silti se on halvin muoto kulkea. aurinkopanelit katolle ja ilmasta energiaa autoon. öljyä ei mun tontilta ainakaan voi pumppaa, mutta sähköä voin tehdä ilmaiseksi. no tähän sit tiedän jo vastaväitteen. tollasen auton ostaminen ei ole halpaa enkä säästä tässä mitään. Mutta ajan uudella autolla. olen ajanut 20 vuotta aina viimeistä korimallia olevalla autolla. tämä ei muutu. käyttökuluihin voin vaikuttaa silti. Jopa niin paljon että Nixu oli tainnutkin laskea että sai uuden sähköauton samoilla käyttökuluilla kun olisi ajanut about 10 vuotta vanhalla diisselillä. Eli summat alkaa kuittaa jo isoa osaa jopa uuden auton arvon menetyksestä.
                  Ei haukkua, ja ihan sähköpyörästä oli kyse.


                  Minä kävin tuossa eläkeikäisellä tutulla taannoin, sähkölämmitteinen talo kyseessä, tosin lämpiää puilla 95%. Vähän kesäkeleillä tahtoi olla omaan makuun lämmin, sisällä 25,5c. Piti siinä sitten lähteä kotiinpäin kun pidän alle 20c sisälämmöstä ja aiheesta mitään keskustelematta mies nakkasi vielä tulet takkaan. Varmaan tarkoituksena "kuivattaa kosteaa ilmaa" tms. koska sadepäivä oli. Mutta tällaisena pienenä ympäristökevennyksenä väliin...
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2558
                    • .

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Käy koeajamassa sähköautoja ja mieti sitten, miksi jengi niitä ostelee.
                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Näkyy olevan luetunymmärtämisessä ja -sisäistämisessä harjoittelemista, kun nostelee jotain hinnat alkaen ranskalaista tai poistuvaa Bemarin sinänsä hienoa mallia esiin. Mä sanoin pyrkiväni hauskuuden maksimointiin käytettävyys huomioiden ja mun budjetilla i4 M50 on sitä. Saa toki laittaa muitakin esimerkkejä, joita samalla hinnalla saa.
                    Mä en tiedä mihin jengiin sä kuulut. Ehkä johonkin huumerinkiin, josta supo on kiinnostunut. Nissan-jengi ostaa Leafia ja Rellu-jengi Zoeta.

                    Mun luetunymmärtämisessä ja -sisäistämisessä on varmasti harjoittelemista sellaisen tekstin kohdalla jota ei ole edes kirjoitettu. Sinun kannattaa harjoittaa ulosantiasi, koska selvästikään ulos oksennettu teksti ei vastaa sitä mitä olet ajatellut.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1111
                      • Espoo

                      Originally posted by Freak View Post
                      Mä en tiedä mihin jengiin sä kuulut. Ehkä johonkin huumerinkiin, josta supo on kiinnostunut. Nissan-jengi ostaa Leafia ja Rellu-jengi Zoeta.

                      Mun luetunymmärtämisessä ja -sisäistämisessä on varmasti harjoittelemista sellaisen tekstin kohdalla jota ei ole edes kirjoitettu. Sinun kannattaa harjoittaa ulosantiasi, koska selvästikään ulos oksennettu teksti ei vastaa sitä mitä olet ajatellut.
                      Ja ensimmäinen lause oikein alleviivasi luetunymmärtämisen ja -sisäistämisen haasteita ja toinen sitten on vain sanoja peräkkäin, jossa ei tähän kontekstiin sanota oikeastaan yhtään mitään. Toki puolustuskanta argumenttien loputtua paistaa selvästi. Mutenkaan sun tekstissähän ei ole järkeä. Kerrot, että latausmahdollisuuksia olisi landella vaikka miten joka talossa ja sitten kuitenkin ajetaan vanhoilla polttomoottorirasseilla ja pelätään muutosta foliohattu päässä. Toki, jos perse ei kestä muuta, niin niillä on mentävä.
                      Last edited by PNM2; 21-06-2022, 13:29.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • mikkod
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 5202
                        • Stadi

                        Originally posted by Freak View Post
                        Ehkä tuo jatkuva betoniseinien välissä olo aiheuttaa kusipäisyyttä. Sellaisia ne pääkaupunkiseudun asukit tuntuvat yleensä olevan.
                        Noh noh, eipäs yleistetä, olin kusipää jo ennen stadiin muuttamista

                        Edelleen sähköauto kiinnostaa, meidän ajot on kuitenkin 95% tässä pks alueella, mutta kun toi Taycan maksaa vielä pikkasen liikaa, mutta voin rehellisesti sanoa, että kun sopivan hintainen Taycan tulee, niin sellainen tulee meille.
                        Helkama S3000
                        Myydään kutosen alustaosia
                        This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                        Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                        Comment

                        • A^A
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2168
                          • Seinäjoki

                          Eka tonni täynnä maxus e-deliver9 pakulla. Ei tuota kyllä enimmäkseen voi kun kehua, muutama pikkujuttu on, radio on kosketusnäytön kautta aika hankala käyttää, ja se RDS puute, toki meillä ajot 95% 50km sisällä joten ei juuri haittaa. Ulkolämpömittaria en ole saanut mistään valikoista esiin, kääntösäde voisi olla vähän pienempi ja navin puute ihmetyttää vaikka on vimpanpäälle näytöt ja touhut..
                          Eipä tuosta oikein muuta moitittavaa ole löytynyt, ajettavuus on todella kohdillaan, hiljainen myös maantiellä, vakaa hyvä ajettava. Voimalinjan vaivattomuus ja toiminta se vaan näissä sähkäreissä aina ihastuttaa, tuollainen valtava malmilaivakin lähtee todella sähäkästi liikkeelle. Ajaminen vain on mukavaa, helppoa. Keskikulutus on tasaantunut nyt tuonne 25 kwh / 100km luokkaan jota pidän kyllä erittäin kohtuullisena tälläiseen. Kiinalaisuus tästä ei näy missään, kaikki tuntuu laadukkaalta ja toimii moitteetta.

                          Meidän ajoilla menee tällähetkellä 80 - 100€ / kk sähköihin sis myynti ja siirto ja alvit tietty vielä takaisin. Vs vanha sprinter jolla meni n.800€ / kk dieseliin.
                          Vuosittainen vero on luokkaa 140€ / vuosi ja vakuutukset halvemmat kun sprinterissä, kaikilla herkuilla n.800€ / vuosi. Huoltokulut 1 kerta vuoteen n.150€. 5 vuoden takuu.

                          Ainakin Seinäjoen Bayerncarin kautta kaikki toimii kun junan vessa, niitä harvoja liikkeitä jossa asiakasta oikeasti palvellaan. Mahdolliset takuuhuollot ym vielä testaamatta mutta samaa firmaa joten ennakkoon luulisin homman toimivan.

                          Joten ei tähän hankintaan voi olla muutakun tyytyväinen, aika ja talvi näyttää miten jatko sujuu mutta näin alkuun fiilikset on loistavat.
                          EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2558
                            • .

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Ja ensimmäinen lause oikein alleviivasi luetunymmärtämisen ja -sisäistämisen haasteita ja toinen sitten on vain sanoja peräkkäin, jossa ei tähän kontekstiin sanota oikeastaan yhtään mitään. Toki puolustuskanta argumenttien loputtua paistaa selvästi. Mutenkaan sun tekstissähän ei ole järkeä. Kerrot, että latausmahdollisuuksia olisi landella vaikka miten joka talossa ja sitten kuitenkin ajetaan vanhoilla polttomoottorirasseilla ja pelätään muutosta foliohattu päässä. Toki, jos perse ei kestä muuta, niin niillä on mentävä.
                            Toisin sanoen sä et ymmärtänyt yhtään mitään. Väännetään sitten rautalangasta. Ensinnäkin käskit kokeilla sähkäreitä mitä jengi ostaa. Sun typerää slangia kuvaillen se tarkoittaa lopulta vain ihmisiä, jotka ostavat sähköautoja. Kaikki eivät osta Tesloja tai i4 Bemareita. Oikeastaan hyvin pieni osa ostaa niitä. Suurimmaksi osaksi kaupan menee halvempia rimpuloita. Jos sun kaveripiiri kykenee ostamaan em. T- tai B-autoja niin fine. Sun kaveripiiri ei ole the maailman jengi, joka ostaa sähköautoja. Kapish?

                            Sitten se toinen asia. Joku Nissan leaf, Reanult Zoe ym. muut alapään sähkärit, eli ne mitä suurin osa asiakkaista ostaa, eivät tarkoita hauskuuden maksimointia millään mittarilla mitattuna. Ymmärrän kyllä, että joku top of the line -malli tarjoaa mukavaa kiihtyvyyden tunnetta, mutta harmi vaan, kun täällä meidän maalaiskaupungissa on vain muutamat valot ja nekin 40km/h rajoitusalueella. Muutenkin keskustassa kihdyttelyt on täysin kusipäistä touhua. Menisivät radalle kiihdyttelemään.

                            Latausmahdollisuuksia on vaikka ja kuinka, jos talon omistaja niitä haluaa rakentaa. On täällä muutama sähköautokin näkynyt, mutta suurimmaksi osaksi kauppojen latauspisteet ammottavat tyhjillään. Toisin sanoen käyttäjiä ei ole jonoksi asti. Mistähän johtuu..?

                            Monella maaseudulla asuvalla on kova tarve esim. vetokoukulle. Se rajaa jo joitain sähkökikottimia pois. Ehkä sitten tulevaisuudessa joku rohkea uskaltaa ostaa sähköpakun tai sähkölava-auton.

                            Entäs minä? Mun autovalinta on puhtaasti fiilispohjalta tehty. E36 bensamoottorilla on yksinkertaisesti mailman paras auto minulle ja minun käyttöön. Ei vikaantuvaa ilmastointia, ei vikaantuvaa jakopäätä, ei tukkeutuvaa dpf:ää, ei latausongelmia, pikalatauspisteitä on useita ja energian lataus tankkiin tapahtuu nopeasti. Elämä on huoletonta ja helppoa. Pahin ongelma on saada kestohymy pois naamalta ajaessa, kun posket väsyy.
                            Last edited by Freak; 21-06-2022, 14:31.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              Originally posted by Freak View Post

                              Entäs minä? Mun autovalinta on puhtaasti fiilispohjalta tehty. E36 bensamoottorilla on yksinkertaisesti mailman paras auto minulle ja minun käyttöön. Ei vikaantuvaa ilmastointia, ei vikaantuvaa jakopäätä, ei tukkeutuvaa dpf:ää, ei latausongelmia, pikalatauspisteitä on useita ja energian lataus tankkiin tapahtuu nopeasti. Elämä on huoletonta ja helppoa. Pahin ongelma on saada kestohymy pois naamalta ajaessa, kun posket väsyy.
                              Lähes sanasta sanaan samaa julistin itsekkin vielä 4kk sitten itselleni ja tuttavilleni. En julista enään, maailma ja me ihmiset (osa ainakin) muuttuu mukana ja hyvä niin.

                              Avoimin mielin.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1111
                                • Espoo

                                Originally posted by Freak View Post
                                Toisin sanoen sä et ymmärtänyt yhtään mitään. Väännetään sitten rautalangasta. Ensinnäkin käskit kokeilla sähkäreitä mitä jengi ostaa. Sun typerää slangia kuvaillen se tarkoittaa lopulta vain ihmisiä, jotka ostavat sähköautoja. Kaikki eivät osta Tesloja tai i4 Bemareita. Oikeastaan hyvin pieni osa ostaa niitä. Suurimmaksi osaksi kaupan menee halvempia rimpuloita. Jos sun kaveripiiri kykenee ostamaan em. T- tai B-autoja niin fine. Sun kaveripiiri ei ole the maailman jengi, joka ostaa sähköautoja. Kapish?

                                Sitten se toinen asia. Joku Nissan leaf, Reanult Zoe ym. muut alapään sähkärit, eli ne mitä suurin osa asiakkaista ostaa, eivät tarkoita hauskuuden maksimointia millään mittarilla mitattuna. Ymmärrän kyllä, että joku top of the line -malli tarjoaa mukavaa kiihtyvyyden tunnetta, mutta harmi vaan, kun täällä meidän maalaiskaupungissa on vain muutamat valot ja nekin 40km/h rajoitusalueella. Muutenkin keskustassa kihdyttelyt on täysin kusipäistä touhua. Menisivät radalle kiihdyttelemään.

                                Latausmahdollisuuksia on vaikka ja kuinka, jos talon omistaja niitä haluaa rakentaa. On täällä muutama sähköautokin näkynyt, mutta suurimmaksi osaksi kauppojen latauspisteet ammottavat tyhjillään. Toisin sanoen käyttäjiä ei ole jonoksi asti. Mistähän johtuu..?

                                Monella maaseudulla asuvalla on kova tarve esim. vetokoukulle. Se rajaa jo joitain sähkökikottimia pois. Ehkä sitten tulevaisuudessa joku rohkea uskaltaa ostaa sähköpakun tai sähkölava-auton.

                                Entäs minä? Mun autovalinta on puhtaasti fiilispohjalta tehty. E36 bensamoottorilla on yksinkertaisesti mailman paras auto minulle ja minun käyttöön. Ei vikaantuvaa ilmastointia, ei vikaantuvaa jakopäätä, ei tukkeutuvaa dpf:ää, ei latausongelmia, pikalatauspisteitä on useita ja energian lataus tankkiin tapahtuu nopeasti. Elämä on huoletonta ja helppoa. Pahin ongelma on saada kestohymy pois naamalta ajaessa, kun posket väsyy.
                                Lähinnä ihmettelen, miten ihmeessä täysin idioottimaisen käytöksen esimerkkikuva johtaa siihen, että sähköautoilusta tullaan jauhamaan paskaa lähes yhtä idioottimaisilla "kommunistisilla pakottamisilla" ja kertomaan, miten "mulle ei ainakaan sovi sähköauto eikä olisi siihen rahaakaan eli ne on ihan paskoja".

                                Jokainen voi kokeilla autoja ilman, että olisi aikomusta ostaa niitä. Mäkin tykkäsin kokeilla Ferraria ja ymmärrän täysin, miksi sellaisia jotkut ostavat, vaikka Ferrarit ja meikäläinen eivät muuten samaan lauseeseen koskaan kuulukaan. Eli sellainen auto ei spekseiltään sovi mulle ja tässä tärkeimmät sopimattomat speksit ovat hankintahinta ja ylläpitokulut. Foorumilla ja tässä ketjussa on koeajajien lisäksi monta Teslanomistajaa, i4:n tilannutta ja Taycania vakavana vaihtoehtona pitävää. i4:ssa on esim Suomessa vakiona vetokoukku.

                                Ennakkoluulot ovat varmasti yksi iso este osalle vaihtaa sähköautoon ja se on täysin ookoo, kunhan eivät tule julistamaan täyttä skeidaa sähköautoilusta. Yritä päästä yli tuosta ajamisen ilon vertaamisesta pikkukippoihin, vaikka pienet sähköautot toki hakkaavat siinä ilossa Yarikset ja Octaviat samassa perusautokategoriassa.

                                Kauppojen latauspisteillä tuskin kukaan sähköautoilija kotipaikkakunnallaan lataa autoaan, koska kotona lataaminen on halvempaa. Ei sähköautoa ole mikään pakko ladata, vaikka siihen mahdollisuus olisikin. Kerran viikossa riittää hyvin keskimääräisen suomalaisen päiväajosuoritteen perusteella. Tässä oletan, että sähköautoilun peruskivi eli kotilatausmahdollisuus on kunnossa. Jos ei ole, en mäkään pääsääntöisesti pidä sähköautoa fiksuna valintana.
                                Last edited by PNM2; 21-06-2022, 15:31.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎