Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1110
    • Espoo

    Originally posted by Jarger View Post
    Tuttipulloa käteen ja realismia päähän. Seuraavaksi sanot varmaan ettei syövästäkään voi tietää mitään jos ei itse sairasta Tää on ihan yhtä ontuvaa. En väittänyt ettei ois varaa. Kyllä ois, on vaan järkevämpiäkin kohteita.
    Toiset meistä ymmärtää myös heikompia osapuolia, sitä kutsutaan empatiaksi.
    On kyllä uskomatonta vertailua. Siis pitäisi tuntea empatiaa heikompiosaisia kohtaan ja sen pitäisi sun aiemmin sanoman mukaan näkyä tässä kontekstissa niin, ettei hanki sähköautoa, koska sen verotusta on kevennetty ja tätä erotusta maksaa näiden heikompiosaisten joukko. Tätä sitten käytetään ilmastosikailun ohessa olkiukkona sähköautoilua vastaan, kun itselle sähköauto ei ole optimaalinen kulkupeli. Syöpävertaukseen suosittelen tsekkaamaan omat viestisi, joilla tähän jaettuun kuvaan liittyvään keskusteluun tulit mukaan ja miettimään, onko vastaavalla logiikalla syöpä sun mielestä joillekin aivan oikein.
    Last edited by PNM2; 22-06-2022, 05:43.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      Originally posted by GameOver View Post
      Mä huomasin taannoin sähköautoista tavan kansalaisten kanssa (silloisen duunini myötä) keskustellessa, että jos keskustellaan sähköautojen sopivuudesta omaan käyttöön, taloudellisuudesta tai mistä tahansa, niin ne ”maalitolpat” liikkui sellasella vauhdilla mitä ihmeellisimpiin suuntiin, että lopulta oltiin jo asiasta ihan muualla.

      Ja sen jälkeen todettiin, että ”voisit lopettaa sen sähköautojen tuputtamisen”, kun on ensin saati vastaus joka ikiseen ihmeelliseenkin kysymykseen ja olettamukseen.
      Tässä kiteytetty koko keskustelu. Ei paljon paremmin voisi asiaa ilmaista. Juuri noin olen myös keskustellut lähes jokaisen bensalenkkarin kanssa asiasta.

      Ja mitä tulee varallisuuteen niin myös lause "olis mullakin varaa" olen kuullut myös joka kerta tuon ylemmän keskustelun käytyä. Mikähän juttu tääkin on, että jos ostat kalliimman auton niin sitä luullaan että jokaisen vikat pennit on siinä kii eikä niitä muita parempia sijoituskohteita olisi käytetty jo pitkän aikaa sitten. Suomessa hyvätulosen elämä on oikeasti pelkkää vittuilua. Jos sulla on varaa osta älä kerro sitä muille että olis mullakin varaa.

      Comment

      • protoni
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2008
        • 1365
        • Tampere

        Tällä hetkellähän sähköauto on mitä parhain sijoituskohde. Hinnat sen kun jatkavat nousuaan ja lasipalatsit maksavat käytetyistä sähkäreistä enemmän kuin ovat uutena maksaneet. Olisi kannattanut vetää osakkeet/rahastot/lapsilisät/sukanvarret sileäksi jo viime kesänä ja ostaa koko rahalla iinelosia. Eikä se välttämättä vieläkään ole myöhäistä kun raaka-aineet jatkavat kallistumistaan. Hinnastoja ollaan tiettävästi taas laittamassa uusiksi viimeistään syksyllä ties kuinka monetta kertaa. Eli nyt kannattaa ostaa vaikkei sähköilystä tykkäisikään. Tai vaikkei olisikaan varaa.

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3837
          • Finnland

          Antaapa olla.
          Last edited by Jarger; 02-07-2022, 14:09.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1110
            • Espoo

            Originally posted by Jarger View Post
            Vähän eksyy sivuun, mutta onko teillä mitään näkemystä miten ajattelette valtion nyhtävän verotuloja autoilusta tulevaisuudessa kun verokertymä tippuu sähköistymisen myötä?
            Tästä asiasta on täällä keskusteltu aiemmin runsaasti ja ihan vakaa konsensus sähköautoilijoilla on se, että autoilun verokertymää varmasti tarvitaan ja todennäköisimmät keinot siihen ovat sähköautojen autoverotuksen nostaminen ja koko autoilun muuttaminen enemmän suoriteperusteiseksi eli erilaiset tiemaksut tms, joka tietysti koskee myös polttomoottoriautoja.

            Sä et selkeästi suostu myöntämään, että sähköauto on hyvä valinta monelle. Tämä johtunee ymmärryksen puutteesta ihmisten erilaisista autoilutarpeista sekä turhista peloista, joita teksteissäsi koko ajan viljelet varmaan osaltaan tahattomasti. Huomaa, että kukaan ei ole sulle edelleenkään suositellut sähköautoa kertomasi ajoprofiilin perusteella, koska sulla nykyinen ratkaisu lienee paras.

            Sähköautosta pääsee tarvittaessa helposti eroon eikä se ole mikään lopuniän sijoitus tai pallo jalassa, jos homma ei toimikaan.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • duckland
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 418

              toi on hyvä kysymys mistä verotulot, koska se on varma että jostain ne otetaan. Itse veikkaan tietulleja, jotka on koko euroopassa käytössä niin helppo systeemi ja testatusti toimiva. Aika näyttää mistä ja miten maksetaan bensavero jatkossa. Sinällään hauska tuo aurinkosähkö kun meillä ei paista ja yritetään rypistää ne vikat pisarat auringosta niin siellä missä paistaa on aurinkovero ja sitäkautta tehty homma mahdottomaksi. Eli osataan sitä säätää päin vittua muuallakin kun Suomessa.

              Samassa lauseessa pakko todeta myös kevään kurssivoittajiin kuuluu öljy-yhtiöt jotka myös kohtuullisen valtava bisnes ja myös unohdetaan ne negatiiviset asiat.

              Tietulleista sen verran niin heitän hatusta luvun, että 10 tuhatta kilsaa kohden sitä makselee about 500-1000€ tietulleja, joten kohtuullisen tehokas rahastusmuoto tuokin. Kyllä tuokin alkaa pitemmän päälle kyrsimään kun enemmän ajelee. Toisaalta se antaa mahdollisuuden harrastella autoja ja lojuttaa pihassa. Ehkä jopa tehokkaampi tapa luoda materiaalista hyvinvointia ihmisille.

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3837
                • Finnland

                Antaapa olla.
                Last edited by Jarger; 02-07-2022, 14:09.
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3837
                  • Finnland

                  Antaapa olla.
                  Last edited by Jarger; 02-07-2022, 14:09.
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • |foder|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 7086
                    • Forssa

                    Tietulleihin tms ihmisten seurantaan.
                    Tietty kaikki mahdolliset järjestelmät tulevat vanhojen päälle. Kylkeen vielä livesakotus ylinopeuksista niin ollaan just siellä mihin pyritään, eli lopettamaan liikkuminen.
                    Nyt:
                    E82 135i -11

                    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1110
                      • Espoo

                      Originally posted by Jarger View Post
                      En ole yllättäen lukenut koko ketjutettua keskustelua, eikä aihepiiri niin paljoa kiinnostakaan että kaikki selaisin läpi, varsinkin kun jutut tahtoo vanhentua.
                      En ole tuollaista väittänyt. Ja eipä ole ei, koska ajoprofiili huomioiden sähköauto olisi ns. paska sijoitus.

                      Niin tuntuu pääsevän, paitsi onhan noita sähköautojen hautausmaita tullut ennestäänkin ilmi, mutta vain kun asia oli vielä lastenkengissään. Nykyisille sähköautoille voisi myös käydä "kylmät" käytettynä jos mullistavaa akkuteknologiaa tulisi yllättäen ilmi.

                      Aihepiiri tuli mieleen tämän vuoksi myös https://www.kauppalehti.fi/uutiset/o...6-a0f9ca9dfd05
                      "Oulussa kehitetty akkukenno voi mullistaa sähköautoilun: ”Kennon valmistaminen printtaamalla on mahdollista” Uusi tapa tehdä akkuja voi lisätä sähköauton toimintamatkan jopa tuhanteen kilometriin. Protyyppi valmistuu vuoden loppuun mennessä."
                      Mitä tahansa voi ehkä käydä joskus tulevaisuudessa. Mä reagoin niihin sitten, kun asiat ovat mitenkään ajankohtaisia. Keksinnöstä tuotteeseen sekä sarjatuotantoon on paljon matkaa ja siinä välissä ehtii mulla auto vaihtua parikin kertaa. Jonkun auton voi vaikka liisata, jolloin on aivan se ja sama, mitä jälleenmyyntiarvolle käy.

                      Muutenkaan en elä elämää pelkäämällä jokaista mahdollista sudenkuoppaa, joka tiellä saattaa ehkä olla mutta jos joku haluaa näin tehdä ja esim uudet asiat aina pelottavat, on heillä siihen täysi oikeus. Tällä hetkellä sähköauto on mulle selkeästi paras vaihtoehto seuraavaksi autoksi ja siksi sellaisen tilasin. "Meikäläisiä" on kaupungeissa ja miksei toki maaseudullakin runsaasti.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        Originally posted by PNM2 View Post
                        Keksinnöstä tuotteeseen sekä sarjatuotantoon on paljon matkaa ja siinä välissä ehtii mulla auto vaihtua parikin kertaa.
                        Aamen. Sähköautoryhmiin tuodaan tasaisin väliajoin linkkejä "mullistavista" akkuteknologioista, jotka on kaupallistettavissa "nopeasti".

                        Nopeasti tarkoittaa akkubisneksessä vuosikymmentä.

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 808
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by gnz View Post
                          Aamen. Sähköautoryhmiin tuodaan tasaisin väliajoin linkkejä "mullistavista" akkuteknologioista, jotka on kaupallistettavissa "nopeasti".

                          Nopeasti tarkoittaa akkubisneksessä vuosikymmentä.
                          Bemarin NeueKlasse on selkeä editysaskel. Ko. luokan mukana esitellään seuraavan sukupolven sähkövoimalinja,. Vyörytys alkaa 2025, sitä ennen vielä tätä 'vanhaa' 400V sukupolvea tulee 7-sarjaan ja sitten 5-sarjaan. Ensimmäisenä uunista ulos 3-sarja/X3 ja siitä sitten alkaa vyörytys. Suuri muutos on 800V systeemi, mutta se ei ole ainoa: akut, tehoelketroniikka, sähkömoottrit muuttuu, lataus nopeutuu.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            Originally posted by tiko4tiko View Post
                            Bemarin NeueKlasse on selkeä editysaskel. Ko. luokan mukana esitellään seuraavan sukupolven sähkövoimalinja,. Vyörytys alkaa 2025, sitä ennen vielä tätä 'vanhaa' 400V sukupolvea tulee 7-sarjaan ja sitten 5-sarjaan. Ensimmäisenä uunista ulos 3-sarja/X3 ja siitä sitten alkaa vyörytys. Suuri muutos on 800V systeemi, mutta se ei ole ainoa: akut, tehoelketroniikka, sähkömoottrit muuttuu, lataus nopeutuu.
                            Pitkäänhän tässä ehdittiinkin jo tehdä GEN5 akku/sähkövoimalinja tekniikalla
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • jaskap
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 528
                              • Finland Rovaniemi

                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Mitä tahansa voi ehkä käydä joskus tulevaisuudessa. Mä reagoin niihin sitten, kun asiat ovat mitenkään ajankohtaisia. Keksinnöstä tuotteeseen sekä sarjatuotantoon on paljon matkaa ja siinä välissä ehtii mulla auto vaihtua parikin kertaa. Jonkun auton voi vaikka liisata, jolloin on aivan se ja sama, mitä jälleenmyyntiarvolle käy.

                              Muutenkaan en elä elämää pelkäämällä jokaista mahdollista sudenkuoppaa, joka tiellä saattaa ehkä olla mutta jos joku haluaa näin tehdä ja esim uudet asiat aina pelottavat, on heillä siihen täysi oikeus. Tällä hetkellä sähköauto on mulle selkeästi paras vaihtoehto seuraavaksi autoksi ja siksi sellaisen tilasin. "Meikäläisiä" on kaupungeissa ja miksei toki maaseudullakin runsaasti.
                              Juuri näin. Mitä väliä voimalinjalla on. Itse ajan isolohkoilla ja mieluusti kaksitahtisilla, mutta seuraan mielenkiinnolla tilanteen ja tekniikan kehittymistä ja sähköpyöräilen samalla ihan virkistysmielessä lähes päivittäin ja pidän Fiat 500e: tä oikein kauniina autona.
                              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                              e32 750 iA -88 DoubleSex.
                              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                              e32 735 1/18
                              e34 M5 1/18
                              e24 635 Csi 1/18
                              e9 3.0 CSi 1/18
                              e31 850 Csi

                              Comment

                              • lnaukkar
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2015
                                • 189
                                • Helsinki

                                Originally posted by tiko4tiko View Post
                                Bemarin NeueKlasse on selkeä editysaskel. Ko. luokan mukana esitellään seuraavan sukupolven sähkövoimalinja,. Vyörytys alkaa 2025, sitä ennen vielä tätä 'vanhaa' 400V sukupolvea tulee 7-sarjaan ja sitten 5-sarjaan. Ensimmäisenä uunista ulos 3-sarja/X3 ja siitä sitten alkaa vyörytys. Suuri muutos on 800V systeemi, mutta se ei ole ainoa: akut, tehoelketroniikka, sähkömoottrit muuttuu, lataus nopeutuu.
                                Paitsi että tämäkin jo viivästyi. Nykyisen 3-sarjan tuotanto jatkuu 2027 saakka ja saattaa saada vielä toisen faceliftin ... Tämän on viitattu liittyvän juurikin uuden arkkitehtuurin "neue klasse" keskeneräisyyteen.


                                Uusi X3 sen sijaan tulee 2024 mutta ei tule "neue klassen" arkkitehtuurille, vaan samaa jatkumoa uudelle 5-sarjalle, joka julkaistaan 2023.

                                Elikkäs, joo, tulee sieltä koko ajan uusia juttuja ja aina kohta saa parempaa. Mutta silti.

                                Neue klassesta povailtiin ns. "gen 6" voimalinjaa, mutta voi olla onkin vasta gen 7
                                Last edited by lnaukkar; 23-06-2022, 09:51.
                                2023 G26 i4 M50
                                2023 U11 iX1 xDrive30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎