Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lnaukkar
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 189
    • Helsinki

    Originally posted by GameOver View Post
    Se on kyllä totta, että jonkun toisen valmistajan kohdalla goodwill olisi varmasti näytellyt jotain roolia tuossa.
    Pakko vastata kun just bemarin leiristä vastaava tapaus omissa käsissä...

    BMW G30 530e, uutena ostettu, ensirekisteröity 2017/7. Akkutakuu 6v/100tkm.

    Nyt keväällä vähän alta viisi vuotta ja 103tkm myöhemmin korkeajänniteakku kaput. Vaihdettiin 2/6 moduulista uuteen plus ohjausyksiköt, joka tekee yhteensä 3100e Laakkosen tiskillä ja tätä ennen diagnoosia 400e. Maahantuoja ja myyntiliike tuli vastaan 45% eli maksettavaa jäi ~1700e + 400e = 2100e.

    Kun vertailee iltasanomien Tesla-juttuun, niin Euroissa vähemmän mutta tuleehan siinä sähköistä kilsaa kohden huomattavasti enemmän kulua. Eikä auto ole korjauksen jälkeen millään tapaa lähempänä uudenveroista, toisin kuin Tesla olisi uuden akun kanssa

    Joka tapauksessa, esim 60% vastaantulo ois tuntunut reilulta.
    Last edited by lnaukkar; 27-06-2022, 20:20.
    2023 G26 i4 M50
    2023 U11 iX1 xDrive30

    Comment

    • Kräki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2018
      • 1090
      • Espoo

      Nyt tuli hommattua tesla model 3 LR.
      Olihan se hauska ajaa ja vielä hauskempi ”tankata” mökkimatkalla.

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5418
        • Oulu

        Originally posted by pyroz View Post
        Ei kannata pidättää hengitystä. Nyt kun tilaat niin saat auton tod. näk. alkuvuonna 2024. Jos käytettyä kärkkyy niin tuskin on montaa tarjolla 2023 aikana. Ja sitten on vielä tuo sinun haave 40k€ hintalapusta. Lienee juhannus 2026 lähempänä..
        Olet varmasti kyllä oikeassa, aika hurja on kyllä kupla

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1848
          • Turku

          Tytär miettii säännölliseen lähiajoon (30-70km/päivä) autoa ja on nyt katsellut tätä: https://www.nettiauto.com/bmw/225/12955857

          Kyseessä on siis plug-in hybridi. Onkos täällä kokemusta tommoisesta 225xe:stä?

          Ja miten mahdollisesti tommoinen saksasta tuotu varustetasoltaan yms. eroaa näistä Suomen malleista? Vai eroaako mitenkään? Tuo kun on Sport Line ja useimmat muut on Business Line. Mitähän noissa varustetasoissa on eroa?
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            Originally posted by duckland View Post
            toi on hyvä kysymys mistä verotulot, koska se on varma että jostain ne otetaan. Itse veikkaan tietulleja, jotka on koko euroopassa käytössä niin helppo systeemi ja testatusti toimiva.
            Koko euroopassa? Kannattaa vähän perehtyä asiaan ennenkuin moisia laukoo
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              Tähän tyyliin kirjoittelin Tesla Clubin sivuille matkastooria, ehkä ette teilaa vaikka tännekin sen jaan ;-)


              Käytiimpä parin kaverin kanssa kolmannen kerran kiertelemässä syheröisimmät alppitiet.
              Parilla edellisellä kerralla alla on ollut 2018 BMW 740xd -12 ja 2019 Golf R (-11 tjsp).
              Täytyy sanoa että MSP100d yllätti positiivisesti, sähköauto kun nousee mäet kivuttomasti ja alamäetkin voi ajaa siten ettei jarruja tarvinnut juurikaan käyttää vaikkakin vanteet kyllä pölyttyi reissussa, osalla pätkistä kun on satasen rajoitus jota ei käytännössä juuri missään voi ajaa...
              Mutkiinkin Tesla taittui odotettua paremmin.
              Viimeviikon keskiviikkoiltana oltiin reitin alussa hotellissa Sveitsin Wassenista jota ennen akku käytiin HPC:llä lataamassa johonkin 80% pintaan. Ensimmäisenä päivänä reitti kulki seuraavasti:

              Allekirjoittannen navigointivirheen takia Nufenen sola jäi ajamatta kun realpeilla olisi pitänyt tehdä U-käännös mutta pääsi unohtumaan ;-(
              Reitissä on mukana latauspaikat jotka olimme katselleet etukäteen.
              Harmittavaa kun noita googlen reittejä ei vissiin saa Teslaan mitenkään lähetettyä?
              2. päivä jatkui Davosista Fluelapassin ja Passo Stelvion kautta takaisin Italian rajalle. Tarkoitus oli ajaa lähemmäksi Valparola passia mutta Poschach->St. Leonhard in Passier -tie oli mennyt kiinni jo klo 20 ja tämä ei ollut tiedossa etukäteen ja myöhästyttiin siitä puolisen tuntia. Joten etsitiin hotelli mahdollisimman läheltä ko. pätkää ja sellainen löytyi läheisestä Poschachista. Hotellista löytyi myös ilmainen Tesla destination charger vaikkei siitä Booking.com:ssa ollut manintaa joten seuraavana aamulla oli mukava lähteä liikenteeseen täydellä akulla...
              Ensimmäistä kertaa tuli käytyä Ötztal Glacier Roadilla, joka on yksi koko kiertueen hienoimmista paikoista. Siellä on tietulli mutta kopit oli jo kiinni, yhdessä oli puomi ylhäällä joten ajettiin sitten ylös asti eikä koko pätkällä näkynyt ketään muutam paitsi palatessa tuli joku Saksan kilvillä vastaan. Samalla päädyttiin euroopan 2. korkeimpaan paikkaan mihin asfalttia pitkin pääsee.

              3. päivä lähti käyntiin maksullisella tienpätkällä. Sen jälkeen pyörittiin alkupäivä Dolomiittien ympäillä, päädyttiin ihan pienelle alppitielle jossa välillä ei ollut asfalttia ja tie oli auton levyinen.
              Useampia patikoitsijoita tuli vastaan ja kerran raapaisi pohjastakin jonka jälkeen piti autoa nostaa huonoimmissa paikoissa ylimpään asentoon...
              Alppiosuuden ainoa Superi löytyi Borca di Cadoresta, ihan yksikseen sai siellä latailla. Päivän päätteeksi ajeltiin Itävallan Villachiin CCS laturille ja yöksi.

              4. päivän aamuna käytiin Slovenian puolelta hakemassa halvat röökit (41€/kartonki) ja mentiin Villacher Alpine roadille. Tämä oli kyllä pettymys, ei ole tietullinsa arvoinen paikka.
              Sieltä jatkettiin laturin ja Nockalm Strassen kautta Grosslocknerille jonka jälkeen alppiosuus oli ohi ja ajelimme Mucheniin yöksi.
              Itävallassa joudutiin Ionityllä koko reissun ainoan kerran odottamaan laturin vapautumista n. 15 minuuttia, tosin kerran vaihdoimme eri laturille 10 km päähän kun kaikki oli varattu ja jonoa oli muutaman auton verran kun yksi neljästä HPC:Stä oli pimeänä. Reissulla tuli pari pimeää / huonosti latavaa laturia vastaan mutta onneksi toimiva löytyi vierestä laturia vaihtamalla. Enimmäkseen sai latailla ihan itsekseen.

              Palatessa käytiin kolme muuta sähköautoa (Model X 100D 6/2018, Enyag iv60 10/2021, Etron 55 10/2020) noukkimassa Suomeen tulijaisiksi, neljäs kuski lensi Berliinin ja otti junan Hannoveriin, ja pitihän se X:n koukkukin hyödyntää ja napata matkalta yksi 2000 kg Adria perään ja Finnlinesillä seuraavana yönä kohti Helsinkiä...
              Teslat tulee myyntiin, Enyaq ja E-Tron olivat tilausautoja...
              No mitäkö se ajaminen sitten kolmeen miehaan maksoi alppitourin osalta, hinnat ei sisällä Saksaan menoa eikä Saksasta poistumista...
              Alppien osuus Saksasta/Saksaan siirtymineen n. 3500 km, 3 kertaa ladattiin hotellissa/etapilla ilmaiseksi, yhteensä joku 150 kW ilmaista sähköä, loput maksoi 381,50€
              Tiemaksuhin meni 85€. Keskikulutus oli 230 wH luokkaa, keskimäärin Lataukset olivat Porschen kortilla halvimpia
              (maasta riippuen 33-39 snt/kWh, osassa oli lisäksi aikavaloitus).
              Leikkimielisein regenerointikisan voittajatulokset viimeisimmät 10 km oli -524 Wh ja 50 km -82 Wh, todisteet ohessa 😉
              Enimmillään kulutus 10 km ylämäkeen 999 wH (liekkö suurin mitä näyttää?)...
              Reitin parhaat palat olivat siis
              Öztaler Glacier strasse,
              Passo Stelvio,
              Nockalmstrasse,
              ja Grosslockner.
              Itävallan suosituimmat alppipatkät on maksullisia, kannattaa kopilla huutaa että kyseessä on sähköauto niin sillä saa hinnasta alennusta, n. 10€ on hintaa vähämmän kuin muilla käyttövoimilla.
              Maksulliset tiet menevät myös kiinni johonkin aikaan joten kannattaa huomioida se aikatauluissa.
              CCS on ihan ehdon, ilman CCS:ää matkanteko menee hintaaksi tai mahdottomaksi...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11693
                • Kouvola

                Originally posted by TheRipper View Post
                Aika hyvin on Tesla takuunsa mitoittanut..

                80000tkm akkutakuu ja 88000 akku sanoo poks puks ja 13t€ lasku omistajalle.

                https://www.ts.fi/uutiset/5692935

                https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/01681a37-670e-4a8f-be44-07643f93d35b

                Ja Teslan tyylin tietenkään ei tulla yhtään vastaan missään kohdin millään tavoin.
                Jotenkin arvasin jutun luettua, että tästä tulee taas vahingoniloa monelle tesla- ja sähköautovihaajalle. Noissa ensimmäisissä Model S:issä 2012-2015 85-akkupaketilla on tiedostetusti ollut ongelmia akkupaketin kanssa eli ei tässä nyt mitään mullistavaa tullut ilmi. Noita on ollut useita vastaavia tapauksia maailmalla ja myös Suomessa se yksi Model S 85 räjäytettiin, kun olisi pitänyt akkupaketti uusia. Tosin siinä akkuja oli korjailtu jossain ei Tesla-huollossa jo aiemmin mistä Teslalla ei myöskään tykätty. Järkevintä hankkia suosiolla 2016 tai tuoreempi yksilö faceliftinä, jossa ei vastaavia ongelmia ole tullut ilmi ja akkurakennetta on muutettu.

                On noita päinvastaisiakin tarinoita:


                Jos annetaan akkutakuulle raja, niin miksi ja paljonko siitä pitäisi poiketa? Siellä olisi kaikki käsi ojossa heti, jos yhdelle annetaan periksi goodwillinä. Yleensä noihin tarjotaan tehdashuollettua akkupakettia tilalle, joka on selkeästi edullisempi kuin tehdasuusi paketti. Yleensä polttomoottoripuolella hyvä ja täsmällinen merkkihuoltohistoria on edellytys goodwillin mahdollistamiselle. Riitatapauksissa huoltohistoria syynätään erityisen tarkkaan. Suomessa on lisäksi vahva kuluttajasuoja, johon voi vedota tuotteen ennenaikaisissa hajoamistapauksissa.

                Mukavaa tarinointia MajorDrakelta sähköautolla reissaamisesta.
                Last edited by Esko; 28-06-2022, 02:30.

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 902
                  • Kymenlaakso

                  Tesla Model S vm 2014 akkutakuu taitaa olla 8 vuotta ilman kilometrirajaa ja ilman kapasiteetin säilymislupausta. Näinköhän vähäinen käyttö ja väärät lataustottumukset ovat minkä tahansa sähköauton akun surma.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  • wibzu
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 149
                    • Muurame

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Harmittavaa kun noita googlen reittejä ei vissiin saa Teslaan mitenkään lähetettyä?
                    Ainakin Androidissa toimii yhden reittipisteen jako Maps -> Share -> Tesla app, en ole testannut useammalla reittipisteellä.
                    E91 320dA -06

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by wibzu View Post
                      Ainakin Androidissa toimii yhden reittipisteen jako Maps -> Share -> Tesla app, en ole testannut useammalla reittipisteellä.
                      Juu, kuulin jo että pitäisi onnistua...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5167
                        • Kuopio

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Koko euroopassa? Kannattaa vähän perehtyä asiaan ennenkuin moisia laukoo
                        Se on ihan varmaa ettei tietullien kaltaista "takuulla toimivaa ja selkeää" ratkaisua ei tule.

                        Sen sijaan keksitään joku XYZäö pohjainen juttu missä kuluttaja ei tiedä mitä mikäkin milloinkin maksaa + palveluntarjoajalle järjestetään samalla tähtitieteellisesti tuottava bisnes, valtiolle jää ainoastaan näppylät käteen.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3105

                          Originally posted by jani View Post
                          Se on ihan varmaa ettei tietullien kaltaista "takuulla toimivaa ja selkeää" ratkaisua ei tule.

                          Sen sijaan keksitään joku XYZäö pohjainen juttu missä kuluttaja ei tiedä mitä mikäkin milloinkin maksaa + palveluntarjoajalle järjestetään samalla tähtitieteellisesti tuottava bisnes, valtiolle jää ainoastaan näppylät käteen.
                          Ja sit nämä ParkkiPate yms toimijat on se "palvelun tarjoaja".
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17527
                            • Turku

                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3837
                              • Finnland

                              Antaapa olla.
                              Last edited by Jarger; 02-07-2022, 14:08.
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              • Kraftwerk
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2022
                                • 133
                                • Joensuu area

                                Hiukan aiheen vierestä, mutta ihan vertailun vuoksi, jos mietitään, että 400-500 hevosvoimaisista sähköautoista vaikka muutama prosentti vaatii 5-numeroisen kustannuksen akunvaihtona esimerkiksi 200 tkm paikkeilla.

                                Jos vertailukohdaksi ottaa vastaavan tehoisen BMW M-mallin tai Audin RS-mallin, niin todennäköisesti isompi prosenttiosuus tulee vaatimaan vastaavan hintaluokan koneremontin noille kilometrimäärille (esimerkkinä Audi V10-koneet, S85-moottoria tai Porschen bokserikutoset).
                                F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎