Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3596
    • Raisio

    Originally posted by anv View Post
    Itseasiassa nuo ensimmäiset ruiskukoneet olivat/ovat viheliäisiä. Noista kun ei saanut kunnollisia vikakoodeja ulos.
    Yllättävän hyvin alkupään ruiskut pelas, lähinnä imuvuotoja ja mekaanisesti hajoavia ruiskuosia mitä noista meni, paljon vikakoodeja osaavan asentajan tarvinnut lukea jos niistä nyt ollenkaan mitään sai luettua.

    Muutama 70-luvun L-jetronikki ollut plus uudempia.

    Vanhemmat 90-luvun alussa osti 1-pisteruiskullisen, vajaat 400tkm varrella meni yksi lambda, virranjakajaan kansi/pyörijä ja alkuperäiset ( imu ja pääpumppu ) bensapumpussa kesti +300tkm. Muutenkaan ko autossa ollut yhtään maanantaina tehtyä osaa.


    Nää nykyisetkään menee jo sekaisin kun OBD pistoketta aletaan lähestymään.
    Last edited by ritariässä; 07-07-2022, 00:24.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      Tuli koeajettua Polestar 2 LR (long range 78kwh akulla). Auto oli 19" setillä.

      Rengasmelusta täällä kuullutkin. Sanoisin epämääräisellä korvakuulollani (ei ole äänimittari ja taajuuskäyriä teille saatika vakioituja olosuhteita), Pollen asettuvan RF-renkailla varustetun 1-sarjan ja i3s:n väliin, ollen sellaista Tesla Model 3:n tasoa, kun tämä kolmonen varustettu 18" renkailla. I4 40i M-sporttina on kaikkia mainittuja hiljaisempi ja alustaltaan sivistyneempi (en muista oliko koeajoyksilössä ilma-alusta/säädettävä).

      Mutta hinta vaikuttaa... Pollehan päivittyy 2023 mallien osalta niin, että pieniakkuisen kapasiteetti nousee sellaiset 5kwh, ollen 69kwh. Samoin maksimilatausteho nousee 110 -> 130kwh. Pollen hinnan ollessa talvirenkaineen alle hankintatukirajan 50k€. Hankintatukea näyttää olevan 75 % jäljellä, se on ainakin psykologisesti mukavaa "ilmaista" [mikään ei ole oikeasti] rahaa. Polle SR-versiona on myös tulkinnasta riippuen 12-15k€ i4 40i halvempi ja taas Teslan Model 3 SR+ halvempi hankintatuki vähentäen 7k€. Sanottakoon Pollen eduksi i4 40i karvalakkiversioon verrattuna ajatuksellinen modernius: ei avainta on vakioasetus, ei start-näppäintä koska se nyt vaan on turha, ja vakiovarusteisiin kuuluu sähköinen takaluukku ja 3k€ saa jo avustimen pitämään auton keskellä kaistaa ym. hilpettä kuten 360 kameran.

      No mites i3s:ään vertailu? Mielestäni tärkeimpänä Pollen 11":n infonäytön softa on sellainen, että lataushommiin perehtymätön pääsisi lappiin. Rangesta ja lataustehosta lienee turha mainitakaan, saati siitä et Polleen saa koukun ja kattokaiteet. Pollessa näkyy et se on uudempi, lähinnä siis sisätilojen sähköasioiden toteutuksessa. Sanottakoon että Pollen sisämatskut myös enemmän G30:n 5-sarjan tasoa, kuin i3:n, i3 kuitenkin on sisätiloiltaan melko pelkistetty tarkoittaen myös tällä materiaalivalintoja. Polle on mukavampi alustaltaan kuin i3s. Kulutus ei maantiellä Pollella juuri i3s:ää suurempi, i3s ei ole taidettu paljoa näyttää tuulitunnelissa, mutta i3s menee vähällä pienemmissä nopeuksissa, se on saavutus 2013-vuoden tekniikalle. Ai niin, maininnan arvoista on myös etuvedon kehnompi vetopito, varmaan keulalla moottorin puute vaikuttaa.

      No entäs i4 40i erot? No i4 on sivistyneempi, hiljaisempi ja mukavampi alustaltaan, vaikka i4:ssä M-sporttina löytyy jämäkkyyttä. Ehkä sellaisena tärppierona, en ole aivan vakuuttunut onko BMW:n näytön sijainti kojelaudan päällä se tarkoitustaan palveleva paikka. Ainakin jos miettii, et itse tykkään käyttää koskettamalla.


      Pollen, kuten Teslan tapa myydä autoja hieman mietityttää. Tunnistan perinteisten autokauppojen hyvät puolet, voit parhaimmillaan soittaa myyjälle saaden jopa yksilöllistä palvelua. Toisaalta en jää kaipaamaan tungetteleviä myyjiä tai vaihtelevia hintoja (kysyt tarjouksen vaikka uuteen kahdesta paikkaa), kun Pollella ja Teslallakin taitavat henkilöt olla esittelijöitä. Tänään ainakin Pollen esittelytiloissa Herttoniemessä tuntui, että kaveri on ihan esittelemässä, ei myymässä.
      Last edited by ///Jone; 09-07-2022, 16:23.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • isolohko
        BTCF Member
        • May 2004
        • 902
        • Kymenlaakso

        Lappiin menosta sähköautolla on ollut aika paljon mielipiteitä ja jonkun verran ihan kokemukseenkin perustuvaa faktaa. Sanottakoon nyt sen suuremmitta numerotiedoitta, niin kahden pysähdyksen taktiikalla molemmilla kerroilla auto oli aikaisemmin valmis jatkamaan matkaa, kuin ihmiset. t. nimm. ”nothing to prove”. Ja fossiililla pääsee nopeammn 20 minuuttia, jos kusee pulloon.

        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3596
          • Raisio

          Kannattaa käydä lääkärissä jos parin tunnin välein pippeli tyhjennystä vailla:think

          Alkuviikosta +700km meni ilman pissataukoa ja Bemari hörppäs reippaassa ajossa naftaa 6,8L/100km, joten hintavaa sähköön verrattuna, kyllä.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4328
            • Turku

            Originally posted by ritariässä View Post
            Kyl noi vanhojen autojen halkeilevat bensaletkut pahempi ongelma + tarvikeletkujen laatuerot jäätäviä.
            Viimeksi kun ex E34 etsin letkua, niin en ihan mitä tahansa hyväksynyt. Turussakin joku firma myi omaa merkkiään. Mitään Motonetin letkua en uskaltaisi laittaa.
            Jostain hydrayliikkaliikkeestä sitten löytyi Cohline 2192. Se ei ollut ihan mitä olin googlailun jälkeen tavoitellut, mutta uskoin että se olisi kutakuinkin asiallista. Ehkä pari vuotta ajelin autolla tämän jälkeen.

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              Originally posted by isolohko View Post
              Lappiin menosta sähköautolla on ollut aika paljon mielipiteitä ja jonkun verran ihan kokemukseenkin perustuvaa faktaa. Sanottakoon nyt sen suuremmitta numerotiedoitta, niin kahden pysähdyksen taktiikalla molemmilla kerroilla auto oli aikaisemmin valmis jatkamaan matkaa, kuin ihmiset. t. nimm. ”nothing to prove”. Ja fossiililla pääsee nopeammn 20 minuuttia, jos kusee pulloon.
              Edelleen, miten sinne menee 5 henkinen perhe, berninpaimenkoira, moottorikelkka? Vastaus sähköllä ei mitenkään. Ja siten äijä porukan Lapin reissu kun 6 ukkoa ja kelkat menee samalla autolla? Usko tai älä niin talvella nuota 6 kelkan ja 6 ukon porukoita kulkee etelästä Lappiin ja paljon.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • arben
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1122
                • suomi

                Originally posted by joko View Post
                Edelleen, miten sinne menee 5 henkinen perhe, berninpaimenkoira, moottorikelkka? Vastaus sähköllä ei mitenkään. Ja siten äijä porukan Lapin reissu kun 6 ukkoa ja kelkat menee samalla autolla? Usko tai älä niin talvella nuota 6 kelkan ja 6 ukon porukoita kulkee etelästä Lappiin ja paljon.
                Itte enemmä huolissaan kun vauhkotaan että sähkö tai hybridi..joo kyllä niille kenellä mahdollisuus lataukseen sekä rahaa hankintaan(~30te)

                Ne ketä asuu kerrostaloissa,aika moni itseasissa niin mitä sellanen ihminen tekee sähköllä tai hybridillä? Toki joo jos lataus mahdollisuus.

                Tää polttomoottorivehkeiden dissaus mediassa tekee sen että autoliikkeet kusessa kun ketään ei uskalla ostaa mitään,vaikka tilanne on se että polttomoottori on suurimmalle osaa ihmisistä se oikea valinta,ihan olosuhteiden pakosta.

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1110
                  • Espoo

                  Originally posted by joko View Post
                  Edelleen, miten sinne menee 5 henkinen perhe, berninpaimenkoira, moottorikelkka? Vastaus sähköllä ei mitenkään. Ja siten äijä porukan Lapin reissu kun 6 ukkoa ja kelkat menee samalla autolla? Usko tai älä niin talvella nuota 6 kelkan ja 6 ukon porukoita kulkee etelästä Lappiin ja paljon.
                  No menköön ne sitten sillä käyttövoimalla, mikä on paras. Taas yksi muutospelkoinen kertomaan, ettei sähköauto ole paras ratkaisu kaikille. Moni menee sähköautolla etelästä Lappiin ja latauspaikkaratkaisut eri reiteillä ovat ihan fiksua kertomaa täällä.

                  Originally posted by arben View Post
                  Itte enemmä huolissaan kun vauhkotaan että sähkö tai hybridi..joo kyllä niille kenellä mahdollisuus lataukseen sekä rahaa hankintaan(~30te)

                  Ne ketä asuu kerrostaloissa,aika moni itseasissa niin mitä sellanen ihminen tekee sähköllä tai hybridillä? Toki joo jos lataus mahdollisuus.

                  Tää polttomoottorivehkeiden dissaus mediassa tekee sen että autoliikkeet kusessa kun ketään ei uskalla ostaa mitään,vaikka tilanne on se että polttomoottori on suurimmalle osaa ihmisistä se oikea valinta,ihan olosuhteiden pakosta.
                  Ja tässä toinen itsestäänselvyyksien toistelija. Sähköauton vaivaton käyttö edellyttää käytännössä kotilatausmahdollisuutta. Missä muuten polttomoottoriautoja dissataan? Saisko selkeitä esimerkkejä? Sähköautoilla on kova kysyntä, pitkät toimitusajat ja jälleenmyyntiarvo on hyvä. Näitä nyt näkee uutisoitavan. En näe sähköautojen ostajien muutenkaan olevan saman valikoiman tai hintapisteiden äärellä kuin tämä mainittu suurin osa ihmisistä.
                  Last edited by PNM2; 10-07-2022, 13:10.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    No menköön ne sitten sillä käyttövoimalla, mikä on paras. Taas yksi muutospelkoinen kertomaan, ettei sähköauto ole paras ratkaisu kaikille. Moni menee sähköautolla etelästä Lappiin ja latauspaikkaratkaisut eri reiteillä ovat ihan fiksua kertomaa täällä.



                    Ja tässä toinen itsestäänselvyyksien toistelija. Sähköauton vaivaton käyttö edellyttää käytännössä kotilatausmahdollisuutta. Missä muuten polttomoottoriautoja dissataan? Saisko selkeitä esimerkkejä? Sähköautoilla on kova kysyntä, pitkät toimitusajat ja jälleenmyyntiarvo on hyvä. Näitä nyt näkee uutisoitavan. En näe sähköautojen ostajien muutenkaan olevan saman valikoiman tai hintapisteiden äärellä kuin tämä mainittu suurin osa ihmisistä.
                    Siitä sitten vain tykittämään vaihtoehtoja 5henkeä +koira +kärryyn kelkka kombolle 520da joka hakiessa käteisellä kuitattu pois. Kulutus alle 6 litraa kärryn kans ja 700km kun suuntaansa on matkaa niin takas tullessa rovanimellä on viisasta jo tankata. Ei markkinoilta löydy yhtään vaihtoehtoa alle 50ke hintaluokassa millä tuo toteutettaisiin ja se 50ke autokin on aika hemmetisti arvokkaampi kuin 15ke f11. Ja taasen äijä porukalla mennään sprintterillä, maksaa sillä ajo niin törkeästi näillä hinnoilla mutta eipä ole mitään vaihtoehtoa. Just eilen viimeksi tuli ajeltua kokonaispainolla 6200kg kärryn kera, saa taas esittää vaihtoehtoja, 80ke e sprinter millä vetomassa on nolla range 120km? Kyllä minä sanoisin että tämä järkyttävä polttoaineen ja autoilun verottaminen ei palvele yhtään ketään. Ja nämä vekseli vetoiset taloudet tulee nyt myös kaatumaan
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1110
                      • Espoo

                      Originally posted by joko View Post
                      Siitä sitten vain tykittämään vaihtoehtoja 5henkeä +koira +kärryyn kelkka kombolle 520da joka hakiessa käteisellä kuitattu pois. Kulutus alle 6 litraa kärryn kans ja 700km kun suuntaansa on matkaa niin takas tullessa rovanimellä on viisasta jo tankata. Ei markkinoilta löydy yhtään vaihtoehtoa alle 50ke hintaluokassa millä tuo toteutettaisiin ja se 50ke autokin on aika hemmetisti arvokkaampi kuin 15ke f11. Ja taasen äijä porukalla mennään sprintterillä, maksaa sillä ajo niin törkeästi näillä hinnoilla mutta eipä ole mitään vaihtoehtoa. Just eilen viimeksi tuli ajeltua kokonaispainolla 6200kg kärryn kera, saa taas esittää vaihtoehtoja, 80ke e sprinter millä vetomassa on nolla range 120km? Kyllä minä sanoisin että tämä järkyttävä polttoaineen ja autoilun verottaminen ei palvele yhtään ketään. Ja nämä vekseli vetoiset taloudet tulee nyt myös kaatumaan
                      Tän on oltava vitsi, onhan?
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • arben
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2011
                        • 1122
                        • suomi

                        Originally posted by joko View Post
                        Siitä sitten vain tykittämään vaihtoehtoja 5henkeä +koira +kärryyn kelkka kombolle 520da joka hakiessa käteisellä kuitattu pois. Kulutus alle 6 litraa kärryn kans ja 700km kun suuntaansa on matkaa niin takas tullessa rovanimellä on viisasta jo tankata. Ei markkinoilta löydy yhtään vaihtoehtoa alle 50ke hintaluokassa millä tuo toteutettaisiin ja se 50ke autokin on aika hemmetisti arvokkaampi kuin 15ke f11. Ja taasen äijä porukalla mennään sprintterillä, maksaa sillä ajo niin törkeästi näillä hinnoilla mutta eipä ole mitään vaihtoehtoa. Just eilen viimeksi tuli ajeltua kokonaispainolla 6200kg kärryn kera, saa taas esittää vaihtoehtoja, 80ke e sprinter millä vetomassa on nolla range 120km? Kyllä minä sanoisin että tämä järkyttävä polttoaineen ja autoilun verottaminen ei palvele yhtään ketään. Ja nämä vekseli vetoiset taloudet tulee nyt myös kaatumaan
                        Hyvin sanottu. Jos nyt niistä saa hyvänhinnan kun myy,akkutakuu kun loppunut on noi sähkövempaimet jätettä.

                        Aikasempaan miten polttomoottori autoilijoita dissataan niin katsoo vaikka mittarille mitä se maksaa. Tai avaa verohallinnon hintatietopalvelun..ei kauheest houkuta tuoda polttista ulkomailta,ja vielä vähemmän dieselii. Just kattosin niin 2014vm diesel on yhtä kallis kuin 2017vm bensa(todellisuus on ~5te)

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1110
                          • Espoo

                          Originally posted by arben View Post
                          Hyvin sanottu. Jos nyt niistä saa hyvänhinnan kun myy,akkutakuu kun loppunut on noi sähkövempaimet jätettä.

                          Aikasempaan miten polttomoottori autoilijoita dissataan niin katsoo vaikka mittarille mitä se maksaa. Tai avaa verohallinnon hintatietopalvelun..ei kauheest houkuta tuoda polttista ulkomailta,ja vielä vähemmän dieselii. Just kattosin niin 2014vm diesel on yhtä kallis kuin 2017vm bensa(todellisuus on ~5te)
                          BTCF muuttuu näköjään autofoorumista vitsifoorumiksi.

                          Miten polttomoottoriautoa dissataan mediassa, kuten väitit? Verohallinto ei ole media.

                          Yleisesti ollaan kyllä todella yksinkertaisia, jos ei ymmärretä, että autoilutapoja on useita ja joillekin se sähköauto on paras ratkaisu. Ei tietenkään kaikille eikä varmasti suurimmalle osalle, mutta nämä juuri ovat näitä jokoja ja arbeneita, joiden on pakko kommentoida, miten sähköautolla ei viedä muuttokuormaa koirineen Lappiin ja sähköauto on romua takuun jälkeen. Kukaan ei näille edelleenkään suosittele sähköautoa mutta kovasti ollaan tuputtamisen ja vauhkoamisen uhreja silti. Seuraavana argumenttina odottelen viherpesua.
                          Last edited by PNM2; 10-07-2022, 13:39.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • arben
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2011
                            • 1122
                            • suomi

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            BTCF lienee muuttunut autofoorumista vitsifoorumiksi.

                            Miten polttomoottoriautoa dissataan mediassa, kuten väitit? Verohallinto ei ole media.

                            Yleisesti ollaan kyllä todella yksinkertaisia, jos ei ymmärretä, että autoilutapoja on useita ja joillekin se sähköauto on paras ratkaisu. Ei tietenkään kaikille, mutta nämä juuri ovat näitä jokoja ja arbeneita, joiden on pakko kommentoida, miten sähköautolla ei viedä muuttokuormaa koirineen Lappiin. Kukaan ei näille edelleenkään suosittele sähköautoa ja seuraavana argumenttia mainittaneen viherpesu.
                            Niinhän mä kirjotin että jos on mahdollisuus lataukseen niin sitten sähkö tai hybridi,mutta kun suurimmalla osalla ei ole rahallisesti edes mahdollista sähkö tai hybridi autoon.

                            Mistä sekin sähköauto ostajien avustusraha silloin otettiin? Tartteeko se 50te sähköauton ostaja sitä 2000€???



                            Näitä media pompottelee,muutama vuos sit oli ettei dieseleil saa ajaa muistatko??kannustiko se ostamaan dieselin vaikka se olisi itelle järkevin vaihtoehto. Nyt hiuka valoi päälle siel.



                            Ei oo tämmösiä nyt uutisoitu,tukholmassa ainakin sai ajaa vaikka piti 2022 loppua kun aikoinaan uutisoitiin. Uutisia nähnyt ja kuullut myös ettei autoliikkeet osta enää dieseleitä,meinaatko että dieseleiden kauppa käy nyt hyvin? Ihmiset ei enää tartte sitä diesel autoo pitkiin matkoihin? Kaikki vaihtaneet asunnon/työpaikan? Näiden uutisien (yksi syy)takia dieselit ei käy kaupaksi,ei sen takia että bensan/dieselin erotus on ~15cent.
                            Last edited by arben; 10-07-2022, 13:53.

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by arben View Post

                              Mistä sekin sähköauto ostajien avustusraha silloin otettiin? Tartteeko se 50te sähköauton ostaja sitä 2000€???
                              Ei, mutta autokauppias kiittää. Tuki tosin on aina liian pieni. Jos tuki olisi sata prosenttia ostohinnasta niin silti tulisi kitinää koska tilausaika on pitkä ja tuki riitti karvalakkimalliin.

                              PS. Vasta silloin syntyy jätettä kun sitä ei pysty (ainakaan vielä) uusiokäyttämään. Esimerkkinä ydinjäte. Lähes kaikki muu on raaka-ainetta. Me jopa maksamme siitä että joku taho ottaa RAHAA eli MAKSUA vastaan tarvitsemaansa raaka-ainetta.

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1110
                                • Espoo

                                Originally posted by arben View Post
                                Niinhän mä kirjotin että jos on mahdollisuus lataukseen niin sitten sähkö tai hybridi,mutta kun suurimmalla osalla ei ole rahallisesti edes mahdollista sähkö tai hybridi autoon.

                                Mistä sekin sähköauto ostajien avustusraha silloin otettiin? Tartteeko se 50te sähköauton ostaja sitä 2000€???



                                Näitä media pompottelee,muutama vuos sit oli ettei dieseleil saa ajaa muistatko??kannustiko se ostamaan dieselin vaikka se olisi itelle järkevin vaihtoehto. Nyt hiuka valoi päälle siel
                                Suurimmalla osalla ei ole rahaa uutena tämän foorumin aiheena olevaan automerkkiin. Jos halutaan joskus jotain saatavan käytettynä, on se jonkun ostettava ensin uutena.

                                Sitten toki toinen sähköautojen hinnan verohelpotusuhriutuja. Tämä on politiikkaa, ei sähköauton ostajien vika. Totta mooses mä käytän sen edun hyväkseni, kuten käytän kaikki muutkin veronkannon suomat mahdollisuudet.

                                Herätkää te siihen, että on olemassa vaihtoehtoja ja jos ei mitään fiksua sanottavaa, älkää tulko näihin ketjuihin tekemään itsestänne idiootteja.

                                Jos kukaan ei osta dieseleitä, tästä ei saisi kertoa? Jos jotain on päätetty, siitä ei saisi kertoa? Sähköautoilu on onkin median salajuoni? Eikös tämä ole "teille" hemmetin hyvä tilanne, kun käytte ostamassa käteisellä halvalla vanhan dieselin ja ajatte sillä?
                                Last edited by PNM2; 10-07-2022, 13:53.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎