Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6745
    • PK-seutu

    Originally posted by |foder| View Post
    Myös "sähköautoa ei saa kritisoida tai menee herne nokkaan" olisi perustettava tasapuolisuuden nimissä.
    Jos itsellesi näet tarpeen. Ei ole tainnut kukaan sähköautoilija alkaa polttiksia parjata. Lähinnä kyse yleensä absurdien väittämien kanssa taistelu...
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1754
      • vihti

      Varmaan 15v alalla jo puhuttu että sähkikset on tulevaisuutta vaan ei ole ihan vieläkään
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3837
        • Finnland

        Hyvin usein näissä sitten se totuus onkin ihan muuta kuin mitä autolla "ajaja" sanoo. Toki tuntuu olevan että "todistustaakka" on kuljettajalla.
        Taannoin oli se Kiinan(?) video missä auto lähti kiihdyttelemään villisti, ainakin siinä sattui sitten kameraankin tallentumaan jarruvalot.


        Kyllä akkuteknologia on pysyvä osa autoilua, ollut jo vuosia. Nyt vaan eri tavalla kuin ennen ja ihan väistämättä tuo eri tavalla mukana olemisen osuus tulee pysymään siellä, todennäköisesti myös kasvamaan.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1110
          • Espoo

          Originally posted by naikou View Post
          Varmaan 15v alalla jo puhuttu että sähkikset on tulevaisuutta vaan ei ole ihan vieläkään
          Nyt vaan täytyisi enää tietää, mikä ala on kyseessä, jos tätä ei myönnetä vielä; kuljetusalan ymmärrän esim hyvin. Autonvalmistajat valmistavat sähköautoja, osa on ilmoittanut lopettavansa muiden käyttövoimien käytön, maahantuojat myyvät autoja ja latausinfraa rakennetaan useiden eri yksityisten yritysten toimesta.

          Toki, jos lause ajatellaan niin, että sähköautot eivät ole tulevaisuutta, vaan ovat jo nyt täällä yleisesti käytössä, niin silloin pitää paikkansa. Tottakai muitakin käyttövoimia autoiluun on ja pitää ollakin.
          Last edited by PNM2; 26-12-2022, 17:05.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1754
            • vihti

            Originally posted by PNM2 View Post
            Toki, jos lause ajatellaan niin, että sähköautot eivät ole tulevaisuutta, vaan ovat jo nyt täällä yleisesti käytössä, niin silloin pitää paikkansa. Tottakai muitakin käyttövoimia autoiluun on ja pitää ollakin.
            Sitä meinasinkin kun aina on toitotettu että se on tulevaisuutta, muistuu mieleen myös yksi juttu renkaista kun joku valtamedia väitti että ”leveät läskirenkaat ovat pian historiaa liikenteen sähköistyessä” että tarvitaan ihan erilaista rengastusta jotta ladattavien kantomatka pysyy järkevänä, sekin oli vähän viittausta tähän toitottamiseen liikenteen tulevaisuudesta vaikkei oikeasti tiedetä aiheesta juuri mitään, mutta homma kääntyi siltä osin päälaelleen kun suurin osa sähkiksistä rullaa tehtaalta ulheiluauton rengaskoolla
            E39 523i Turbo

            Comment

            • anv
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2012
              • 329
              • Oulu

              Originally posted by huupi View Post
              Olen tässä muutaman viikon, tai ehkä ne olikin kuukausia, kerännyt kiukkua siitä minkälaisella kirjoittelulla tämä ja i4-topikki on täyttynyt. Muutamat nimimerkit yrittää väkisin vääntää asian kuin asian politiikaksi, viherpiiperrykseksi, köyhien sortamiseksi, Kongon lapsien sortamiseksi, salaliittoteorioiksi, foliohattuiluksi ja niin edelleen. Eikö kellään em. asioita argumentteinaan sähköautoilua vastaan vängätessään käy mielessä, että voisiko itse sähköauto olla riittävä syy ja peruste siirtyä sellaisen käyttöön ilman mitään ylimääräistä agendaa tai paatosta?

              Henkilökohtaisesti ottaisin sähköauton 10 kertaa kymmenestä, vaikka sen ylläpito maksaisi saman verran kuin vaikkapa diesel- tai bensiinikäyttöisen henkilöauton. Tai voisin minä maksaa siitä enemmänkin, sillä niin mukava on sähköinen voimalinja. Minua häiritsee se yleinen ajatus, että miksi sähköautoilun pitäisi olla ja pysyä halvimpana autoilumuotona. Ei ääntä, varsinkin jos jalankulkijavaroitusulina ei käytössä, ei poistetun dpf:n tai katin aiheuttamaa hajua, ei puolijumalan asemaan nostetun 8HP:n kylmäkierrosten vaihtokohdan odottelua - täydellinen. Sellainen on sähköauto, voi siitä vähän maksaa ylimääräistäkin.

              Sähköauton akun energiasisältöjeesustelu ”kusematta lappiin ja kelkka perässä” on myös enimmäkseen verenpainetta nostattavaa. Joo, i3:ssa akku on liian pieni, mutta kaikissa uudemmissa se on ihan riittävä - tärkein asia on se miten auto ottaa sitä energiaa lisää. Pikalatausasemiakin on ihan riittävästi useimmille, paitsi em. Lapin kelkkailijoille, mutta se latausnopeus tien päällä on se juttu. i3:ssa sekin on (talvella) päin vittua, kun akun lämmitystä ei saa oikein mitenkään päälle, mutta taas - BMW:n nykyisissä malleissa sekin on hoidettu hienosti.

              Itseäkin harmittaa, että uudet sähköautot ovat niin kalliita (BMW), että kynnet ei niihin pysty, mutta kyllä sitä yrittää keksiä keinoja, joilla niihin pääsisi kiinni, ja ihan vaan sen takia, että ovat niin pirun hienoja ominaisuuksiltaan. En ymmärrä miksi uuden sähköauton ostossa pitäisi hirveästi miettiä arvonalenemaa ja jälleenmyyntiarvoa yhtään enempää kuin polttomoottoriautonkaan, jos sellaisen haluaa ja pystyy laittamaan.

              Harmillisesti tämä yhteisö, tai ainakaan sen äänekkäimmät käyttäjät, eivät ole valmiita hyväksymään sähköautoja autoina harrastefoorumilla, mikä laskee ainakin omaa foorumin käyttöastetta, kun jokainen ko. autoryhmää käsittelevä lanka suolletaan täyteen alussa mainitsemiani argumentteja. Kun vielä facebookin patteriautoryhmät ovat enimmäkseen tolvanoita täynnä, on asialliset kanavat vähissä.

              ALLEKIRJOITAN. Tosin noita keskusteluja seurannut samaan tyyliin kuin pappia kirkossa - huvittuneena

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3837
                • Finnland

                Tässä ihan hienoja uutisia sivuamaan akkujuttuja https://www.kauppalehti.fi/uutiset/e...9-7790c37bf25b

                "EU:n parlamentti päätti perjantaina 16. joulukuuta tulevista säädöksistä, jotka säätelevät akkujen kierrätettävyyttä ja akkujen itsevaihdettavuutta. Säädökset odottavat nyt enää viimeistä hyväksyntää.

                Säädökset olivat edellisen kerran uutisissa viime keväänä.

                Säädökset koskevat kaikkia EU:n alueella myytäviä akkuja, mukaan lukien pienelektroniikan akut, teollisuusakut, autonakut ja sähköautojen akut...."
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7086
                  • Forssa

                  Innolla odotan miten valmistajat ratkaisevat kierrätettävyyden.

                  Nykyisellään kun esim litiumia ei pystytä kierrättämään talteen uudelleen käytettäväksi.
                  Tällä hetkellä akut kierrätetään niinkin ilmastoystävällisesti kuin polttamalla riittävän kuumassa lämpötilassa.

                  Ehdottomasti hieno asia että on keksittävä uusia tapoja kierrättää akkumateriaaleja. Se on sitten eri asia onko sähköstä totaalisen tietämättömän pakko pystyä vaihtamaan akut itse. Toki palvelee harrastajaa tämmöinen mahdollisuus.
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • OVi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2016
                    • 514
                    • Oulu

                    Litiumakkuja kierrätetään niinkin lähellä, kuin Suomessa.

                    We use a combination of mechanical and hydrometallurgical technologies to recycle the battery materials. Our industrial-scale, low-CO2 processes allow us to recover lithium, cobalt, manganese and nickel from the battery for reuse in the production of new batteries. Our optimised battery treatment processes are safe, sustainable, and efficient.
                    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7086
                      • Forssa

                      Hieno juttu että saadaan arvokkaat ja harvinaiset metallit talteen.

                      Vuonna -20 ovat hakeneet patenttia asiaan. Nopealla kuuklella en löytänyt, onko laitos ja pystyssä ja toiminnassa? Toivottavasti olisi.
                      Mainoslauseita näkyy aina ennen kuin on lupauksille katetta.
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        Kyllä siellä jonkinlaista toimintaa on.

                        Fortum is currently operating an industrial-scale hydrometallurgical pilot plant in Harjavalta. The new facility to be built, which is expected to be operating in 2023, will enable a significant increase in Fortum’s processing and recycling capacity. The new plant will enable Fortum to recycle the major part of the EV batteries reaching their end-of-life in Europe.

                        FORTUM CORPORATION PRESS RELEASE 17.6.2021 Fortum has made the investment decision to expand its lithium-ion battery recycling capacity by building a new state-of-the-art hydrometallurgical plant
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Lähes kaikki materia on kierrätettävissä. Paitsi tietenkin savuna taivaalle poltettu bensa ja diesel. Sekin vähä, millä päästöjä olisi voinut vähentää, yleensä poistetaan koska voorumilla suorastaan käsketään niin. Ts. egr.

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1400
                            • Kuopio

                            Nyt pari pientä reissua I-Pacella heitetty. Siis koeajettu.. Ostin ajamati

                            Tiloiltaan hyvä, alusta ei niin hyvä kun 5 srj dynamic kaikilla herkuilla. Nelipyöräohjausta jää ikävä, I-pace selkeästi kankeampi ohjattava. Samoin ratti saisi olla jonkun millin paksumpi. Tottumisasioita. Samoin valikot hitaat (2019 malli) sekä logiikka bemun jäljiltä hieman tönkkö. Samoin ajovalot häviää bemulle vaikka tässä parhaat matrix ledit, bemussa oli adaptiiviset ledit.

                            Mutta ei jää ikävä dieselin ja vaihdelaatikon toimintaa, vaikka bemari parasta tarjoaakin. Sähkö on ylivoimaisesti sivistynein.

                            Kotilataus.. noh, 8A hidaslataus tähän asti. Ei toimi minun ajossa. 16A puolittaa latausajan, sillä jo selviää. Pikalatasin ekaa kertaa tänään 50kW laturissa 1h kaupassa käynnin aikana ja sisään valui reilu 40kwh. Kyllä tolla jo pärjää. Joutuu vain miettimään mitä tekee ja missä, ei ihan mene niinkuin disukalla.

                            En vaihda sähköstä pois ellei ole jostain syystä pakko..
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11693
                              • Kouvola

                              Originally posted by OVi View Post
                              Litiumakkuja kierrätetään niinkin lähellä, kuin Suomessa.

                              https://www.fortum.com/services/batt...ing-technology
                              Ja samoin sitä parjattua kobolttia sekä nikkeliä akkuihin tuotetaan sekä jalostetaan Suomessa. GTK:n mukaan Talvivaaran kobolttiesiintymä on noin 300 000 tonnia. Esim. Tesla Model 3:n akuissa käytetään tällä hetkellä noin 4,5kg kobolttia per auto, niin siitä voi laskea moneen autoon Terrafame pystyy toimittamaan koboltit jatkossa. Suomi on Euroopan suurin ja maailman toiseksi suurin koboltin jalostusmaa Kiinan jälkeen. Toki maailmalla kehitetään jatkuvasti akkuteknologiaa, jonka päämääränä on varsinkin koboltin korvaaminen muilla alkuaineilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎