Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    Originally posted by GameOver View Post
    Samaan syssyyn voidaan odotella Citroënin reaktiota BMW XM -malliin.
    Ei tarvitse odotella, BMW osti oikeuden ko. merkintään Citikalta...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3027
      • Sjundeå

      Originally posted by MajorDrake View Post
      Ei tarvitse odotella, BMW osti oikeuden ko. merkintään Citikalta...


      Tää oli mennyt ohi. Touché

      Sepäs oli kyllä reippaasti toimittu siis. Hyvä niin.
      -22 Lexus ES300h
      -23 Nissan Leaf

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • Tiik
        BTCF Member
        • Apr 2012
        • 497
        • Vantaa

        Itse voisin kyllä kuvitella hyppääväni seuraavaksi Teslan puikkoihin. :think Aikoinaan BMW:t oli mullekin se the juttu, mutta ei kyllä enää. En tykkää uusien ulkonäöstä, sisustoista (etenkään mittaristoista), penkit eivät ole yhtä hyvät (juuri minulle) kuin ennen jne.

        Tähän vielä kun lyö päälle premiumhinnan autosta, jossa on silti häivähdys kompromissia EV-perspektiivissä, alkaa merkki olla uusien mallien osalta taputeltu.

        Comment

        • lnaukkar
          Bimmer Rookie
          • Sep 2015
          • 189
          • Helsinki

          Originally posted by Tiik View Post
          Itse voisin kyllä kuvitella hyppääväni seuraavaksi Teslan puikkoihin. :think Aikoinaan BMW:t oli mullekin se the juttu, mutta ei kyllä enää. En tykkää uusien ulkonäöstä, sisustoista (etenkään mittaristoista), penkit eivät ole yhtä hyvät (juuri minulle) kuin ennen jne.

          Tähän vielä kun lyö päälle premiumhinnan autosta, jossa on silti häivähdys kompromissia EV-perspektiivissä, alkaa merkki olla uusien mallien osalta taputeltu.
          Kuulostaa siltä että kannattaa ostaa tesla 🤭
          2023 G26 i4 M50
          2023 U11 iX1 xDrive30

          Comment

          • OVi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2016
            • 514
            • Oulu

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Ei tarvitse odotella, BMW osti oikeuden ko. merkintään Citikalta...
            Eihän se muuta sitä tosiasiaa miksikään, että XM on Sitikka siinä missä M3 on Bemari.
            Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

            Comment

            • vilma
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 713
              • Kouvola city.

              Koskas Teslat ja niiden ominaisuudet on alkanut ottaa näin koville bemari leirissä

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1860
                • Turku

                Originally posted by pyroz View Post
                Mielestäni tällä foorumilla olisi mielekkäintä pysytellä oikeissa nimissä. BMW:llä on M3 malli. Teslalla Model3. Kiitos.
                Tämä on kyllä itseänikin hämännyt tämän keskustelun seuraamisessa paljon. Jos edes olis käytetty ”Tesla M3”, niin olisi alunperin ollut edes jotain mahdollisuutta ymmärtää…
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Thmas
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 531
                  • HEL

                  Itselle hankalin ominaisuus Model Y:ssä oli kova regen liukkaalla kelillä, jota ei voinut säätää pienemmäksi. Muutenkin, siinähän on etu- ja taka-akselilla erilaiset sähkömoottorit. Auto lähtökohtaisesti takavetoinen, koska se takamoottori on energiatehokkaampi. Kerran loskaurissa ohittaessa MY koitti väkisin päästä poikittain tilanteessa, jossa 520d xdrivesta olisi kuulunut vain loskan ropinaa alustassa. En oikein tiedä mitä siinä tarkalleen tapahtui, mutta jäi sen rekan ohitus tekemättä.

                  Nämä ovat niitä varsinkin kokemattomalle kuskille jopa vaarallisia ominaisuuksia, joiden seurauksena talvitestin tulokset jäivät TM:lläkin ala-arvoisiksi. https://tekniikanmaailma.fi/tesla-ja...n-harvinainen/

                  Toisekseen, se autopilotti pakotetuilla tuulilasinpyyhkijöillä vitutti aikalailla. Tuli ajettu normi vakkarilla.

                  Siltikin, sähköautona tiloiltaan, rangeltaan, ladattavuudeltaan Model Y on erittäin vahvoilla suhteessa verokkeihin, ja tulee todennäköisesti olemaan myydyin automalli Suomessa tänä vuonna nyt kun hintakin laski.
                  Audi e-tron 55

                  Exiä:
                  1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                  Comment

                  • Palehti
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 147
                    • Klaukkala

                    Originally posted by Thmas View Post
                    Itselle hankalin ominaisuus Model Y:ssä oli kova regen liukkaalla kelillä, jota ei voinut säätää pienemmäksi. Muutenkin, siinähän on etu- ja taka-akselilla erilaiset sähkömoottorit. Auto lähtökohtaisesti takavetoinen, koska se takamoottori on energiatehokkaampi. Kerran loskaurissa ohittaessa MY koitti väkisin päästä poikittain tilanteessa, jossa 520d xdrivesta olisi kuulunut vain loskan ropinaa alustassa. En oikein tiedä mitä siinä tarkalleen tapahtui, mutta jäi sen rekan ohitus tekemättä.
                    Model 3:n asetuksissa renkaiden muuttaminen talvirenkaiksi poisti kaikenlaisen muljuilun regenerillä. Eli etumoottori on heti mukana jarruttamassa kun kaasua nostaa. Se myös ottaa etumoottorin paremmin mukaan kaasua painaessa.
                    Tiedän että Y:ssä on myös tuo säätö, mutta en tiedä tekeekö se siinä yhtä ison eron.
                    S3XY buttoneilla saa regenin pienennettyä 25% pykälin. Itsellä ne on, mutta en ole niillä regeniä säädellyt (testaamisen jälkeen) vaan ihan muita juttuja.
                    Originally posted by Thmas View Post
                    Toisekseen, se autopilotti pakotetuilla tuulilasinpyyhkijöillä vitutti aikalailla. Tuli ajettu normi vakkarilla.
                    Tarkoititko jalkakaasulla ajamista?
                    Ne pyyhkijät pakotetaan päälle jo vakkarilla, eikä Autopilotti muuta asiaa. Autossa ei ole ”normi vakkaria”, vaan tutka on aina päällä ja samaten pyyhkijöiden automaattitoiminto. Huonosti toimiva pakotettu automaattipyyhintä on kyllä aivan ylivoimaisesti paskin ominaisuus noissa autoissa. Siis se, että sateella pyyhkijät toimisivat vajaasti ei ole mitään siihen verrattuna että pyyhkimet alkavat hinkkaamaan kuivaa lasia!
                    No, S3XY buttonit auttaa tähänkin.
                    i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                    ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15257
                      • Ajamisen Iloa

                      Nää muunmerkkisistä tulevat viestit pitäis saada pois tosta forumin new posts listasta. SEXY buttons, kaikkea sitä pitää lukea ku vanhaksi elää. TTCF aka GTCF
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • MikaLaaksonen
                        BTCF Member
                        • Jan 2011
                        • 377
                        • Vantaa

                        Toivottavasti kohta ollaan siinä tilanteessa, että sähköautot alkaa olemaan mallimerkinnältään sellaisia, kuin Golf, X5, CSL yms. Eli siis normaaleita autoja ilman, että kaikki pitää olla outoa, koska sähköauto. Tuntuu, että ollaan suht lähellä jo tota

                        Comment

                        • Tiik
                          BTCF Member
                          • Apr 2012
                          • 497
                          • Vantaa

                          Mallimerkinnöiltään ja miksei myös muutenkin olemukseltaan. En tiedä mikä hirveä tarve useat näistä nykysähkäreistä oli samalla muotoilla kuin avaruusalukset. Eikö voisi vain tuoda markkinoille konservatiivisesti muotoiltua, yksinkertaisesti toteutettua perussähkäriä fyysisin nappuloin? Nyt kun näitä eri merkkisten sähköautojen kuluttajakokemuksia lukee (esim autostadium), niin kaikilla merkillä suurimmat ongelmat tuntuvat muutenkin keskittyvän softapuolelle / infotainmenttiin. Mitä enemmän näitä tarinoita lukee, sitä houkuttelevammalta polttikset tuntuvat. Käsittääkseni kehityksen piti mennä toisin päin?

                          Comment

                          • Samu81
                            Bimmer Rookie
                            • May 2009
                            • 146
                            • Espoo

                            Originally posted by ///Jone View Post
                            Mikä vm. tuo M3 oli? MY19 ja MY20 hyvin eritasoa MY22 kanssa.

                            Itse juuri Polestarin ja Model 3 välillä tein valintaa, MY19 laadun osalta voin jokseen samaistua sanomaasi, mutten MY22.

                            Tesla rahoitusyhtiön silmissä auto siinä missä muukin, samat korot, en ymmärrä pointtiasi…mutta ei se varmaan ymmärrettäväksi ollut tarkoitettu, vaan huudoksi nyt vaan sano joidenkin ihmisten valintojen olevan mielestäsi vääriä.

                            Eikö täällä olisi mielekkäämpi pysyä keskustelussa omissa havainnoissa, eikä mennä tähän lapsenomaiseen ”ananas ei kuulu pitsaan” -tyyppiseen jankkaukseen (enkä viittaa sun viestiin, vaan yleisemmin).
                            Hei,

                            En ole merkkiuskollinen, en BMW-fanaatikko. En pode mitään "teslavihaa" enkä edes "sähköautovihaa". Olen omistanut niin Peugeotteja, Citikoita, japanin sekä aasian rotteloita, patonkimaan Fiiatteja, Alfoja, aitoa jenkkiläistä autoa en vielä.

                            Silti suhteessa hankintahintaansa Teslan hintataso ei ole ollut millään tavalla oikeutettua. Pääsin ajelemaan ensimmäisiä Model S:ä kun niitä alettiin harmaatuomaan tänne joskus ... 2014-2015 erään nykyisin Ferrarin maahantuojana vaikuttavan Miikan toimesta.

                            Jos kyseessä olisi jokin aasialaisperäinen sähköauto, sille nauraisi kaikki. Mutta Teslan markkinointiosasto Musk etunenässä ovat onnistuneet luomaan brändin, jossa laadulla ei niin väliä, sen jäätävä hype korvaa kaiken toissijaisen kuten vaikkapa tuotteen laadun. Ja tällä Tesla ratsastaa yhä. Aivan kaikenlaiset softaongelmat, pitkein valojen pelleilyt, tuulilasin pyyhkimien logiikat ja lukuisat muut ... "ominaisuudet", ei kukaan katselisi moisia jos kyseessä olisi jokin aasialainen automerkki, sitä haukuttaisiin surutta PASKAKSI japskiksi. Sen sijaan Teslaa ylistetään pioneeriksi.

                            Tesla pääsee lukuisten em. ominaisuuksiensa kanssa helvetin helpolla, koska sille on onnistuttu brändäämään aikoinaan iPhoneen verrattavissa asiakaskuntansa. Jossa mikään tuotteessa oleva vika ei ole varsinaisesti vika, se on enemminkin ominaisuus josta ajan myötä tulee edistyksellisyyttä. Jos M-B, Audi, BMW pompottelisivat tuotteidensa hintoja teslamaisesti, siitä nousisi aivan sairas haloo. Niin suuri haloo, että sillä olisi vaikutusta varmaan koko brändin imagolle. Teslan kanssa ei ole niin justiinsa, haloo on jo laantunut.

                            M3 eli Model 3 on varmasti teknisesti (kulutus, latausverkosto, käytön helppous, huoltamattomuus) aivan oivallinen peli, mutta jos sitä viitsii vertailla edes etäisesti "vanhan mantereen" sähköautomerkkeihin, se ei pärjää kovinkaan monella muulla osa-alueella. Mielestäni Teslasta paistaa tietynlainen jenkkilän meininki, jossa toleranssit sekä fit & finish mitataan tuumina, laatu on melkein muovia ja vaikkapa nahat myös, erilaiset kytkimet, oven avauskahvat ym. sekä näiden tuntuma. Toisia ei tollaiset haittaa, toiset kiinnittää huomionsa juuri noihin.

                            Polestar 2 oli aivan toisella tasolla. Enkä tiedä kilpailevatko millään tavalla samassa hintaluokassa, sattuivat vain olemaan samassa vaihtoautohallissa ja varmasti yksilöitä molemmat.
                            i8 '14

                            Comment

                            • protoni
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1365
                              • Tampere

                              Kai tuo Model S on aikanaan 10v sitten ollut tekniikaltaan, voimalinjaltaan ja ulkonäöltään niin poikkeuksellinen, että sillä on saanut monta puutetta ja bugia anteeksi. Ei sillon tainnut olla paljon vaihtoehtoja jos halusi tehokkaan sähkärin. Eikä niitä nyt vieläkään tuossa hintaluokassa kymmenittäin ole. Ilmeisesti laatu on kuitenkin noilta ajoilta parantunut. Eikös Clarksonikin aikanaan luonnehtinut Teslasta että vaikkei se autona ole kummoinen, niin sähköautona se on hyvä. Pitänee kutinsa.

                              Comment

                              • Turder
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 464
                                • Suomi

                                Sähköautojen mallimerkinnäthän ovat hyvin simppeleitä ja jos mallin sisäisiä versioita ilmaistaan niin ihan samalla tavalla siellä kerrotaan tehot tai vetotavat, aivan kuin polttiksissa. Ne vaan pitää tietää, aivan kuin polttispuolella foorumilla tiedetään jo takaluukun mallimerkintätykityksestä mikä koodiversio 3-litran dieselistä nokalla on

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎