Originally posted by GameOver
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
-
-
Itse voisin kyllä kuvitella hyppääväni seuraavaksi Teslan puikkoihin. :think Aikoinaan BMW:t oli mullekin se the juttu, mutta ei kyllä enää. En tykkää uusien ulkonäöstä, sisustoista (etenkään mittaristoista), penkit eivät ole yhtä hyvät (juuri minulle) kuin ennen jne.
Tähän vielä kun lyö päälle premiumhinnan autosta, jossa on silti häivähdys kompromissia EV-perspektiivissä, alkaa merkki olla uusien mallien osalta taputeltu.
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostItse voisin kyllä kuvitella hyppääväni seuraavaksi Teslan puikkoihin. :think Aikoinaan BMW:t oli mullekin se the juttu, mutta ei kyllä enää. En tykkää uusien ulkonäöstä, sisustoista (etenkään mittaristoista), penkit eivät ole yhtä hyvät (juuri minulle) kuin ennen jne.
Tähän vielä kun lyö päälle premiumhinnan autosta, jossa on silti häivähdys kompromissia EV-perspektiivissä, alkaa merkki olla uusien mallien osalta taputeltu.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMielestäni tällä foorumilla olisi mielekkäintä pysytellä oikeissa nimissä. BMW:llä on M3 malli. Teslalla Model3. Kiitos.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Itselle hankalin ominaisuus Model Y:ssä oli kova regen liukkaalla kelillä, jota ei voinut säätää pienemmäksi. Muutenkin, siinähän on etu- ja taka-akselilla erilaiset sähkömoottorit. Auto lähtökohtaisesti takavetoinen, koska se takamoottori on energiatehokkaampi. Kerran loskaurissa ohittaessa MY koitti väkisin päästä poikittain tilanteessa, jossa 520d xdrivesta olisi kuulunut vain loskan ropinaa alustassa. En oikein tiedä mitä siinä tarkalleen tapahtui, mutta jäi sen rekan ohitus tekemättä.
Nämä ovat niitä varsinkin kokemattomalle kuskille jopa vaarallisia ominaisuuksia, joiden seurauksena talvitestin tulokset jäivät TM:lläkin ala-arvoisiksi. https://tekniikanmaailma.fi/tesla-ja...n-harvinainen/
Toisekseen, se autopilotti pakotetuilla tuulilasinpyyhkijöillä vitutti aikalailla. Tuli ajettu normi vakkarilla.
Siltikin, sähköautona tiloiltaan, rangeltaan, ladattavuudeltaan Model Y on erittäin vahvoilla suhteessa verokkeihin, ja tulee todennäköisesti olemaan myydyin automalli Suomessa tänä vuonna nyt kun hintakin laski.Audi e-tron 55
Exiä:
1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
Comment
-
-
Originally posted by Thmas View PostItselle hankalin ominaisuus Model Y:ssä oli kova regen liukkaalla kelillä, jota ei voinut säätää pienemmäksi. Muutenkin, siinähän on etu- ja taka-akselilla erilaiset sähkömoottorit. Auto lähtökohtaisesti takavetoinen, koska se takamoottori on energiatehokkaampi. Kerran loskaurissa ohittaessa MY koitti väkisin päästä poikittain tilanteessa, jossa 520d xdrivesta olisi kuulunut vain loskan ropinaa alustassa. En oikein tiedä mitä siinä tarkalleen tapahtui, mutta jäi sen rekan ohitus tekemättä.
Tiedän että Y:ssä on myös tuo säätö, mutta en tiedä tekeekö se siinä yhtä ison eron.
S3XY buttoneilla saa regenin pienennettyä 25% pykälin. Itsellä ne on, mutta en ole niillä regeniä säädellyt (testaamisen jälkeen) vaan ihan muita juttuja.
Originally posted by Thmas View PostToisekseen, se autopilotti pakotetuilla tuulilasinpyyhkijöillä vitutti aikalailla. Tuli ajettu normi vakkarilla.
Ne pyyhkijät pakotetaan päälle jo vakkarilla, eikä Autopilotti muuta asiaa. Autossa ei ole ”normi vakkaria”, vaan tutka on aina päällä ja samaten pyyhkijöiden automaattitoiminto. Huonosti toimiva pakotettu automaattipyyhintä on kyllä aivan ylivoimaisesti paskin ominaisuus noissa autoissa. Siis se, että sateella pyyhkijät toimisivat vajaasti ei ole mitään siihen verrattuna että pyyhkimet alkavat hinkkaamaan kuivaa lasia!
No, S3XY buttonit auttaa tähänkin.i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne
Comment
-
-
Mallimerkinnöiltään ja miksei myös muutenkin olemukseltaan. En tiedä mikä hirveä tarve useat näistä nykysähkäreistä oli samalla muotoilla kuin avaruusalukset. Eikö voisi vain tuoda markkinoille konservatiivisesti muotoiltua, yksinkertaisesti toteutettua perussähkäriä fyysisin nappuloin? Nyt kun näitä eri merkkisten sähköautojen kuluttajakokemuksia lukee (esim autostadium), niin kaikilla merkillä suurimmat ongelmat tuntuvat muutenkin keskittyvän softapuolelle / infotainmenttiin. Mitä enemmän näitä tarinoita lukee, sitä houkuttelevammalta polttikset tuntuvat. Käsittääkseni kehityksen piti mennä toisin päin?
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostMikä vm. tuo M3 oli? MY19 ja MY20 hyvin eritasoa MY22 kanssa.
Itse juuri Polestarin ja Model 3 välillä tein valintaa, MY19 laadun osalta voin jokseen samaistua sanomaasi, mutten MY22.
Tesla rahoitusyhtiön silmissä auto siinä missä muukin, samat korot, en ymmärrä pointtiasi…mutta ei se varmaan ymmärrettäväksi ollut tarkoitettu, vaan huudoksi nyt vaan sano joidenkin ihmisten valintojen olevan mielestäsi vääriä.
Eikö täällä olisi mielekkäämpi pysyä keskustelussa omissa havainnoissa, eikä mennä tähän lapsenomaiseen ”ananas ei kuulu pitsaan” -tyyppiseen jankkaukseen (enkä viittaa sun viestiin, vaan yleisemmin).
En ole merkkiuskollinen, en BMW-fanaatikko. En pode mitään "teslavihaa" enkä edes "sähköautovihaa". Olen omistanut niin Peugeotteja, Citikoita, japanin sekä aasian rotteloita, patonkimaan Fiiatteja, Alfoja, aitoa jenkkiläistä autoa en vielä.
Silti suhteessa hankintahintaansa Teslan hintataso ei ole ollut millään tavalla oikeutettua. Pääsin ajelemaan ensimmäisiä Model S:ä kun niitä alettiin harmaatuomaan tänne joskus ... 2014-2015 erään nykyisin Ferrarin maahantuojana vaikuttavan Miikan toimesta.
Jos kyseessä olisi jokin aasialaisperäinen sähköauto, sille nauraisi kaikki. Mutta Teslan markkinointiosasto Musk etunenässä ovat onnistuneet luomaan brändin, jossa laadulla ei niin väliä, sen jäätävä hype korvaa kaiken toissijaisen kuten vaikkapa tuotteen laadun. Ja tällä Tesla ratsastaa yhä. Aivan kaikenlaiset softaongelmat, pitkein valojen pelleilyt, tuulilasin pyyhkimien logiikat ja lukuisat muut ... "ominaisuudet", ei kukaan katselisi moisia jos kyseessä olisi jokin aasialainen automerkki, sitä haukuttaisiin surutta PASKAKSI japskiksi. Sen sijaan Teslaa ylistetään pioneeriksi.
Tesla pääsee lukuisten em. ominaisuuksiensa kanssa helvetin helpolla, koska sille on onnistuttu brändäämään aikoinaan iPhoneen verrattavissa asiakaskuntansa. Jossa mikään tuotteessa oleva vika ei ole varsinaisesti vika, se on enemminkin ominaisuus josta ajan myötä tulee edistyksellisyyttä. Jos M-B, Audi, BMW pompottelisivat tuotteidensa hintoja teslamaisesti, siitä nousisi aivan sairas haloo. Niin suuri haloo, että sillä olisi vaikutusta varmaan koko brändin imagolle. Teslan kanssa ei ole niin justiinsa, haloo on jo laantunut.
M3 eli Model 3 on varmasti teknisesti (kulutus, latausverkosto, käytön helppous, huoltamattomuus) aivan oivallinen peli, mutta jos sitä viitsii vertailla edes etäisesti "vanhan mantereen" sähköautomerkkeihin, se ei pärjää kovinkaan monella muulla osa-alueella. Mielestäni Teslasta paistaa tietynlainen jenkkilän meininki, jossa toleranssit sekä fit & finish mitataan tuumina, laatu on melkein muovia ja vaikkapa nahat myös, erilaiset kytkimet, oven avauskahvat ym. sekä näiden tuntuma. Toisia ei tollaiset haittaa, toiset kiinnittää huomionsa juuri noihin.
Polestar 2 oli aivan toisella tasolla. Enkä tiedä kilpailevatko millään tavalla samassa hintaluokassa, sattuivat vain olemaan samassa vaihtoautohallissa ja varmasti yksilöitä molemmat.i8 '14
Comment
-
-
Kai tuo Model S on aikanaan 10v sitten ollut tekniikaltaan, voimalinjaltaan ja ulkonäöltään niin poikkeuksellinen, että sillä on saanut monta puutetta ja bugia anteeksi. Ei sillon tainnut olla paljon vaihtoehtoja jos halusi tehokkaan sähkärin. Eikä niitä nyt vieläkään tuossa hintaluokassa kymmenittäin ole. Ilmeisesti laatu on kuitenkin noilta ajoilta parantunut. Eikös Clarksonikin aikanaan luonnehtinut Teslasta että vaikkei se autona ole kummoinen, niin sähköautona se on hyvä. Pitänee kutinsa.
Comment
-
-
Sähköautojen mallimerkinnäthän ovat hyvin simppeleitä ja jos mallin sisäisiä versioita ilmaistaan niin ihan samalla tavalla siellä kerrotaan tehot tai vetotavat, aivan kuin polttiksissa. Ne vaan pitää tietää, aivan kuin polttispuolella foorumilla tiedetään jo takaluukun mallimerkintätykityksestä mikä koodiversio 3-litran dieselistä nokalla on
Comment
-
Comment