Muutama uusi ratkaisumalli:
1) Jos ostan auton internetin kautta ja myyjä lähettää auton kauppakirjan / auton paperit Suomeen, saanko katsastuskonttorilta siirtokilvet EU-alueelle?
2a) Voinko tuoda metalliläjän vuodelta 1983 pihalleni nyt ja tuoda sen autona maahan (maksaa verot) sekä katsastaa liikenteeseen vasta v.2008 suoraan museoajoneuvoksi? Miten menee tällöin muut maksut?
2b) Jos joku määräys em. estää niin kauppahan ei vanhene oikeudellisesti, joten alkaako uusi maahantuontimahdollisuus sillä henkilöllä jolle auton myyn edelleen v. 2008?
3) Katsotaanko pihalla oleva metalliläjä vuodelta 1983 käytettyjen autonosien maahantuonniksi josta pitää maksaa jotain valtiolle joka tapauksessa (sopii myös varaosiksi esim. vähänajettu moottori)?
4) Autoverolaki sanoo, että auton arvosta vähennetään korjauskustannukset, jos tuon peräänajetun "helmen" jonka saa juuri katsastettua, mutta peltiremppaa ja maalausta riittää niin Saksasta saa halvalla ja Suomessa (korjaukset pois autoveron määräämisarvosta)? Museoauton osalta voidaan jopa päätyä verotusarvossa negatiiviseen arvoon (ja osia voipi löytyä romiksesta...)
1) Jos ostan auton internetin kautta ja myyjä lähettää auton kauppakirjan / auton paperit Suomeen, saanko katsastuskonttorilta siirtokilvet EU-alueelle?
2a) Voinko tuoda metalliläjän vuodelta 1983 pihalleni nyt ja tuoda sen autona maahan (maksaa verot) sekä katsastaa liikenteeseen vasta v.2008 suoraan museoajoneuvoksi? Miten menee tällöin muut maksut?
2b) Jos joku määräys em. estää niin kauppahan ei vanhene oikeudellisesti, joten alkaako uusi maahantuontimahdollisuus sillä henkilöllä jolle auton myyn edelleen v. 2008?
3) Katsotaanko pihalla oleva metalliläjä vuodelta 1983 käytettyjen autonosien maahantuonniksi josta pitää maksaa jotain valtiolle joka tapauksessa (sopii myös varaosiksi esim. vähänajettu moottori)?
4) Autoverolaki sanoo, että auton arvosta vähennetään korjauskustannukset, jos tuon peräänajetun "helmen" jonka saa juuri katsastettua, mutta peltiremppaa ja maalausta riittää niin Saksasta saa halvalla ja Suomessa (korjaukset pois autoveron määräämisarvosta)? Museoauton osalta voidaan jopa päätyä verotusarvossa negatiiviseen arvoon (ja osia voipi löytyä romiksesta...)
Comment