Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omalla autolla lomalle Eurooppaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rakentamo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 258
    • espoo

    Onkos tänä kesänä Euroopan reissaajia? Itsellä tarkoitus lähteä kuun puolessavälin parin viikon turneelle pitkälti tässä threadissä käsiteltyjä paikkoja katsastaen.
    Lentämällä Keski-Eurooppaan ja sieltä ostetaan joku pikkuavo kiertelyä varten. Saksan punapäiset kahdenviikon kilvet lienee paras vaihtoehto suomalaisen kaskon kanssa?
    Onko noilla kilvillä ongelmia rajojen ylityksissä?
    Kiitoksia monille hyvien matkakertomusten kirjoittajille!
    991 S + talviauto hakusessa

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7061
      • Turenki

      Originally posted by rakentamo View Post
      Onkos tänä kesänä Euroopan reissaajia?

      Sinivalkoisin siivin lähdetään torstaina klo 8.00 Müncheniin, jossa pitäisi odottaa 5er GT sixtillä. Siitä Italian kautta Ranskaan rivieralle, josta Ranskan ja Sveitsin kautta takaisin Saksaan. 12 vuorokautta pitäs olla reissussa
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7513
        • Kotona

        Hieman offtopicia mutta kysymys reissaajille: kuinka teillä hermot kestää näissä etelä-euroopan isoissa/ahtaissa kaupungeissa parkkipaikan etsimisessä?:think

        Pienet kylät ja siirtymät taittuvat vuokra-autolla tietenkin nätisti mutta mitä itse olen etelässä reissannut niin Nizzassa, Roomassa yms parkkipaikat ovat kortilla ja hinnat per tunti aika lailla kohdillaan.

        Entä onko kellään omakohtaisia kokemuksia parkkikolhujen maksamisessa auton palautuksessa? Tuollahan on tapana, että kadunvarsiparkkiin vedetään tilan puutteen vuoksi puskurit toisissaan kiinni ja viikon reissulla luulisi lähes pakosti muutama kosketus vuokra-autoon tulevan. Onko näissä thaimaan rahastusmeininki vai katsotaan nämä "normaaliksi" kulumaksi?
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
        -

        Comment

        • maukka86
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 488
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Zeta View Post
          Hieman offtopicia mutta kysymys reissaajille: kuinka teillä hermot kestää näissä etelä-euroopan isoissa/ahtaissa kaupungeissa parkkipaikan etsimisessä?:think

          Pienet kylät ja siirtymät taittuvat vuokra-autolla tietenkin nätisti mutta mitä itse olen etelässä reissannut niin Nizzassa, Roomassa yms parkkipaikat ovat kortilla ja hinnat per tunti aika lailla kohdillaan.

          Entä onko kellään omakohtaisia kokemuksia parkkikolhujen maksamisessa auton palautuksessa? Tuollahan on tapana, että kadunvarsiparkkiin vedetään tilan puutteen vuoksi puskurit toisissaan kiinni ja viikon reissulla luulisi lähes pakosti muutama kosketus vuokra-autoon tulevan. Onko näissä thaimaan rahastusmeininki vai katsotaan nämä "normaaliksi" kulumaksi?
          Mielestäni etelä-euroopassa on lähes pakko ottaa vuokra-autoon täysvakuutus nolla omavastuilla, riippuen tietty hieman paikoista missä ajelee. Ainakaan omat hermot ei kestäisi kyttäillä koko aikaa mahdollisia naarmuja ja lommoja. Joskus on vuokraamoilla kampanjoitakin, jossa saa esim. täyden vakuutuksen nolla omavastuilla "kaupan päälle". Tietty sekään vakuutus ei välttämättä vielä ole täydellinen ja usein peilit, lasit ja renkaat ei kuulu sen piiriin.

          Espanjassa tuntui, että auton kuntoa ei niin tarkkaan tarkastettu, kuin Saksassa tehtiin. Silti en luottaisi siihen, että naarmuja katsotaan läpi sormien missään maassa. Maa kuin maa, niin kaikki naarmut ja vauriot on syytä katsoa tarkkaan ja merkkauttaa ne auton papereihin, ennenkuin lähtee sillä ajamaan.

          Suurimpien kaupunkien ydinkeskustoihin tutustumiseen olen käyttänyt julkista liikennettä ja omia jalkoja. Jos on ollut auto reissussa, olen sen jättänyt suosiolla vähän kauemmaksi keskustasta. Voisi alkaa hieman tuskanhiki nousta Rooman ytimessä ajellessa. Lisäksi Italiassa kannattaa muistaa monien kaupunkien Zona a Traffico Limitato-alueet, joilla ajelusta napsahtaa sakot.
          f22 220i

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            Originally posted by Zeta View Post
            Hieman offtopicia mutta kysymys reissaajille: kuinka teillä hermot kestää näissä etelä-euroopan isoissa/ahtaissa kaupungeissa parkkipaikan etsimisessä?:think
            Navi ohjaamaan keskustan parkkihalliin ja sitten vain toivoo että tilaa löytyy. Hintaa ei kannata niin paljon miettiä, alta 20e päivä on yleensä selvinnyt. Roomassa en ole kylläkään ajanut, se näytti vähän ikävältä paikalta autoiluun. Montpellier on ainoa jossa jätettiin auto kauemmas kun ratikalla pääsi kätevästi keskustaan. Hankalaa oli vain maksaminen kun kortti ei jostain syystä sillä hetkellä toiminut ja oli vain isompaa setelirahaa mukana jota eivät ois halunneet. Nizzassa parkkasin kerran omalla autolla siihen rantakadun reunaan länsipäähän eikä maksanut mitään vaikka koko päivä oltiin. Ihme homma. Viimeksi oltiin Nizzassa jossain parkkihallissa maan alla koko päivä, en muista hintaa.

            Originally posted by Zeta View Post
            Entä onko kellään omakohtaisia kokemuksia parkkikolhujen maksamisessa auton palautuksessa? Tuollahan on tapana, että kadunvarsiparkkiin vedetään tilan puutteen vuoksi puskurit toisissaan kiinni ja viikon reissulla luulisi lähes pakosti muutama kosketus vuokra-autoon tulevan. Onko näissä thaimaan rahastusmeininki vai katsotaan nämä "normaaliksi" kulumaksi?
            Viime kesänä oltiin pohjoisehkossa Italiassa viikko ja alla oli vuokrattaessa ajamaton vuokra-auto Saksasta. Ei tullut mitään naarmuja jos oikein muistan. Bolognassa oli ahdas parkki maan alla, mutta siellä jätettiin vain avaimet niin ajoivat sen ruutuun. Yleensä yritin tietysti vähän kattoa mihin jätän autoa että ei tulisi kolhuja. Ranskassa olen naarmuttanut vähän Mondeota joka oli mulla pitkään. Taisi tulla kolmekin pientä osumaa (3,5kk vuokra-aika). Eipä tuo Hertz:iä kiinnostanut mitenkään, oli siinä joku naarmu jo valmiiksikin. Ehkä Ranskassa on rennompi tyyli tässä suhteessa?
            Last edited by Petri.Kekkonen; 03-07-2013, 11:50.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              Onko kukaan ajanut Rivieralta/Nizzasta Sveitsiin ? Kannattaako kiertää Lyonin kautta, vai vetästä alppien läpi ? Alppien läpi toki paremmat maisemat, mutta jos matka aika kasvaa kohtuuttomaksi, ei siinäkään järkeä ole :think


              E: Streetviewillä kun kattoo, näyttää kyllä aika saatanan pieneltä polulta maisemathan on erinomaiset, muttamutta... http://goo.gl/maps/Rm1ek
              Last edited by Peltsii; 03-07-2013, 14:06.
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7397
                • Oulu

                Originally posted by Peltsii View Post
                Onko kukaan ajanut Rivieralta/Nizzasta Sveitsiin ? Kannattaako kiertää Lyonin kautta, vai vetästä alppien läpi ? Alppien läpi toki paremmat maisemat, mutta jos matka aika kasvaa kohtuuttomaksi, ei siinäkään järkeä ole :think


                E: Streetviewillä kun kattoo, näyttää kyllä aika saatanan pieneltä polulta maisemathan on erinomaiset, muttamutta... http://goo.gl/maps/Rm1ek
                Olikos tuota sun reittiä oli ajettu ainakin osan matkaa Shukon matkakertomuksessa täällä: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=733 (http://miika.kuvat.fi/kuvat/Travel/E...Day+7/map6.jpg)

                Olen 2010 syksyllä ajanut Grenoble - Nizza välin edestakaisin tuosta Alppien läpi, tarkemmin Grenoble - Gap - Digne-les-Pains - Castellane - Nizza. Siis alkumatka tuota N85:sta juuri kuten tuossa sun reitissäkin, mutta loput vähän eri reittiä ja ehkä osin isompia teitä. Jotain tämmöistä siis: http://goo.gl/maps/eov3T

                Kuvia tuolta väliltä maisemista on muutama täällä: https://picasaweb.google.com/1064176.../GrenobleNizza

                Castellane on myös hieno paikka, siitä ei ole tuossa kuvia. Menomatkalla etelään ajoaika oli noin 9 tuntia. Melko monta mutkaa siinä oli. Mutta hienoja maisemia kyllä myös. Takaisinpäin tultiin tuolla lähempänä Grenoblea sitten hiukan eri reittiä, eli jostain kohtaan väännettin tuonne A51:lle ja säästettiin ehkä jokunen mutka. Matka-aikakin oli muistaakseni lyhyempi.

                Sitä en osaa sanoa mikä kannattaa. Lyonista pääsee moottoritietä, matka pidempi, mutta keskinopeus varmaan paljon suurempi. Grenoble - Geneve -välihän on koko matka moottoritietä jos haluaa.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 03-07-2013, 14:34.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Olen 2010 syksyllä ajanut Grenoble - Nizza välin edestakaisin tuosta Alppien läpi, tarkemmin Grenoble - Gap - Digne-les-Pains - Castellane - Nizza. Siis alkumatka tuota N85:sta juuri kuten tuossa sun reitissäkin, mutta loput vähän eri reittiä ja ehkä osin isompia teitä. Jotain tämmöistä siis: http://goo.gl/maps/eov3T

                  Kuvia tuolta väliltä maisemista on muutama täällä: https://picasaweb.google.com/1064176.../GrenobleNizza

                  Castellane on myös hieno paikka, siitä ei ole tuossa kuvia. Menomatkalla etelään ajoaika oli noin 9 tuntia. Melko monta mutkaa siinä oli. Mutta hienoja maisemia kyllä myös. Takaisinpäin tultiin tuolla lähempänä Grenoblea sitten hiukan eri reittiä, eli jostain kohtaan väännettin tuonne A51:lle ja säästettiin ehkä jokunen mutka. Matka-aikakin oli muistaakseni lyhyempi.

                  Sitä en osaa sanoa mikä kannattaa. Lyonista pääsee moottoritietä, matka pidempi, mutta keskinopeus varmaan paljon suurempi. Grenoble - Geneve -välihän on koko matka moottoritietä jos haluaa.

                  Tuo sinun ajama reittihän näyttää ihan mukavalta kompromissiltä. Pitää sitten tutkia, miten aikataulu pitää. Tarkoituksena olisi kuitenkin ehtiä ehkäpä Geneveen illaksi :think Ja pitäähän sekin testata, miten tuollainen 5er GT sopii noille kärrypoluille..
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Tuo sinun ajama reittihän näyttää ihan mukavalta kompromissiltä. Pitää sitten tutkia, miten aikataulu pitää. Tarkoituksena olisi kuitenkin ehtiä ehkäpä Geneveen illaksi :think Ja pitäähän sekin testata, miten tuollainen 5er GT sopii noille kärrypoluille..
                    Ei siinä nyt tietenkään pitäisi 9 tuntia mitenkään mennä, loppupäässä myös ruuhka hidasti menoa silloin varmaan vajaan tunnin tms. Silti toi Googlemapsin matka-aika tuntuu aika optimistiselta olkoonkin että matka on noin lyhyt. Grenoble - Geneve -välistä en muista tarkkaa matka-aikaa, vähän alle kahden tunnin tais olla.

                    Ja eiköhän se 5er GT tuolla ihan hyvin taivu, ei tuossa nyt hirveän pieniä teitä kai pitänyt olla.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Peltsii
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 7061
                      • Turenki

                      Eipä saatukaan GT:tä. Tilalle saatiin uudenkarhea Audi A6 3.0 TDI Quattro, aika täydellä varustelulla. Hiton hyvä auto kyllä ajaa.

                      Gardalla ottamassa pikkusen votkaa, huomenna sitten kohti Ranskaa..
                      DUCATI 1098 RACING EVO

                      Comment

                      • vilma
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 712
                        • Kouvola city.

                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Eipä saatukaan GT:tä. Tilalle saatiin uudenkarhea Audi A6 3.0 TDI Quattro, aika täydellä varustelulla. Hiton hyvä auto kyllä ajaa.

                        Gardalla ottamassa pikkusen votkaa, huomenna sitten kohti Ranskaa..

                        Joskus täytyy itekki yrittää jotain tällästä järkätä.

                        Comment

                        • Shuko
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 739
                          • Forssa

                          Voi olla, että on jo liian myöhäistä Peltsiin reissulle, mutta noin yleisesti kaikille vastaavan tapaista suunnitteleville. Oli auto mikä vaan, niin tehkää suunnitelmat niin että siirtymisiin varataan oikeasti aikaa. Ennemmin kaksi päivää makeita maisemia kuin yksi päivä moottoritien puskia katsellessa.

                          Edit: Kyllä noilla pikkuteillä voi sillä Audilla tai vitosella ajella, hyvin mahtuu. Kaikenlaista möhkö X6:sta, asuntoautoa yms. siellä tuli vastaan pari viikkoa sitten.
                          Last edited by Shuko; 06-07-2013, 20:26.
                          G31 520d M-Sport '18
                          Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                          Comment

                          • Peltsii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 7061
                            • Turenki

                            Originally posted by Shuko View Post
                            Voi olla, että on jo liian myöhäistä Peltsiin reissulle, mutta noin yleisesti kaikille vastaavan tapaista suunnitteleville. Oli auto mikä vaan, niin tehkää suunnitelmat niin että siirtymisiin varataan oikeasti aikaa. Ennemmin kaksi päivää makeita maisemia kuin yksi päivä moottoritien puskia katsellessa.

                            Edit: Kyllä noilla pikkuteillä voi sillä Audilla tai vitosella ajella, hyvin mahtuu. Kaikenlaista möhkö X6:sta, asuntoautoa yms. siellä tuli vastaan pari viikkoa sitten.
                            Joo, ennen ollut pienempi auto alla näillä suunnilla ja sekin tuntunut ahtaalta. Tänään vedelty monte carlossa pillurallia ja hyvinhän se taipuu. Huomenna tosin sitten täältä Nizzasta zurichiin ja siitä saksaan, alkaa riittää ranskalainen hintataso ja ruoka.

                            Onko kukaan muuten saanut sakkoja Italian kameroista tms ? Electricita velocita controlleahan ne autostradalla mainostaa, mutta eipö sieltä viime kesänäkään sakkoja tullut. Eilen tultiin nimittäin melkein koko matka Milanosta nizzaan 200kmh molemmin puolin
                            DUCATI 1098 RACING EVO

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Eilen varasin majoituksia ja laivalippuja, parin vkon päästä lähtö, erinomaisesta matkaseurasta johtuen Via Balticaa... kohti etelää.

                              Auto? Tuskin. Ne reissut tehdään tehokkaammalla ajankäytöllä.

                              Comment

                              • asvirkku
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 514
                                • Bern

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Onko kukaan ajanut Rivieralta/Nizzasta Sveitsiin ? Kannattaako kiertää Lyonin kautta, vai vetästä alppien läpi ? Alppien läpi toki paremmat maisemat, mutta jos matka aika kasvaa kohtuuttomaksi, ei siinäkään järkeä ole :think


                                E: Streetviewillä kun kattoo, näyttää kyllä aika saatanan pieneltä polulta maisemathan on erinomaiset, muttamutta... http://goo.gl/maps/Rm1ek
                                Moi,
                                Jos matka on määränpää, niin kärrypolut on ok. Korkeuserot tuo paljon mutkaa ja hitautta, ei voi verrata Suomen maanteihin. Jos on tarkoitus edetä, olen itse mennyt Italian motareiden kautta. Halpaa ja etenkin nopeaa. Alppien läpi on vaikea päästä, gotthardissa kannattaa olla yöllä.

                                Olen menossa ens la Gotthardin läpi klo 04:30, reittisuunnittelun olennaisin pointti, toinen on sitten Milanon ruuhkat.

                                T av
                                e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎