Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isoveli valvoo pian bemuasi...

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hebbu ///M3
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 1625
    • Dallas

    Onkohan tämäkin joku valtion juoni elvyttää autokauppaa?
    Nyt jos vero ale tulee ne ketkä on ollu kahen vaiheilla auton vaihossa menee ja hankkii varmaan uudemman pirssin, ja sitten kun verot siirretään polttoaineeseen tai käyttömaksuun on valtiolle ihan sama meneekö uusia autoja kun niillä kuitenkin on vakio tulot uuden vero käytännön kautta. Uudempi autokanta meinaa kuitenkin teknisesti hankalia vehkeitä mitä ei sitten kyläpaja rassailekkaan ja tässä autoliikkeille remppa tuloja kun saadaan se papan maailman loppuun toimiva diisseli mersu paalattua ja tilalle uusi yaris. Tämän perustan siihen että kaverin 01 mersu meni virtalukko, lavetilla huoltoon. Ukon 93mesestä meni virtalukko niin kahella puikolla irti ja ruuvimeisselillä auto käymään, onneks ei pakkasta ollu, ei silti oo kahta puhetta kummalla mieluummin ajasin jos vaan ois uutta autoo vielä varaa korjatakkin.

    Lukikohan iltalehessä että auto kauppa on hyytynyt 40%?? Millaista menetystä tälläinen meinaa verotuloissa?
    Sotkamo Connection

    Comment

    • Das///MTre
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 206
      • Aivammettäs

      Missään ei ole ollut pahemmin spekulointia siitä että kuinka käy sitten vanhempien autojen joista on jo täysi autovero maksettu. Säilyykö ne sitten jotenkin kilometrivapaina vai?
      Vai käykö siinä niin että ostat joku kaunis päivä uuden auton, maksat siitä 30ke, seuraavana yöna verotus muuttuu, auton arvo tippuu siltä seisomalta 10ke ja saat tähän kaupan päälle vielä tän korotetun vuotuisen käyttömaksun whatsoever.
      Tän valtion toimintamallit tuntien se todennäköisesti menee kyllä juurikin näin
      E46 M3

      Comment

      • 528iA
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 70

        Originally posted by Epäuskollinen autoilija View Post
        ...

        Jos esimerkiksi asuu helsingin keskustassa ja työpaikka ois 300m päässä, niin veron määrä/kilometri ois korkeampi, kuin jossain inarin perähikiällä asuvalla, joka kulkee joka päivä 100km töihin ja takas lähimmän lääkärin ollessa 200km päässä.
        Tossa vois olla aika hyvä ratkaisu :think
        Mitenköhän tän sais käytännössa järjestettyä? Jos ihmiset ilmottaisivat työmatkan+etäisyyden lähimpään taajamaan ja siitä laskettaisiin sitten vuosittainen käyttömaksu?
        Tulisiko liikaa kustannuksia tämmöisen systeemin valvomisessa?
        Mielestäni tämä onkin ideana hyvä, pienellä hiomisella varmaan saa jotain aikaseks.

        Comment

        • Panu.K
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 824
          • Salo

          Originally posted by 528iA View Post
          Tossa vois olla aika hyvä ratkaisu :think
          Mitenköhän tän sais käytännössa järjestettyä? Jos ihmiset ilmottaisivat työmatkan+etäisyyden lähimpään taajamaan ja siitä laskettaisiin sitten vuosittainen käyttömaksu?
          Tulisiko liikaa kustannuksia tämmöisen systeemin valvomisessa?
          Mielestäni tämä onkin ideana hyvä, pienellä hiomisella varmaan saa jotain aikaseks.
          Ja kummasti osoitteeksi muuttuisi tällöin joku perähikiän kesämökki....:think
          Kulkuvälineet:
          Etsintä käynnissä
          ex BMW:t
          e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
          ex muun merkkiset:
          Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

          Comment

          • SkyMan
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 518
            • Sirius

            Asialle muutaman ajatuksen nyt uhranneena ehdottaisin seuraavaa: Tieliikenne- ja ajoneuvolain kokonaisuudistus ja siinä yhteydessä järkeistetään mm. katsastusaikoja (ja paljon muutakin, mutta en ala siitä nyt tässä vääntämään) Katsastuksen yhteydessä kerätään mittarilukemat ylös, aivan niin kuin tähänkin asti, ja sen mukaan pelataan. Turha valittaa mistään ulkomailla ajetuista kilometreistä, ovat varmasti hyvin pienen osan ongelma ja sekin ratkeaa yhteistyöllä tullin kanssa; lukemat ylös lähdettäessä ja palattaessa. On varmasti edullisempaa sinetöidä joka biilin mittaristo / aivot, jotta lukemia ei pääse muuttamaan, kuin täräyttää joka vehkeeseen gepsit ja seurantaohjelmat siihen päälle. Vastaväitteitä? Kommentteja muuten vain? Edes jotakin? :think
            Coffee isn´t my cup of tea

            Comment

            • JaHu85
              BTCF Member
              • Dec 2005
              • 606
              • vaasa

              Originally posted by SkyMan View Post
              Asialle muutaman ajatuksen nyt uhranneena ehdottaisin seuraavaa: Tieliikenne- ja ajoneuvolain kokonaisuudistus ja siinä yhteydessä järkeistetään mm. katsastusaikoja (ja paljon muutakin, mutta en ala siitä nyt tässä vääntämään) Katsastuksen yhteydessä kerätään mittarilukemat ylös, aivan niin kuin tähänkin asti, ja sen mukaan pelataan. Turha valittaa mistään ulkomailla ajetuista kilometreistä, ovat varmasti hyvin pienen osan ongelma ja sekin ratkeaa yhteistyöllä tullin kanssa; lukemat ylös lähdettäessä ja palattaessa. On varmasti edullisempaa sinetöidä joka biilin mittaristo / aivot, jotta lukemia ei pääse muuttamaan, kuin täräyttää joka vehkeeseen gepsit ja seurantaohjelmat siihen päälle. Vastaväitteitä? Kommentteja muuten vain? Edes jotakin? :think
              miten sitten niillä katsottais ajetut kilometrit jotka vaihtaa autoa useita kertoja vuodessa? tai myy auton pois ennen katsastusta? Elikkä pitäisi sitten käydä konttorilla näyttämässa kilometrit kun ostaa auton tai myy auton..?

              parempi vaihtoehto konttorilla käynti olisi kuin gps joka autos jolla voitaisiin sitten vahtia paljon muutaki kuin ajettuja matkoja..
              E30 318i M43 -88

              Comment

              • SkyMan
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 518
                • Sirius

                Originally posted by JaHu85 View Post
                miten sitten niillä katsottais ajetut kilometrit jotka vaihtaa autoa useita kertoja vuodessa? tai myy auton pois ennen katsastusta? Elikkä pitäisi sitten käydä konttorilla näyttämässa kilometrit kun ostaa auton tai myy auton..?
                Aiheellinen kysymys. Joutuuhan sen uuden auton käydä konttorilla joka tapauksessa omiin nimiin laittamassa. Ja samaten sen vanhan auton uusi omistaja joutuu niin tehdä. Toki tässä välissä voi jonkin verran tulla koeajokilometrejä, mutta ei liene kynnyskysymys. Eli, ostat tänään auton, jolla ajettu 20500km, konttorilla todetaan metrit samalla kun rekisteröit auton nimiisi. Myyt autosi juhannuksen tienoilla 22600km ajettuna. Seuraava em. auton omistajan tullessa rekisteröimään autoa nimiinsä, otetaan metrit ylös ja takautuvasti "laskutetaan" sinulta. Totta kyllä, että siinä seitsemässä päivässä voi joku ajaa paljonkin, mutta siihen voitaisiin laittaa vaikka katto, esim. enintään 1000km erotus otetaan huomioon.

                En tiedä sitten, mutta kyllä tuo nyt mun mielestä pitäis toimia.
                Coffee isn´t my cup of tea

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by SkyMan View Post
                  Aiheellinen kysymys. Joutuuhan sen uuden auton käydä konttorilla joka tapauksessa omiin nimiin laittamassa. Ja samaten sen vanhan auton uusi omistaja joutuu niin tehdä. Toki tässä välissä voi jonkin verran tulla koeajokilometrejä, mutta ei liene kynnyskysymys. Eli, ostat tänään auton, jolla ajettu 20500km, konttorilla todetaan metrit samalla kun rekisteröit auton nimiisi. Myyt autosi juhannuksen tienoilla 22600km ajettuna. Seuraava em. auton omistajan tullessa rekisteröimään autoa nimiinsä, otetaan metrit ylös ja takautuvasti "laskutetaan" sinulta. Totta kyllä, että siinä seitsemässä päivässä voi joku ajaa paljonkin, mutta siihen voitaisiin laittaa vaikka katto, esim. enintään 1000km erotus otetaan huomioon.

                  En tiedä sitten, mutta kyllä tuo nyt mun mielestä pitäis toimia.
                  Kannattaa varmasti deaktivoida vasen taka-absianturi....niin ei juokse verot eikä mittariin lisäkilsat....tai sitten vaihtaa isompi absikehä....

                  Comment

                  • zanta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 2908
                    • Oulu

                    Kaikista paras ratkaisu on poistaa autovero kokonaan ja ottaa ne "menetetyt" miljardi euroa säästöleikkauksina muualta valtion budjetista, esim kehitysapu rahoista vähäsen (800 miljoonaa ois koko potti sieltä), tai turvapaikanhakijoiden kuluista (1,2 miljardia ois nää kulut...) tai keventää valtionhallinnon palkkoja ja työpaikkoja!
                    LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                    eksälista:
                    E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                    Comment

                    • SkyMan
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 518
                      • Sirius

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Kannattaa varmasti deaktivoida vasen taka-absianturi....niin ei juokse verot eikä mittariin lisäkilsat....tai sitten vaihtaa isompi absikehä....
                      Niin, sen kummemmin tämä ehdotus kuin tuo GPS-pohjainen tarkkailukaan ei todellakaan ole aukoton. Tuskin on mikään seurantatapa sellainen, etteikö sitä voisi jotenkin joku kiertää. Ja eihän tuollainen anturiton auto ole edes liikennekelpoinen. Joo, varmasti on näitäkin paljon liikenteessä, mutta itse en todellakaan viitsisi alkaa autostani antureita poistelemaan mokoman takia. Ja niinkuin sanoin, kyllä tuohonkin toisaalta keino olisi, mittariston / auton aivojen sinetöinti. Jos tarkastuksessa havaitaan, että vaikka 95600km ajettuna on abs-anturi lakannut olemasta tai muuta poikkeavaa havaitaan, määritellään käyttömaksu vaikka sitten koko autolla ajetulta matkalta. Omistajan vika, mitäs ei pidä autoaan kunnossa. Joo, voi anturi rikkoutua muutenkin, mutta eipä sellaisen saaminen tänä päivänä montaa päivää kestä ja kuitin kanssa uuden hankinta / vaihto on helppo todistaa.

                      No joo, niinkuin sanottua, aukkoja varmasti löytyy joka systeemistä. Ja ettei jäisi kenellekään epäselväksi, niin korostan edelleen olevani koko kilometriperusteista verotusta vastaan. Ei todellakaan ole tasapuolinen kaikille juuri noista tässäkin threadissa mainituista syistä. Ja onhan tuollainen liikkumisvapauden rajoittaminen verotuskeinoin jo perustuslain vastaistakin. Pointtini tässä on ainoastaan se, että tuohon gepsi-pohjaiseen valvontaan ei todellakaan pidä lähteä, siksi edes yritän tuoda julki muitakin (ei varmasti ainoita!) vaihtoehtoja.
                      Coffee isn´t my cup of tea

                      Comment

                      • Epäuskollinen autoilija
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 365
                        • Espoo

                        Originally posted by Panu.K View Post
                        Ja kummasti osoitteeksi muuttuisi tällöin joku perähikiän kesämökki....:think
                        No näinhän se toimii nykyäänkin noiden työpaikan välisten kilometrivähennysten kanssa verotuksessa eikä ainakaan minun käsittääkseni oo ollu mitään mökillemuutto ryntäystä.

                        Voihan tuon toki tehdä, mutta kyllä siitä saattaa verottajakin kenties kiinnostua ja ottaa silmätikuksi. Saattas muutenki olla elämä hankalaa, jos posti kulkee kotiosoitteen sijaan 100km päähän kesämökille. :think
                        Maserati 4200 Coupe GT
                        Ford focus 1.6i
                        ex:
                        BMW 320d E90 -05
                        Porsche boxster 986 2.5 -98
                        VW Golf 1.6 -90
                        BMW 850i -91
                        Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                        BMW 316i E36 -91
                        Nissan Sunny 1.3 -87
                        Ford Scorpio 2.0i

                        Comment

                        • Epäuskollinen autoilija
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 365
                          • Espoo

                          Originally posted by 528iA View Post
                          Tossa vois olla aika hyvä ratkaisu :think
                          Mitenköhän tän sais käytännössa järjestettyä? Jos ihmiset ilmottaisivat työmatkan+etäisyyden lähimpään taajamaan ja siitä laskettaisiin sitten vuosittainen käyttömaksu?
                          Tulisiko liikaa kustannuksia tämmöisen systeemin valvomisessa?
                          Mielestäni tämä onkin ideana hyvä, pienellä hiomisella varmaan saa jotain aikaseks.
                          No verottajallakin on olemassa kartat mistä voi tsekata kotiosoitteen ja työpaikan välisen etäisyyden. Myöskin etäisyys lähimpään sairaalaan, kelan konttoriin, postiin, pankkiin, ym. paikkoihin näkyy kyseisestä kartasta.(google maps ) En usko, että valvonta olisi äärettömän hankalaa. Perustuuhan nykyinen verotuksen kilometrivähennyskin vastaavanlaiseen systeemiin. Toki on varmaa, että aina löytyy väärinkäyttäjiä, mutta suurin osa kansasta ilmoittaisi tiedot rehellisesti. Valvontaa vois tehdä sitten esim pistotarkastuksina. :think
                          Maserati 4200 Coupe GT
                          Ford focus 1.6i
                          ex:
                          BMW 320d E90 -05
                          Porsche boxster 986 2.5 -98
                          VW Golf 1.6 -90
                          BMW 850i -91
                          Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                          BMW 316i E36 -91
                          Nissan Sunny 1.3 -87
                          Ford Scorpio 2.0i

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5175
                            • Kuopio

                            Onnes verotus kilometrien mukaan tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteen.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by SkyMan View Post
                              Niin, sen kummemmin tämä ehdotus kuin tuo GPS-pohjainen tarkkailukaan ei todellakaan ole aukoton. Tuskin on mikään seurantatapa sellainen, etteikö sitä voisi jotenkin joku kiertää. Ja eihän tuollainen anturiton auto ole edes liikennekelpoinen. Joo, varmasti on näitäkin paljon liikenteessä, mutta itse en todellakaan viitsisi alkaa autostani antureita poistelemaan mokoman takia. Ja niinkuin sanoin, kyllä tuohonkin toisaalta keino olisi, mittariston / auton aivojen sinetöinti. Jos tarkastuksessa havaitaan, että vaikka 95600km ajettuna on abs-anturi lakannut olemasta tai muuta poikkeavaa havaitaan, määritellään käyttömaksu vaikka sitten koko autolla ajetulta matkalta. Omistajan vika, mitäs ei pidä autoaan kunnossa. Joo, voi anturi rikkoutua muutenkin, mutta eipä sellaisen saaminen tänä päivänä montaa päivää kestä ja kuitin kanssa uuden hankinta / vaihto on helppo todistaa.

                              No joo, niinkuin sanottua, aukkoja varmasti löytyy joka systeemistä. Ja ettei jäisi kenellekään epäselväksi, niin korostan edelleen olevani koko kilometriperusteista verotusta vastaan. Ei todellakaan ole tasapuolinen kaikille juuri noista tässäkin threadissa mainituista syistä. Ja onhan tuollainen liikkumisvapauden rajoittaminen verotuskeinoin jo perustuslain vastaistakin. Pointtini tässä on ainoastaan se, että tuohon gepsi-pohjaiseen valvontaan ei todellakaan pidä lähteä, siksi edes yritän tuoda julki muitakin (ei varmasti ainoita!) vaihtoehtoja.
                              Tämä oli nyt vain yksi sadoista esimerkeistä kiertää ja modifioida omaa kilometrikertymäänsä. Eli voidaan myös vaihtaa se absikehä eri kokoiseen jolloin kilomertikertymä on todellisuutta pienempi tai tehdään muutokset ennen leimaa ohjelmallisesti, puhumattakaan autoista jossa nopeustieto otetaan laatikosta vaihdetavalla hammasrattaalla....jne,jne.
                              Pointti oli kuitenkin siinä että tuo katsastuksen yhteydessä kerättävä kilometritieto ei tällaisessa verotusilmapiirissä TODELLAKAAN olisi mitenkään mahdollinen sen satojen kiertämismahdollisuuksien vuosi.
                              On todella naivia kuvitella että jos SINÄ et olisi valmis välillä nyppäämään absipiuhaa irti tai jotenkin muuten modifioimaan vuosittaita kilometrikertymääsi, etteikö sadat tuhannet muut Suomalaiset tekisi niin?
                              Voin rehellisesti todeta että minä ainakin modifioisin vuosittaista kilometrikertymääni 100% varmuudella, joten tämä verotusmalli toki sopisi munulle ja varmasti aika monelle muullekkin paljon autoilevalle Suomalaiselle.
                              Olisiko tämä malli siis kaikille "oikeudenmukainen"?

                              Comment

                              • Epäuskollinen autoilija
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2005
                                • 365
                                • Espoo

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Tämä oli nyt vain yksi sadoista esimerkeistä kiertää ja modifioida omaa kilometrikertymäänsä. Eli voidaan myös vaihtaa se absikehä eri kokoiseen jolloin kilomertikertymä on todellisuutta pienempi tai tehdään muutokset ennen leimaa ohjelmallisesti, puhumattakaan autoista jossa nopeustieto otetaan laatikosta vaihdetavalla hammasrattaalla....jne,jne.
                                Pointti oli kuitenkin siinä että tuo katsastuksen yhteydessä kerättävä kilometritieto ei tällaisessa verotusilmapiirissä TODELLAKAAN olisi mitenkään mahdollinen sen satojen kiertämismahdollisuuksien vuosi.
                                On todella naivia kuvitella että jos SINÄ et olisi valmis välillä nyppäämään absipiuhaa irti tai jotenkin muuten modifioimaan vuosittaita kilometrikertymääsi, etteikö sadat tuhannet muut Suomalaiset tekisi niin?
                                Voin rehellisesti todeta että minä ainakin modifioisin vuosittaista kilometrikertymääni 100% varmuudella, joten tämä verotusmalli toki sopisi munulle ja varmasti aika monelle muullekkin paljon autoilevalle Suomalaiselle.
                                Olisiko tämä malli siis kaikille "oikeudenmukainen"?
                                Kuullostaa siltä, että sulla on enemmänkin kokemusta tuosta "kilometrien vääristelystä". Tietääpä ainakin, että keltä ei kannata ostaa käytettyä autoa. No pointti on kuitenkin selvä. Ei ole olemassa mitään keinoa, jota ei vois jotenki huijata. Lakien laatiminen kai perustuu enemmänkin siihen, että oletetaan porukan noudattavan lakia. Suomessa varmaan ihan jokaista lakia on joku onnistunu rikkomaan jäämättä kiinni. Se on kuitenkin varmaa, että ihminen joka tietoisesti muuttaa tuota kilometrilukemaa syyllistyy petokseen. Jos verotus perustuu tuohon lukemaan, niin sitten se on kai veropetos. Kiinnijäädessä voi sakot olla sitten melkoiset. Paljon ajavana ymmärtänet sitten sen, että verotuksessa vähentämäsi kilometrit sekä työpaikalta kilometrikorvauksina saamasi kilometrit on verottajalla tiedossa siinä vaiheessa kun he kirjoittavat sulle autostasi sitä 100km/vuosi käyttöverolappua. Keksippäs siinä sitten hätävaleita, jos verottaja alkaa tekemään tutkintaa tuosta eriävästä kilometrimäärästä.

                                ps. Eikös suomessa esim vuokratulojen verotus perustu puhtaasti vuokranantajan rehellisyyteen. Et välttämättä jää koskaan kiinni, jos vuokraat asuntoasi pimeästi. Jos sitten sattuu huono tuuri, niin voi verottaja hoksata.
                                Last edited by Epäuskollinen autoilija; 15-05-2009, 13:21.
                                Maserati 4200 Coupe GT
                                Ford focus 1.6i
                                ex:
                                BMW 320d E90 -05
                                Porsche boxster 986 2.5 -98
                                VW Golf 1.6 -90
                                BMW 850i -91
                                Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                                BMW 316i E36 -91
                                Nissan Sunny 1.3 -87
                                Ford Scorpio 2.0i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎