Isoveli valvoo pian bemuasi...

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6245
    • Helsinki

    #1006


    Mutta autovero on jo muutettu, päätetty ja sehän kevenee, sitten nähdään alkaako uusien autojen myynti.
    Ja sähköautoja voidaan verotaa siinä missä nytkin, jos ja nyt alkaisi sähköautot yleistymään, niin sitä verotusta voidaan kiristää..Niin simppeliä se on


    Tää on pakko sanoa ääneen, tuntuu että täälläkin on näitä lobbaajia
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      #1007
      Pojat puhuu ihan höpöjä, autovero itsessään ei ole ollenkaan toimiva, samoin "kevennys" oli täysin mitätön muutos kun hetken tarkastelet asiaa. Eikä kevennys poista sitä totuutta että verotus siltä osin ei toimi, se on pakko poistaa kokonaan.
      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #1008
        Originally posted by bemmeri View Post
        Haha sieltähän se tuli taas.


        Mikä ongelma sähköautoissa on? Ajoneuvoveroa niistä maksetaan ja käyttöön perustuvan maksun niistä saa perittyä sähkönkulutuksen mukaan. Aivan kuten kotonakin maksat sähkölaskun mitatun kulutuksen mukaan. Ei mitään ongelmaa.
        Kerros nyt miten tuo tehdään käytännössä. Ilman mitään ongelmaa. Etäluettava mittariko? Mihin? Autoon vai? Ei kai vaan musta laatikko? Entäpä jos lataankin itse tuottamaani aurinkopaneelisähköä? Päästöt nolla? Tosi tasapuolista bensa/dieselkrematorion kanssa?


        Originally posted by bemmeri View Post
        En ole saanut vastausta edelleenkään mikä vika vanhassa mallissa ja mitä parempaa bernerin gps-tuottaa...
        Vastauksia on ketju täynnä. Ottaisit nyt edes perusasiat haltuun. Edes.

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4180

          #1009
          Originally posted by nullzwei View Post
          Kerros nyt miten tuo tehdään käytännössä. Ilman mitään ongelmaa. Etäluettava mittariko? Mihin? Autoon vai? Ei kai vaan musta laatikko? Entäpä jos lataankin itse tuottamaani aurinkopaneelisähköä? Päästöt nolla? Tosi tasapuolista bensa/dieselkrematorion kanssa?
          .
          Ihan samalla tavalla tuon voi tehdä, kuten gps-seurannan. Laite asennetaan autoon ja sillä hyvä, laitteen maksaa käyttäjä tai sitten vaikka valtio jos haluaa tukea tällä tavoin sähköautojen yleistymistä. Tekniikan suhteen ei ole mitään ongelmaa, joten en siitä jaksa sen enempää. Tottakai se laite olisi etäluettava, eikä siihen tarvitse mitään seurantaa. Onhan kotonakin etäluettavia mittareita ollut kymmenen vuotta ja mitään ongelmaa ei ole.

          Ja anna kun arvaan, seuraavaksi kerrot että se sähkömittari ohitetaan. Kyllä varmasti näin käy, aivan kuten kotona, tai ajetaan autolla joka liikennekäytöstä poistettu tai ei ole liikennevakuutusta. Tai jotain muuta väärää tapahtuu. Mutta jokseenkin vaikeampi autossa oleva laite on ohittaa, kuin kotona oleva sähkömittari, ainakin kiinni jäämisen riski on suurempi katsastuksien ja liikennevalvonnan vuoksi.

          Tästäkin asiasta on tässä ketjussa ja monesta muustakin mistä edelleen vänkäät. Ottaisit nyt edes perusasiat haltuun. Edes.



          Toit tuon itse tuottaman sähkön mukaan keskuteluun. Mitä väliä sillä on, mistä sen autoosi lataat, niin varmaan kuitenkin sillä ajat siellä tiellä. Eikös se ollut nimen omaan tienkäyttömaksu mitä haluttiin? Eikö se olekaan hyvä, häh?





          En jaksa enää vääntää, kanta on tullu selväksi. Jokaisellahan meillä on
          Last edited by bemmeri; 12-01-2017, 10:48.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            #1010
            Originally posted by bemmeri View Post
            Ihan samalla tavalla tuon voi tehdä, kuten gps-seurannan. Laite kiinni autoon ja menoksi, laitteen maksaa käyttäjä tai sitten vaikka valtio jos haluaa tukea tällä tavoin sähköautojen yleistymistä.
            Ja vain sähköautoilleko musta laatikko. Älä nyt viitsi.

            Originally posted by bemmeri View Post
            Onhan kotonakin etäluettavia mittareita ollut kymmenen vuotta ja mitään ongelmaa ei ole.
            Onhan onhan, mutta etäluettavaa mittaria käytetään SÄHKÖYHTIÖN tuottaman sähkön kulutuksen mittaamiseen. Jos tuotan ihan itse OMALLA paneelilla tjms omassa verkossa oman sähkön niin miksi minulla pitäisi olla etäluettava mittari? Sitäkö varten jos lataan vaikkapa partakonetta? Tai sitä sähköautoa? Jos on vaikkapa kesämökillä independent aurinkopaneelijärjestelmä niin lukeeko sähköyhtiö etänä kulutuksen, jne.

            Originally posted by bemmeri View Post
            Ja anna kun arvaan, seuraavaksi kerrot että se sähkömittari ohitetaan. Kyllä varmasti näin käy, aivan kuten kotona, tai ajetaan autolla joka liikennekäytöstä poistettu tai ei ole liikennevakuutusta. Tai jotain muuta väärää tapahtuu.
            Niinpä tuossa pääsi jo edellä käymään.

            Originally posted by bemmeri View Post
            Toit tuon itse tuottaman sähkön mukaan keskuteluun. Mitä väliä sillä on, mistä sen autoosi lataat, niin varmaan kuitenkin sillä ajat siellä tiellä. Eikös se ollut nimen omaan tienkäyttömaksu mitä haluttiin? Eikö se olekaan hyvä, häh?
            Ei, vaan PÄÄSTÖJEN alentaminen.

            Paljonko sähköauto maksaa polttoaineveroa? Omalla aurinkopaneelilla tuotettu sähkö kun on "periaatteessa" ilmaista, toisin kuin huoltikselta ostettu bensa/diesel. Vai? Mutta eihän sillä ole mitään väliä mitä autoosi "lataat", oli se sitten ilmaista sähköä tai kallista bensaa/dieseliä.

            Kun päästöt alenee niin perinteiset veromallit (autovero= co2-perusteinen, ajoneuvovero= co2/painoperusteinen) pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. Siksikin käyttäjä maksaa. Joko polttoaineesta (bensa/diesel/saastuttava) ja/tai tien käytöstä.
            Last edited by nullzwei; 12-01-2017, 11:29.

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4180

              #1011
              Vielä vaivaudun kun kerran lainasit viestejäni.

              Originally posted by nullzwei View Post
              Ja vain sähköautoilleko musta laatikko. Älä nyt viitsi.
              Mikä ongelma siinä on? Ihan sama vaikka olisi kirkuvan punainen, mutta jos jollain niitä maksuja halutaan kerätä, niin tuo on se vaihtoehto sähköautolle. Lue alempaa miksi.


              Originally posted by nullzwei View Post
              Onhan onhan, mutta etäluettavaa mittaria käytetään SÄHKÖYHTIÖN tuottaman sähkön kulutuksen mittaamiseen. Jos tuotan ihan itse OMALLA paneelilla tjms omassa verkossa oman sähkön niin miksi minulla pitäisi olla etäluettava mittari? Sitäkö varten jos lataan vaikkapa partakonetta? Tai sitä sähköautoa? Jos on vaikkapa kesämökillä independent aurinkopaneelijärjestelmä niin lukeeko sähköyhtiö etänä kulutuksen, jne.
              Kyllä kyllä, mittaria käytetään kotona sen SÄHKÖYHTIÖN, tai vaikkapa autossa uuden liikennekaariyhtiön määräämään käyttömaksun lukemiseen. Lue edelleen alempaa miksi.

              Se on kai makuasia, kumpaako sähköautoissa kannattaisi seurata, ajettuja kilometrejä vai sähkön kulutusta. Mutta käsittääkseni nuo kulkee aika käsi kädessä. Ajat kovempaa, kulutat enemmän, kuten polttomoottorilla.
              Jos on kova hinku käyttää ilmaista tuulisähköä, niin sitten kai se on verotettava niistä ajetuista metreistä. Pääasia että on saanut ladata ilmaista sähköä masiinaan. Vaikka lopputulema maksussa saattaisi olla melko sama.


              Originally posted by nullzwei View Post
              Ei, vaan PÄÄSTÖJEN alentaminen.

              Paljonko sähköauto maksaa polttoaineveroa? Omalla aurinkopaneelilla tuotettu sähkö kun on "periaatteessa" ilmaista, toisin kuin huoltikselta ostettu bensa/diesel. Vai? Mutta eihän sillä ole mitään väliä mitä autoosi "lataat", oli se sitten ilmaista sähköä tai kallista bensaa/dieseliä.

              Kun päästöt alenee niin perinteiset veromallit (autovero= co2-perusteinen, ajoneuvovero= co2/painoperusteinen) pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. Siksikin käyttäjä maksaa. Joko polttoaineesta (bensa/diesel/saastuttava) ja/tai tien käytöstä.



              Se on ihan sama nuo päästöhöpötykset yms. mitä vedetään tähän Bernerin&Ollilan Co:n asiaan mukaan.
              Tienkäyttömaksuista on puhe ollut tässä kaavaillussa liikennekaariyhtiössä alusta asti. Mikä on kerrottu olevan ongelma, on polttoaineverojen tuoton väheneminen tulevaisuudessa, johtuen juuri vaikkapa sähköautoista joita voi olla kymmenen vuoden päästä vaikka kuinka paljon.
              Aivan samalla tavalla tienkäyttömaksut hoituu polttoaineveroilla tulevaisuudessa jos niitä maltillisesti korottaa, sekä sähköautoja verottamalla niiden kuluttaman sähkön perusteella.

              Kyllä se sähköauto kuluttaa sitä tietä ihan samalla tavalla kuin bensalla käyvä auto. Bensaa harvemmin sataa taivaalta, niin sitä joutuu yleensä ostamaan huoltoasemalta ja hinnassa on tietty määrä veroa. Se on voi voi, jos ilmaista tuulisähköä jollain ropelilla saa, tai vaikka ite poljet sitä dynamolla, mutta jos teillä meinaa sähköautolla ajaa, niin tienkäyttömaksua siitä pitäisi maksaa tavalla tai toisella. Vai pitäisikö sähköautot olla jotain vapaamatkustajia, että polttoaineella toimivien autojen käyttäjät maksaa sähköautojen osan tiestön kulumisesta?

              Omasta mielestä niillä päästövähennyksillä voi heittää vesilintua niin kauan kuin ne saasteet tulee jostain muualta kuin meidän harvaan asutusta, pitkien välimatkojen suomesta.
              Jos päästöjä haluttaisiin vähentää niin sähköautot, yms. "vihreät autot" olisi vapaita kaikista veroista, niin kauan kuin niitä olisi tarpeeksi. Mutta sehän nyt vaan ei suomessa onnistu että jotkin pääsisi liikkumaan halvalla, tai maksaisi vähemmän veroja, etenkin normi kansalainen. Se on aivan selvä, että sähköautot joutuu verolle, ennemmin tai myöhemmin, mutta miten niin sitä nyt tekevät ja vaihtoehtona 1 vaikuttaa olevan gps-seuranta jolla saadaan monta muuta kärpästä samalla iskulla, kuten mahdollisuus sakkoautomaattiin, yms., sekä perustettua yhtiö jonka voi myöhemmin yhtiöittää ja myydä kuten nähty näiden entisten valtionyhtiöiden kohdalla ennenkin.
              Last edited by bemmeri; 12-01-2017, 12:16.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6245
                • Helsinki

                #1012
                Originally posted by nullzwei View Post
                Ja vain sähköautoilleko musta laatikko. Älä nyt viitsi.
                Tottakai, jos niitä ei pysty verottaa muulla, niin musta laatikko niihin vaan.

                Kerro sitten että miksi 30 vuotta vanhaa pitää tuollainen laittaa tai jos olet kertonut, niin kerro missä, niin luen uudelleen
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #1013
                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Kyllä se sähköauto kuluttaa sitä tietä ihan samalla tavalla kuin bensalla käyvä auto.... jos teillä meinaa sähköautolla ajaa, niin tienkäyttömaksua siitä pitäisi maksaa tavalla tai toisella.
                  ei kai

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  se on kai makuasia, kumpaako sähköautoissa kannattaisi seurata, ajettuja kilometrejä vai sähkön kulutusta. Mutta käsittääkseni nuo kulkee aika käsi kädessä. Ajat kovempaa, kulutat enemmän, kuten polttomoottorilla.
                  Makuasia muuttuu hammasten kiristelyksi kun sähköauto latautuu kotona aurinkopaneeleista mutta polttomoottoriauto bensiksellä.

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Vai pitäisikö sähköautot olla jotain vapaamatkustajia, että polttoaineella toimivien autojen käyttäjät maksaa sähköautojen osan tiestön kulumisesta?
                  Pitäiskö polttomoottoriautojen olla jotain vapaamatkustajia mustan laatikon osalta Vai miten niitten tienkäyttö mitataan


                  Tässä voi käydä silleen että verottaja ilmoittaa saamansa palautteen perusteella:
                  "Tarjosimme teille mahdollisuutta keveämpään liikenteen verotukseen. Älämölöstä päätellen ei kelvannut. Nyt verotamme liikenteen aivan tappiin."

                  Kun henkinen maksukyky loppuu niin taloudellinen maksukyky kuittaa potin.
                  Last edited by nullzwei; 12-01-2017, 12:59.

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1561
                    • Helsinki

                    #1014
                    Kyttäyksen rakentamiselle on ihan pakottava fiskaalinen tarve. CO2 on myös ongelma mutta se on sivuseikka. Tärkeintä on, että EU:n yhteisrekisteröinti pilaa autoveron ja perinteisen käyttömaksun toiminnan. Kuinka monta autoa olisi nyt Suomen kilvissä jos ne saisi laillisesti Viron tai Ruotsin peltien väliin? EU:n yhteisrekisteröinti tarkoittaa samaa asiaa. Kalusto siirtyy sinne missä on halvimmat maksut eikä sitä pystytä Suomen lainsäädännöllä estämään. Vanha Suomessa vakituisesti asuva ei saa ajaa ulkomaan kilvillä laki ei tule jatkossa toimimaan. Koska muutamat EU maat eivät suostuneet autoverosta luopumaan vapaaehtoisesti eikä EU pysty siihen pakottamaan käytetään saman lopputuloksen aikaansaamiseen tätä EU kilvitys kiertotietä. Suomi ja Tanska pakotetaan mukaan yhteismarkkinoille.

                    Näin ollen valtiolle jää jäljelle käytettäväksi polttoainevero ja ajettujen kilometrien kyttääminen. Polttoaineen verojen nostamisen tappiin aiheuttaa ostosmatkailua rajan yli. Joka syö tuottoa jonkun verran. Sähkön verottaminen eri tavalla riippuen mihin sitä käytetään on järjetöntä. Eli ajettujen kilometrien kyttääminen on loppujen lopuksi yksinkertaisin tapa taata valtion verotulot kun huomiodaan kaikki asiaan liittyvä.

                    Järjestelmän pystytys ottaa aikaa. Tästä syystä todennäköisin vaihtoehto hoitaa asia pidemmällä siirtymäajalla on, että luodaan kolmas käyttömaksu nykyisten ajoneuvo- ja dieselverojen lisäksi. Uudet autot vapautetaan autoverosta ainakin pienipäästöisten osalta mutta kyttäys halutaan niihin mukaan heti kun järjestelmä on pystyssä. Aluksi vanhan kaluston kuukausimaksu tulee olemaan jotenkin järkevällä tasolla. Sitä tullaan nostamaan sitä mukaa kun kyttäyslaitteiden määrä lisääntyy jotta mahdollisimman moni siirtyisi kytättävien joukkoon.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • Eepo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 5388
                      • Tampere

                      #1015
                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Kerros nyt miten tuo tehdään käytännössä. Ilman mitään ongelmaa.
                      esim auton painon mukaan, valmistajan ilmoittamalla kw+km kombinaatiolla. älä huoli kyllä ne keinot keksii.

                      vai meinaatko että 4tn painava sähkömersu maksaa käyttömaksuiltaan tulevaisuudessa saman kuin 1tn painava sähkömicra.

                      ja taitaa suomen sähkönjakelussa ja tuotannossa olla hieman kehitettävää vielä jos meinaavat että " hallituksen tavoitetta saada Suomen teille 250 000 sähköautoa ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2025 mennessä. " tavoite toteutuu. mutta onneksi nämäkin ongelmat ovat hoidettavissa yhtiöittämisellä ja meidän rahoilla.

                      edit: Sen verran pitää sanoa että sähköauto kelpaa heti kun minulla on siihen varaa.
                      Last edited by Eepo; 12-01-2017, 13:36.
                      -Harley Davidson Sportster - 89-
                      -Harley Davidson softail -89-
                      -Suzuki PV50 -86-

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7469
                        • Oulu

                        #1016
                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Järjestelmän pystytys ottaa aikaa. Tästä syystä todennäköisin vaihtoehto hoitaa asia pidemmällä siirtymäajalla on, että luodaan kolmas käyttömaksu nykyisten ajoneuvo- ja dieselverojen lisäksi. Uudet autot vapautetaan autoverosta ainakin pienipäästöisten osalta mutta kyttäys halutaan niihin mukaan heti kun järjestelmä on pystyssä. Aluksi vanhan kaluston kuukausimaksu tulee olemaan jotenkin järkevällä tasolla. Sitä tullaan nostamaan sitä mukaa kun kyttäyslaitteiden määrä lisääntyy jotta mahdollisimman moni siirtyisi kytättävien joukkoon.
                        Tämä on myös mun (peruspessimistinen) arvaus siitä miten tää tulee menemään. Ja tietysti aluksi vakuutellaan kovasti että kyttäys ei vaaranna kenenkään yksityisyyttä, tämähän on jo aloitettu. Kun sitten on odoteltu muutama vuosi että pöly laskeutuu alkaa poliisi vaatia pääsyä autojen reaaliaikaisiin paikannustietoihin koska vakavien rikosten tehokas torjuminen sitä vaatii.

                        Mutta toki autoverotusta pitää muuttaa, sitä en vastusta.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          #1017
                          Originally posted by Eepo View Post
                          vai meinaatko että 4tn painava sähkömersu maksaa käyttömaksuiltaan tulevaisuudessa saman kuin 1tn painava sähkömicra.
                          Ei kun sitä että neljän tonnin mesen kilometri on yhtä pitkä kuin nisumikrankin.
                          Toisaalta tuossa voi olla verottajan vaaran paikka; paljon tonneja, paljon tien kulutusta, KUTEN KIRJOITIT.


                          Originally posted by Eepo View Post
                          edit: Sen verran pitää sanoa että sähköauto kelpaa heti kun minulla on siihen varaa.
                          Kuin myös. JOS olisi autoverottomana mahdollisuus hankkia niin i3.

                          Comment

                          • Hebbu ///M3
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1625
                            • Dallas

                            #1018
                            Entä ne tuhmat jotka tankkaa venäjällä, eikä osallistu talkoisiin.
                            Sotkamo Connection

                            Comment

                            • Eepo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 5388
                              • Tampere

                              #1019
                              Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                              Entä ne tuhmat jotka tankkaa venäjällä, eikä osallistu talkoisiin.
                              Mutta ne renkaat pyörii suomen puolella, siihenhän tämä uusi ajatus perustuu...
                              -Harley Davidson Sportster - 89-
                              -Harley Davidson softail -89-
                              -Suzuki PV50 -86-

                              Comment

                              • Milko75
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2007
                                • 853
                                • Kuopio

                                #1020
                                Originally posted by poke View Post
                                itse en ole valmis muuttamaan kehä 3n sisälle. ja koetan viimeiseen asti välttää muutenkin. jos töitten loppumisen tms takia joutuu muuttamaan, niin siinä vaiheessa katse suuntautuu pois suomesta. Kämpän myyn venäläisille.
                                Sama täällä
                                G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                                Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                                Comment

                                Working...
                                X