Vaikka kuvaus sopisikin, niin en ollut asialla.
Siellä on kyyrälle käynyt huonosti. Pystyn kuvittelemaan miten tilanne on mennyt: pariskunnan mies on alkanut näyttelemään käsimerkkejä, kun on ensin itse törttöillyt. Sitten kun sai pataan, niin soitetaan heti poliisille ja vingutaan.
Se mikä on varmaa: tuo(kin) pariskunta on varmasti hyvin siivosti ensi kerralla liikenteessä ja jättää sen keskarin näyttelyn väliin.
Se mikä on varmaa: tuo(kin) pariskunta on varmasti hyvin siivosti ensi kerralla liikenteessä ja jättää sen keskarin näyttelyn väliin.
Tuntematta tapausta mitenkään niin toinen asia mikä on varmaa:
Kaveri maksaa auton katon korjauksen, sakot, lääkärikulut, korvaukset kivusta ja särystä, ansionmenetykset ja plussana + mukava merkintä rekisteriin.
Kannattiko?
Tuntematta tapausta mitenkään niin toinen asia mikä on varmaa:
Kaveri maksaa auton katon korjauksen, sakot, lääkärikulut, korvaukset kivusta ja särystä, ansionmenetykset ja plussana + mukava merkintä rekisteriin.
Kannattiko?
Noinhan se menee, mutta sietäisi pataan saaneen äijänkin jotakin tapauksesta oppineen... Nykyään kun on varsin yleistä, että näytetään keskaria, estetään ohituksia, välkytellään pitkiä ja ties mitä, jos joku sattuu ohittamaan tai yrittää sitä. Ei edes tarvitse rikkoa lakia, että joku kyyrä alkaa näkemään punaista. Mielestäni paljon vakavampaa on kuitenkin esim. tuo ohituksen estäminen, kuin että joku saa pataan toiselta. Se auto tekee kuitenkin sata kertaa enemmän vahinkoa, kuin nyrkinisku naamaan.
Itse kun ajelen, niin yleensä normaalioloissa tulee ohitettua kaikki. Ei jaksa satasen alueella körötellä yhdeksääkymppiä. Joku 110-120 lasiin ja siitä sitten ohitella sitä mukaa kun autoja on, ellei nyt kauhea liikenne ole, että saavutettu hyöty olisi mitätön. Siitä että joku on minut ohittanut, on kyllä piitkä aika. Itsellä on aina periaatteena se, että en hidasta koskaan kenenkään matkantekoa ja pyrin ajamaan mahdollisimman tehokkaasti, ei niinkuin suomalaiset yleensä kuten mummot pakilla. Valoista lähdetään ripeästi, eikä niin että vihreällä vedetään vasta ykköstä silmään, ja keltaisilla jarrutetaan. Lakikin sanoo, että jos keltaisilla pääset viivan yli, saa mennä.
Tällä ohitteluun perustuvalla ajotyylillä olen kyllä huomannut että, suomalaiselle se kun joku tulee ohi, on kuin polttaisi sen talon. Vilkutellaan valoja, kiilataan ja jotkut soittelee jopa poliiseita, jotka tietenkään eivät voi minua ylinopeudesta syyttää. Joku kun paniikissa soittaa että joku kaahaa, antaa kuitenkin hiukan eri kuvan todellisuudesta. Joku ajaa virheellisen mittarilukeman takia n.80 satasen alueella ja kun siitä tulee 110 lasissa ohi, niin saattaapa se todella hurjalta jollekin tuntua.
Neljällä eri mantereella ajaneena, voin todeta että suomalaiset ovat varmasti maailman pohjasakkaaajokäyttäytymisessä ja muun liikenteen huomioimisessa. Ne jotka ovat tottuneet siihen että liikenteessä on muitakin kuin he itse, osaavat myös ajaa sen mukaan. Kaikki tilanteet tulevat perussuomalaiselle ikäänkuin "yllätyksenä" ja sitten sitä pelästytään ja ollaan niin vihaisia, kun liikenteessä oli joku muukin. Suomessa saadaan meidän mitättömällä liikennemäärälläkin aikaan ruuhkia, ei pitäisi olla mahdollista. Miten saksassa ylipäätänsä voi autot liikkua kun niitä on vielä tuhat kertaa enemmän? Mutta kyllä ne vaan liikkuu. Jokaisen suomalaisen täytyisi ajaa esim saksassa, tai vaikkapa virossa vähintään kuukausi, niin voisi ymmärtää liikenteen päälle edes hiukan. Kehittyisi ne hermotkin samalla, eikä murhanhimo syntyisi ihan joka ohituksen takia.
Last edited by AlpinWeiss; 25-10-2011, 05:39.
Reason: kirjoitusvirheet veks...
Miten saksassa ylipäätänsä voi autot liikkua kun niitä on vielä tuhat kertaa enemmän? Mutta kyllä ne vaan liikkuu. Jokaisen suomalaisen täytyisi ajaa esim saksassa, tai vaikkapa virossa vähintään kuukausi, niin voisi ymmärtää liikenteen päälle edes hiukan. Kehittyisi ne hermotkin samalla, eikä murhanhimo syntyisi ihan joka ohituksen takia.
Ainakin Saksan moottoritienopeuksista voisi ottaa mallia, kun kerran Suomen moottoritietkin ovat paria turuntien mutkaa lukuunottamatta suorempia ja vähemmän mäkisiä, kuin saksalaiset. Saksassahan kuolee monena vuonna väkimäärään suhteutettuna vähemmän ihmisiä liikenteessä, kuin Suomessa, joten jotain ideaa noissa pitää olla. Koska onnettomuustiheys kasvaa merkittävästi liikennetiheyden kasvun myötä, Saksassa kuolisi Suomen systeemeillä monta kertaa enemmän ihmisiä.
Ainakin Saksan moottoritienopeuksista voisi ottaa mallia, kun kerran Suomen moottoritietkin ovat paria turuntien mutkaa lukuunottamatta suorempia ja vähemmän mäkisiä, kuin saksalaiset. Saksassahan kuolee monena vuonna väkimäärään suhteutettuna vähemmän ihmisiä liikenteessä, kuin Suomessa, joten jotain ideaa noissa pitää olla. Koska onnettomuustiheys kasvaa merkittävästi liikennetiheyden kasvun myötä, Saksassa kuolisi Suomen systeemeillä monta kertaa enemmän ihmisiä.
Syy tuohon ilmiöön on juurikin se että Suomessa ei osata ajaa. Yksi selitys on myös se että lujaa ajettaessa, ajetaan paljon tarkkaavaisemmin kuin jurnutettaessa sataa kuunneltaessa saloovaaran pertti liikenteessä samalla kun katsellaan maisemia. Saksan moottoritiet ovat tilastojen valossa maailman turvallisin paikka ajaa.
Syy tuohon ilmiöön on juurikin se että Suomessa ei osata ajaa. Yksi selitys on myös se että lujaa ajettaessa, ajetaan paljon tarkkaavaisemmin kuin jurnutettaessa sataa kuunneltaessa saloovaaran pertti liikenteessä samalla kun katsellaan maisemia. Saksan moottoritiet ovat tilastojen valossa maailman turvallisin paikka ajaa.
Siellä oli oikeesti tosi kiva ajaa. Tosin hymyilytti kun n.80v mummo päästi porsaalla ohitte. Itellä oli lasissa kuitenkin 180km/h.
Siellä homma toimi, jos oli joku tiellä niin pieni väläytys pitkillä ja tilaa tuli. Ei alkanu valoshow takaisin, perseessä ajaminen eikä nyrkkitappelu seuraavalla pysäkillä.
Siellä oli oikeesti tosi kiva ajaa. Tosin hymyilytti kun n.80v mummo päästi porsaalla ohitte. Itellä oli lasissa kuitenkin 180km/h.
Siellä homma toimi, jos oli joku tiellä niin pieni väläytys pitkillä ja tilaa tuli. Ei alkanu valoshow takaisin, perseessä ajaminen eikä nyrkkitappelu seuraavalla pysäkillä.
Olis se mummo vetänyt turpaan, ei vain pysynyt perässä
Samainen mummo olisi muuten Suomessa päässyt molempien iltapäivälehtien etusivulle pelkästään ajonopeutensa perusteella. Saksalaiset eivät tainneet huomata, että oli hengenlähtö lähellä?
Neljällä eri mantereella ajaneena, voin todeta että suomalaiset ovat varmasti maailman pohjasakkaaajokäyttäytymisessä ja muun liikenteen huomioimisessa. Ne jotka ovat tottuneet siihen että liikenteessä on muitakin kuin he itse, osaavat myös ajaa sen mukaan. Kaikki tilanteet tulevat perussuomalaiselle ikäänkuin "yllätyksenä" ja sitten sitä pelästytään ja ollaan niin vihaisia, kun liikenteessä oli joku muukin.
Juuri näin! Kaveri kertoi omasta kaveristaan joka on Brasiliasta ja ajanut siellä tietysti ajokortin. Tämä tyttö oli sanonut että häntä pelottaa ajaa Suomessa paljon enemmän kuin Brasiliassa, sillä siellä kaikki tietävät että liikenne on kaaos ja joku mokaa varmasti, on oltava jatkuvasti varuillaan. Suomessa taas kaikki tulee yllätyksenä eikä kukaan ehdi reagoida poikkeustilanteisiin. Eniten hän pelkää kuulemma sitä, että jos hän itse tekee jonkun virheen niin muut tulee päälle tai ainakin saavat kauhean kohtauksen
Syy tuohon ilmiöön on juurikin se että Suomessa ei osata ajaa. Yksi selitys on myös se että lujaa ajettaessa, ajetaan paljon tarkkaavaisemmin kuin jurnutettaessa sataa kuunneltaessa saloovaaran pertti liikenteessä samalla kun katsellaan maisemia. Saksan moottoritiet ovat tilastojen valossa maailman turvallisin paikka ajaa.
Jep. Mua pelottaa joskus itteni kyydissä kun ajan cruise päällä motarilla sellasta lievää alle sakkorajan ylinopeutta (135 mittarissa 120 alueella jne). Sitä ei keskity YHTÄÄN siihen ajamiseen, yksi sormi ratilla, jalat jossain ihan muualla kuin polkimilla... Siihen kun tulis joku yllättävä tilanne eteen niin reaktioaika olis luokkaa 3 sekuntia, jos ylipäänsä nyt koipi osuu oikeaan polkimeen. Mutta pakko ajaa cruisella koska muuten lipee liian helposti ylinopeuden puolelle. Kaiholla muistelen niitä aikoja kun jenkeissä ajettiin e90postin poikien kanssa motarilla reilua nopeutta liikenteen seassa puikkelehtien ja eihän se ehkä ihan fiksua aina ollut sekään mutta mulla oli itelläni turvallisempi olo siellä ratin takana, oli enemmän kontrollissa.
Joskus muutamalle tyttökaverille tilitin että pitäis Suomessakin olla korkeammat rajoitukset motarilla, edes niin että oikealla kaistalla 80-120 ja vasemmalla kaistalla 100-140. Ne kattoi mua kauhuissaan että ei missään nimessä, ei Suomen autokannalla voi ajaa 140 Mitenkähän 20 vuotta sitten on voitu Suomen autokannalla kuitenkin ajaa se 120..? Sitten ne selittää kun "ainakin mun miehen golffi alkaa heilua ja täristä heti kun menee vauhti yli sadan"...
Itse kun ajelen, niin yleensä normaalioloissa tulee ohitettua kaikki. Ei jaksa satasen alueella körötellä yhdeksääkymppiä. Joku 110-120 lasiin ja siitä sitten ohitella sitä mukaa kun autoja on, ellei nyt kauhea liikenne ole, että saavutettu hyöty olisi mitätön. Siitä että joku on minut ohittanut, on kyllä piitkä aika. Itsellä on aina periaatteena se, että en hidasta koskaan kenenkään matkantekoa ja pyrin ajamaan mahdollisimman tehokkaasti, ei niinkuin suomalaiset yleensä kuten mummot pakilla. Valoista lähdetään ripeästi, eikä niin että vihreällä vedetään vasta ykköstä silmään, ja keltaisilla jarrutetaan. Lakikin sanoo, että jos keltaisilla pääset viivan yli, saa mennä.
Tällä ohitteluun perustuvalla ajotyylillä olen kyllä huomannut että, suomalaiselle se kun joku tulee ohi, on kuin polttaisi sen talon. Vilkutellaan valoja, kiilataan ja jotkut soittelee jopa poliiseita, jotka tietenkään eivät voi minua ylinopeudesta syyttää. Joku kun paniikissa soittaa että joku kaahaa, antaa kuitenkin hiukan eri kuvan todellisuudesta. Joku ajaa virheellisen mittarilukeman takia n.80 satasen alueella ja kun siitä tulee 110 lasissa ohi, niin saattaapa se todella hurjalta jollekin tuntua.
Neljällä eri mantereella ajaneena, voin todeta että suomalaiset ovat varmasti maailman pohjasakkaaajokäyttäytymisessä ja muun liikenteen huomioimisessa. Ne jotka ovat tottuneet siihen että liikenteessä on muitakin kuin he itse, osaavat myös ajaa sen mukaan. Kaikki tilanteet tulevat perussuomalaiselle ikäänkuin "yllätyksenä" ja sitten sitä pelästytään ja ollaan niin vihaisia, kun liikenteessä oli joku muukin. Suomessa saadaan meidän mitättömällä liikennemäärälläkin aikaan ruuhkia, ei pitäisi olla mahdollista. Miten saksassa ylipäätänsä voi autot liikkua kun niitä on vielä tuhat kertaa enemmän? Mutta kyllä ne vaan liikkuu. Jokaisen suomalaisen täytyisi ajaa esim saksassa, tai vaikkapa virossa vähintään kuukausi, niin voisi ymmärtää liikenteen päälle edes hiukan. Kehittyisi ne hermotkin samalla, eikä murhanhimo syntyisi ihan joka ohituksen takia.
Aivan kuin olisin itse kirjoittanut. Täyttä asiaa
Tosin viimeiseen lauseeseen vedoten, tulee tuo murhanhimo aina itselle, kun ohitan jonkun. Se helvetin säälittävä tööttäily ja pitkien vilkuttelu, pahimmillaan vielä punainen vaate eli keskari. Jokainen tuollaista harjoittava ansaitsisi nopean teloituksen.
Ei ole tuo pointti mennyt vielä perille: ajan 110-120km/h satkun alueella, vastaan tulee perä edellä kyyrä 70km/h, vedän ohi. Peilistä katson niin huidotaan hytissä ja vilkutellaan pitkiä, pitäisikö minun pysähtyä ja käydä pyytämässä anteeksi vai mikä tuossa on ideana. Vetäköön käteen sanon minä ja sanon henkilökohtaisestikin saman heille tilaisuuden tullen.
Kesällä kun heitettiin helsinki-minsk-kiova-helsinki reissu niin ainoastaan kerran meille väläyteltiin pitkiä, vaikka aika paljon ohiteltiinkin (ottaen huomioon että alla oli lada). Väläyttäjä oli toinen suomalainen. Aivan saatanan raivostuttavaa että 90% suomalaisista näyttäisi olevan sitä mieltä, ettei kukaan saa ajaa heitä lujempaa, jos joku näin tekee, tulee häntä siitä huomauttaa.
Epäilen että alla olevassa tapauksessa joku "apujumala" on kiihdyttänyt rakoa umpeen, josta syystä ohittaja on joutunut palaamaan kaistalleen pieneen rakoon, josta on sitten hermostuttu ja aloitettu väläyttely ja vilkuttelu, vaikka itse aiheutettiin vaaratilanne.
Ei ole tuo pointti mennyt vielä perille: ajan 110-120km/h satkun alueella, vastaan tulee perä edellä kyyrä 70km/h, vedän ohi. Peilistä katson niin huidotaan hytissä ja vilkutellaan pitkiä, pitäisikö minun pysähtyä ja käydä pyytämässä anteeksi vai mikä tuossa on ideana. Vetäköön käteen sanon minä ja sanon henkilökohtaisestikin saman heille tilaisuuden tullen.
Ootko rokkari koskaan ohittanut taaksepäin? Tuli mieleen yksi Ismo Leikolan stand up-pätkä, missä tosta puhuu...
Vois olla kyyrä vähän ihmeissään, kun valoshown jälkeen vaihdat vilkun kanssa kaistaa ja ohitatkin sen taaksepäin, takaisin sen perään ajelemaan. [/offtopic]
Comment