Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Viikon munakuski
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tuo on niin tapauskohtaista kannattaako antaa tietä sieltä kiihdytyskaistalta tulevalle. Tuossa mainitsemassani tapauksessa olin ainoa autoilija oikealla kaistalla sillä hetkellä joten kyllä siihen olisi pitänyt pystyä liittymään ongelmitta.
Kannattaa antaa tietysti tietä sieltä liittymästä tulevalle jos sen pystyy tekemään sillä tavalla että siitä ei ole haittaa esim. niille jotka sitä vasenta kaistaa ajaa, vituttaa sekin kun satasen alueella se jono täälläpäin ainakin lähes aina menee jotain 90 km/h siinä oikealla ja kun sitten ajaa satasta vasenta kaistaa ja sieltä alkaa poukkoilemaan ihmiset ihan päättömästi sinne vasemmalle aina liittymän kohdalla. Väänsin pari vuotta sitten käräjillä siitä kun ajoin vasenta kaistaa rajoitusten mukaan ja oikealla "alinopeutta" ajanut auto antoi tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle sillä seurauksella että veti ilman vilkkua eteeni ja väistin kaiteeseen. Ei lienee vaikea arvata että mun vika se ei ollut.
Mun on ainakin kaikkein helpoin liittyä moottoritielle silloin kun muut vaan ajaa ihan normaalisti. Sovitan siinä kiihdytyskaistalla sen nopeuden siten että riittää kun siinä on sellainen väli että siihen auto mahtuu. Yritä siinä sitten liittyä liikennevirtaan kun joku alkaa jarruttelemaan tai kiihdyttelemään siinä rinnalla. Ja joillekkin tuntuu ottavan koville se että joku tulee eteen sieltä liittymästä, pitää alkaa polkemaan kaasua siinä rinnalla ja jos sitten kuitenkin se reppana jää taakse kun se toyota ei kulje niin tottakai pitää vetää kunnon valoshow perään.....Last edited by AnttiR; 28-09-2011, 20:09.E61 535d -04
Comment
-
-
Mutta kun sinne vasemalle kaistalle tullaan sitten alinopeutta, annettaessa tilaa kolmion takaa tuleville.
Nilkka suoraksi siellä "kiihdytyskaistalla" auttaa asiaa.
Itseasiassa jos annat tietä kolmion takaa tulevalle siirtymällä vasemmalle kaistalle ja saat sillä aikaan jarruvalomeren ja tämän vielä näkee pollari, niin puhutaan päivikeistä.E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostAsenne kohdallaan..... ...mutta sehän oikeasti EI ole näin, vaan juuri päinvastoin.
Eli juurikin näiden oikeaa kaistaa junnaavien pässien takia liikenne pumppaa ja puuroutuu liittymien kohdalla, toisin kuin moninkertaisten liikennemäärien Sakassa jossa automaattisesti väistetään liittymistä tulijoita vasemmalle kaistalle.
Eli liittynäkaistat täyttyvät ja jonoutuvat ja sen jälkeen "kiihdytyskaistasta" puhuminen on turhaa. Sitten kun tästä kävelyvauhtia liikkuvalta kiihdytyskaistalta yritetään muun liikenteen sekaan on jumi valmis kun myös ne oikeaa kaistaa kulkevat joutuvat väkisinkin hiljentämään.
Kenenkään ei tarvitse muuttaa ajonopeuttaan ja liittymästä kaikki saa reilusti kiihdytettyä muun liikenteen sekaan kunhan kaikki väistäisivät sinne vasemmalle kaistalle jo ennakoiden....eikä vasta sitten kun ollaan jo liittyjän perseessä kiinni.
Eli sitä ajonopeutta EI tarvitse muuttaa kunhan ottaa ennakoiden vasurin jos/kun liittymästä on tulijoita.Originally posted by TeiniDX View PostMinä olen kyl kans ihan samoilla linjoilla. Ei se kaistan vaihto mikään suuri ongelma kenellekkään pitäisi olla kun vähän vaan ennakoidaan siellä liikenteessä. Mutta en kyllä toisaalta ymmärrä niitäkään jotka pysähtyvät kiihytyskaistalle.
Vituttaa joskus, kun yrität lämäyttää vaikkapa motarille ja joku kyyrää sitä omaa oikeaa kaistaansa. Toki se ei ole laitonta, mutta voi kun kaikki muukin ohjekirjojen säännöt toimisivat tuolla elämässä elämässä liikenteessä.
Tuo tosin haittaa todella harvoin, sillä ajan sen verran reippaasti, että varmasti tähtään johonkin väliin ilman mitään ongelmia.
Tuossakin usein saa pitkien väläyttelyä Miksi. Yksikin päivä lähdin valoista hieman reippaammin, niin viereinen auto vilkutteli pitkiä. Pitäisikö tuon jälkeen pysähtyä itkien tien sivuun ja lukea raamattua, anteeksi tein väärin, vai mikä perkele tuossa on ideana? :think Ajotottumuksiani ei ainakaan yksikään väsynyt vilkuttelu muuta pätkääkään.Last edited by Rockford; 28-09-2011, 20:31.-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Originally posted by Rockford View PostTuossakin usein saa pitkien väläyttelyä Miksi. Yksikin päivä lähdin valoista hieman reippaammin, niin viereinen auto vilkutteli pitkiä. Pitäisikö tuon jälkeen pysähtyä itkien tien sivuun ja lukea raamattua, anteeksi tein väärin, vai mikä perkele tuossa on ideana? :think Ajotottumuksiani ei ainakaan yksikään väsynyt vilkuttelu muuta pätkääkään.
Toinen ihmetyksen aihe, tai oikeastaan se on jo itsestäänselvyys, että porukka vilkuttelee valoja, kun ohitan heidät. Nykyään en edes harrasta mitään riskiohituksia, vaan lähden ihan rauhallisesti ohi oikeaoppisesti vilkkuakin käyttäen, mutta silti se näyttää ulkopuolisen silmissä rikolliselta. Pitäisi kai tyytyä ajamaan reilua alinopeutta näiden maailman parantajien takana.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostLaki ei tietääkseni kiellä sitäkään, jos kiihdytät ripeästi tavoitenopeuteen. Toki renkaiden polttelu, ylinopeus ja muu turha pelleily on rangaistavaa, mutta muuten tuossa ei pitäisi olla valittamista. Itsellenikin joskus porukka vilkuttelee valoja, jos lähden esim. valoista nopeammin liikkeelle, mutta tuo nopea lähteminenkin on vain illuusio, sillä se ripeä lähteminen johtuu yleensä siitä, että todella seuraan niiden valojen vaihtumista. Ulkopuolisen silmissä minulla on sitten kai kiire, kun se viereisellä kaistalla oleva keski-ikäinen nainen Micrallaan alkaa vasta etsimään ensimmäistä vaihdetta siinä vaiheessa, kun olen jo risteyksen ylittänyt.
Toinen ihmetyksen aihe, tai oikeastaan se on jo itsestäänselvyys, että porukka vilkuttelee valoja, kun ohitan heidät. Nykyään en edes harrasta mitään riskiohituksia, vaan lähden ihan rauhallisesti ohi oikeaoppisesti vilkkuakin käyttäen, mutta silti se näyttää vain ulkopuolisen silmissä rikolliselta. Pitäisi kai tyytyä ajamaan reilua alinopeutta näiden maailman parantajien takana.
Tuosta liikennevalo-hommasta muistui mieleen yksi erikoinen tapaus taannoin. Menin silloin hieman vanhoilla vihreillä eli valot vaihtuivat juuri oransseiksi, kun ajoin valoista. Viereinen auto pysähtyi valoihin, mutta kun huomasi minun menevän läpi, niin vilkutteli pitkiä perkeleesti ja lähti perään punaisia päin Seuraavissa valoissa tuli viereen ja tuijotin kuskia taukoamatta, odottaen jotain käsimerkkiä tai jotain, mutta ei - keski-ikäinen mies puikoissa yksinään ja tapittaa paska jäykkänä suoraan eteenpäin. Näitä tapauksia olisi A4:seksi ja ihmetyttää kyllä miten sekaisin voi porukka parhaimmillaan olla.Last edited by Rockford; 28-09-2011, 21:48.-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Originally posted by Rockford View PostTuosta liikennevalo-hommasta muistui mieleen yksi erikoinen tapaus taannoin. Menin silloin hieman vanhoilla vihreillä eli valot vaihtuivat juuri oransseiksi, kun ajoin valoista. Viereinen auto pysähtyi valoihin, mutta kun huomasi minun menevän läpi, niin vilkutteli pitkiä perkeleesti ja lähti perään punaisia päin Seuraavissa valoissa tuli viereen ja tuijotin kuskia taukoamatta, odottaen jotain käsimerkkiä tai jotain, mutta ei - keski-ikäinen mies puikoissa yksinään ja tapittaa paska jäykkänä suoraan eteenpäin. Näitä tapauksia olisi A4:seksi ja ihmetyttää kyllä miten sekaisin voi porukka parhaimmillaan olla.
Comment
-
-
Paras tapahan on ajaa kokoajan vasenta kaistaa. Väistää sitten oikealle jos takana tuleva on perseessä kiinni. Harvoin on joutunut tilaa antamaan, taino mitä nyt talvinopeusrajoitusten aikaan motarilla. Jatkuva kaistojen vaihtaminenhan se vasta hölmöltä näyttääkin. Jokaisen rekan välissä pitää käydä oikealla kaistalla?? miksi ?? kun näkee jo kaukaa että edessä on hitaampia.
Comment
-
-
Originally posted by Kal.ju View PostParas tapahan on ajaa kokoajan vasenta kaistaa. Väistää sitten oikealle jos takana tuleva on perseessä kiinni. Harvoin on joutunut tilaa antamaan, taino mitä nyt talvinopeusrajoitusten aikaan motarilla. Jatkuva kaistojen vaihtaminenhan se vasta hölmöltä näyttääkin. Jokaisen rekan välissä pitää käydä oikealla kaistalla?? miksi ?? kun näkee jo kaukaa että edessä on hitaampia.
Jokaisen rekan välissä ei pidä käydä oikealla kaistalla? Vasenta kaistaa käytetään vain ohittamiseen? Jos voit vaihtaa takaisin oikealle kaistalle rauhallisesti, turvavälit huomioiden, ts. jos seuraavaan 'kohtaamiseen' yli parikymmentä sekuntia niin mikset vaihtaisi?
EDIT: Toisaalta, mitä pahaa siinä on jos yksin siellä köröttelee vasemmalla, ja oikeesti katsookin niihin peileihin jotta pystyy 'hyvissä ajoin' antaa takana tulevalle tilaa.
Itselle kävi viime viikonloppuna pienimuotoinen ylläri, kun ohitin hml-moottoritiellä paria rekkaa, ja vilkaisin peiliin niin eiköhän sieltä jonkun matkan päästä tullut mersu lähemmäs kahtasataa. Ennakoin tilanteen (vaikka ei olisi tarvinnut tuollaisessa tilanteessa ) ja annoin tilaa, ja kerkesinkin pois alta. Mun edessä oli auto joka ei sitten ilmeisesti peileihin katsellut vaan körötteli vasenta kaistaa tämä mersu perseessä jonkin aikaa vaikka oikea kaista oli typötyhjä. Samaisessa mersussa oli konepelti kivasti jäänyt lukitsematta, joten melkeinpä toivoin että näkisin sen tien sivussa/ojassa myöhemmin, sen verta perseilyä oli taas. Taisi tosin pysyä pelti kiinni vielä niissäkin nopeuksissa, onneksi?Last edited by Supra^; 29-09-2011, 00:06.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostMutta kun sinne vasemalle kaistalle tullaan sitten alinopeutta, annettaessa tilaa kolmion takaa tuleville.
Nilkka suoraksi siellä "kiihdytyskaistalla" auttaa asiaa.
Itseasiassa jos annat tietä kolmion takaa tulevalle siirtymällä vasemmalle kaistalle ja saat sillä aikaan jarruvalomeren ja tämän vielä näkee pollari, niin puhutaan päivikeistä.
Originally posted by Rockford View PostSamoilla linjoilla. Vaikka muuten kaikki vituttaa, niin ei tuota mitään tuskaa vaihtaa "ohituskaistalle" liittymien kohdalla pariksi sekunniksi. Tuo tulee minulla ainakin ihan selkärangasta ja on luonnollista jouhevuutta.
Vituttaa joskus, kun yrität lämäyttää vaikkapa motarille ja joku kyyrää sitä omaa oikeaa kaistaansa. Toki se ei ole laitonta, mutta voi kun kaikki muukin ohjekirjojen säännöt toimisivat tuolla elämässä elämässä liikenteessä.
Tuo tosin haittaa todella harvoin, sillä ajan sen verran reippaasti, että varmasti tähtään johonkin väliin ilman mitään ongelmia.
Väkisin en ole estämässä kenenkään liittymistä, kuten jo mainitsinkin, mutta en myöskään väistä kolmion takaa tulevia "turhaan". Sitä väistämisvelvollisuuttahan se kolmio meinaa.
Originally posted by Kal.ju View PostParas tapahan on ajaa kokoajan vasenta kaistaa. Väistää sitten oikealle jos takana tuleva on perseessä kiinni. Harvoin on joutunut tilaa antamaan, taino mitä nyt talvinopeusrajoitusten aikaan motarilla. Jatkuva kaistojen vaihtaminenhan se vasta hölmöltä näyttääkin. Jokaisen rekan välissä pitää käydä oikealla kaistalla?? miksi ?? kun näkee jo kaukaa että edessä on hitaampia.M6 E63
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostAsenne kohdallaan..... ...mutta sehän oikeasti EI ole näin, vaan juuri päinvastoin.
Eli juurikin näiden oikeaa kaistaa junnaavien pässien takia liikenne pumppaa ja puuroutuu liittymien kohdalla, toisin kuin moninkertaisten liikennemäärien Sakassa jossa automaattisesti väistetään liittymistä tulijoita vasemmalle kaistalle.
Eli liittynäkaistat täyttyvät ja jonoutuvat ja sen jälkeen "kiihdytyskaistasta" puhuminen on turhaa. Sitten kun tästä kävelyvauhtia liikkuvalta kiihdytyskaistalta yritetään muun liikenteen sekaan on jumi valmis kun myös ne oikeaa kaistaa kulkevat joutuvat väkisinkin hiljentämään.
Kenenkään ei tarvitse muuttaa ajonopeuttaan ja liittymästä kaikki saa reilusti kiihdytettyä muun liikenteen sekaan kunhan kaikki väistäisivät sinne vasemmalle kaistalle jo ennakoiden....eikä vasta sitten kun ollaan jo liittyjän perseessä kiinni.
Eli sitä ajonopeutta EI tarvitse muuttaa kunhan ottaa ennakoiden vasurin jos/kun liittymästä on tulijoita.
Comment
-
-
Originally posted by Kal.ju View PostParas tapahan on ajaa kokoajan vasenta kaistaa. Väistää sitten oikealle jos takana tuleva on perseessä kiinni. Harvoin on joutunut tilaa antamaan, taino mitä nyt talvinopeusrajoitusten aikaan motarilla. Jatkuva kaistojen vaihtaminenhan se vasta hölmöltä näyttääkin. Jokaisen rekan välissä pitää käydä oikealla kaistalla?? miksi ?? kun näkee jo kaukaa että edessä on hitaampia.MBCLK240 -02
E36 318 -93
E46 320 Ci -01
E46 330 CiA -01
E60 520i -04
E93 325i -07
F36 420xi -16
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View Postkoska tieliikennelaki?
Jokaisen rekan välissä ei pidä käydä oikealla kaistalla? Vasenta kaistaa käytetään vain ohittamiseen? Jos voit vaihtaa takaisin oikealle kaistalle rauhallisesti, turvavälit huomioiden, ts. jos seuraavaan 'kohtaamiseen' yli parikymmentä sekuntia niin mikset vaihtaisi?
2009 partyiltä tulin kotiin Vantaalle. Tampereella otin vasemman kaistan ja myyrmäessä vaihdoin sitten oikealle kun piti pois liittyä. Kokoajan tuli hitaampia vastaan ja enkä edes mitään älytöntä nopeutta ajanut.
Lähinnä se ihmetyttää kun tuolla jatkuvasti vaihdellaan kaistaa vaikka hyvin näkee että edessä on rekka/karavaanari/peräkärry ja sitten tulee niitä paniikkijarrutuksia kun ruvetaan vaihtamaan kaistaa eikä tajuta peiliin katsoa. Luulisi että kaistoilla ravaamisestakin jotain sanktiota voisi jakaa.
Originally posted by AlpinWeiss View PostJa näitä joutuu silloin tällöin ohittelemaan oikealta, kun ei voi niihin peileihin katsella. Eihän kukaan nyt itseä lujempaa voi takaa tulla.
Päivittäin kuitenkin tuota 3. tietä suhaan töihin ja takas. Siihen mahtuu kyllä kaikkea mielenkiintoista yms jännää.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostAsenne kohdallaan..... ...mutta sehän oikeasti EI ole näin, vaan juuri päinvastoin.
Eli juurikin näiden oikeaa kaistaa junnaavien pässien takia liikenne pumppaa ja puuroutuu liittymien kohdalla, toisin kuin moninkertaisten liikennemäärien Sakassa jossa automaattisesti väistetään liittymistä tulijoita vasemmalle kaistalle.
Eli liittynäkaistat täyttyvät ja jonoutuvat ja sen jälkeen "kiihdytyskaistasta" puhuminen on turhaa. Sitten kun tästä kävelyvauhtia liikkuvalta kiihdytyskaistalta yritetään muun liikenteen sekaan on jumi valmis kun myös ne oikeaa kaistaa kulkevat joutuvat väkisinkin hiljentämään.
Kenenkään ei tarvitse muuttaa ajonopeuttaan ja liittymästä kaikki saa reilusti kiihdytettyä muun liikenteen sekaan kunhan kaikki väistäisivät sinne vasemmalle kaistalle jo ennakoiden....eikä vasta sitten kun ollaan jo liittyjän perseessä kiinni.
Eli sitä ajonopeutta EI tarvitse muuttaa kunhan ottaa ennakoiden vasurin jos/kun liittymästä on tulijoita.
Alkaa pikkuhiljaa olemaan turhaa puhua "kiihdytyskaistan" lisäksi myös "moottoritiestä".
Jossain klo 21 nurkilla alkaa länsiväylälläkin olemaan jo sentään pikkasen väljempää
Tarkennuksena tuohon edelliseen kommenttiini liittyen vilkun käyttöön ja sekaan päästämiseen: Ajan myös ite aika paljon vasenta kaistaa. Joskin sen muun autovirran mukana, koska päiväsaikaan ei juurikaan pääse sellaista tapahtumaan, että olisit yksinäsi siinä vasemmalla kaistalla. Siinä kohtaa vaihdan oikealle kaistalle kun tiedän, että oma poistumisliittymäni on seuraava.
Sekin tavallaan naurattaa ja vituttaa, kun työnnetään vielä sieltä "muutama päänahka keräten", viime tingassa sinne poistumisramppiin. Ja hiekka lentää. Tietenkin joskus sattuu ajatuskaktoksia, ja joskus suomalainen ei millään voi sulattaa sitä, että joku haluaa hänen edelleen ajamaan, mutta usein sitä vasenta kaistaa pitkin venytetään ihan suotta. Jospa nämäkin joskus ymmärtävät, että se jono seisoo ehkä juuri heidänkaltaistensa takia.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Comment