Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    Originally posted by _nixu_ View Post
    No ei kai auta kun kaivaa tietoa ja vertailuhintoa viikonlopun aikana ja soittaa tälle A.K:lle sitten maanantaina uudestaan. Jos jollain on vinkkiä mihin pykälään tai asetukseen kannattaa vedota niin saa vinkata oikeaan suuntaan.
    Riittää kun vetoat asiallisesti jo mainittuihin asioihin, kuten harvinainen auto, vanhat veropäätökset, epäoikeuden mukainen kohtelu, epärealistinen myyntisivusto tälläisen ajoneuvon kaupankäyntiin jne. Ole vakuuttava ja tiedä mistä puhut.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      Originally posted by Dualfun View Post
      Riittää kun vetoat asiallisesti jo mainittuihin asioihin, kuten harvinainen auto, vanhat veropäätökset, epäoikeuden mukainen kohtelu, epärealistinen myyntisivusto tälläisen ajoneuvon kaupankäyntiin jne. Ole vakuuttava ja tiedä mistä puhut.
      Kovasti näitä asioita kävin läpi jo päivällä puhelinkeskustelun aikana.
      Ei vaan tuntunut mieltänsä muuttavan. Kuulemma kuvaa helpommin päivän hintaa kun löytyy edes yksi vastaava myynnistä. No maanantaina sitten uusiksi.
      Eikös yksi pointti ollut se että autosta ei saa tulla enempää veroa kuin mitä vastaavassa suomessa olevassa vertailuautossa on jäljellä? Eli tuo noin 1400€ millä on vastaava verotettu pitäisi olla realistinen veron määrä.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Herra yliherra A.K: Kuulemma myyntihinnalla voi kikkailla ja laittaa vaikkapa puoleen pyynnistä. Siis herra yliherra A.K. on sitä mieltä, että pyyntihinnalla ei voi kikkailla ja laittaa vaikkapa kaksinkertaisen pyyntihinnan markkinahintoihin nähden.:think

        nixu: Ei vaikka aikaisemmin vastava auto on verotettu 1400€ veroilla suomeen.

        Ai siis tämä kunnianarvoisa arvostettu autoverotuksen ylijumalaksi haluava A.K. on sitä mieltä että autoverotuksen ytimellä voidaan hänen mielestään pyyhkiä peppua? Suomeksi sanottuna (kuten nixukin totesi) yhdessäkään yksittäisessa tapauksessa ei saa autoveroa periä enempää kun sitä on vastaavassa suomiautossa JÄLJELLÄ.

        Väittääkö herra A.k. että esimerkiksi tuon 1400 euron veron määrä ko autossa olisi jollain ilveellä lähtenyt verotusajankohdasta nousemaan?

        Lisätään nyt tähän vielä, että mm. eräs toinen autoverotuksen ylikenraali, eli J. K. on maininnut, että tullin aikaisempia verotuksia ja veropäätöksiä voidaan käyttää myöhemmin tehtävien verotusten tukena.


        Autoverolain 11c§:

        "Yleinen vähittäismyyntiarvo Suomessa voidaan tarvittaessa määrittää Suomen ajoneuvomarkkinoista saadun tiedon lisäksi muiden maiden ajoneuvomarkkinoista saatujen tietojen perusteella.

        Yleistä vähittäismyyntiarvoa ei voida yksinomaan määrittää etuyhteydessä keskenään olevien ostajan ja myyjän välisten hintojen eikä poikkeuksellisissa markkinaolosuhteissa määräytyvien hintojen perusteella."

        Mielestäni on vähintään kohtuullisen poikkeuksellista, mikäli yleiseen vähittäismyyntiarvoon perustuva verotusarvo määritetään YHDEN AINOAN hintahavainnon perusteella.
        Last edited by nullzwei; 21-10-2007, 23:49.

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          Oliko jollain tiedossa näitä MARVOn päälliköiden nimiä?
          Jos tämä A.K ei suostu virhettään myöntämään niin asia on siirrettävä jollekin ylemmälle taholle?
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by _nixu_ View Post
            Oliko jollain tiedossa näitä MARVOn päälliköiden nimiä?
            Jos tämä A.K ei suostu virhettään myöntämään niin asia on siirrettävä jollekin ylemmälle taholle?
            Kysy A.K:lta, että kuka se on se sun "esimies" joka oikeasti näistä asioista päättää. Ja käske antamaan esimiehen toimiva yhteistieto. Jos A.K. alkaa nykimään, niin käske sen lukea sulle ääneen autoverolain 74b- ja 74c-pykälät. Höystöksi vielä hallintolaista pykälät 6, 7 ja etenkin 8 mutta myös 23, 31 ja 45§ ja lopuksi kysy, ymmärsikö se, mitä ne tarkoittaa.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by nullzwei View Post
              Kysy A.K:lta, että kuka se on se sun "esimies" joka oikeasti näistä asioista päättää. Ja käske antamaan esimiehen toimiva yhteistieto. Jos A.K. alkaa nykimään, niin käske sen lukea sulle ääneen autoverolain 74b- ja 74c-pykälät. Höystöksi vielä hallintolaista pykälät 6, 7 ja etenkin 8 mutta myös 23, 31 ja 45§ ja lopuksi kysy, ymmärsikö se, mitä ne tarkoittaa.
              Näillä lähdetään liikkelle
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Antza
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 2143
                • Espoo

                Minä en oikein ymmärrä, miksi jo verotettuihin autoihin kohdistettuja veroja voisi pitää ehdottomana maksimina uusille tapauksille. Voihan auton arvo nousta, ja koska vero määräytyy kiinteänä prosenttiosuutena vähittäismyyntihinnasta, voi siis myös vero nousta. Varsinkin harvinaisten mallien kohdalla, joiden arvo määräytyy - kuten tälläkin foorumilla jatkuvalla syötöllä toitotetaan - enemmän muiden faktoreiden kuin iän ja kilometrimäärän perusteella.

                Sen sijaan mikäli vastaava auto on hiljattain verotetettu reilusti alle 50% pienemmillä veroilla, on tullin arvonmääritys mennyt metsään jommassa kummassa tapauksessa - tai molemmissa. Varsinkin mikäli nyt ollaan verottomassa yhden ainoan verrokin perusteella, minkä ristiriitaisuuteen 02 myös tuossa viittasi. Eli tullin täytyisi pitää mielessä suhteellisuuden käsite ja omat pykälänsä sekä pyrkiä rakentamaan niistä sellaisia, että ne eivät voi joutua ristiriitaan keskenään.

                Loppukädessä kyse on kuitenkin markkinahinnasta. Markkinahinta on oikea sen hetkinen käypä hinta, sillä se määräytyy kysynnän ja tarjonnan leikkauspisteestä. Ja tavaran arvon määritykseen yksi parhaista keinoista on huutokauppa. Eli tullihan voisi järjestää tuodulle autolle avoimen huutokaupan. Vaikkapa näin: Huutokaupataan autoa 1kk. Tämän aikaa auton maahantuoneella on oikeus käyttää autoa tarroilla. Huutokaupan päätyttyä auton arvoksi määritellään korkein tarjous, josta myös vero lasketaan. Tarjous on tarjouksen jättäjän puolelta sitova, kuitenkin siten, että auton maahantuojalla on etuoikeus pitää auto, mikäli hän katsoo arvon olevan sopiva. Lisäksi voitaisiin velvoittaa muutama suurin autoketju antamaan minimitarjouksen siltä varalta, että todellisia tarjouksia ei tule. Tämä siis näin nopeana kuvitteellisena aamukevennyksenä

                edit: lisäksi tämä olisi tullin kustannusten kannalta varsin edullinen, sillä mitään marvoa eikä muutakaan arvostuskomiteaa tarvittaisi kun markkinat arvottaisivat tavaran. Eikä myöskään verovalituksia satelisi, sillä mikään osapuoli ei voisi itkeä väärästä arvonmäärityksestä.
                Last edited by Antza; 22-10-2007, 10:16.
                Current rides:
                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                Previous rides:
                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Niin ongelma onkin siinä että tullille kelpaa yksi ainoa jopa keksitty ilmoitus nettiautosta. Onko se sitten oikea markkinahinta autolle? No ei todellakaan ole!

                  A.K:lle lähetin oman selvitykseni sähköpostilla ja soitin perään. Lupasi ottaa asian käsittelyyn, saa nähdä mitä seuraa?
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    A.K:lle lähetin oman selvitykseni sähköpostilla ja soitin perään. Lupasi ottaa asian käsittelyyn, saa nähdä mitä seuraa?
                    Vettä myllyyn vaan siihen asti kun eräpäivää riittää veropäätöksessä. Mikäli asia todella on viereillä eräpäivään mennessä saat Tullin luvalla hakea uudet siirtarit ja mitätöidä vanhan päätöksen "viranomaisaloitteesta" kuten nyt näyttää jo käyneen mikäli A.K. suostui ottamaan asian käsittelyyn.

                    Tsemppiä!
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Vettä myllyyn vaan siihen asti kun eräpäivää riittää veropäätöksessä. Mikäli asia todella on viereillä eräpäivään mennessä saat Tullin luvalla hakea uudet siirtarit ja mitätöidä vanhan päätöksen "viranomaisaloitteesta" kuten nyt näyttää jo käyneen mikäli A.K. suostui ottamaan asian käsittelyyn.

                      Tsemppiä!
                      Juu, sanoin A.K:lle että pitää kiirettä kun tuo katsastus menee 25.10 vanhaksi. Lupasi yrittää.
                      Siirtokilvistä en muistanut mainita.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Ole nixu kovana vaan. Perustelut pitää saada kirjallisena. Lukiko se A.K. nuo lainkohdat, vai riittikö pelkkä viittaus niihin

                        OT
                        Antza:
                        edit: lisäksi tämä olisi tullin kustannusten kannalta varsin edullinen, sillä mitään marvoa eikä muutakaan arvostuskomiteaa tarvittaisi kun markkinat arvottaisivat tavaran. Eikä myöskään verovalituksia satelisi, sillä mikään osapuoli ei voisi itkeä väärästä arvonmäärityksestä.

                        Mitäs Antza arvelisit jos autot verotettaisiin ostohinnan mukaan? Tarvittaisiinko tuonnintorppauskomiteoita ja tehtäisiinkö verovalituksia?

                        Lähtökohtaisesti auton ostaneen olisi osoitettava, että ostokuittiin merkitty hinta on aito. Nykyisellä autoverosysteemillä tämä kaiken kaupan ja myös verotuksen perusperiaate on käännetty täysin päälaelleen.

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Ole nixu kovana vaan. Perustelut pitää saada kirjallisena. Lukiko se A.K. nuo lainkohdat, vai riittikö pelkkä viittaus niihin
                          Laitonpa sähköpostiin vähän copy&pastea.

                          Mutta nyt tuli lisätietoa. Vertaa kuulemma M5 kun ne ovat saksassa tällähetkellä samoissa hinnoissa. Myyntihinta olisi siten noin 11k€ - tavanomaiset vähennykset.
                          Lisäksti tullipiiriin voisi toimittaa selvityksen ajokilometreistä, tuohon on ilmeisesti mittaristo vaihtunut ja siten kilometrit eivät ole varmat.
                          Vetosi päätöksessään myös alhaiseen mittarilukemaan (162tkm.)
                          Sanoi että hän tekee päätöksen ilmoituksessa olleiden tietojen mukaan eikä voi siten muutta esim. ajomäärää.

                          Eli nyt tulee uusi päätös jossa hintataso on noin 11k€.
                          Mitähän sitten keksisi?
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17837
                            • PKS

                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Laitonpa sähköpostiin vähän copy&pastea.

                            Mutta nyt tuli lisätietoa. Vertaa kuulemma M5 kun ne ovat saksassa tällähetkellä samoissa hinnoissa. Myyntihinta olisi siten noin 11k€ - tavanomaiset vähennykset.
                            Lisäksti tullipiiriin voisi toimittaa selvityksen ajokilometreistä, tuohon on ilmeisesti mittaristo vaihtunut ja siten kilometrit eivät ole varmat.
                            Vetosi päätöksessään myös alhaiseen mittarilukemaan (162tkm.)
                            Sanoi että hän tekee päätöksen ilmoituksessa olleiden tietojen mukaan eikä voi siten muutta esim. ajomäärää.

                            Eli nyt tulee uusi päätös jossa hintataso on noin 11k€.
                            Mitähän sitten keksisi?
                            Hmm, hassua sinänsä että jos aletaan vertailukohtia hakemaan Saksasta niin miten ihmeessä voidaan verrata Suomi-M5:seen kuitenkin verotusarvoa. Mutta se on totta, että ennenkin on verrattu toki muihin malleihin tarvittaessa.

                            Edelleen en usko, että kilometrimäärällä 150tkm vs. 250tkm vs. jopa 300tkm on mitään vaikutusta tälläisen auton myyntihintaan ja siten verotusarvoon, joten en siitä stressaisi.

                            Mobilessa on hinnat tälläisille on sen 5000-6000, joten verotusarvo ~9500e on aivan liikaa. Jos edelleen tosiaan ollaan Saksan myyntisivustoilta hakemassa vertailukohtaa. Suomi-M5 maksaa halvimmallaan sen 5000-6000, joten ei ihan mene kyllä oikein vieläkään.

                            Perustele tarkemmin miksi ALPINA ei ole M5 !!! Muista kertoa, että se ei ole edes sama automerkki (!), joten ei veroja voida arpoa BMW:n mukaan
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Hmm, hassua sinänsä että jos aletaan vertailukohtia hakemaan Saksasta niin miten ihmeessä voidaan verrata Suomi-M5:seen kuitenkin verotusarvoa. Mutta se on totta, että ennenkin on verrattu toki muihin malleihin tarvittaessa.

                              Edelleen en usko, että kilometrimäärällä 150tkm vs. 250tkm vs. jopa 300tkm on mitään vaikutusta tälläisen auton myyntihintaan ja siten verotusarvoon, joten en siitä stressaisi.

                              Mobilessa on hinnat tälläisille on sen 5000-6000, joten verotusarvo ~9500e on aivan liikaa. Jos edelleen tosiaan ollaan Saksan myyntisivustoilta hakemassa vertailukohtaa. Suomi-M5 maksaa halvimmallaan sen 5000-6000, joten ei ihan mene kyllä oikein vieläkään.

                              Perustele tarkemmin miksi ALPINA ei ole M5 !!! Muista kertoa, että se ei ole edes sama automerkki (!), joten ei veroja voida arpoa BMW:n mukaan
                              Niin miten sen ottaa.
                              Perustelin sähköpostissa että B10 sijoittuu jonnekkin 535 ja M5 välimaastoon.
                              No B10 ja M5 on saksassa suunnilleen samanhintaisia tällähetkellä, joten..
                              Onhan nytkin suunta oikea mutta kuulemma se yksikin myynnissä ollut B10 olisi sinällään riittänyt.
                              Olisi ilmeisesti pitänyt väsätä muutama vastaava B10 myynti-ilmo tuonne nettiautoon jo etukäteen. Eipä olisi tarvinnut aloittaa tätä vääntöä prkl.
                              Melkoista lottoarvontaa sen suhteen mitä nettiautossa sattuu olemaan juuri sillä hetkellä kun tullin tarkastajat sitä silmäilevät.
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17837
                                • PKS

                                Originally posted by _nixu_ View Post
                                Melkoista lottoarvontaa sen suhteen mitä nettiautossa sattuu olemaan juuri sillä hetkellä kun tullin tarkastajat sitä silmäilevät.
                                Enemmän ihmetyttää miten B10 on selvästi aiemmin verrattu ihan rehtiin E34 535:seen, jolloin on saatu noita 1400e veroja. Mutta joo, tosiaan en usko että tässä mietittäisiin tätä jos ei joskus moinen olisi mennyt selvästi pienemmillä veroilla (jos totta puhutaan, aivan liian pienillä - vaikka toki jokainen lati on liikaa, ei sillä).
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36
                                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                                Muut talouden vehkeet:
                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎