Muistaakseni kokonaismassa oli jossain 2200kg paikkeilla, voin sen tarkistaa vielä illalla. Mutta tuo otteesi siitä, että 186g/km ja 2122-2130kg olisi sama veroluokka, väärin, se on sitä autoverossa muttei ajoneuvoverossa. Tuossa on koko esitys uudesta ajoneuvoverosta ja sen lopussa on uudet määrät niin päästöjen kuin painonkin mukaan. Painon mukaan verotettaessa tuo 2200kg oikeuttaa 200,75€ vuotuiseen maksuun ja päästöjen mukaan tuo 186g/km oikeuttaa 136,51€ vuotuiseen maksuun. Onhan tuo 64€ sentään tankillinen menovettä
Mitäs meinaatte mun auton verotuksesta. E39 M5 Rek: 28.04 2000. Veroprosentti nyt 29%. Autolla kokonaismassaa 2290kg, ja jostain katsoin että siihen painoluokkaan tulisi veroprosentiksi 28.9% ? Tarkistakaa joku vielä tuo jos viitsittä... 3kk siirtolaput loppuu 20.12.2007, eli mun mielestä tuota verotusta ei kannata keskeyttää jos ero on noin pieni?
Mitäs meinaatte mun auton verotuksesta. E39 M5 Rek: 28.04 2000. Veroprosentti nyt 29%. Autolla kokonaismassaa 2290kg, ja jostain katsoin että siihen painoluokkaan tulisi veroprosentiksi 28.9% ? Tarkistakaa joku vielä tuo jos viitsittä... 3kk siirtolaput loppuu 20.12.2007, eli mun mielestä tuota verotusta ei kannata keskeyttää jos ero on noin pieni?
Eihän tuota kannata peruuttaa kaiken lisäks tuo on vasta ensimmäinen ehdotus/versio prosenteiksi,tulee takuulla muuttumaaan vielä--> näyttäis suosivan painolla arvioitavia vähän liiotellusti verrattuna muuhun linjaan.
Ja muutenkin ei kyllä kannata hätäillä sillä tullista sanoivat että käytännöt erityisesti tehokkailla autoilla vielä epäselvät (esim. ylimääräiset kertoimet)
Niin, edelleen tässä haen takaa faktaa siitä milloin verotus toteutetaan painon ja milloin päästöjen mukaan. Olen hyt lukenut, että maaginen käännekohta olisi käyttööonotto (vai valmistus) 01/01, mutta monet ovat huudelleet että jo vanhemmissa menisi päästöjen mukaan.
Olisiko kellään faktaa asiasta, edelleen ainoastaan bemarit kiinnostavat jos sillä on merkitystä... :think
Ja muutenkin ei kyllä kannata hätäillä sillä tullista sanoivat että käytännöt erityisesti tehokkailla autoilla vielä epäselvät (esim. ylimääräiset kertoimet)
Hätäillä ja hätäillä niin... Itseä tässä mietityttää se, miten yleinen myyntihinta on muuttunut (MARVO:ssa) näissä autoissa silloin maaliskuussa 2008 kun alkaa ensimmäiset veropäätökset tämän uusimman tavan mukaan putkahdella ulos
Edelleen kuten aiemmin sanoin: Ensimmäinen ehdotus kannattaa silti ottaa pöydälle asti, sen joko maksaa tai sitten peruu!
Eihän tuota kannata peruuttaa kaiken lisäks tuo on vasta ensimmäinen ehdotus/versio prosenteiksi,tulee takuulla muuttumaaan vielä--> näyttäis suosivan painolla arvioitavia vähän liiotellusti verrattuna muuhun linjaan.
Ja muutenkin ei kyllä kannata hätäillä sillä tullista sanoivat että käytännöt erityisesti tehokkailla autoilla vielä epäselvät (esim. ylimääräiset kertoimet)
Niin mun mielestä toi M5 pitää saada kilpiin tällä vanhalla verokaavalla, se vero ei ainakaan tule tossa autossa laskemaan vuoden vaihteen jälkeen
Kilpiin vaan ja kuponkia sit 3v:n sisällä vetämään. On niitä huonompiakin paikkoja makuuttaa rahoja
On se korko kyllä niin minimaalinen ollu 2005 jälkeen, että kannattaa laittaa valitusta menemään vaan heti. Vai onko tässä joku koukku miksi kannattaisi lykätä? Nullzwei?
Ensimmäisen tuontiautoni verovalituksen tein 3½ v. maahantuonnista Joulukuun viimeisenä 2006. Edelleen päätöstä odottaessa. Uudemmista tuonneistani ajattelin vääntää valitusta jo pikaisemmin huonon koron vuoksi.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
On se korko kyllä niin minimaalinen ollu 2005 jälkeen, että kannattaa laittaa valitusta menemään vaan heti. Vai onko tässä joku koukku miksi kannattaisi lykätä? Nullzwei?
Ensimmäisen tuontiautoni verovalituksen tein 3½ v. maahantuonnista Joulukuun viimeisenä 2006. Edelleen päätöstä odottaessa. Uudemmista tuonneistani ajattelin vääntää valitusta jo pikaisemmin huonon koron vuoksi.
Nimenomaan 3v sisällä ettei vanhene. Ite meinasin laittaa vuodenvaihteen jälkeen kunhan ensin näkee onko -08 muutoksen tiimoilta jotain lisättävää valituslistaan. Tilanne elää niin railakkaasti että turha mun mielestä on ihmeemmin stressata. Makselee vaan ja hakee valituksen kautta oikeutta.
Last edited by Spud; 06-11-2007, 17:07.
Reason: typo
Bad whiskey is better than wine
---------------------
Nimenomaan 3v sisällä ettei vanhene. Ite meinasin laittaa vuodenvaihteen jälkeen kunhan ensin näkee onko -08 muutoksen tiimoilta jotain lisättävää valituslistaan. Tilanne elää niin railakkaasti että turha mun mielestä on ihmeemmin stressata. Makselee vaan ja hakee valituksen kautta oikeutta.
Paljo sulla meni M5 veroja? Ja paljoko oli markkina-arvo?
Pitäs täs alkaa firman puolesta tekeen verovalituksia 2 vuoden ajalta. Jokunen tuonti-auto täs myyty niin eiköhän niistä kannattas valittaa Ainaki parilla sadalla tuhannella eurolla makseltu autoveroja..
Lisäilin tonne verotopicciin just tiedot. Pyyntihinnaksi arpoivat 40640e. Tarkemmat erittelyt oli kyllä myös mutta innokas katsastusaseman pimu nappasi sen paperin itselleen ..ja hoidin tuon kilpiin muuteman tunnin varoitusajalla päätöksen saamisesta niin en ehtinyt / tajunnut skannailla papereita.
Miltäs sun vastaavat tiedot näytti? Meneekö ees lähelle linjassa?
Niin, edelleen tässä haen takaa faktaa siitä milloin verotus toteutetaan painon ja milloin päästöjen mukaan. Olen hyt lukenut, että maaginen käännekohta olisi käyttööonotto (vai valmistus) 01/01, mutta monet ovat huudelleet että jo vanhemmissa menisi päästöjen mukaan.
Ihan 100% faktaa ei liene kellään, nämä kun on vasta veroehdotuksia.
Ehdotuksissa tuo raja lienee aika selvä ajoneuvoveron osalta. Autoveroesityksessä mitään vuosimallirajoja ei ole:
Veron määrä
5 a §
Henkilöautosta, jonka oma massa on alle 4 500 kilogrammaa, suoritettava vero on liitteenä olevan verotaulukon mukainen prosenttiosuus auton verotusarvosta. Veroprosentti määräytyy niiden auton yhdistettyä kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella, jotka on merkitty tai pitäisi merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin auton teknisiin tietoihin.
Jos 1 momentissa tarkoitettua tietoa hiilidioksidipäästöistä ei ole, veroprosentti määräytyy auton kokonaismassaa ja käyttövoimaa vastaavien laskennallisten hiilidioksidipäästöjen perusteella verotaulukon mukaisesti. Jos auton tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla 1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin.
Edellä 2 momentissa tarkoitettujen laskennallisten hiilidioksidipäästöjen sijasta veroprosentti määräytyy verotettavana olevan henkilöauton yhdistettyä kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella, jos verovelvollinen ensiverotuksen yhteydessä esittää niistä selvityksen ja jos ne on:
1) vahvistettu EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä määriteltyinä moottoriajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta annetun neuvoston direktiivin 80/1268/EY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetussa komission direktiivissä 93/116/EY tai sitä korvaavassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti tai
2) määritelty verotusajankohtana voimassa olevassa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti.
Henkilöauton polttoaineen ominaiskulutus ja siten sen hiilidioksidipäästöt vaikuttavat auton hankinnan yhteydessä kannettavan autoveron määrään myös Itävallassa, Portugalissa ja Kyproksella.
Verovelvollisella olisi mahdollisuus esittää selvitys verotettavana olevasta henkilöautosta EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä mitatuista yhdistettyä kulutusta vastaavista hiilidioksidipäästöistä, jolloin niitä voitaisiin käyttää veroperusteena niissäkin tapauksissa, joissa tietoa ei ole lähtökohtaisesti saatavissa viranomaislähteistä. Tämä koskisi kuitenkin vain direktiivissä 93/116/EY tai sitä korvaavassa uudemmassa yhteisön lainsäädännössä säädetyn mittausmenetelmän mukaisesti määriteltyjä päästöjä. Aikaisemmin voimassa olleessa yhteisön lainsäädännössä säädetyn mittausmenetelmän mukaisia kulutus- ja päästölukemia ei voitaisi käyttää veroperusteena mittausmenetelmien erojen takia.
Suosittelen E36 328:n uittamista Suomeen. Itellä jäi n.700€ plakkariin ylimäärästä kun tulli on ru(n)kannut tätä verotusarvon arvointia uusiksi. Tietysti paljon riippuu varustelutasosta, mutta tuossa mun kärryssä ruksittiin lähes kaikki kohdat ja silti tulli löi vain "avaralla" poskelle.
Menee itselläkin mielenkiintoiseksi tämä uusi malli.
Auto on siis vm 1998 Z3M ja 'vanhalla' kaavalla veroprosentiksi pitäisi tulla 24%, ajoaika päättyy 27.11.
Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen
päästötaso määritellään toisin, sillä
niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä
on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä
korotetaan kertomalla ne luvulla
1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään
täysiin grammoihin.
Auton kokonaismassa rekisteriotteessa on 1620kg ja kw:t 236 jolloin tuo maaginen 0,15 raja ei ylity, vaan summaksi tulee 0,145 jolloinka tuota 1,5 kerrointa ei pitäisi käyttää, vaan ilmeisesti tällöin katsotaan suroaan taulukosta 1620kg painava auto ja veroprosentiksi 21,5 % ?
Jos taas tulli päättäisi, että auton kanssa käytetään seuraavaa tapaa:
Henkilöauton veroprosentti on porrastettu ajoneuvon
hiilidioksidipäästön perusteella. Jokainen
hiilidioksidigramma vaikuttaa veroprosentin
suuruuteen. Veroprosentti nousee yhdellä
prosenttiyksiköllä jokaista kymmentä hiilidioksidigrammaa
kohden. Veroprosentti määräytyy
seuraavan kaavan mukaan:
päästöjen määrä (grammaa kilometrillä) + 4 / 10
tulee kokonaismääräksi 27,2% (268g/km)
Jos nyt ymmärsin oikein niin worst case scenario on tuo 27,2% mikäli tulli käyttää EY-tyyppihyväksynnän mukaista hiilidioksidipäästöä vaikka auto on vm 1998 ja mikäli tulli käyttää pelkästään kokonaismassaa, tulee prosenteiksi 21,5 joten keskeyttääkö vaiko eikö keskeyttää, ja aloittaa homma uusiksi ensi vuoden puolella. Auto jää seisontaan jokatapauksessa, mutta ei kovin mielelään tuota 27,2% en siltikään ota, koska tarjolla tulisi olla 24% muutaman viikon päästä.
Korjatkaa jos menin nyt pahasti metsään laskelmien kanssa ja onko tässä mitään tapaa selvittää, millä tavoin tulli arpoo tuon päätöstavan kyseisen automallin kohdalla vai pitääkö kiillotella kristallipalloa.
Korjatkaa jos menin nyt pahasti metsään laskelmien kanssa ja onko tässä mitään tapaa selvittää, millä tavoin tulli arpoo tuon päätöstavan kyseisen automallin kohdalla vai pitääkö kiillotella kristallipalloa.
Katso nyt ainakin muutama viikko mitä eduskunta tekee käsitellessään lakia. Suuressa salilla käytyjen keskustelujen pohjalta edustajilla on kova hinku muuttaa samalla tasolla pysyvän verotuksen päästörajaa 220:stä pienemmäksi. Jotain 180 tms siellä väläyttelivät mutta onneksi pahinta meteliä pitivät oppositiossa olevat edustajat. Tosin valiokuntakäsittelyssä voivat puuttua vaikka tuohon 0,15 rankaisurajaan tms.
Eli koko pakka on vielä levällään eikä mikään ole absoluuttisen varmaa vaikka kauppiaat elääkin jo kuin laki olisi hyväksytty. Oma veikkaukseni on, että jos joku osa muuttuu niin se on juuri tuo 0,15 kW/kg raja, 1,5 rankaisukerroin ja ehkä myös painon mukaan verotettavien taulukon arvot. Paras tietysti jos poistaisivat 1,5 kertoimen kokonaan mutta taitaa olla turha toivo odottaa sellaista joululahjaa harrasteautoilijoille.
Comment