Verot tulee nousemaan yksinkertaisesti siksi, että tulli seuraa tyhmästi mitä Mahti tai harvinaisemmissa tapauksissa Marvo antaa verotusarvoksi ja laskee verot kylmästi veroprosentin perusteella. Uudet prosentit löytyy suoraan hallituksen esityksestä HE 57/2011:
Jos valtio noudattaisi EY-tuomioistuimen päätöksiä pitäisi jo nyt tehdä tarkistelu peritäänkö nykyisellä CO2/kokonaismassa perusteisella kaavalla enemmän veroa kun mitä uutena tuodussa vastaavassa on jäljellä. Tätä ei tehdä koska ministeriön virkamiehet kuvittelee, että kun kaikkien autojen prosentteja vaihdetaan voidaan vanhojen lakien prosentit unohtaa. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tulli tulee suurella todennäköisyydellä vetoamaan 1.4.2012 alkaen uuteen lakiin ja vaatimaan samasta autosta enemmän veroa kun 31.3.2012 olisi mennyt. Näin ollen jos haluaa tuoda ensi kevään aikana suunnilleen minkä tahansa auton kannattaa paperit viedä sisään viimeistään maaliskuussa. Muuten päätyy vähintään lainaamaan tullille rahaa vuosiksi.
Joka tapauksessa jo nyt kannattaa tehdä verovalitus jos tuotavalle autolle löytyy ensirekisteröinti aikakauden laista veroprosentti joka on pienempi kun mitä nykyinen CO2/kokonaismassa laki antaa. Esimerkiksi 850 CSi tapauksessa voi vedota 90-luvun alun prosentteihin. Koska kyseistä automallia ei ole uutena Suomeen tuotu saa siitä periä korkeintaan 29% veroa koska sen on katsottu olevan kyseisen aikakauden normaali prosentti bensa-autoille. Tulli ei tietenkään tätä tule hyväksymään vaan se katsoo prosentin suoraan taulukosta eli 2300kg (CSi:n kokonaismassa?) mukaisesti 35,4% ja 1.4.2012 alkaen sitten 42,4%. Eli veropaperit kannattaa tosiaan laittaa sisään ennen huhtikuuta ellei halua sitoa yhtään enempää rahoja kiinni vuosiksi kun odottaa valitusprosessin läpikäintiä.
Samalla kannattaa huomata, että vuoden 2008 aikana tuoduista autoista pitää valittaa 31.12.2011 mennessä mikäli haluaa niistä rahaa takaisin. Niissä voi tosiaan vedota tähän samaan veroa saa periä vain niin paljon kun sitä on uutena tuodussa vastaavassa jäljellä vaatimukseen jonka EY-tuomioistuin on vahvistanut ns. Romanian tapauksen yhteydessä.
Lakiteksti on monimutkaista. Jutun pointti on kuitenkin se, että jälkikäteen ei saa nostaa käytettynä tuotujen autojen veroja ellei samaa korotusta tehdä myös jo maahan rekisteröidyille uutena tuoduille autoille. Eli jos tuo 1.4.2012 käytettynä 30.03.2012 ensirekisteröidyn auton jonka veroprosentti oli uutena vaikkapa 30% ja lakimuutoksen jälkeen se on 35% niin valtio ei saisi periä tästä pari päivää vanhasta autosta kuitenkaan promillenosaakaan enempää veroa kun uuden vastaavan 30%. Tämä ei tietenkään Suomen valtiolle sovi joten asiasta tullaan käymään oikeutta vuosien ajan ennen kun virhe saadaan korjattua.
ELV-oikeudenkäyntejä voi pitää esimerkkinä miten kannattaa toimia. Eli 2008 tuoduista kannattaa viedä valitus sisään joulukuussa ennen kun 3v + kuluva vuosi valitusaika umpeutuu, 2009 tuoduista kannataa valittaa 2012 joulukuussa jne. Todennäköisesti käsittely kestää niin kauan, että liian aikaisin viedyt valitukset saattaa saada kotimaisen tuomion ennen kun Komissio vie asian EY-tuomioistuimeen ja rahat jää samalla tavalla saamatta kun joillekin kävi ELV:n kanssa. Tosin Komissio voi nuokin tapaukset vielä hoitaa kuntoon. Hallinto-oikeuden kautta ei välttämättä EYT:hen päädytä koska kotimainen oikeus kuvittelee verolain muutoksia voitavan tehdä miten halutaan aivan kuten ministeriön virkamiehetkin. Näin ollen korkein hallinto-oikeus tuskin kysyy tarkentavaa tulkintaa EYT:stä.
+1
Elvin muodostuessa osaksi erottamatonta autoveroa nousi veron määrä. Koskee 1.4.2009 jälkeen verotettuja.
Sama Suomeksi: joku sai elv-palautusta, jolloin lopullisen veron määrä laski. Verottajan mielestä tuon palautettavan siivun liittäminen osaksi autoveroa tekee lisäosuudesta (entisestä elvistä) laillisen. Näin ei kuitenkaan ole. Pitää olla aika taikuri jos samasta verrokkihinnasta lasketulla isommalla veroprosentilla saa veron osuudeksi vähemmän kuin pienemmällä veroprosentilla.
Elvin muodostuessa osaksi erottamatonta autoveroa nousi veron määrä. Koskee 1.4.2009 jälkeen verotettuja.
Nimenomaan 01.01.2008-31.03.2009 välillä ensirekisteröidyt 01.04.2009 jälkeen käytettynä tuodut on erittäin hyvä tapa kokeilla kotimaisten hallinto-oikeuksien käsitystä asiasta. Niissä veroprosentin perusteet on yksinkertaiset ja käytettynä tuodusta on peritty veroa niin selkeästi suuremmalla prosentilla kun uudesta vastaavasta verrokkiautosta, että idioottikin näkee eron. Esimerkiksi 2300kg kokonaismassan autolle 35,4 vs 29,0 prosenteilla saa vaikka 20 tuhannen euron käytetyssä autossa jo kohtuullisen tuntihinnan verovalitusta tehdessä.
Laskelmat perustuvat keskimääräisiin verotuspäätöksiin viimeisen vuoden ajalta.
Luvut ovat vain suuntaa antavia. Huomattavaa on, että uudet veroprosentit nousevat eniten Co2-asteikon keskivaiheilla. Asteikon yläpäässä muutokset ovat käytännössä merkityksettömiä, tästä esimerkkinä E39 ja E50 M5:t.
Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
Jos valtio noudattaisi EY-tuomioistuimen päätöksiä...
Näin ollen korkein hallinto-oikeus tuskin kysyy tarkentavaa tulkintaa EYT:stä.
Nuo kaksi lausetta sun pitkän ja asiallisen viestin alusta ja aivan lopusta riittää itselle nykysin motivaattoriksi olla välittämättä paskaakaan näistä valituksista. Ainoat rahat, jota olen takasin saanut on ollut nuo virkamiespalautuksina maksetut alvit. Muilla valituksilla, vaikka ne olisi ollut miten perusteltu senhetkisen parhaan ja lainvoimaisen näkemyksen mukaan, on saanut lopuksi pyyhkiä berberiä.
Valitettavasti Suomen valtio toimii näissä asioissa erittäin moraalittomasti, ajatellen autoilevaa kansaa kokonaisuutena. On lukemattomat maksut ja penaltit, joilla rahotetaan jotain aivan muuta kuin autoilevaa kansaa. Autoverolaki ja sen irvikuvamainen soveltaminen tilanteessa kuin tilanteessa aina valtion eduksi, riippumatta EYT:n tai vastaavien linjauksista tai jopa yksiselitteisistä päätöksistä. Ja taipuminen vasta aivan viime senteillä, jos sielläkään, täysin riippuen siitä, missä vaiheessa taistelu EU vs Suomi on kulloinkin menossa.
Kun katsotaan tätä Euron kriisin toimintaa, jossa valtaapitävät tekevät yhä uskomattomampia päätöksiä naama näkkärillä, useita eri perustaavaa laatua olevia sopimuksia vastaan, niin ei tarvi yhtään ihmetellä missä kulkee valtioiden moraali. Se kulkee tasan siellä, mistä saadaan valtaapitävien omien etujen mukaisia ratkaisuja. Ei siellä, missä yleinen moraalitaju sanoisi sen kulkevan.
Hienoa, että osa jatkaa taistelua ja jaksaa näistä kiinnostua. Itse nykysin vain maksan sen saatanan maksulapun ja unohdan sen jälkeen koko asian. Jos joskus tulee jollain rintamalla sota päätökseen, ja maksuja lankeaa valtion maksettavaksi minullepäin, niin otan ne iloisena yllätyksenä.
Tero
ps> viimenen pisara oli tämä autoveroprosentin yksipuolinen korotus, se on jotain niin uskomatonta scheissea ettei sitä voi käsittää... ja miten helposti se käy!
Näyttää siltä että Valtiovarainministeriön autoverovirkamies saa milloin tahansa lähettää tullin autoverottajan bemaristin ruokapöytään syömään. Vaikka tuhansien eurojen edestä. Homma hyväksytään, "koska se nyt vaan on niin".
En millään jaksa uskoa että suurin osa porukasta pelkää (tullin) virkamiehiä kuin pikkunassikat poliisia. Asetelma pitäisi olla juuri päinvastoin, eli (tullin) virkamiesten pitäisi aina alkaa vapista kun asiakas tulee käymään. En tarkoita fyysistä pelkoa vaan sitä että sovelsiko tullimies lakia asiakkaan eli kansalaisen etua silmällä pitäen.
En millään jaksa uskoa että suurin osa porukasta pelkää (tullin) virkamiehiä kuin pikkunassikat poliisia. Asetelma pitäisi olla juuri päinvastoin, eli (tullin) virkamiesten pitäisi aina alkaa vapista kun asiakas tulee käymään. En tarkoita fyysistä pelkoa vaan sitä että sovelsiko tullimies lakia asiakkaan eli kansalaisen etua silmällä pitäen.
Jälleen erittäin hyvin sanottu, nullzwei !
Näillä mennään: - BMW E81 118i since 2017 - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Tuskin kukaan virkamiestä pelkää, mutta harva jaksaa taistella tuulimyllyjä vastaan. Nostan toki vilpittömästi hattua niille, jotka jaksavat. Olette oikealla asialla.
Oma, hiljainen protestini on se, että aion ajaa nykyisen käyttöauton ns. loppuun asti, toivottavasti ainakin vielä kymmenen vuotta. Mitä harvemmin vaihdan autoa, sitä harvemmin verottajan koura käy taskullani.
Autokuumeen yllättäessä hankitaan sitten joku antiikkinen bemari, porsche tms. minkä hinnassa verojen osuus on marginaalinen ja sijoitetun pääoman arvo ei laske tuhansia euroja vuodessa.
Tämä on suunnitelma, saa nähdä pystynkö pysymään siinä. Ja jos autovero sattuisi poistumaan joskus vuonna 2015 tai -20, niin arvioin strategian uudelleen.
Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
Nimenomaan 01.01.2008-31.03.2009 välillä ensirekisteröidyt 01.04.2009 jälkeen käytettynä tuodut on erittäin hyvä tapa kokeilla kotimaisten hallinto-oikeuksien käsitystä asiasta. Niissä veroprosentin perusteet on yksinkertaiset ja käytettynä tuodusta on peritty veroa niin selkeästi suuremmalla prosentilla kun uudesta vastaavasta verrokkiautosta, että idioottikin näkee eron. Esimerkiksi 2300kg kokonaismassan autolle 35,4 vs 29,0 prosenteilla saa vaikka 20 tuhannen euron käytetyssä autossa jo kohtuullisen tuntihinnan verovalitusta tehdessä.
Toin auton Suomeen juuri tuon maagisen 1.4.2009 jälkeen. Siinä oli muutama sotku avainten kanssa ja auto myöhästyi alkuperäisestä laivasta jne jne. No, maksettiin sitten enemmän veroa.
Niinkuin 928 GTS mainitsi, siirrettiin vanha ELV suoraan ajoneuvoverron. Eikö tämä sodi sitä EUn linjaamaa faktaa vastaan, ettei vero saa yksittäistapauksessakaan olla enempää kuin jo Suoemssa olevassa autossa? En ole kuitenkaan kuullut, että tästä olisi kukaan valittanut saati jotain hyvitystä saanut...? Mitä olen käsittänyt väärin?
siirrettiin vanha ELV suoraan ajoneuvoverron. Eikö tämä sodi sitä EUn linjaamaa faktaa vastaan, ettei vero saa yksittäistapauksessakaan olla enempää kuin jo Suoemssa olevassa autossa? En ole kuitenkaan kuullut, että tästä olisi kukaan valittanut saati jotain hyvitystä saanut...? Mitä olen käsittänyt väärin?
On siitä valitettu. Tullin linja on ettei Romanian tapaus koske Suomea ja valitukset hylätään suoraan tutkimatta sen enempää. Kuullostaa tietenkin kauhean tutulta. Vielä viikkoa ennen EYT:n ELV-tuomiota yhden tullin suorittavan tason virkamiehen kanta oli ettei ELV:stä kannata valittaa koska silloinen verolaki on täysin oikeassa eikä mitään muutosta ole tulossa.
Tästä ELV:n siirrosta autoveron osaksi on tosiaan valitettu mutta yksikään tapaus ei kai ole vielä saanut edes paikallisen hallinto-oikeuden tuomiota. Sinne päätyvät tapaukset tulee 99% todennäköisyydellä tulli voittamaan koska oikeuden tuomarit ei yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta ymmärrä koko asiasta yhtään mitään. Vasta HAO:n tuomion jälkeen saa ensimmäisen keissin korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyyn joka myös päättää erittäin todennäköisesti suoraan tullin kannan mukaisesti. Kun kotimaan oikeus on läpikäyty alkaa olla toiveita yrittää saada asiaa EY-tuomioistuimeen. Sinne sen voi viedä joko KHO joka ei sitä siis tule todennäköisesti tekemään tai Komissio. Komissio hoiti ELV:nkin sinne sen jälkeen kun HAO oli hylännyt ensimmäiset sinne asti ehtineet valitukset.
Valitus kannattaa laittaa sisään vasta viime hetkellä eli tänä jouluna 2008 tuoduista, vuoden päästä 2009 tuoduista jne. Näin valitus pysyy aktiivisena mahdollisimman pitkään ja pystyy minimoimaan vaaran sen vanhenemisesta ennen kun ensimmäinen tapaus päätyy EYT:hen. Tässä välissä tulli tekee useamman satatuhatta virheellistä veropäätöstä jotka se joutuu kenties noin 4-5 vuoden päästä oikomaan kerralla samaan tyyliin kun ELV:it. Täysin kusipäistä toimintaa Suomen valtiolta mutta mikäs virkamiehiä estäisi pelaamasta kansalaisten rahoilla. Samat pari vanhempaa hallitussihteeriä istuu aina vaan VM:ssä päättämäässä vaikka tekisivät kuinka monta virheellistä lakia tahansa.
Oikeuden rattaat pyörii äärettömän hitaasti. Kansalaisten ainoa keino vaikuttaa asiaan on tehdä mahdollisimman paljon valituksia ja ajaa asiat loppuun asti vaikka kyse olisi vain yhdestä eurosta. Tämä vaatii viitseliäisyyttä ja todella kovaa turnauskestoa. Esim. lähellekään kaikista 2003 tuoduista autoista ei ole saatu vieläkään lopullista veropäätöstä. Niiden käsittely on kestänyt niin pitkään, että kun asiat saadaan vihdoinkin päätökseen on erittäin helppo homma valittaa liian pitkistä käsittelyajoista Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Suomi on saanut sieltä maan kokoon nähden ylivoimaisen paljon tuomioita juuri ylipitkistä oikeudenkäynneistä. Näistä autoverotapauksista saadaan tulevina vuosina pitkä lista keissejä myös sinne. Jotkut sitkeät tuojat tulee saamaan EIT:ltä selkeästi enemmän rahaa takaisin kun mitä maksoivat veroa itse autosta. Kaikki tämä vain siksi, että muutama VM:n virkamies ja Eduskunnan käyttämä verolaisäädännön "asiantuntija" kuvittelee olevansa fiksumpia kun EYT:n tuomarit.
Lisänä sopassa on direktiiviehdotus joka kieltää autoveron perimisen kokonaan. Se on kyllä vasta ehdotus ja Portugali, Tanksa, Suomi ja muutama muu maa on yrittänyt torpata sitä mutta ainakin vielä se on Komiossion työlistalla nimenomaan muodossa missä veron periminen kielletään vuoden 2015 lopulla. Jatkossa EU voi tehdä Lissabonin sopimuksen tuomien muutoksien avulla päätöksiä ilman, että yksittäiset maat voi veto-oikeudellaan estää minkä vaan direktiivin läpimenon. Saksa ja Ranska tulee varmasti ajamaan omia etujaan ja vaatimaan hankintaverojen poistoa. Mitä helpommin ne saa dumpattua omia käytettyjen autojen varastoja esim. Suomeen sitä paremmin niiden oma uusien autojen kauppa vetää. Niillä on siis selkeä intressi poistaa autovero koko EU:n alueelta. Portugali on niin pahassa tilanteessa, että se tekee tasan mitä Saksa haluaa. Pieni Suomi ja Tanska ei pysty siis käytännössä yksin estämään direktiivin läpimenoa vaan suuret maat jyrää sen läpi määräenemmistöllä.
Jos ja kun autovero joudutaan poistamaan vuoden 2015 aikana näyttää suunniteltu 01.04.2012 veronkorotus entistä typerämmältä ajatukselta. Veroa pitäisi päinvastoin laskea tasaisin välein niin, että vähäpäästöiset autot olisi täysin autoverottomia jo paljon ennen 2016 määräaikaa. Mutta koskas VM:n virkamiehet olisi näissä asioissa järkevästi toimineet. Sitä ihmettä tuskin tullaan näkemään koskaan. Eli aikamoinen rysäys tulossa noin neljän vuoden kuluttua ellei jostain löydy järkeä tähän kuvioon. Joka tapauksessa viimeisiä verovalituksia tullaan todennäköisesti käsittelemään hallinto-oikeuksissa vielä vuosia sen jälkeen kun EU on pakottanut kuoppaamaan koko veron.
Erittäin seikkaperäinen vastaus, kiitos siitä. Toivo siis elää, että tämä vääryys tullaan takautuvasti korjaamaan.
Muistan tästä olleen hyvin vähän keskustelua kun muutos 1.4.2009 tuli. Ehkä se hukkui siihen, kun palautuksia määrättiin ELVistä. Valituspojaa en ole löytänyt. Riittääköhän omat paukut tehdä sellainen.. No, odotellaan sinne ensi vuoteen niinkuin sanoit.
Vielä yksi lisäsotku asiaan on vielä autoveron perinnän siirtyminen tullilta verohallinnolle. Tämä on osa isompaa uudistusta jossa läjäpäin tullin verotukseen liittyviä tehtäviä on tarkoitus siirtää verottajalle. Homma on ollut jumissa tullin johdon vastustuksen takia. Todennäköisesti se tulee etenemään seuraavan vuoden kahden aikana. Autoveron osalta tämä ei välttämättä tarkoita mitään radikaalia. Tosin verottaja on yleensä toiminut käytetyn tavaran arvoa arvioidessaan paljon suuremman varmuuskertoimella kun tulli. Eli jotain toíveita on, että käytäntö missä otetaan pahimmassa tapauksessa vain yksi Nettiautosta löytyvä vuosia ylihinnalla myynnissä ollut verrokki ja johdetaan verot suoraan sen pyyntihinnasta voi muuttua parempaan suuntaan tuon muutoksen yhteydessä. Muutoksen huono puoli on, että ilmeisesti osa siitä porukasta joka on ollut viimeisen 10 vuoden aikana rakentamassa nykyistä tullin käytäntöä siirtyy verottajan leipiin jatkamaan hommia. Voiko vanha koira oppia uusia tempuja ja älytä ettei esim. pyyntihinnat ole läheskään aina +15% todellisesta myyntihinnasta. Harvinaisten autojen kohdalla ero voi olla paljon suurempi.
Tällä välin hallituksen esitys HE 57/2011 eli autoveron prosenttien muutos (käytännössä korotus lähes kaikissa käytettynä tuotavien autojen kohdalla) etenee Eduskunnassa. Valtionvarainvaliokunnan verojaosto tekee siihen ehkä joitain muutoksia koska ovat pyörittäneet mietinnön luonnosta muutamaan kertaan. Pahimmassa tapauksessa tämä voi tarkoittaa jopa radikaalia veroprosenttien nostoa paljon päästäville autoille olkoon ne uusia tai käytettyjä. Eli voi olla entistä fiksumpaa varautua tuomaan isolla bensakoneella olevat viimeistään maaliskuussa jos sellaisen haluaa.
Kovin ahdistavaa tekstiä luettavaksi. Harkinnassa ollut että toukokuussa hakisin 218g co:lla olevan auton, jos vero nousee 20% tarkoittaa se käytännössä 1000€ lisähintaa veroon.
Ilmoitetaanko näistä päätöksistä etukäteen että on edes kuukausi pelivaraa asiassa..? Tarkotan nyt sitä että tiedänkö jo helmikuussa faktaksi että 31.3.2012 pitää olla veropäätös sisässä jos tahdon saada menemään "vanhalla" verokäytännöllä? Maaliskuu sinänsä ei ole mahdottomuus lähteä reissuun, arveluttaa vaan että saako sen Suomessa ajettua tänne itään kesärenkailla..
Ja toki kevät/kesä olisi muutenkin kivempi aika avoautoilla keskieuroopassa.
Veropäätös tehdään sen päivän lainsäädännön mukaan milloin veropaperit viedään tulliin. Se milloin päätös tulee ulos ei vaikuta käytettäviin lakipykäliin. Prosenttien korotus tullaan todennäköisesti hyväksymään vielä tämän vuoden puolella.
Comment