En usko että tämänpäiväinen päätös vaikuttaa juuri mihinkään vaikka pari tonnia uusien autojen hinnat tippuikin, perustallaajan ulottumattomissa ne on silti ihan yhtä lailla. Samoilla ja samanikäisillä kattiloilla mennään kun tähänkin asti...
Näinpä. Korkeintaan pyrkii sitten ennen 2010 vaihtamaan diisseliversion. Mietin että pitääkö autosta maksaa seisonta-ajalta käyttömaksua?
Käytännössä valtio pienensi välittömiä verotuloja (tulee lisäämään lisääntyneestä myynnistä aiheutuen veropottia kylläkin), ja ainoastaan muutti verotuksen rakennetta niin, että pikkuautot ajaa halvalla, tai pikkudiisselit. Ja kaikki muut maksaa sitten näiden halpojen kilsojen viulut.
BRAVO!
Että ottaa pattiin... . Hävettää olla suomalainen.
Käytännössä valtio pienensi välittömiä verotuloja (tulee lisäämään lisääntyneestä myynnistä aiheutuen veropottia kylläkin), ja ainoastaan muutti verotuksen rakennetta niin, että pikkuautot ajaa halvalla, tai pikkudiisselit. Ja kaikki muut maksaa sitten näiden halpojen kilsojen viulut.
BRAVO!
Että ottaa pattiin... . Hävettää olla suomalainen.
Tero
Väärältähän tuo tuntuu jos omistaa "riskiryhmän" auton mutta suunta on oikea. Jos mietitään ilman mitään fiilistelyä tätä asiaa niin eiköhän maapallon säilyminen lapsille ole tärkeämpää kuin kumien vetäminen katuun. Vielähän tämä ei vaikuta tuohon juurikaan mutta kuten sanottua, suunta on oikea. Hyvä että taloudellisia autoja suositaan.
- E60 -05 "too small to mention"
ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.
Taitaa käydä niin että onnekkaimpia ovat ne joilla on muutaman vuoden vanha melko isokokoisella motilla varustettu auto, jonka päästöt eivät ole järkyttävät. Uutena näiden hinnat nousevat pilviin ja kun käyttökustannuksetkin ovat 2010 jälkeen hieman korkeammat, voisi kuvitella että mallit 2007 ja vanhemmat ovat kysyttyä tavaraa ainakin vielä muutaman vuoden. Heh isot autot säilyttävät edelleen arvostuksensa ja asemansa .
Käytännössä valtio pienensi välittömiä verotuloja (tulee lisäämään lisääntyneestä myynnistä aiheutuen veropottia kylläkin), ja ainoastaan muutti verotuksen rakennetta niin, että pikkuautot ajaa halvalla, tai pikkudiisselit. Ja kaikki muut maksaa sitten näiden halpojen kilsojen viulut.
BRAVO!
Että ottaa pattiin... . Hävettää olla suomalainen.
Tero
Noin 80% uusien bemareiden hinnoista laskivat, ja toiset ne jaksaa valittaa. Esim "pikkudiisseli" 535DA hinta laskee melki 7000€. Ja toinen "pikkuauto" 330I hinta laskee noin 5000€. Ihan kohtuullisen hyvä tarjous...
Väärältähän tuo tuntuu jos omistaa "riskiryhmän" auton mutta suunta on oikea. Jos mietitään ilman mitään fiilistelyä tätä asiaa niin eiköhän maapallon säilyminen lapsille ole tärkeämpää kuin kumien vetäminen katuun. Vielähän tämä ei vaikuta tuohon juurikaan mutta kuten sanottua, suunta on oikea. Hyvä että taloudellisia autoja suositaan.
Kaikkein järkevintä olisi ettei uusia enää saisi valmistaa, vaan pidettäisiin yllä nykyistä maailman autokantaa tuottamalla vain varaosia, mutta se on tämä ihmisen ahneus ja itsekkyys, kun aina pitää olla uudempaa ja parempaa. Ostamalla pitkäikäinen laatuauto
tekee todellisen ympäristöteon, eikä sillä että ostaa 2 vuoden välein uuden mallin ja ruokkii sillä autoteollisuutta.
Kyse ei ole siitä, etteikö veronalennus olisi pelkästään tuommosena asiana hyvä. Tai, etteikö bemarit olisi nyt tässä tilanteessa voittajia. Vaan siitä, että:
- Isoilla autoilla ajavat maksaa pikkuritsojen kulut
- Autoverotus säilyy täällä entisenkaltaisena, ainoastaan rakenne muuttuu
- Auto tulee säilymään Suomessa luksustavarana, ja autoilijat lypsylehmänä numero 1.
- Mitään autoverotuksen kokonaisvaltaisempia ongelmia, joista mm. oikeuttakin käydään, ei ratkaistu tässä uudistuksessa
- Dieselin käyttövoimavero säilyy, joka on häpeällistä. Tuosta verosta olisi pitänyt päästä jo ajat sitten, ja korvata se vaikka dieselin litrahinnan korotuksena
- Tullin sähellykset veromäärityksessä jatkuvat entiseenmalliin
- Autokanta ei uudistu riittävällä tahdilla, vaan Suomi säilyy edelleen maana, jossa kurvailee Euroopan vanhimpiin kuuluvat autot. Sekä maana, jossa isompien autojen omistajista tehdään maksumiehiä.
Ottakaa ihmiset pää pois hanurista, ja kattokaa mitä muualla Euroopassa tämmösille asioille tehdään. Valittaminen tässä tapauksessa on minusta vähintä, mitä voi tehdä. Tää kansa on vaan niin tottunut siihen, että valtio kusee silmään minkä kerkeää, ja kansa iloitsee kun se saa muutaman prosentin alennuksen autoihinsa. Haloo!
Miksei mennä Ruotsin malliin, jossa hankintaa ei veroteta? Vaan käyttöä. Eikö tämä olisi ympäristöllekin paras ratkaisu.
Noi "eduskunta" mulkut ei tajua,että kaikki ihmiset ei HALUA ajaa niillä pienillä,turvattomimmilla,ns pienikulutuksisilla tojota jariksilla ja kaiken maailman nissani mikroilla.
Tuossa sulle hyvä esimerkki "turvattomasta" pkkukinneristä verrattuna "turvalliseen" isompaan kinneriin..
Ed: Ja asiaakin sen verran, että minusta suunta tällä päätöksellä on ehdottomasti oikea.
Teropa: Eikös tällä uudistuksella nimenomaan haluttu suosia vähäpäästöisempiä autoja? Eli sillon jos ajat isommalla, joka väistämättä myös päästää enemmän, niin maksat enemmän. Voihan sen toki ajatella niinkin, että silloin maksaa niiden vähäpäästöisempien auojen kulut, mutta toisaalta nyt saa moni sitten hyvän "syyn" vaihtaa siihen pienempään ja vähäpäästöisempään malliin...kai..
Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
- Autokanta ei uudistu riittävällä tahdilla, vaan Suomi säilyy edelleen maana, jossa kurvailee Euroopan vanhimpiin kuuluvat autot. Sekä maana, jossa isompien autojen omistajista tehdään maksumiehiä.
Miksei mennä Ruotsin malliin, jossa hankintaa ei veroteta? Vaan käyttöä. Eikö tämä olisi ympäristöllekin paras ratkaisu.
Tero
Totta turiset, suomalaisetko nyt ryntäisivät ostamaan uusia autoja. Viimeisen 10 vuoden aikana ei autojen päästöt eivät ole merkittävästi (huom. merkittävästi) muuttuneet. Eri asia olisi jo koko suomen autokanta olisi max 5. vuoden ikäistä, mutta mistä OSTOVOIMALTAAN euroopan alhaisimpiin kuuluvat suomalaiset nyt yhtääkkiä tuliteriin autoihin rahat löytäisivät vaikka hinnat hieman laskevat. Ne jotka aikoivat ostaa uuden auton olisivat ostaneet sen ilman verotuksen muutostakin. Ja käytetyille varsinkin nyt löytyy kysyntää entiseen malliin.
- Autokanta ei uudistu riittävällä tahdilla, vaan Suomi säilyy edelleen maana, jossa kurvailee Euroopan vanhimpiin kuuluvat autot. Sekä maana, jossa isompien autojen omistajista tehdään maksumiehiä.
Tero
Suomen autokantaa ei voi yhdessä yössä radikaalisti uudemmaksi muuttaa. Esim. jos joku on ostanut vaikka lainarahalla 40000€ auton ja auton arvosta sulaa vielä rankemman verouudistuksen takia about puolet pois yhdessä yössä, niin hohhoijjaa sitä porun määrää! Jo tämä uudistus oli iso yllätys ja itse olen ainakin todella tytyväinen, että vihdoinkin tapahtuu jotain, eikä vain jauheta paskaa!
Hienoa, tällä käytännössä tapettiin uusien urheiluautojen myynti.Tuo kokonaispainoon/tehoon perustuva verotus vasta susi onkin.hieno homma,että mikäli autosi sattuu olemaan kevyt, mutta saastuttaa saman kuin painavampi kulkine, niin saat maistaa verosi 1,5 kertaisena...Uskomatonta neuvostomeininkiä.
Jatkossa siis teillä liikkuu pikkuautoja, joilla ajavat ne, joiden on ollut taloudellisesti pakko siirtyä niihin tai sitten ne, jotka ajattelevat asiaa ekologisesti. Toisaalta, teillä liikkuu edelleen isoja autoja, joilla ajavat ne, joilla on paalua sen verran, että ajavat just sillä millä huvittaa, maksoi mitä maksoi.
Mitäs kun nämä kohtaavat nokakkain jossain, kumpi voittaa?
a) Se, joka on pakosta tai ympäristöä ajatellen siirtynyt pikkuautoon.
b) Se, joka vitut välittää ympäristöasisoista ja paahtaa lahnallaan kuten ennenkin.
Eli, jos menet tähän ympäristövedätykseen mukaan tai olet köyhä, niin turvavyö vaan kireämmälle ja ajelemaan vain hiljaisen liikenteen aikaan ettet jää hyvätuloisen tai epäekologisen autoilijan telomaksi.
Minä ainakin ajan jatkossakin max muutaman tonnin sohloilla, maksuista viis. Uutta kun tuskin koskaan on varaa ostaa, niin pidetään sitten kalustoon sidottu pääoma sopivan pienenä.
Korkean autoveron takia tehtaat on myyneet Suomeen tähän asti autoja halvemmalla, kuin kevyen autoveron maihin. Saa nähdä kuinka tehtaat nostaa (tai laskee tiettyjen kovapäästöisten) hintoja uuden verotuksen tullessa. Uuden veron alaisia auton hintoja tuskin pystyy suoraan laskemaan tämän hetkisistä hinnoista.
Comment