Ja vaikka sainkin omani halvalla niin minua muistetaan silti korotetulla vuosittaisella käyttöverolla ja lisäksi M3 malli muuttuu ostajien näkökulmasta vieläkin kalliimmaksi ylläpitää ja myyntihinnat jopa tippuvat vaikka auto on kallis tuoda maahan!?
Minä tulkitsen tilannettasi niin että hait M:n juuri oikeaan aikaan!
Nyt sait sen vielä nykyisen verotusmallin mukaan verotettuna,eli edullisemmin kuin olisit saanut sen ensi vuoden puolella.
Mitä sitten tulee M:n hintakehitykseen jatkossa niin olet oikeassa siinä että M ja monet muut sen kaltaiset autot saavat osakseen muita korkeamman käyttömaksun..MUTTA samalla niiden hankintavero on siis noussut ja sen myötä uudistuksen jälkeen tuotujen M:n hinta nousee ja ainakin minun matematiikalla se tarkoittaa sitä että esim sinun tuomasi M:n arvo tulee jatkossa säilymään erittäin hyvin!
Muutenkaan en usko että tulevat, vähäpäästöisiä suuremmat päästömaksut vaikuttavat M:n kaltaisten autojen kysyntään, koska ne on vähän erilaiset jannut jotka hankkivat autonsa sen perusteella millaisia päästöjä se tuottaa ja paljonko se kuluttaa bensaa kuin ketkä ovat kiinnostuneita hankkimaan M:ää!
Sitäpaitsi ainakin niiden päästömaksumallien mukaan mitä julkisuudessa on syksyn mittaan esitelty, ei esim M3:n päästömaksut niin kovin paljoa siitä nouse mitä ne ovat nyt..kympeistä puhutaan kun erosta nykymaksuun puhutaan..
Niinpä onnittelenkin sinua erittäin hyvin ajoitetusta M3:n hankinnasta ja samalla omilta hartioilta putosi hiukan taakkaa sen sun suhteen miten Porschen arvo olisi kehittynyt odotettavissa olleen verouudistuksen myötä.
Nyt hallitus teki oikeastaan parhaan mahdollisen ratkaisun hidastaakseen sekä sinun M3:si että minun Porscheni ja muiden meidän kaltaisten autonomistajien autojen arvon kehittymistä tulevina vuosina alaspäin
Tokihan niiden arvo alenee kun ikää ja kilsoja kertyy, mutta uskallan väittää että veromuutoksen seurauksena arvonaleneminen hidastui merkittävästi siitä mitä se olisi ollut entisellä verotustavalla, saati mitä se olisi ollut jos hankintaveroa olisi kevennettu ILMAN päästöperusteita..jota moni kovasti odotti.
Eli kun itsellä on 10/2000 käyttöönotettu x5 4.4i missä on 300g hujakoilla päästöt ja kokonaismassaa 2800kg, niin nousee ajoneuvovero jonkin verran, ja autovero nousee aika paljon. Eli periaateessa tommosen tuonti hinta nousee, ja ajoneuvovero nousee myös....? Kalliimpi tuoda ja ajaa. Hyvä mulle kun on jo autovero maksettu.
1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
1991 Ford Mustang GT 5.0
1994 BMW M5 3.8
2011 H-D Fatboy Special
2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4
Jatkan vielä sen verran että kun katsoo BMW:n nykymallien teknisiä tietoja niin vaikuttaisi siltä että BMW on tässä uudistuksessa suurimpia, ellei jopa suurin voittaja, koska kehittyneen moottoriteknologian ansiosta hyvin suuri osa mallistosta mahtuu siihen joukkoon joiden hankintavero alenee ja sitä kautta siis myös myyntihinnat laskevat ja näinollen se houkuttanee esim Volvon ostajakunnasta uusia asiakkaita BMW:n rattiin.
Toki asian kääntöpuoli on se että useimmille nykyisille BMW:n omistajille se tarkoittaa heidän ajokkinsa arvon odotettua nopeampaa laskua..tosin välirahat uuteen eivät varmaankaan muutu.
Hetken jo elättelin toivoa, mutta näköjään sama paska jatkuu!
Sehän olisikin ollut jo liian hyvä jos bensa- ja diesel autoja olisi kohdeltu tasa-arvoisina.
Jos myyntihinnat tippuu.. niin näkyy se verossakin sitten..
Todennäköisesti tippuu, vaikka vero nousee ja pitäisi teoriassa olla kalliimpi.
Syy: Uusi verokäytäntö suosii niin reilusti vähäpäästöisiä autoja, että dieseleiden hinnat tippuvat rajusti->suosio nousee. Ostaja sitten miettii, että tuoko maahan/ostaako 10 vuotta vanhan m3:sen vai 2 vuotta vanhan 335d:n samalla rahalla. Ei ole kai vaikea valinta. m3:n kysyntä laskee..
Itselläni seuraava voisi olla hyvinkin 120d tai 123d, kun ei tilaa liiemmälti tarvi.
Nyt 320d touring vm.2002. (CO2 -> 153)
Mulla siirtyi 3 ovisen 120d:n toimitus vuodenvaihteen "paremmalle" puolelle. Auto on ollut toimitettavissa jo reilun viikon verran, mutta työkiireiden takia en ole kerinnyt noutamaan sitä. Aika oli sovittu nyt ensi maanantaiksi. Nyt pitää hommata joku raato loppuvuodeksi, koska edellinen auto on jo myyty alta pois...
Quote:
Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan (kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla 1,5.
onkos tää nyt tulkittavissa niin, että kevyen todellatehokkaan auton verotus tulee olevan rankempi kuin samantehoisen painavamman auton?? onko se nyt sitten niin kovin ympäristöystävällistä..?? ei vissiin..
Sitäpaitsi nykyajan "pieni ja turvaton" vastaa turvallisuudesta jotain 95 vuoden 500-sarjan bemaria.
Mä nyt kyllä saatan hieman epäillä tätä sun antamaa lausuntoa.. kokeillaaks hirvikolaria, ota sä 0,8 litran rivikolme pannulla varustettu 2007 vuoden smartti alle ja aja 80 hirven kanssa yhteen
mä otan vuoden -95 mallin 540i v8 pannulla ja kolautellaan hirveä ja katellaan sit mitens se turvallisuus menikään?
Ja sitten asiaan, mitenkähän tulee käymään vuoden -92 320i sedani e36:sen vuotuiselle käyttöverolle saati nykyhinnalle? Ilmoittivat ainakin tehtaalta tuon auton yhdistetyn keskikulutuksen olevan 9,2 l/100km. CO päästöistä ei mitään käryä.
Mielestäni tuontiautojen verotukseen ei tarvitse puuttua koska tämä uusi käytäntö tulee halventamaan jokaisen auton hintaa tavalla tai toisella. Ei kannata ajatella enää että M-bemari maksaa sen saman suomessa kuin ennen ja näin uudella käytännöllä autoon tulee enempi veroja. En siis todellakaan usko että kukaan voittaa mitään jos ennen vuoden vaihdetta kerkeää verottamaan äMmänsä...?
Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
-----------------------------
VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
Mä nyt kyllä saatan hieman epäillä tätä sun antamaa lausuntoa.
Yritin etsiä youtubesta ja muualta netistä sitä videota kun vanhakorimallinen smart ajaa uuden E sarjan kanssa Mercedeksen testissä osittaisen nokkakolartin siten että kummankin nopeus 60km/h eli kohtaamis nopeus 120km/h.
Smart ei ole moksiskaan ja se oli minulle suuri yllätys.
Kaikki kolarivideot ja muut joita löytää smartista ovat jo 10vuotta vanhasta autosta eikä varmastikkaan tee oikeutta uusimmalle jonka euroncap testistä oli juuri viimeviikonlopun hesarissa juttua.
Ihmisten suuri harhaluulo 90-luvun alun autojen turvallisuudesta on aika koomista.
Comment