Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zet4
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 23

    Originally posted by touring39 View Post
    uuden vålvå XC70 D5:n, josta automyyjä just soitteli, että sen hinta tippuu 1800 Euroa
    Onko muka maahantuojat jo runkanneet hintoja?

    Ja tuon mallin hintahan pitäisi nousta noin 5000-6000€?

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      Originally posted by zet4 View Post
      Onko muka maahantuojat jo runkanneet hintoja?

      Ja tuon mallin hintahan pitäisi nousta noin 5000-6000€?
      Ne on päin helevettiä ne Iltasanomien luvut. Päästöt tossa on 219 eikä lähempänä 300 niinkuin siinä taulukossa.

      Uusia hintalistoja on jo kuulemma tehty. Joutuvat lasipalatseissakin ekselin kimppuun...
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • Ileee
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 1025
        • Espoo

        Tämä uudistus on melkoista myrkkyä niille jotka haluavat hommata ns. garage queenin jolla käydään pari kertaa kesässä radalla.

        Tietysti tämä ryhmä on melko pieni eikä sillä ole minkäänlaista painoarvoa valtakunnallisissa päätöksissä. Tuli kuitenkin mieleen. Eivät varmasti ole kaverit tyytyväisiä Porsche- ja Ferrariklubeissa.

        Näin saadaan tätä meidän ihanaa autokannan kirjoa vähän harmaannettua.

        Mutta tosiaan, tätä päätöstä tehdessä ei mietitä pientä autoharrastajien ja autoihailijoiden joukkoa. Tavoite on saada Pentti Peruskansalainen ostamaan sen vähän saastuttavan auton ja siinä tämä uudistus tulee varmasti onnistumaan. Kyllä tämä saastepeli on loppupeleissä aivan turhaa yksityisautoilun alalla. Muistaisin nähneeni tilaston joka meni suunnilleen näin:
        -alle 20% suomen päästöistä syntyy liikenteestä
        -tästä 20%:sta alle 50% päästöistä syntyy yksityisautoilusta.
        -Siis: alle 10% suomen kaikista päästöistä syntyy yksityisautojen ajelusta

        Sitten kun miettii kuinka vaikkapa 20% leikkuu yksityisautojen päästöissä vaikuttaa kokonaispäästöihin. Se on nimittäin alle 2%.

        Tämän pähkäilyn jälkeen voi miettiä kuinka tämä muutos vaikuttaa maailmanlaajuisesti. Pieni muutos suomen autopäästöissä on yks kärpäsenpaska kun alkaa vertaamaan kehitysmaiden ökysaastuttavaan teollisuuteen. Kyllä ne ihan oikeat saasteongelmat löytyy jostakin ihan muualta kuin suomalaisten autotalleista.
        __________
        E92 BMW 335i M-Sport -12

        "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

        Comment

        • BeeMWeee
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 125
          • Kurikka

          Elikkäs joka jamppa ottaa nyt vitusti velkaa ja ostaa ämmälääsen omalle markille viherpiipertäjien kiusaksi S**tana sais ampua tuollaaset puunhalaajat

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Olen käynyt Shanghaissa monta kertaa, ja kerran koneen keulalta oli makoisat näkymät kylille. Eli ei ollut. Kiitotie tuli näkyviin keskellä päivää muutamassa sadassa jalassa. Oli normi poutapäivä. Siellä se saasteen määrä on jotain uskomatonta. Sitä ei voi sanoin kuvata. Kun kävelee maassa niin hajusta huomaa, että ilma ei ole aivan puhdasta. Mutta kaikki näyttää maankamaralla lähes normaalilta. Paitsi kun katsoo ylöspäin ja huomaa, että aurinkoa ei näy... vaan tilalla on valkoinen kerros "jotain".

            Että kyllä Suomen kokoisen maan autoilusta tulevat saasteet todellakin on maailman mittakaavassa jotain häviävän pientä. Mutta eipä me olla maailmassakaan kuin jotain häviävän pientä. Reipas 5 miljoonaa ihmistä niin menee Kiinassa yhteen pikkulähiöön.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by Stone View Post
              No kertokaas Nullzwei, Tozi ja Teropa nyt sitten mistä on kysymys kun tunnutte niin hyvin sen tietävän?
              tässähän tämä oikeastaan on. tuontiautot verotetaan yleisen jälleenmyyntiarvon mukaisesti (mahti) ja arvonlisävero maksetaan tästä hinnasta. saattepa arvata, että mahti alkaa sylkeä vähäpäästöisistä (pieni arvo) erittäin kalliita jälleenmyyntihintoja, jotka taasen ovat autokauppiaitten pyyntihintoja. isomoottorisista pensarosvoista ei ole niin väliä kun niissä on kuitenkin kova käyttömaksu.

              Minun mielestä koko uusi järjestelmä on susi.
              Se ei millään tavoin ota kantaa jo tehtyihin virheisiin, joita puidaan EY-T:ssa piakkoin. Samoin tuonnin torppaus jatkuu aivan samanlaisilla ilveillä kuin ennenkin pl eri nimikkeet.

              Laki on vasta esitys ja se tulee aivan varmasti vielä moneen kertaan muuttumaan tässä parin kerran aikana.

              Nyt vaan Vanhaselle ja Kataiselle faktaa pöytään; kuten sellainen lähes kiihkossa unohdettu tosiasia, että EY-T:sta tulee tuomioita jotka laittavat verottajan sormen suuhun... Jälleen kerran.

              --------
              Quote:
              Originally Posted by nut
              Eikös tuo mene nyt kuitenkin niin, että voit ostaa myös yksityishenkilönä täysin verovapaana jos viet toiseen EU maahan. ALV maksetaan aina ensirekisteröintimaahan.

              Eli jos ostat uuden auton hintaan 119 000 eur, sis. saksan 19% alv = maksat 100 000 eur -> tuot suomeen ja maksat 22% -> 22000 eur = verollinen hinta on 122 000 eur

              Unohdit autoveron. Mutta tarkoitinkin sitä, että tuossa ohjeessa sanotaan, että kun kyse on UUDESTA autosta niin siitä pitää maksaa alv hankintahinnasta SEKÄ autoverosta.

              Quote:
              Originally Posted by Tulli
              Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero

              Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron ja autoverosta kannettavan arvonlisäveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.

              Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.

              Jos maahantuoja on Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, suorittaa verovelvollinen ostosta arvonlisäveron kotimaan normaalin kuukausittaisen arvonlisäverotuksen yhteydessä verohallinnolle.

              Jos maahantuoja ei ole Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, kantaa Tulli uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron autoverotuksen yhteydessä autoveropäätöksellä.

              Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta.


              Tuohan tarkoittaisi sitä, että mikäli uusi auto maksaa Saksassa sen 100.000 niin siihen lasketaan ensin autovero esim.20% ja siitä alv (100.000 x 0,2 = 20.000 x 1,22 = 24.400) ja sen LISÄKSI pitäisi maksaa UUDEN auton arvonlisävero auton HANKINTAHINNASTA, eli (100.000 x 1,22 = 122.000) näin kokonaishinnaksi tulee siis 122.000 + 24.400 = 146.400 euroa.

              Eikös?

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Originally posted by Lepotila View Post
                Lähde tälle?

                Toistaiseksi ainoa informaatio mitä omiin silmiin on sattunut on tämä valtiovarainministeriön sivuilta:

                "Henkilöauton kokonaismassaan perustuva vero vaihtelisi 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa. Yleisimpään
                painoluokkaan 1 501- 1 600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa. ...kokonaismassaan perustuva vero porrastuisi 100 kilon välein."


                Oma E46 318i kokonaismassa on 1820kg, eli kolme veroluokkaa ylöspäin tuosta esimerkistä. Vaikea uskoa, että vero pysyisi nykyisen 127€ alla...

                Olisin hyvin kiinnostunut jos joku pystyisi kertomaan miten tuo vero tullaan laskemaan <-2001 autoille kokonaismassa mukaan. Vai onko tätä tietoa missään julkaistu edes?
                Tullin sivuilla olevassa pdf-tiedotteessa on ihan selvä taulukko josta näkee minkä veroprosentin mikäkin paino antaa. Painot näyttäisi olevan 9kg:n porrastuksella.


                Asiasta viidenteen. Tässä pitää pähkäillä miten tekee auton myynnin kanssa. Eli mulla oli ensi viikoksi kauppa sovittuna vm.-03 Volvo S40 T4:sta. Ostaja ei ole perääntynyt, kaupoista, ainakin tänään oli valmis pitämään kiinni sopimuksesta (suullinen sopimus että kaupat tehdään, ei maksua, tms. vakuutta). No aloin miettimään että että mitenkähän kyseisen mallin hintakehitykselle käy? Autoveroprosentti nousee 4-5%, mutta vuotuinen ajoneuvovero (joka tulee siis näillä näkymin 2010) jää maltilliselle tasolle nousten n. 40-50€:lla. Eli siis auton tuominen Suomeen kallistuu verojen noustessa, mutta tulevaisuuden käyttökustannus pysyy kumminkin suht alhaisena. CO2 taitaa olla about 210g/km. Noiden volvojen hintoja on dumpannu todella halvat verot, luokkaa 18%-24% ja tästä johtuen paljon tuontiautoja. Oma "suomiauto" ja reilu satku ajettu. Pitäisköhän suosiolla myydä nyt, vai kävisikö niin päin että hinta saattaa jopa nousta normaalille tasolle (eli saksan hinta+uusi autovero %+tuontikustannukset+suomilisä...)? Toki järki sanoo että hinnat tulee laskemaan, mutta mistä sitä tietää. Jos haluaa ajaa tehokkaalla bensaturbolla, niin ei saa mitään muuta saman ikäluokan automallia samalla rahalla jossa vieläpä viripotentiaalia pelkällä lastulla n.50hp/80Nm ja tällä varustuksella. Ainut miinus etuveto ja se että volvo. :think
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • Tomppa80
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 2088
                  • Raahe

                  Onneksi ei tarvi jännittää oman auton hinnankehitystä. Ostamme emännälle uuden tdi polon tai fabian jos hinnat tulee oikeasti rajusti alas. Uusi laki näkyy rankaisevan rikkaita kun katsoo bensaökymaastureiden ja tehokkaiden sedan autojen hintoja, mutta ei sillä ole väliä ne ostaa jolla on rahaa.
                  Mercedes Benz E -07
                  BMW 523i -96
                  Volvo v70t5 -99
                  Harley Davidson Electra Glide -00
                  Solifer SM -75

                  Comment

                  • ///saMuli
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 964
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by Ileee View Post
                    Tämä uudistus on melkoista myrkkyä niille jotka haluavat hommata ns. garage queenin jolla käydään pari kertaa kesässä radalla.
                    ÄLÄ MITÄÄN!
                    https://www.instagram.com/hackberryracing/


                    BMW M240i -17 rwd man, oem lsd, MHD stage 2+ E40, Finturbo hybrid, Dorch stage 2, yli 500hv

                    EX: BMW e36 S54T touring drifting, BMW E36 M3 -93 Coupe, BMW E46 M3 -01, BMW 130 M-Sport -05

                    Comment

                    • Kilpuri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 831
                      • Tampere

                      Originally posted by Tomppa80 View Post
                      Ostamme emännälle uuden tdi polon tai fabian jos hinnat tulee oikeasti rajusti alas.
                      Off-topic: Se uusi Fabia on mun mielestä hieno!
                      Now: 525xd -09
                      Ex: 330d -07
                      Ex: 328i -96

                      Comment

                      • Rossifumi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1030
                        • Hamina

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Tuohan tarkoittaisi sitä, että mikäli uusi auto maksaa Saksassa sen 100.000 niin siihen lasketaan ensin autovero esim.20% ja siitä alv (100.000 x 0,2 = 20.000 x 1,22 = 24.400) ja sen LISÄKSI pitäisi maksaa UUDEN auton arvonlisävero auton HANKINTAHINNASTA, eli (100.000 x 1,22 = 122.000) näin kokonaishinnaksi tulee siis 122.000 + 24.400 = 146.400 euroa.
                        Eli tämähän on taas uskomattoman hienoa meininkiä, että verosta pitää maksaa vielä veroa.
                        Taitaa kyllä olla ennestään tuttua asiaa tuosta verosta veron maksaminen tässä maassa.
                        Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                        On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          Originally posted by teropa View Post
                          Niin siis omaa kantaa selventääkseni vielä.

                          Tero
                          Originally posted by nullzwei View Post
                          tässähän tämä oikeastaan on.
                          Täytyy sanoa, että olette kumpainenkin perehtynyt asiaan!! Tässä autovero asiassa on pirusti juttuja mitkä on huonoja, mutta toisaalta tällä päätöksellä jonka hallitus teki on myös toivottavasti hyviä vaikutuksia..:think

                          Nyt varmaan vois maksaa omasta autosta nuo verot kun tämä "odotettu" muutos kerran tuli, mutta muuttuuko tuo käytettyjen autojen verotuskäytäntö sitten jossain vaiheessa niin.......voi mennä tovi tai ei, mutta tuskin tän vuoden puolela tapahtuu sen osalta mitään....
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • Oratow
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 117



                            Sikäli kun tuohon lähteeseen on luottamista, niin jos harkitset uuden M5:den ostoa, niin kannattanee alkaa hieroa kauppoja. Hinnankorotusta vaivaiset 40 k€ .

                            M3senkin hinta nousee 12 000 €. Mitenköhän vaikuttanee käytettyjen Motorsporttien hintoihin :think ..

                            Comment

                            • Juke
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2005
                              • 167

                              Originally posted by teropa View Post
                              3. Ohjausvaikutus.

                              Valtio haluaa, että me ajellaan 1000kg auriksilla pitkin maanteita, joissa kulkee meidän raskas liikenne. Sohjoisella tiellä nokakkain. Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja useat joutuvat joko työn, opiskelun tai muun pätevän syyn vuoksi liikkumaan päivittäin jopa satojen kilometrien matkoja. Liikenteeltä verotetaan Suomessa kauhean suuri kakku veroeuroja, mutta niitä palautetaan takaisin vain muutama hassu prosentti tieparannusten ym turvallisuutta lisäävien tekijöiden muodossa. Rahaa nopeuskameroihin ja liikenteenvalvontaan tuntuu kyllä löytyvän, mutta missä ovat esim moottoritiet oikeasti tärkeille väleille? Esim Oulu-Helsinki.

                              Pakkaisitko sinä oman perheesi ennemmin micraan lumipyrykelille välille Rovaniemi-Helsinki, vaiko isoon turvalliseen farmari-Bemariin (tai vastaavaan!) ?

                              Tero
                              Siis nykyään kun autoja verotetaan päästöjen mukaan, niin 1.2 litranen hikinen Micra ja 3.0 litranen farmari BMW painivat samassa kastissa, kiitos verouudistuksen! Että mikähän tässä nyt on ongelmana?:think
                              MICRA 2006 1.2 5D HB AUT 59KW 161 co2
                              530D 2008 E61 TOURING 176 co2

                              Comment

                              • HJP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2004
                                • 1282
                                • Helsinki

                                bemmeri: Tuskimpa tulee käytettyjen hinnat ainakaan nousemaan, kun uusien hinnat laskee. Joidenkin mallien kohdalla hinnat laski nyt vuorokauden aikana yli 2000e, myös vaihtoautoissa, joten myy pois vaan jos saat myytyä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎