Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    Hetkinen mitenkäs joo, tällähän nyt ei ole sitten käytännössä mitään merkitystä nostavassa mielessä näihin vanhoihin luuskiin jotka hoitavat kesä/harrasteauton virkaa? Vai mistä repivät teho/painosuhteen, rekisteriotteesta jälkiturbotetun kamppeen yhteydessä? Ja käyttömaksunhan saa poikki talven ajaksi ihan normaalisti (siis tulevan käytännön mukaan)?

    edit: ja pikku quote tuolta toistaalta:

    snowrakker

    jos kilpailijoiden ja valtiovallan määrittämään "viralliseen yleiseen myyntihintaan" perustuva vero (+ ALV, eiku sori ELVI ALV, vero verolle on kielletty) ei ole sinun mielestäsi syrjivää, niin en voi auttaa ymmärryksen puutteesta.

    laitetaanpa yksi kuvitteellinen esimerkki:

    Kaverini (vaikka Kalle, asuu tossa Haaparannalla), tulee autollaan kyläilemään tässä ja päätämme lähteä Ouluun kavereiden luo. Oulusta kyytiin tulee Ben(britti), Karsten Tanskasta ja vaikka Gyros, toisesta veroparatiisista Kreikasta.

    Matka jatkuu kohti jyväskylää. Liikkeellä ollaan laillisesti EU maahan rekisteröidylla autolla kyydissä EU-kansalaisia. Kuskia vaihdetaan kaikki muut paitsi minä voivat laillisesti ajaa, laillisesti toisen EU-maahan rekisteröityä autoa. Minä en.

    Jos ajan syyllistyn veropetokseen. Jihaa uusi laki tuli, nyt onkin vain epäselvää petoksen suuruus. Hitto jos Kallen auto onkin varustetu isolla bensamoottorilla, kalliksi tulee.. Ehei, ei vero perustu ollenkaan Kallen auton arvoon. Vero perustuu Suomalaisten automyyjien avulla määriteltyyn "viralliseen yleiseen pyyntihintaan" ja päälle palan matkaa veroa verosta.

    Tai jospa haluaisinkin alkaa yrittäjäksi ja tarvitsisin henkilöautoa. Vapaassa markkinataloudesa valitsisin halvimman toimittajan, mutta tällä systeemillä kilpailijia eli siis Suomalainen auton maahantuoja määrittää kannettavan veron "virallisen yleisen myyntihinnan" kautta, tämä vero sisältää myös vero-osan tämän kyseisen kilpailijan katteesta.

    Syrjivyyttä ei vähennä se, etten voi halutessani esim. muuttaakkin tuohon naapuriin palauttaa Relluni kilpiä ja pyytää "virallisen yleisen myyntihinnan" avulla määriteltyä jäljellä olevan veron osuutta pois. Laskenta on helppoa on meinaan pikkusen valtiovalta tota veron määrittämistä miettiny, jos TOISN saman auton vero löytyy kyllä helposti. Ei vaan toimikkaan yhtäkkiä toisinpäin, miksei ,eikö oo syrjivää ?

    Se että Poliisi, Verohallinto, Tulli, katsastusasemat yms. on valtiovallan toimesta valjastettu valvomaan ja toteuttamaan on taas vahvemman mielivaltaa.
    Last edited by mukko; 02-11-2007, 22:16.
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by Juke View Post
      Siis nykyään kun autoja verotetaan päästöjen mukaan, niin 1.2 litranen hikinen Micra ja 3.0 litranen farmari BMW painivat samassa kastissa, kiitos verouudistuksen! Että mikähän tässä nyt on ongelmana?:think
      MICRA 2006 1.2 5D HB AUT 59KW 161 co2
      530D 2008 E61 TOURING 176 co2
      Samassa kastissa ne vero-% mielessä on suurinpiirtein paininut ennenkin. Eihän tuo ole se pointti. Sitäpaitsi esimerkissäsi kätevästi otit tuliterän bemukan ja pari vuotta vanhan micran. Esim E39 530d:ssä on 194 g/km, ja varmaankin useissa tuliterissä pikkudieseleissä luokkaa 110-130g/km, joten vero%-mielessäkin eroja oikeisiin autoihin tulee 5-10 %-yksikköä. Kuten on julkisuudessakin todettu. Ja kun yhdistät tuon vero-% eron autosta maksettavaan absoluuttiseen veroon, niin huomaat, että isomman auton hankkiminen tulee veron vuoksi useita tuhansia enemmän kalliimmaksi kuin pikkuauton, koska isomman auton verotusarvo on yleensä suurempi. Suuria, tehokkaampia ja enemmän kuluttavia autoja siis verotetaan suhteellisesti (vero-%) sekä absoluuttisesti (kannettu vero, ja sen ALV) enemmän kuin pieniä autoja. Tämä on mielestäni väärin.

      Pointti on siis se, että tämän uudistuksenkaan jälkeen kansalaisilla ei ole mahdollisuutta oikeasti hankkia muita kun pikkuautoja. (tai tietysti on, mutta se vaatii suurinpiirtein saman verran pätäkkää kuin ennenkin) Jos kokonaisvaikutus auton hinnassa on arvioitu keskimäärin 5% pintaan. Tuossa minun esimerkissä oli 6-7%. Niin on sanomattakin selvää, että tuo kevennys ei poista sitä perusongelmaa, että auton hankkiminen on veron takia niin helvetin kallista.

      Kuten aiemmin sanoin. 28ke vs. 18ke, kuten esimerkin autossa niin on todella suuri ero. Ja mitä tuo ero on sitten kun auton verollinen hinta ollut aiemmin vaikkapa 40ke (lähenee "premium"-luokkaa). Lähempänä 13-14ke. Sillä rahalla saa Saksassa ja Ruotsissa jo aika loihakan uuden pelin, vaikkapa kakkosautoksi.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta.

        Tuohan tarkoittaisi sitä, että mikäli uusi auto maksaa Saksassa sen 100.000 niin siihen lasketaan ensin autovero esim.20% ja siitä alv (100.000 x 0,2 = 20.000 x 1,22 = 24.400) ja sen LISÄKSI pitäisi maksaa UUDEN auton arvonlisävero auton HANKINTAHINNASTA, eli (100.000 x 1,22 = 122.000) näin kokonaishinnaksi tulee siis 122.000 + 24.400 = 146.400 euroa.

        Eikös?
        -------------------------------
        Perkules mikä moka. Luin tuon kohdan ja lainasin sitä kuin se olisi ollut oikein. Mutta sehän oli KYSYMYS ja sisältää karmaisevan virheen, joka muuttaa merkityksen täysin vääräksi.

        loppuosa kuuluu näin; sen LISÄKSI pitäisi maksaa UUDEN auton auto- ja arvonlisävero auton YLEISESTÄ JÄLLEENMYYNTIHINNASTA KÄYTTÖMAASSA eli meidän tapauksessa SUOMESSA.

        googlettakaa HE 110/2007 (arvonlisäverosta) ja lukekaa sen viimeinen kappale
        Last edited by nullzwei; 02-11-2007, 22:20.

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          Originally posted by nullzwei View Post
          loppuosa kuuluu näin; sen LISÄKSI pitäisi maksaa UUDEN auton auto- ja arvonlisävero auton YLEISESTÄ JÄLLEENMYYNTIHINNASTA KÄYTTÖMAASSA eli meidän tapauksessa SUOMESSA.

          googlettakaa HE 110/2007 (arvonlisäverosta) ja lukekaa sen viimeinen kappale
          Tätähän tuolla aiemmin jo taivastelin. Kumma kun sen ALVin maksuperusteeksi kelpaa tuo hankintahinta mutta autoveroon tarvitaan 'tullin asiantuntevaa kosketusta'
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Täyttä asiaa. Video, mistä autoileva Suomi kohisee.

            Comment

            • Lepotila
              Newbiemmer
              • Jul 2007
              • 3
              • Pori

              Originally posted by bemmeri View Post
              Tullin sivuilla olevassa pdf-tiedotteessa on ihan selvä taulukko josta näkee minkä veroprosentin mikäkin paino antaa. Painot näyttäisi olevan 9kg:n porrastuksella.
              Niin tässä menee nyt hiukan autovero ja ajoneuvovero sekaisin. Itse ajan takaa tota ajoneuvoveroa, jolloin en tee tullin dokumenteilla mitään...
              Tiedote on toki selkeä.

              Eli; miten lasketaan <-2001 rekisteröidyn henkilöauton vuosittainen ajoneuvovero kokonaismassaan pohjautuen alkaen 2010?
              Last edited by Lepotila; 02-11-2007, 22:56.

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by nullzwei View Post
                Täyttä asiaa. Video, mistä autoileva Suomi kohisee.
                Kiitos linkistä.

                Täyttä asiaa todellakin. Paappa on oikealla asialla. Ehkä tosiaan joskus oikeus voittaa. Mutta Suomi ei taivu ennenkuin EU pakottaa. Ja se on surullista se.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Täyttä asiaa. Video, mistä autoileva Suomi kohisee.
                  Erittäin asiallinen pätkä! Tuo haastattelu saisi kyllä minun puolesta olla TV:ssä esillä vaikka joka päivä siihen asti, kunnes Suomen autoveroasiat ovat vihdoinkin oikealla mallilla. Kerrankin joku uskalsi sanoa julkisesti asiat ihan TV:ssä asti juuri niinkuin ne ovat. Eli Suomen autoverotus = suuremman luokan kusetus!

                  Tämä Suomen "autoverouudistus" ei nimittäin missään muodossa muuta käytettynä maahantuotujen autojen verotusta yhtään oikeudenmukaisemmaksi. Päinvastoin tulee tilanteita, joissa väkiselläkin käytetystä autosta peritään enemmän veroja, kuin vastaavan suomi-auton hinnassa on jäljellä.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by Juhis View Post
                    Erittäin asiallinen pätkä! Tuo haastattelu saisi kyllä minun puolesta olla TV:ssä esillä vaikka joka päivä siihen asti, kunnes Suomen autoveroasiat ovat vihdoinkin oikealla mallilla. Kerrankin joku uskalsi sanoa julkisesti asiat ihan TV:ssä asti juuri niinkuin ne ovat. Eli Suomen autoverotus = suuremman luokan kusetus!

                    Tämä Suomen "autoverouudistus" ei nimittäin missään muodossa muuta käytettynä maahantuotujen autojen verotusta yhtään oikeudenmukaisemmaksi. Päinvastoin tulee tilanteita, joissa väkiselläkin käytetystä autosta peritään enemmän veroja, kuin vastaavan suomi-auton hinnassa on jäljellä.
                    Ehdotan, että moderaattori laittaa videoon nastan

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1961
                      • Hki

                      Originally posted by Juhis View Post
                      Erittäin asiallinen pätkä! Tuo haastattelu saisi kyllä minun puolesta olla TV:ssä esillä vaikka joka päivä siihen asti, kunnes Suomen autoveroasiat ovat vihdoinkin oikealla mallilla. Kerrankin joku uskalsi sanoa julkisesti asiat ihan TV:ssä asti juuri niinkuin ne ovat. Eli Suomen autoverotus = suuremman luokan kusetus!

                      Tämä Suomen "autoverouudistus" ei nimittäin missään muodossa muuta käytettynä maahantuotujen autojen verotusta yhtään oikeudenmukaisemmaksi. Päinvastoin tulee tilanteita, joissa väkiselläkin käytetystä autosta peritään enemmän veroja, kuin vastaavan suomi-auton hinnassa on jäljellä.
                      Eiköhän lain ensisijainen tarkoitus ollut uudistaa UUSIEN autojen verotusta. Nyt lain valmistelussa käytetyt autot ovat jääneet toissijaisseen asemaan. Edelleen kait on voimassa määräys ettei tuontiauto voi kantaa enempää veroa kuin vastaava kotimaassa oleva! Kyse on siis erikoistapauksista! Se että laki on verhoiltu ympäristöystävällisyyden verhoon on täyttä puppua, mutta sama se mulle kunhan peli vaan selkiytyy. Ensin tehdään diisseleistä halpoja ja hyvinkin pian nostellaan dieslin hintaa (ympäristöperusteet??)

                      Ja mitä taas käytettyihin tulee niin hyvin monen vero laskee nykyisestä. Tietty on häviäjiä, esim. alle vm. 2001 diesel mallit. Mutta voittajia ovat esim. lähes kaikki bensamallit.

                      Comment

                      • 325cabrio
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 153
                        • helsinki

                        Esitän tässä nyt teille viisaille kysymyksen johen en ole löytänyt (tai sitten en ole ymmärtänyt vastausta)
                        Kun minulla on yksi e32 735i vuosimallia -90 niin paljonko tämän auton ajoneuvovero tulee olemaan? Entäs sitten minun e28 535i -86? Kummassakaan ei ole kattia joten sovelletaanko näihin autoihin sitä painon mukaan tulevaa maksua? Jos ajoneuvovero nousee autojeni kohdalla aivan älyttömästi niin lopetan ajoneuvoveron maksamisen. Jotkut ihmiset ovat lopettaneet tv-luvan digiajan myötä ja minä aion lopettaa ajoneuvoveron maksamisen mikäli luvut ovat jotain aivan älyttömiä.

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          Originally posted by 325cabrio View Post
                          Jos ajoneuvovero nousee autojeni kohdalla aivan älyttömästi niin lopetan ajoneuvoveron maksamisen. Jotkut ihmiset ovat lopettaneet tv-luvan digiajan myötä ja minä aion lopettaa ajoneuvoveron maksamisen mikäli luvut ovat jotain aivan älyttömiä.
                          Tässä on kaiketi yksi syy miksi suurin osa tuosta autoverosta on edelleen noissa autojen hinnoissa. Valtio saa huomattavasti helpommin ja varmemmin rahansa..:think Ja tottakai rahaa tulee kerralla enemmän eikä tipoittain..

                          Valitettavasti itse kysymykseen minulla ei ole tarkkaa vastausta.
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            Originally posted by culli View Post
                            Käytettyjen (<-2001) osalla vero laskee alle 2300kg kokonaismassa omaavilla bensa autoilla, joita suurin osa on(jos käytetään vertailuna vanhaa yleistä 29%). Dieseleillä taitaa laskea lähes kaikilla autoilla, oli sitten uusi tai käytetty.
                            Onkos jossain jokin laskukaava siihen, että millainen käyttömaksu tulee olemaan vanhoilla autoilla sen jälkeen kun siirrytään painon mukaan verottamiseen? Jääkö Seiska haaveeksi?
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              Originally posted by ///saMuli View Post
                              Viherpiiperöiden kiusaksi taidan liimata tarran takalasiin jossa lukee: Tämä auto saastuttaa kaupunkiajossa 100g co2/km per pakoputki!
                              Joskus kävi mielessä, että mitähän oma ex 540ia vuodelta 1992 mahtoi työntää Supersprintistään ulos. Joku kun oli unohtanut laittaa katit putkeen.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • Antza
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2143
                                • Espoo

                                Monet tuntuvat unohtaneen, että nyt on päätetty tehdä autoverotuksen kevennys. Eli pienennetty autoilusta kerättäviä välittömiä ja välillisiä verotuloja. Tälläkin foorumilla on paljon puhuttu, että haluttaisiin vaihtaa hankintaverosysteemi käyttöverosysteemiin. Vaihdossa ei ole mitään kevennystä - sama verokertymä kerättäisiin vain eri tavoin. Siinä mielessä en ymmärrä alkuunkaan, miksi jotkut haukkuvat uuden veronkevennyksen pystyyn kun hallitus a) siirsi osan hankintaverosta käyttöveroon mutta samalla b) kevensi verotusta yleisesti suurimalla osalta automalleista! Olisiko verokertymää pitänyt sitten korottaa eli verotusta kiristää?

                                Ja miksi jotkut edelleen vetävät tämän keskustelun siihen suuntaan, että käytettyjen tuontiautojen verotus on suurin tekijä koko autoverotuksessa ja suomalaisten autoilijoiden hyvinvoinnissa tulevaisuudessa? Uusi laki palvelee nimenomaan autojen hankintaa ja käyttöä tulevaisuudessa eikä menneisyydessä ja vieläpä siten, että suurimmalta osin auton hankinta- ja käyttökulut pienenevät. Esim. tuolta Iltasanomien sivuilta otettuna 236 BMW-mallin verot laskevat ja vain 55 nousevat, ja näistäkin 22 on joko M-malleja, 6- tai 7-sarjalaisia (joiden ostajat eivät muutenkaan kuulu yleisesti siihen kategoriaan, joka miettii onko varaa ostaa se auto vai ei).

                                Mallit, joissa veroprosentti laskee, alenivat jo nyt arvoltaan. Niin uudet kuin käytetyt. Mahtin hinnat laskivat eli samalla laskivat myös tuontiautojen verotusarvot. Lain mukaan tuontiautosta ei edelleenkään saa periä enempää veroa kuin on vastaavassa Suomi-autossa veroa jäljellä. Ja jokaisella, joka tuntee itsensä syrjityksiksi lain edessa verotuksen suhteen, on oikeus tehdä siitä valitus. Epäkohta tässä asiassa (käytetyn ajoneuvon veron määrityksessä) on eri asia kuin nyt päätetty autoveron yleinen kevennys.

                                Tehdäänpä nyt tähänkin taas lyhyt pähkäily hankintaverosta luopumisesta. Autoveron + ajoneuvoveron vuotuinen kertymä on n. 2 miljardia euroa. Henkilöautoja on Suomessa rekisteröitynä n. 2.5 miljoonaa. Toisin sanoen hankintaveron siirtäminen kokonaan vuotuiseen käyttömaksuun tarkoittaisi keskimäärin n. 800 euron maksua per auto per vuosi. Ja koska verotuksesta olisi tehtävä päästöjen mukaan progressiivinen, tarkoittaisi se esim. 200 euron maksua pikkudieselille ja 2000 euron maksua isolle bensamoottorille. Tai vielä suurempaa haitaria. Moniko haluaisi maksaa sen >2000 euroa omasta 540i/M3/vast kalustostaan vuosittain käyttömaksuja jos auton saisi Saksan hinnalla? Tai miltä kuulostaa >1000 euron vuotuinen käyttömaksu n. 10000 euron arvoisesta 328/330/vast autosta? Jos tuota alkaa pohtimaan, on aika selvää, että hankintaverosta kokonaan luopumalla Suomen autokanta muuttuisi aika nopeasti pikkuautopainotteiseksi. Vielä enemmän kuin mihin nyt tehty lakiuudistus autokantaa ohjaa.
                                Current rides:
                                F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                                Previous rides:
                                E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎