Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by juster View Post
    1. Minusta taas tuntuu että nimenomaan automaahantuojat ovat lopanneet autoveron laskemiseksi. Autokauppa käy selvästi vilkkaammin koska yhä useammilla on varaa hankkia uusi auto.

    2. Sen sijaan käytettyjen autojen jobbareille hintojen lasku on myrkkyä. Varastossa seisovien autojen arvo laskee ja taitaa käytettyjen autojen kauppa olla hetken aikaa jumissa (veikkaan ensi kevääseen), ennen kuin uusi hintataso vanhoille autoille vakiintuu.

    3. Koskaan mikään verotusmalli ei voi olla kaikkien mieleen, mutta uusien autojen osalta mennään minusta oikeaan suuntaan. Käytettyjen osalta systeemi menee entistä omituisemmaksi, ja todennäköisesti sitä joudutaan oikeusteitse taas kerran korjaamaan.

    4. Dieselin käyttövoimavero tulee poistumaan viimeistään siinä vaiheessa, kun EU pakottaa Suomen verottamaan kaikkia liikennepolttoaineita tasavertaisesti. Nythän diesel ”nauttii” matalampaa veroa bensaan verrattuna.
    1. pörhö lue viimeinen kappale.
    2. Juuri näin
    3. MOT
    4. MOT

    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Itsellä on mielenkiintoinen tilanne.Tein kaksi viikkoa sitten kaupat uudesta autosta.Toimitus n.3 kk:ta.Nyt kun hinnat tippuivat,autoliikkeestä soitettiin ja sanottiin että täytyy tehdä uusi sopimus autoveron muutoksen takia,ja painotettiin että välirahani kyllä veromuutoksen pienenee,mutta ei osattu heti sanoa kuinka paljon.

    Nyt tässä mietinkin,tarviiko minun tehdä uusi sopimus?Jos hyvitysarvo edellisestä autosta ei minua miellytä ja autoliikkeen hinta on muuttunut (pienemmäksi tietenkin) eli nyt on kyse uudesta sopimuksesta,koska edellinen raukeaa!Voinko purkaa nykyisen sopimuksen kun alkuperäisen sopimuksen ehtoja pystytä täyttämään.

    Kuluttaja-asiamiehelle ainakin otan puhelun aamulla välittömästi!
    Saattaa olla kuluttaja-asiamiehillä himppasen vipinää, kun hinnat on tarkistettu ja jo auton tilanneet tarkistelevat välirahojaan.

    Aivan varmasti saat vääntää siitä, mikä on vaihtoautosi "uusi arvo" versus uuden auton arvo. Autokauppias tulee väittämään, että koska uuden auton hinta laski näin ja näin monta euroa niin vaihdokkiauton hinta laskee yhtä monta euroa

    Monelle auton ostajalle ko väite menee läpi kuin väärä raha. Oikeasti pitäisi puhua prosentuaalisesta laskusta, eli jos uuden auton hinta laskee esmes 20%, niin myös vaihdokin hinta laskee 20%.

    Annan esimerkin.
    Ennen veromuutosta:
    Vaihdokin arvo 10.000 euroa
    Uuden auton hinta 20.000 euroa
    Väliraha 10.000 euroa

    Autoveromuutoksen jälkeen uuden auton hinta 20.000-20% eli hinta laskee 4.000 euroa. Uusi hinta 16.000 euroa
    Luonnollisestikin vaihdokin arvo laskee myös 20% eli 10.000 miinus 20% tekee 8.000 euroa.
    Uusi väliraha max. 8.000 euroa.

    Jos kauppias tarjoaa kympin välirahaa niin sua kusetetaan, sillä silloin sun vaihdokin arvo putoaa 40%. Tuo perusjuttu muistaen on helppo mennä hieromaan uusi sopimus. Ajatus koko sopimuksen purkamisesta on sitten jo toinen juttu. Jos kerran olit jo "valmis" tekemään kaupan vanhalla välirahalla, niin... Kannattanee tarkkaan tutkiskella, millaisia käyttömaksuja vanhalle autolle olisi tulossa sekä vertailla niitä uuden auton käyttömaksuihin.
    Last edited by nullzwei; 04-11-2007, 20:21.

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1399
      • Kuopio

      Niin ja jos kaikki kauppiaat sanovat että väliraha uuteen kasvaa tiputuksen verran niin eipä se kauppa siitä elvy mihinkään.... Siinäpähän taas miettivät mikä meni pieleen.

      Bensakoneisten vehkeiden arvon kehitys on sekin vielä mysteeri.. Kas kun kaikki ei todellakaan halua sitä pihiä versiota eikä dieseliä.

      Saas nähdä, huomenna pitää käydä tivaamassa bemun hintoja/hyvitystä. Kuopion kauppias tarjosi noin pikaseen 25-30k€ kaks vuotta vanhasta 45tkm ajetusta 325ci coupesta jossa nyt sitä varustettakin on jonniin verran. Saksasta saman pulkan saa 25k€+ toimituskulut+ verot=n35k€.

      Notta eipä tarttee käydä kuopiossa kaupoilla.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • -TW-
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 36
        • Espoo

        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        Nyt tässä mietinkin,tarviiko minun tehdä uusi sopimus?Jos hyvitysarvo edellisestä autosta ei minua miellytä ja autoliikkeen hinta on muuttunut (pienemmäksi tietenkin) eli nyt on kyse uudesta sopimuksesta,koska edellinen raukeaa!Voinko purkaa nykyisen sopimuksen kun alkuperäisen sopimuksen ehtoja pystytä täyttämään.
        Mielestäni tulkitsemalla autokaupan tilaus ja kauppa-sopimusehtoja (kohta 6 a) uutta sopimusta ei tarvinne tehdä, jos uuden auton hinta lasketaan suoraan uusilla veroilla eikä esim. uusilla maahantuojan suositushinnoilla. Tällöin vanha sopimus on edelleen pätevä eikä ostaja voi purkaa sitä jos kauppahintaa ei koroteta yli neljää prosenttia. Tällöin sovittu vaihtoauton arvo muuttuu samassa suhteessa mitä uuden auton hintakin. Jos auton myyjäliike haluaa laskea hinnan uusilla suositushinnoilla niin eiköhän tuon sopimuksen voi jättää hyväksymättä ja vanha sopimus on edelleen voimassa. Tämä on siis vain oma mielipiteeni noista yleisistä sopimusehdoista...

        edit: Sopimusehtoja uudelleen lukemalla taitaa jopa uudet suositushinnatkin olla sitovia ja vanha sopimus on edelleen voimassa, kunhan kauppahinta (väliraha?) ei nouse yli 4%. Eli hinnan laskiessa uutta sopimusta ei tarvitse tehdä ja ostajalla ei ole tässäkään "takaporttia" ulos sopimuksesta.
        Last edited by -TW-; 04-11-2007, 20:40. Reason: lisäyksiä

        Comment

        • datzka
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 778
          • Jyväskylä

          Originally posted by Heku View Post
          Se ettei minua kiinnosta paskaakaan tuleeko tulevaisuudessa halvemmaksi ajaa/ostaa diesel avensis on minun oma mielipiteeni.
          Minkäs h*lvetin takia sä sitten kirjotat koko aiheeseen yhtään mitään? Etkö sä voisi pitää noi turhanpäiväiset mölyt mitkä ei ketään kiinnosta sisälläs? Nullzwei puhuu sentään asiaa.
          ///M3 97-

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Hinnanalennuksesta vielä sen verran, että:
            Jos kaupat on lyöty lukkoon ja uusi auto on tilattu ennen 2.11.2007, niin kauppias saattaa yrittää toistakin vanhanaikaista; koska autovero laski Suomessa niin autonvalmistajat nostivat sisäänostohintojamme veronlaskun verran. Tuohon halpaan menee helposti

            Yksi tapa vertailla oman ajoneuvon lopullista hintaa ja välirahaa on tsekkailla noita Saksan uusien autojen hintoja. Hyvä saitti on esimerkiksi tässä. Samoin tässä on hyvä artikkeli autojen hinnoista.

            heku:
            Vaikka verotus kuinka muuttuisi ei Siwan kassaneiti silti voi ostaa Ferraria, ei tämä elämä sentään niin hienoa ole.

            Ai ei vai
            Last edited by nullzwei; 04-11-2007, 23:23.

            Comment

            • _artsi_
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 579
              • Pori

              Onkohan se näin?



              BMW 330dA e92 M-SPORT

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                Originally posted by nullzwei View Post
                heku:
                Vaikka verotus kuinka muuttuisi ei Siwan kassaneiti silti voi ostaa Ferraria, ei tämä elämä sentään niin hienoa ole.

                Ai ei vai
                No tuota autoa ei kyllä ole edes olemassa. Tai varsinkaan myynnissä tuohon hintaan. Jos tätä ei usko, sopii yrittää soittaa Herra Zornerille. Ei noita Mondialeja sentään ihan 6600 eurolla kaupata, edes Saksassa.

                TÄSSÄ ensimmäinen aito ilmoitus Mondialista, tosin huomattavasti vanhempi ja enemmän ajettu.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7398
                  • Oulu

                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Mutta nyt pistää silmään se, että eikös EU:n määräyksien mukaan ole kiellettyä periä veroa tuontiautosta enemmän kuin jo maassa olevassa autossa on jäljellä? Tätä nimittäin tullaan rikkomaan räikeästi vanhempien autojen kohdalla, joissa massa tai päästöt ovat korkeat, tai jos kyseessä on urheiluauto joka kuuluu tuohon 1,5 kertaiseen verotukseen.
                  Tästä ois kiva tietää lisää ja tuolla sfnet.harrastus.autot.maahantuonti -uutisrymässä olikin tästä keskustelua, jossa joku viittasi tälläiseen:

                  EY-tuomioistuin antoi 5. lokakuuta 2006 Unkarin autoverotusta koskevan ratkaisun asioissa C-290/05 Nádasdi ja C-333/05 Németh. EY-tuomioistuin katsoi tuomiolauselmassaan, että

                  "EY 90 artiklan ensimmäistä kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä rekisteröintimaksusta annetulla lailla käyttöönotetun kaltaiselle maksulle siltä osin kuin kyseinen maksu kannetaan käytetystä ajoneuvosta, kun se otetaan ensimmäisen kerran käyttöön jäsenvaltion alueella, ja sen suuruus, joka määräytyy yksinomaan ajoneuvon teknisten ominaisuuksien (moottorityyppi, sylinteritilavuus) ja ympäristöluokituksen perusteella, lasketaan siten, että ajoneuvon arvonalennusta ei oteta huomioon, joten kun kyseistä maksua sovelletaan toisista jäsenvaltioista tuotuihin käytettyihin ajoneuvoihin, se ylittää mainitun maksun sen osuuden, joka sisältyy samanlaisten käytettyjen autojen, jotka on jo rekisteröity tuontijäsenvaltiossa, jäljellä olevaan arvoon.

                  Vertailulla käytettyihin ajoneuvoihin, jotka on otettu käyttöön kyseessä olevassa jäsenvaltiossa ennen tämän maksun käyttöönottoa, ei ole asian kannalta merkitystä."


                  Mitä tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa asiaa ymmärtävien mielestä? Eikö vanhalla verotasolla ei olekaan väliä syrjivyyden suhteen, jos myös uusien autojen verotusta muutetaan?
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 05-11-2007, 13:58.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • zet4
                    Newbiemmer
                    • Feb 2007
                    • 23

                    Onko ketään törmännyt vielä uusiin BMW-hintoihin?Volvo oli ensimmäinen ja päivitti jo hinnat

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      Originally posted by zet4 View Post
                      Onko ketään törmännyt vielä uusiin BMW-hintoihin?Volvo oli ensimmäinen ja päivitti jo hinnat
                      Sekä Vemix, Veho, Delta-Auto jne jne... Eiköhän nuo kaikki ole jollain tasolla hintoja jo alentaneet.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Mitä tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa asiaa ymmärtävien mielestä? Eikö vanhalla verotasolla ei olekaan väliä syrjivyyden suhteen, jos myös uusien autojen verotusta muutetaan?
                        En osaa sanoa, mutta netistä bongasin TÄLTÄ sivulta seuraavan tekstin:

                        "Unkarin EY-tuomiostuimelta saamat päätökset asioissa C-290/05 ja C-333/05 eivät liity mitenkään Suomen autoveroon, sillä Unkarin rekisteröintimaksu ei perustu moottorineuvon arvoon vaan ainoastaan maahantuotavan ajoneuvon teknisiin ominaisuuksiin. "
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Onhan se tietenkin kauhean synkkää kun käytetyn auton kauppaan erikoistuneen autoalan ammattilaisen varaston arvo putoaa huikaisevan määrän yhdessä yössä. Vielä synkemmäksi asian tekee se, että pari kuukautta kauppa on ihan jumissa. Toisaalta voi asiaa ajatella niinkin, että autokaupan ala on eniten lobannut sitä tietoa, ettei verotus tule muuttumaan.

                          Nyt, kun verotus muuttui, niin se on autokauppiaan mielestä mm nullzwein syy. No joo, toivotan autokauppiaalle onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Samoin toivotan oikein hyvää Isänpäivää ja Joulua. Ihan nopeasti ne pari hikistä kuukautta menee, eikä siinä välissä ole kuin yks tai kaks päivää kun pitää maksaa verot, tellit, lellit, vellit, sähköt, vedet, vuokrat, mainokset, palkat... Ja vielä pitäis pari autoa katsastaakin. Mut siihenhän onkin enemmän kuin aikaa.

                          Katsellaan, miten käy. Voipi olla, että joidenkin kohdalla joudutaan tekemään jopa muutaman satasen tarkistuksia. Tosin kun tämä seikka oli jo valmiiksi ns."hajun päällä", pyrimme välttämään "kalliiden" (lue yli 15000€) autojen ottamista varastoon. Näin ollen uskoisin, ettei mitään mullistavaa merkitystä muutoksella ole esim. meidän varaston arvoon.

                          Henk koht olen tyytyväinen veromuutokseen, mikäli se saa ostajat liikkeelle. Missään tapauksessa en nullzweitä syyllistä, vaan pikemminkin saisin myös työpaikkani puolesta kiittää veroasioiden kanssa tehdystä valtavasta työstä.

                          Vaika otinkin kantaa, totean, etten itse ole kauppias, vaan palkollinen. Siinä mielessä kaupoja toki toivoisin, kun palkkani on kiinni toteutuneista kaupoista. (ja lähes yrittäjämäisesti joutuu välillä tekemään duunia... )
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • TROCK
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 435
                            • Tampere

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Katsellaan, miten käy. Voipi olla, että joidenkin kohdalla joudutaan tekemään jopa muutaman satasen tarkistuksia.
                            Tällä asenteella voitte varmaan pitää autonne vielä muutaman satasen alennuksen jälkeenkin Tietty jos kyseessä on keskimäärin 10 vuotta vanhoja pirssejä, niin niissä voi sataset riittääkin...

                            Kuten jo joku jossain muussa topicissa sanoikin, asiakkaat odottavat nyt alehintoja ja satasen vittuiluale on hyvä konsti osoittaa asiakkaalle naapurifirman ovea.
                            - - - - - - -
                            F10 520dA
                            ex E61 530dA, ex E39 530dA

                            Comment

                            • -Dobermann-
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1021
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by TROCK View Post
                              Tällä asenteella voitte varmaan pitää autonne vielä muutaman satasen alennuksen jälkeenkin Tietty jos kyseessä on keskimäärin 10 vuotta vanhoja pirssejä, niin niissä voi sataset riittääkin...

                              Kuten jo joku jossain muussa topicissa sanoikin, asiakkaat odottavat nyt alehintoja ja satasen vittuiluale on hyvä konsti osoittaa asiakkaalle naapurifirman ovea.
                              No tuskin niitä 15 000€ romujakaan mihinkään 10 000€ tullaan myymään . Turha odottaa että mitään puoli-ilmaiseksi aletaan myymään, niin tyhmä ei ole edes autokauppias. Tuohon 15 000€ lappuhintaan vedetään henkselit päälle ja viereen kirjoitettaan vaikka 10-15% alennettu hinta -> ~ VEROALE 13 000€!!! Ollaan edelleen hyvin lähellä sitä hintaa, mihin ko. auton olisi suoralla käteiskaupalla saanut ennen veroalea. Sitten kun lähdet tuota autoa oman vaihdokin kanssa osattelemaan, on luonnollisesti oman vaihdokksi arvo laskenut sen verran, että väliraha ei todellakaan jää kauaksi siitä mihin se kaksi viikkoakin sitten olisi jäänyt (tietysti myyjän ajatusmaailmassa hinta putoaa lähes saman verran, vaikka prosenteista pitäisikin laskea). Eli puhutaan niistä "muutamista satasista".

                              Mutta homma toimii kuin häkä tuulipukuiselle Prisman kävijälle kun s-korttia antaessaan näkee vastapäisen autoliikeen pihassa "veroalennetun" punaisen Corollan ja nätin tyttösihmisen jakamassa ilmaista makkaraa. Näin saadaan ihmiset ostamaan, eikä jäämään kotiin siinä pelossa että tulisi tehtyä huonoja kauppoja.
                              Last edited by -Dobermann-; 06-11-2007, 00:15.

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Lähinnä GameOver:lle.

                                Eniten minua on tässä koko autoverosopassa ottanut kupoliin tämä piiri pieni pyörii hyvä veli-autokaupan "pyyteetön" EDUNVALVONTAjärjestelmä, missä samojen yhdistysten ja yhtiöiden samat tyypit istuvat kahdella, kolmella ellei jopa neljällä pallilla ja vaihtavat sitten sujuvasti paikkaa mahonkipöydän takana kun aika on otollinen. Julkisuuteen annetaan ympäripyöreitä lausuntoja siitä, miten "puolueettomasti" toimitaan ja kuinka tässä "laupiaan samarialaisen" tyyliin ajetaan kaikkien autoilevien kansalaisten etuja.

                                AKL (autoalan keskusliitto) Autotuojat ry, Autoalan tiedotuskeskus, Ajoneuvohallintokeskus, Autokierrätys Oy, Grey-Hen, Netwheels jne. Samat firmat, samat tyypit, malliesimerkkinä "paskaiset housut pessyt puhdasta päälle pukenut" ja Suomen autoverouudistusta "maailman kehittyneimmäksi autoverotusjärjestelmäksi" kehunut juristi Pekka Puputti. Heebo ihan pokkana istuu AKEn johtokunnan puheenjohtajana (arvatkaas kuka on Puputtin seuraaja? Juu-u, joku Rantala ) , Autotuojat ry:n puheenjohtajana, Autokierrätys oy:n toimarina, toimii aivan taatusti Autoalan keskusliitossa, Autoalan tiedotuskeskuksessa ja väliajalla käy antamassa "hyviä verotuksellisia vinkkejä" valtiovarainministeriön lakeja vääntäville virkamiehille, antaa Eduskunnan verovaliokunnissa auto- ja ajoneuvolakiasiain asiantuntijalausuntoja ja ohessa ylläpitää hyviä suhteita tulliin sekä Liikenne- ja Viestintäministeriöön. Näin ollen uusi laki on sorvattu täysin sen mukaan, miten Puputtin edustamat tahot tahtoivat.

                                Samaan aikaan julkisuuteen annetaan kansalaisille täysin perusteettomia tiedotteita siitä, miten autoverotukseen ei ole tulossa hallitusohjelmankaan mukaan muutoksia... Lopputuloksena useita kymmeniä tuhansia suomalaisia osti uuden auton ja he tuntevat lompakossaan, miten heitä vedettiin veroretkuun ja kunnolla. Turha odottaa, että lasipalatsin oven saranat heidän toimestaan enää kuluisivat muutoin kuin reklamointiasioissa.

                                Mielestäni on syytä erottaa toisistaan nämä viralliset Autoalan keskusliiton alaiset autoliikkeet ("viralliset" automaahantuojat) ja yksityiset autoliikkeet. Ymmärtääkseni asia on niin, että nämä lasipalatsien kultapossukerholaisia edustavat yritykset pitävät "hyvä veli"-kerhonsa ulkopuolisia autokaupan alan toimijoita "jobbareina". Tämä tulee ilmi mm siinä seikassa, että virallisen merkkimaahantuonnin ulkopuolelta tuodut uudet autot ovat "epäkurantteja, vanhoja malleja, kolarikorjattuja, harjoituslinjalla tehtyjä" eikä niitä muutoinkaan voi pitää lähellekään yhtä hyvinä kuin "meidän" liikkeessä myytäviä superhyviä uusia aitoja oikeita suomiautoja. Kun katselee esimerkiksi SCC:n tuomia uusia autoja, niin ei niistä mitään vikaa löydy. Samanlaiset takuutKIN kuin virallisen maahantuojan kautta tuoduissa autoissa. Hinta vain on huomattavasti edullisempi.

                                Virallisille automaahantuojille auton verotus ja rekisteröinti on räätälöity toimimaan helposti ja vaivattomasti. Verot voi maksaa sen jälkeen kun auto on rekisteröity Suomeen, myös rekisteröinti ja katsastus sujuvat sähköisesti (erittäin edullisesti verrattuna siihen hintaan millä esimerkiksi minä rekisteröisin tuontiautoni Suomeen) ja muutoinkin heidän bisneksestään on sheivattu kaikki ylimääräiset hallintokulut pois. Samaan aikaan em instanssit ovat kaikin mahdollisin ja jopa mahdottomin keinoin pyrkineet vaikeuttamaan "kerhonsa" ulkopuolisten kauppiaitten ja yksityisten autojen maahantuontia, verotusta, rekisteröintiä ja katsastuksia. Malliesimerkkinä katsastusdirektiivi, joka on ollut Suomea velvoittava jo -70-luvulta lähtien mutta vieläkin MINTC (LVM) AKE käsikassaranaan venkoilee täysin lillukanvarsista.

                                Ei minulla sinällään ole mitään autokauppaa vastaan. Kovasti vain toivoisin, että bisnes toimisi normaalien markkinalakien mukaisesti, eikä tuntemus 141-tyyppisestä maataloustuesta takoisi takaraivossa joka kerta, kun tekisi mieli käydä katsomassa penarin uusia malleja livenä. (Saatte arvata käynkö)

                                Lakimuutoksesta vielä. Valtiovarainministeriön virkamiehet, mestarikokit Sandell (ja herra Huu eli Kuitunen taustalla) keittivät "sidosryhmien avustuksella" uuden tulikuuman autoverosopan, jota saa vasta haistella. Maistaa ei saa. Itse asiassa laki ei edes ole vielä voimassa ja tälläkin foorumilla uusia autoja uusilla hinnoilla ostetaan täyttä häkää. Tällä hetkellä -ihan oikeasti- kukaan ei tiedä, mitä uudet autot tulevat oikeasti maksamaan, miten käyttöveromaksut menevät, miten käytettynä maahantuotuja tullaan verottamaan, mille tasolle vanhojen autojen käyttömaksut asettuvat jne jne. Oman lisänsä tuohon soppaan antaa aivan taatusti Euroopan Yhteisöjen Tuomioistuin, Helsingin hallinto-oikeus ja Korkein Hallinto-oikeus. Monta monituista autoverotuksellista ongelmaa on lopullisesti ratkaisematta. (Loppupelissä käy niin, että valtiovalta maksaa liikaa perittyjä veroja takaisin noin kaksi miljardia euroa.)

                                Varsin ikävää, että ulkopuoliset tahot saavat EDELLEEN maksaa pyyteettömien pyrkyreitten säälimättömän edunvalvonnan omasta lompakostaan: ..Autotuojien toimitusjohtaja ei kuulu mustasukkaisesti omaa reviiriään vartioiviin, yksioikoisesti kotiinpäin vetäviin edunvalvojiin...

                                PS. Sotii minun oikeustajuani vastaan, ettei autokauppias saa tuontiautolleen kolmen kuukauden ajolupaa.
                                Last edited by nullzwei; 06-11-2007, 08:54.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎