Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Vielä voimassa olevan verotuskäytännön mukaisesti verotusajankohta on se päivä, kun ajoneuvo verotettiin. Eli verotusarvo lasketaan verotuslapun sisäänjättöpäivän mukaisesti. (Vaikka tulli niitä verotusarvoja kuukausitolkulla MARVOssa arpookin ja odottaa, että tietojärjestelmään tjm tulisi samanlainen ajoneuvo, josta voisi verotusarvon laskea.)

    Näin ollen uuden verotuskäytännön hyväksilukeminen on mahdollista ainoastaan niin, että keskeyttää voimassa olevan lain mukaisen verotusarvon määrittelyn ja aloittaa uuden prosessin.

    En uskalla edes ajatella, myöntäisikö tulli samalle ajoneuvolle uuden kolmen kuukauden tjms ajoluvan (johtuen em keskeytyksestä) mutta se taitaa olla enemmän kuin selvää, että uuden lain myötä verotusarvo muodostunee edullisemmaksi kuin nykyisen lain mukainen. Eri asia on, miten vanhan vielä voimassa olevan lain mukaiset verotusarvosta ja -prosentista sekä elvistä tehtävät verovalitukset menestyvät eri oikeusasteissa. "Uusi ajolupa" kannattaa yrittää varmentaa tullista, mutta taitaa olla vastaus jo etukäteen tiedossa, eli eivät tiedä itsekään...

    Minusta on alkanut tuntua siltä että uusi laki sorvattiin niin, että käytettyjen autojen tuonti saataisiin torpattua mahdollisimman tehokkaasti jotta vältettäisiin lisävahinkojen syntyminen. Pointtihan on se, että tullilla ja oikeusasteilla on prosessissaan tuhansia verovalituksia, joitten myötä mitä suurimmalla todennäköisyydellä joudutaan palauttamaan liikaa perittyjä veroja ja alvi-elvejä. Tämä loppumaton valtiontaloudellinen vahinko haluttiin tulpata. (Samaa asiaa mainosti tullihallituksen verojohtaja Reijo Virtanen alkukesästä; MAHTI pyrittiin rakentamaan niin, että käytettyjen tuonti tyrehtyisi. Mutta tulli puri itseään nilkkaan antaessaan tiukan ohjeen siitä, että kaikki ajoneuvot, joita ei löydy MAHTIsta tulee siirtää MARVOn arvioitavaksi. ->Kuinka tulli voi käyttää MAHTIa kun sen tietomassa oli ns tyhjä. -> MARVOkin meni tukkoon. Sen voitte todeta lukemalla tullin sivuilta keskimääräisten verotuspäätösten tekemiseen kuluneesta ajasta.)
    Last edited by nullzwei; 07-11-2007, 13:00.

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      null,

      Myöntää ne uuden ajoluvan, ei sille ole estettä. Mutta autoa ei tosiaankaan voi käyttää sillä välin kun peruuttaa vanhan veroilmon (esim tänään) ja ennenkuin jättää uuden (ke 2.1.08 esim). Koska ajolupien ja siirtolupien ideana on antaa verovelvolliselle avokätisen suopea mahdollisuus käyttää autoaan sillä aikaa kun sen autoveroa ruoditaan Tullissa. Mikäli koko ilmoitusta ei ole jätetty, niin autoahan ei nykykäytännön mukaisesti saa käyttää liikenteessä eikä sille näin ollen voida mitään ajolupiakaan myöntää. Etupihan koristeena auto kyllä saa olla, tietysti.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        Paljon kiitoksia lisäselvennyksistä, Teropa ja nullzwei. Kattelin itsekin, että säästäisin jopa tuhansia euroja, jos saisin verotettua tämän uuden systeemin mukaan. Jos oikeen olen älynnyt niin nykyisellä systeemillä 28% ja uudella (painoon mukaan) 20,2% (vai onkohan mun autolle joku valmistajan antama päästöluku?). Pitää käydä tullissa porisuttaan henkilöitä, että onko mahdollista saada uutta ajolupaa, jos 2.1.2008 käyn keskeyttään verotuksen ja paan samalla uuden alulle. Tuntuu vähän, että nihkeätä voi olla. No ei se auta ku taistella.
        E61 525d LCI

        Comment

        • MPV
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1193
          • Muhos

          Originally posted by Ha2 View Post
          Jos oikeen olen älynnyt niin nykyisellä systeemillä 28% ja uudella (painoon mukaan) 20,2% (vai onkohan mun autolle joku valmistajan antama päästöluku?).
          E46 330Ci: 218g/km. Ja se painon mukaankin menee kokonaismassasta. Tuo 20.2% saa vasta omamassan mukaan.
          Last edited by MPV; 07-11-2007, 14:00. Reason: typo

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            Originally posted by MPV View Post
            E46 330Ci: 218g/km. Ja se painon mukaankin menee kokonaismassasta. Tuo 20.2% saa vasta omamassan mukaan.
            Ahaa. Olen siis katsonut väärin. Kiitos oikaisusta. Valmistajan antaman luvun mukaan veroprosentti on 25,8 ja massan mukainen 25,9. Nämä ovat jo niin lähellä 28:aa, että säästö on alta tonnin joka tapauksessa. No rahaa se on sekin. Taidan tyytyä tekemään vain normaalin valituksen päätöksestä. Jos valitus menee läpi ja saa jotain takaisin, niin saa olla sitten onnellinen ja tilanne on lähellä +-0.

            Mutta MARVOmies siellä arpoo sitten, että paljonkohan tollasen auton arvo oli lokakuussa 2007, kun hän tammikuussa 2008 lakimuutoksen ja mahdollisen hintojen tipahduksen jälkeen näkee senhetkiset hinnat. Vai onko niillä joku aikakone? Varmaan itsensä mielestä on.

            Kiitän raatia vielä kerran spekuloinnista, selvennyksistä ja neuvoista.
            E61 525d LCI

            Comment

            • TailG
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 145

              Kertokaas nyt vielä joku asiantuntija että miten tämä verotuskäytännön muuttaminen vaikuttaa niihin autoihin jotka on tuotu 3vuoden sisään veron muutoksesta?

              Molemmat tuodut autot menee tuohon massan perusteella verotettaviin (uudessa systeemissä siis) ja sitä kautta paljon alemmalla prossalla kuin nykyjärjestelmän 29% (autot eivät olleet tullin prossataulukoissa).

              Sorry jos meni ohi jo vastaus, luin 10 viimeisintä sivua kiireellä läpi.

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Originally posted by TROCK View Post
                Tällä asenteella voitte varmaan pitää autonne vielä muutaman satasen alennuksen jälkeenkin Tietty jos kyseessä on keskimäärin 10 vuotta vanhoja pirssejä, niin niissä voi sataset riittääkin...

                Kuten jo joku jossain muussa topicissa sanoikin, asiakkaat odottavat nyt alehintoja ja satasen vittuiluale on hyvä konsti osoittaa asiakkaalle naapurifirman ovea.
                Originally posted by -Dobermann- View Post
                No tuskin niitä 15 000€ romujakaan mihinkään 10 000€ tullaan myymään . Turha odottaa että mitään puoli-ilmaiseksi aletaan myymään, niin tyhmä ei ole edes autokauppias.
                Kutakuinkin.



                Pari esimerkkiä. meidän "kalliimman" pään tavarasta.

                VW Transporter 1.9 TDI 77kw CO2=208g/km
                "Vanha" hinta = 45 630 €
                "Uusi" hinta = 43 913 €
                erotus = -1 717 €

                Sehän taitaa olla pikkasen alle 4%. Tuo siis uuden hintamuutos. Meillä vuoden 2004 vastaava, jolla ajettu noin 184000km. Hintapyyntinä oli kutakuinkin parin kympin luokkaa. Nyt 18999€ Tämä tekee jo 5% hinnanalennuksen. Ajatella. Käytetyn hinta laski enemmän, kuin uuden.

                Toinen

                Suzuki Grand Vitara 2.0i 4wd aut. CO2=228g/km
                "Vanha" hinta = 32 350€
                "Uusi" hinta = 32 880€
                erotus = +530€

                Tämän kohdalla hinta nousikin. Päätimme kuitenkin laskea hintaa niin ikään noin 5%:lla. Osittain myös kohtuullisen pitkän myyntiajankin takia. Kyseessä siis 2003 vuotinen yksilö, jossa 66000km taulussa.

                Kolmas

                Mitsubishi Pajero 3.2 TD 4D MA 4WD 118KW CO2=246g/km
                "Vanha" hinta = 59 800€
                "Uusi" hinta = 61 347€
                erotus = +1 547€

                Vaikeampi verrata vanhakoriseen vm 2000 Pajero TDIC:iin, mutta päätimme kuitenkin laskea hintaa 5 %:lla riippumatta uuden vastaavan hinnannoususta.

                Nämä kuitenkin lähinnä TROCK:lle esimerkkinä (jos nyt oikein tarkkoja ollaan prosenttien ja "mitä-pitäisi-olla-summien" kanssa). Toki esimerkiksi uuden BMW 523i E60:n hinta on pudonnut noin 10%. Sitä on niin ikään E39 523i:in vaikea verrata. Voisi olla helpointa laskea pyyntiä suoraan 10%, mutta miksi väkisin runnoa suomen halvimman -98:n hintaa... Vaikka muut laskisivat 10% pyyntiä, jäisi tämä kuitenkin kohtuupyyntiseksi. Toisekseen en jaksa esim, että näiden esittämieni BMW esimerkkien kanssa syntyisi keskinäistä kilpailua.

                Mitä luulet, että todellinen vaikutus on esim Ford Focus 1.6 -99:llä, jolla ajettu 250000km ja hintapyynti 4599€?


                Aivan niin....

                Yleisesti sanottava, että Pari päivää oli täälläkin päin hiljaisempaa. Nyt kun suurin kuumotus on saatu alta pois, on taas puhelimet ruvenneet soimaan ihan kiitettävään tahtiin. Mutta niin kuin todettu, todelliset vaikutukset ja lopulliset hintatasot käytettyjen kanssa selviävät vasta muutamien kuukausien kuluttua. Katsotaan siinä kohtaa, missä mennään.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • madeiraschwarz
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 164
                  • kpää

                  sekavaksi menee..

                  voisko null tai teropa tai joku muu mestari kirjoittaa sellasen yhteenvedon nyt vallitsevista faktoista jotka on julkistettu tähän autoverotus soppaan KANSANKIELELLÄ.. Niin vanhojen ja uusien autojen osalta.. mitkä ovat faktat uusia autoja ajatellen. mitkä seikat koskee 2001 vanhempia bensa ja diesel autoja. mitkä 2001 uudempia bensiini ja diesel autoja. sekä mitä tulee tapahtumaan vuonna 2010 näille edellä mainituille autoille sekä uusille autoille.

                  rupee vaan tämä topicki muuten rönsyileen aika pahasti.

                  Comment

                  • TailG
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 145

                    Tullin puhelinneuvonnan mukaan heillä ei ole mitään tietoa siitä miten aikaisemmin verotettuja autoja tullaan kohtelemaan.

                    Epäili että muutaman vuoden sisään maahantuoduista autoista tullaan tekemään takautuvasti muutoksia kuten tehtiin edellisen autoveromuutoksen vuoksi 2003.

                    Comment

                    • henri
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 5752
                      • Kiuruvesi/Iisalmi

                      Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                      Ex. E30 320i 2d GTS -88


                      E46 330Cd (projekti V.2)


                      ----------------------------

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Helsingin hallinto-oikeus on 2.11.2008 tehnyt asiaan liittyvän päätöksen, minkä perusteella erään "tuontimersun" hinta on Grey-Hen-ohjelman käytön perusteella tehdyn verotusarvon määrittelyn ja siitä tehdyn valituksen ja KHO-jatkovalituksen kautta käsitelty tullissa uudelleen, jolloin hinta oli noussut. Asiakas valitti uudesta verotusarvosta (tehty MAHTI:lla) hallinto-oikeuteen ja HaO hyväksyi tullin käyttämän arvon/menetelmän. Siis ajoneuvon markkina-arvo nousi Tässä tapauksessa on mitä todennäköisintä, että valitus KHO:on asian tiimoilta on 100% fakta ja KHO tekee sitten myöhemmin oman ratkaisunsa. Arvelen päätöksen olevan KHO:n aikaisempien päätösten mukainen joten HaO:n päätöksellä pyyhitään ns peppua ja verotusarvoksi tulee aivan jotain muuta mitä tulli on kuvitellut. (Lyhyesti: HaO:n tuomarit saavat vielä KHO:ssa huutia.)
                        Last edited by nullzwei; 07-11-2007, 16:48.

                        Comment

                        • M_Power
                          Moderator
                          • Jul 2003
                          • 2759
                          • Espoo, HML

                          Käytetyn tuonti-Bemarin nautiskelija saa köniinsä

                          EDIT: Linkki olikin jo yllä, mutta tästä varmasti helpompi lukea / lainata.

                          Alla oleva teksti on lopussa viitatusta lähteestä ja edustaa kyseisen kirjoittajan näkemystä asiasta.
                          Melko selkeästi kirjoitettuna.


                          Uusien autojen kauppiaat petasivat alalle loistavan tulevaisuuden.
                          Valtiovarainministeriön, tullin ja autokaupan lobbarien suunnittelema uusi autoverolaki sataa mannaa suoraan autokaupan laariin.
                          Varsinkin isojen bensiinikäyttöisten käytettyjen autojen tuonti kallistuu reippaasti.
                          Tämä johtuu siitä, että yli kuusi vuotta vanhojen ja isojen autojen veroprosentti määräytyy päästöjen ja painon mukaan.
                          Ja näiden yli 2,5-litraisten, 2000-3000 kiloa painavista bensa-autoista veroa menee 25-37 prosenttia.
                          Tästä jo näkee, että autoveroprosentin alaraja on korkeampi kuin uudessa autoverotuksessa tulee olemaan. Siinä matalin veroprosentti on 10.

                          Ennen oli mahdollista, että vanhaa autoa saatettiin verottaa hyvin alhaisen prosentin mukaan, jos juuri se autoerä oli tuotu Suomeen halvalla.
                          Silloin autovero määräytyi tuontihinnan perusteella.
                          Jos siis haluaa ison käytetyn Mersun, Bemarin, Volvon tai Audin, on viisainta ottaa alle kuusivuotias diesel.
                          Silloin autovero määräytyy pelkästään päästöveron perusteella.
                          EY:n tuomioistuimen nelisen vuotta sitten tekemä päätös Antti Siilinin Mersusta on nyt historiaa.
                          Silloin autoverottaja joutui taipumaan ja lopettamaan käytettyjen autojen syrjivän verotuksen EU:n perussopimuksen vastaisena.

                          Vastavetona valtiovarainministeriö ja tulli loivat uskomattoman byrokraattisen järjestelmän käytettyjen
                          autojen veron laskemiseen, joka toi taas tuhansia valituksia tuomioistuimiin.
                          Jatkuviin autoverovalituksiin kyllästynyt tulli ja valtiovarainministeriö pääsevätkin heittämään EY-tuomioistuimen vanhan päätöksen nyt romukoppaan.

                          Perusteluna verotuksen muutokseen verottaja käyttää EY-tuomioistuimen vuosi sitten tekemää Unkarin autoveropäätöstä.
                          Tämä tuomioistuimen päätös sopii Suomen autoverottajalle kuin nenä päähän:
                          jäsenmaat saavat muuttaa autoveron perusteita eikä verotuksessa tarvitse ottaa huomioon sitä,
                          miten autoja on verotettu ennen uuden autoveron voimaantuloa.

                          Valtiovarainministeriön neuvottelevan virkamiehen Merja Sandellin mukaan Siilinin päätöstä ei jatkossa tarvitse noudattaa.
                          Unkarin päätöksessään EY-tuomioistuin katsoi, että verotusperusteita voi muuttaa, jos ne kohtelevat kaikkia ajoneuvoja syrjimättömästi.
                          Näinhän Suomessa nyt periaatteessa tullaan tekemään. Autovero määrätään auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.
                          Käytetyn auton tuojat eivät siis voi vedota enää Siilinin mersupäätökseen, jossa EY:n tuomioistuin katsoi,
                          ettei Suomi voi verottaa käytetyn auton tuojaa enempää kuin on veroa on jäljellä vastaavassa Suomessa olevassa autossa.

                          Arvonmäärityksestä suurin riita

                          Siilinin tapaukseen EY-tuomioistuimeen vienyt asianajaja Petteri Snell sanoo myös, että tuomioistuin on tehnyt nyt uuden linjauksen autoveroasiassa.
                          "Unkarin tapaus ei kuitenkaan koske Suomen oleellista ongelmaa, miten käytetyn auton verotusarvo lasketaan.
                          Siitä asiasta korkein hallinto-oikeus on palauttanut tullille takaisin lähes säännönmukaisesti kaikki tapaukset."
                          Helsingin hallinto-oikeus tosin antoi arvonmäärityksessä viime perjantaina tullin uutta laskutapaa myötäilevän päätöksen,
                          mutta Snellin mielestä lopullisesti asia ratkaistaan vasta korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
                          Merja Sandell seisoo tiukasti tullin tekemän uuden arvonmäärityksen takana. "Se katsotaan viimeiseen asti."
                          Petteri Snellin mielestä verottajan pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen. "Käytetyn Mersun arvo määritellään tällä hetkellä Saksassa.
                          Se on Saksan kauppahinta plus Suomen autoverot."

                          Käytetty kallistuu yli tuhat euroa

                          Ensi vuonna käytettyjen autojen autovero määrätään joka tapauksessa auton hiilidioksidipäästön perusteella tai jos sitä tietoa ei ole,
                          tullin laatiman ja autoon painoon sidotun verotaulukon perusteella.
                          Alle 2 500-kiloisten henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen määrät ovat tiedossa vuodesta 2001 lähtien.
                          Sitä vanhemmissa verotusprosentti lasketaan auton massasta.
                          Karkea laskelman perusteella voi arvioida, että käytetyn auton vero voi nousta yli tuhatkin euroa nykytilanteeseen verrattuna.
                          Hajonta on kuitenkin suurta: suuret dieselautot kärsivät vähemmän kuin suuret bensa-autot.
                          Siis samoin kuin on käymässä uusien autojen verotuksessa.
                          Viime vuonna Suomeen tuotujen henkilöautojen keskimääräinen ikä oli 8,5 vuotta.
                          Suosituimmat merkit olivat Volvo, Mercedes-Benz, BMW, Audi ja Volkswagen.
                          Niiden osuus 27 000 tuodusta autosta oli lähes 20 000.
                          Lukumääräisesti eniten eli yli 15 000 autoa oli 5-9 vuotta vanhoja.
                          Isoon osa näistä autosta tulli soveltaa siten auton massasta laskettavaa veroprosenttia.

                          [Matti Kankare 7.11.2007] http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1258398&s=k
                          Last edited by M_Power; 07-11-2007, 17:41.
                          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                          Team vier Zylinder!

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            Originally posted by madeiraschwarz View Post
                            voisko null tai teropa tai joku muu mestari kirjoittaa sellasen yhteenvedon nyt vallitsevista faktoista jotka on julkistettu tähän autoverotus soppaan KANSANKIELELLÄ.. Niin vanhojen ja uusien autojen osalta.. mitkä ovat faktat uusia autoja ajatellen. mitkä seikat koskee 2001 vanhempia bensa ja diesel autoja. mitkä 2001 uudempia bensiini ja diesel autoja. sekä mitä tulee tapahtumaan vuonna 2010 näille edellä mainituille autoille sekä uusille autoille.

                            rupee vaan tämä topicki muuten rönsyileen aika pahasti.
                            Ehkä yhtä monta kertaa linkattu hyviä linkkejä kuin kerrottu paljonko M:n hinta nousee Kukas sitä vanhoja lukisi...

                            Tässä on hyvin tiivistetty:

                            ************http://www.ajovalo.net/veromuutos.htm****************

                            Comment

                            • Tozi
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 2056
                              • Epsoo

                              En ainakaan aiemmin nähnyt tätä, joten laitan sen tähän.
                              Hyvä kirjoitus, vaikkakin auto on edelleenkin mielestäni luxusta!


                              BMW varaosat, tuning & styling!

                              E92 335i -06
                              ex E46 330Ci -02
                              ex E46 328i Coupe -99
                              ex E36 325i Coupe -92

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1399
                                • Kuopio

                                Tänään kävin tarjottelemassa autoa vaihtoon uuteen 320d farkkuun.

                                32k€ sais 2 vuotta vanhasta e46 325Ci bemukasta vaihdossa, ajettu 45tkm.

                                Eipä siis juuri kannata vaihtaa, uudesta hintaa alaspäin varusteineen se 20k€.
                                Saksassa kyseinen auto sen 26-27k€ joten aika liki ollaan tultu jo saksan hintoja jos lisää verot.. taitaa itse asiassa tulla kalliimmaksi hakea sakulandiasta.

                                Joten "kärvistellään" tällä jollei tule parempia tarjouksia tai saa myytyä suoraan jollekulle.

                                niinjoo tietty voihan sitä vaihtaa käytettyynkin, mutta arvatkaa mitä ne sitten pyytää niistä!!

                                Vois harkita jo saksasta E60 530dA kaikilla herkuilla niin samalla rahalla saisi jo aikasta paljon enemmän autoa..
                                Last edited by Ceeray; 08-11-2007, 20:32.
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎