Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Enska325i
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 333
    • Masku

    Originally posted by Juhis View Post
    Tässä on netistä poimittu mielipide, jonka kanssa olen täysin samaa mieltä:

    "Taas kerran sitä joutuu ihmettelemään, että miksi ihmeessä meidän autoissamme on ne katalysaattorit. Jos kerran hiilidioksidi on se ainoa paha päästö, jota katalysaattorit eivät poista vaan oikeastaan hieman lisäävät, niin revitään katalysaattorit pois."

    Muistan vielä hyvin, kun olin vielä pikkupoika ja katalysaattorit tekivät tuloaan autoihin. Silloin niitä mainostettiin ympäristöystävällisinä laitteina. Ja nyt yhtäkkiä muka ainoa asia, millä on merkitystä, on hiilidioksidipäästöt. Hoh hoijakkaa, eiköhän häkä-, hiilivety- ja typpioksidipäästöilläkin ole merkitystä!
    Hiilidioksidi päästöt kuormittavat palloamme maailmanlaajuisesti, toisin kuin häkä-, hiilivety ja typpioksidipäästöt. Näin pidetään suomi puhtaampana.
    Mutta tosiaan ymmärtääkö kukaan päättävä henkilö päästöistä yhtään.
    E46 330i M-sport touring

    ex A4 Qt - ex E36 323i M-sport touring - ex E30 325i
    sigpic

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by Enska325i View Post
      Hiilidioksidi päästöt kuormittavat palloamme maailmanlaajuisesti, toisin kuin häkä-, hiilivety ja typpioksidipäästöt. Näin pidetään suomi puhtaampana.
      Mutta tosiaan ymmärtääkö kukaan päättävä henkilö päästöistä yhtään.
      Jopa viidennes kasvihuonekaasupäästöistä johtuu metsäpaloista

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        Ja kun vielä muistetaan se että kasvihuonepäästöillä tekemistä maapallon lämpenemisen kanssa..
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • ///MJ
          BTCF Member
          • Jan 2004
          • 1869
          • Joensuu

          Tullu vähä luettua näitä uusia lakimuutoksia, mutta ei ihan pysy kärryillä. Joten kysyisinkin että onko mitään eroa verottaa E39 M5 -99 tämän vuoden puolella tai sitten keväällä? :think Siis säästänkö yhtään mitään verottamalla kyseisen auton tämän vuoden puolella vai onko tämä aivan turhaa pohdiskelua...
          F36 428iA GC M-Sport
          Z3 2.8i Roadster Myytävänä

          M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

          M: E36 328i osia

          M: E39 business cd ja info display

          M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

          Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            Originally posted by ///MJ View Post
            Tullu vähä luettua näitä uusia lakimuutoksia, mutta ei ihan pysy kärryillä. Joten kysyisinkin että onko mitään eroa verottaa E39 M5 -99 tämän vuoden puolella tai sitten keväällä? :think Siis säästänkö yhtään mitään verottamalla kyseisen auton tämän vuoden puolella vai onko tämä aivan turhaa pohdiskelua...
            Eiköhän se nyt joka tapauksessa kannata verottaa tänä vuonna. En nyt voi olla sata varma, mutta epäilen E39 M5:en kohdalla verotuksen menevän vuosimallista riippumatta päästöjen mukaan. Jos tuo nyt kuitenkin verotetaan painon mukaan niin ei kai sekään nyt halvemmaksi tule kuin nykyinen vielä voimassa oleva käytäntö..
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • jva
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1419

              Originally posted by NHB View Post
              Miten ihmeessä te kuvittelette maahantuojien pysytyvän nollaamaan tämän veronalennuksen vaikutukset? Rajat ovat nykyisellään sen verran jo auki, että liika kate virallisten maahantuojien hinnoissa saa ostajat hankkimaan autonsa muista maista. Nykyiselläänkin ollaan jo sillä kynnyksellä, että monikin auto kannattaa ostaa ulkomailta.
              No ei se nyt niin kummallisen vaikeaa ole nostaa katteita veronalennuksen myötä = olla siirtämättä veronkevennystä kokonaisuudessaan hintoihin..tai muokata lisävarusteiden hintoja "sopivasti"..keinoja kyllä löytyy lukemattomia.

              Mitä sitten tulee tuonnin kannattavuuteen niin ei kai tässä yhteydessä käytettyjen autojen verotuskäytäntöjä muutettu mitenkään-> niiden verojen määräytymisen perusteet ovat edelleen riippuvaisia kotimaan hintatasosta?!
              Last edited by jva; 12-12-2007, 14:30.

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                Originally posted by jva View Post
                Mitä sitten tulee tuonnin kannattavuuteen niin ei kai tässä yhteydessä käytettyjen autojen verotuskäytäntöjä muutettu mitenkään-> niiden verojen määräytymisen perusteet ovat edelleen riippuvaisia kotimaan hintatasosta?!
                Vaikka verotusarvon perusteet ei muutukaan silti joissain tapauksissa kannattavuus muuttuu huomattavasti koska veroprosentti muuttuu radikaalisti.

                Ääriesimerkki 90-luvulla ennen CO2 mittauksia tehty Lotus Elise. Verot suunnilleen puolittuu kun prosentti perustuu todella pieneen n. 1000kg kokonaismassaan eikä CO2-päästöihin. Kunhan porukka älyää tämän Elisejä tullaan tuomaan useampi kymmenen maahan lähivuosina ja verot putoaa edelleen kun autoja saadaan myös myyntiin ja Nettiautoon järkeviä pyyntihintoja niille. Nythän siellä ei ole mitään tarjolla ja verot on täysi arvoitus.

                Tosin tänä syksynä noita on tuotu muutama kpl joista toinen on -98 mallia ja 29% veroilla maksettavaa on tullut 7300e. Prosentti tulee putoamaan jonnein 14-15% paikkeille ja verot vastaavasti alle 4 tuhannen. Kun autot maksaa Euroopassa alkaen n. 12ke tulee tälläisen saamaan pian kilpiin n. 16 ke:lla. Tälläisen kesälelun hankinnassa muutaman tuhannen pudotus hinnassa voi helposti moninkertaistaa potenttiaalisten ostajien määrän.
                Last edited by 928 GTS; 12-12-2007, 15:50.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • jva
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 1419

                  Originally posted by 928 GTS View Post
                  Vaikka verotusarvon perusteet ei muutukaan silti joissain tapauksissa kannattavuus muuttuu huomattavasti koska veroprosentti muuttuu radikaalisti.

                  Ääriesimerkki 90-luvulla ennen CO2 mittauksia tehty Lotus Elise.
                  Pitää paikkansa..mutta kuten itsekin toteat ja esimerkkisi asian vahvistaa..silloin puhutaan ääritapauksista/ autoista jotka joka tapauksessa edustavat parhaimmillaankin hyvin pientä osaa autoista.

                  En ole tuohon Elise-asiaan sen kummemmin perehtynyt, mutta eikö vanhempien autojen verohommassa ollut joku erityispykälä/laskentakaava jolla niiden vero määräytyy eri tavalla kuin "tavallisissa autoissa"..jotenkin painon ja tehon suhde tässä kai oli määräävä tekijä?!
                  Tämä ainakin aiheuttaa mm sen ettei esim vm2001 vanhempien Ferrarien ym maahantuonti muutu merkittävästi edullisemmaksi kuin 2001 ja uudempien vastaavien autojen.
                  Taipuuko Elise tuohon samaan kaavaan vai onko Elise-faneille käynyt niin mukavasti että Elisen vero määräytyisi "suurten massojen autojen" mukaisesti eikä urheiluautojen mukaisesti?!

                  Mutta kaikenkaikkiaanhan siis tuontiautojen verotuksessa ongelmiksi koetut asiat pääsääntöisesti säilyivät uuden verotustavan jälkeenkin.

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Originally posted by jva View Post
                    Pitää paikkansa..mutta kuten itsekin toteat ja esimerkkisi asian vahvistaa..silloin puhutaan ääritapauksista/ autoista jotka joka tapauksessa edustavat parhaimmillaankin hyvin pientä osaa autoista.
                    Kyllä hyvin suurelle osalle tuontiautoja veroprosentti laskee nykyiseen verrattuna. Esimerkiksi sigusi 996 Carreran prosentti tippuu 22-23% tasoon mikäli se on niin vanhaa vuosimallia ettei kelvollista CO2-tietoa löydy. 10v vanhan 20ke verot putoaa n. 16 tuhanteen. 50ke:n kokonaishinnassa tuo on lähes 10% pudotus.

                    En ole tuohon Elise-asiaan sen kummemmin perehtynyt, mutta eikö vanhempien autojen verohommassa ollut joku erityispykälä/laskentakaava jolla niiden vero määräytyy eri tavalla kuin "tavallisissa autoissa"..jotenkin painon ja tehon suhde tässä kai oli määräävä tekijä?!
                    Jos koneteho kilowatteina/kokonaismassa on yli 0,15 kerrotaan veroprosentti 1,5:llä. 40% on kuitenkin tässäkin yläraja. Kun laskee vähän mitkä autot täyttää ehdon huomaa ettei niitä nyt niin kaihean paljon ole. Melkein nyrkkisääntönä voi sanoa, että jos autossa on takapenkit ei ole pelkoa rajan ylityksestä ellei tehoa ole todella huomattavasti. Esimerkiksi Porsche 964 Turbo jää vielä rajan paremmalle puolelle vaikka 993 TT meneekin yli. 99% BMW:n malleista jää myös todennäköisesti alapuolelle.

                    Tämä ainakin aiheuttaa mm sen ettei esim vm2001 vanhempien Ferrarien ym maahantuonti muutu merkittävästi edullisemmaksi kuin 2001 ja uudempien vastaavien autojen.
                    Riippuu täysin Ferrarista. Niissä missä on riittävän paljon massaa tulee veroprosentti jopa putoamaan nykyisestä. Paras esimerkki varmaan 400i joka jää todella selkeästi 0,15 rajan alle. Samaten 328 GTS jne monet muutkin vanhemmat Ferrarit. Näissä tulee todella räikeitä eroja hyvin pienellä painon muutoksella. Ei välttämättä Ferrareissa mutta muissa merkeissä pahimmassa tapauksessa joissakin malleissa saattaa painavampi avo mallis selvitä 25%:lla kun umpinaisesta menee lähelle 40%. Siis järjetön keinotekoinen kateusraja mutta minkäs sille voi kun laki on säädetty.

                    Taipuuko Elise tuohon samaan kaavaan vai onko Elise-faneille käynyt niin mukavasti että Elisen vero määräytyisi "suurten massojen autojen" mukaisesti eikä urheiluautojen mukaisesti?!
                    Riippuu täysin Elisen versiosta. Jos käyttää perusversion noin lukuja niin jäädään vielä kauas. 89kW / 890kg = 0,10.

                    Mutta kaikenkaikkiaanhan siis tuontiautojen verotuksessa ongelmiksi koetut asiat pääsääntöisesti säilyivät uuden verotustavan jälkeenkin.
                    Tämä on totta. Asiat ratkaistaan aikanaan oikeudessa.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      Originally posted by jva View Post
                      No ei se nyt niin kummallisen vaikeaa ole nostaa katteita veronalennuksen myötä = olla siirtämättä veronkevennystä kokonaisuudessaan hintoihin..tai muokata lisävarusteiden hintoja "sopivasti"..keinoja kyllä löytyy lukemattomia.

                      Mitä sitten tulee tuonnin kannattavuuteen niin ei kai tässä yhteydessä käytettyjen autojen verotuskäytäntöjä muutettu mitenkään-> niiden verojen määräytymisen perusteet ovat edelleen riippuvaisia kotimaan hintatasosta?!
                      Tarkoitan nimenomaan uusien tuontia. Jos viralliset maahantuojat nostavat katteitaan merkittävästi, niin mikä estää ostamasta uutta autoa ulkomailta?

                      Nykyiselläänhän autojen hinnat tippuivat veronalunnusta enemmän. Parhaana esimerkkinä hintaansa 11 500 euroa tiputtanut Mercedes E 220 CDI.

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6350
                        • Tampere

                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Jos koneteho kilowatteina/kokonaismassa on yli 0,15 kerrotaan veroprosentti 1,5:llä. 40% on kuitenkin tässäkin yläraja.
                        Näinkö se meni?

                        EDIT: Ei ole tarkoitus olla siis sarkastinen, mutta kevyilla urheiluautoilla, vaikka käytetään laskennallisen päästöarvon kertomista 1,5... niin silti jäädään monesti alle nykyisen käytössä olevan prosentin.

                        EDIT2: lähde ja taulukot http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...o_025_2007.pdf
                        Last edited by Zoui; 14-12-2007, 15:44.
                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          mallikohtainen veroprosentti ja muuta asiaa

                          Alkaen linkkitiedoston sivulta 131 tai 132.

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by Zoui View Post
                            Näinkö se meni?
                            Näin tulkitsen asian olevan.

                            Autoverolain 5 a § toinen momentti 1.1.2008 alkaen

                            Jos 1 momentissa tarkoitettua tietoa hiilidioksidipäästöistä ei ole, veroprosentti määräytyy auton kokonaismassaa ja käyttövoimaa vastaavien laskennallisten hiilidioksidipäästöjen perusteella verotaulukon mukaisesti. Jos auton tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla ne luvulla 1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin.

                            Lakiesityksen perustelut

                            Pykälän 2 momenttiin sisällytettäisiin lisäksi erityissäännös laskennallisten päästöjen korottamisesta niissä tapauksissa, joissa auton tehon (kilowattia) suhde kokonaismassaan (kilogrammaa) on poikkeuksellisen suuri eli tuottaa osamääräksi vähintään luvun 0,15. Pienin havaittu hiilidioksidipäästö tällaisella autolla on lähes 280 grammaa kilometrillä keskiarvon ollessa huomattavasti sitä korkeampi, kun taas kokonaismassa voi jäädä jopa 1 600 kilogrammaan. Yksinomaan kokonaismassaan perustuva vero johtaisi liian matalaan verotasoon päästöihin nähden, minkä vuoksi kokonaismassan perusteella saatavia laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korjattaisiin kertomalla ne luvulla 1,5. Siten esimerkiksi 1 600 kilogrammaa painavan bensiiniauton, jonka tehon ja kokonaismassan suhde on vähintään 0,15, laskennalliset hiilidioksidipäästöt olisivat 258 grammaa kilometrillä täysiin grammoihin pyöristettynä, jolloin sen veroprosentti olisi 29,8.

                            EDIT: Ei ole tarkoitus olla siis sarkastinen, mutta kevyilla urheiluautoilla, vaikka käytetään laskennallisen päästöarvon kertomista 1,5... niin silti jäädään monesti alle nykyisen käytössä olevan prosentin.
                            Totta.

                            Sivu 133

                            AOA:n mielestä voidaan kuitenkin arvostella sitä, että näitä aikaisemmin määritettyjä veroprosentteja käytetään edelleen uuden määrittelytavan käyttöönotosta huolimatta. Tullihallituksen tulisi tasapuolisuuden takaamiseksi ottaa käyttöön kaikkien ajoneuvomerkkien osalta uusi määrittelytapa. AOA saattoi tämän käsityksensä Tullihallituksen tietoon (2129/4/04 ja 3945/4/05).

                            Tullihan on laskenut kahdella tavalla noita veroprosentteja. Vanhaa tapaa edustaa kaikki prosentit jossa on mainittu tarkka mallinimi ja uudempaa nämä muu 300-sarja jne tavalla ilmoitetut. AOA:n kannan mukaisesti kaikki muut kuin nuo muu 300-sarjan tyyliset prosentit pitäisi hylätä. Näinhän tulli ei ole tehnyt vaan niitä käytetään 31.12.2007 asti aina kun tullinsedän mielestä malli täsmää. Jokainen ensimmäisen laskutavan mukaiselle prosentilla verotettu voi käyttää AOA:n kantaa perusteena ja vaatia muu-prosentin käyttöä. Tosin niitä laskiessa on tehty aivan sama laskuvirhe myöskin mutta se ei vaan näy niin räikeästi kun aiemmissa laskelmissa.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • Zoui
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 6350
                              • Tampere

                              Edit: eipä mitään, tuli se tuossa edelläkin.
                              Last edited by Zoui; 14-12-2007, 17:44.
                              Elämä on pihakivestä.

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1559
                                • Helsinki

                                Originally posted by Zoui View Post
                                Että _veroprosentti_ kerrotaan 1,5?
                                Erittäin hyvä huomio.

                                Kertolasku suoritetaan siis taulukon g/km arvolle eikä veroprosentille. Tämä muuttaa kertoimen vaikutusta lopputulokseen jonkun verran. Jos katsoo hallituksen esityksen perusteluja niin niissä viitataan 1600kg (ilmeisesti kokonaispaino) painavaan autoon jonka kW/kg suhde on 0,15. Eli autoon jonka teho on 1600kg x 0,15 = 240kW = n. 326 hevosta. Jos katsoo lain liitetaulukosta pelkän 1600 kg painon perusteella niin CO2-päästöt = 172 g/km ja veroprosentti on 21,2%. Kun lasketaan 172 g/km x 1,5 = 258 g/km joka vastaa taulukossa 29,8% veroa ei se tietenkään ole 1,5 x vero% joka olisi 31,8%.

                                Kasvattamalla painoa saadaan prosentti nousemaan tasan 1,5x. Juuri sopivasti 1840kg painavan 993TT:n tuleva veroprosentti on myös oikealla laskutavalla sama 33,9%. Ilman kerrointa se olisi 23,9%. Tälläkin kaavalla suositaan siis kevyitä autoja ja rangaistaan painavia.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎