memebuy23buy

BMW verotus

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ihottuma
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Ei ole ikinä kyselty itseltä tullista mitään todistuksia päästöistä, jos ei laita ruksia siihen kohtaan, että tullattava toimitetun co2 todistuksen perusteella. Katsastuksessa sitten eri juttu, mutta lähes aina tarvittavat tiedot on löytynyt ulkomaisista papereista. Kerran on joutunut hommaamaan tuon todistuksen rekisteröintä varten.
    Kuten todettu, näitä ETA-maita mistä autoja voi suht vapaasti tuoda on aika monta, ja jokaisella on omanlaisensa laput rekisteröintiin. Tämän lisäksi vielä saattaa mennä jopa auton mallikohtaisesti mitä tietoja valmistajalta on ko. mallille rekisteröintiin annettu.

    Tämä ei tarkoita sitä, ettei tietoja voisi olla valmiiksi ulkomaisessa rekisteriotteessa josta ne voidaan hyväksyä, mutta kannattaa se ottaa aina harkintaan, sillä tullille tehtävässä selvityksessä on yleensä 7 päivää aikaa vastata (ainakin omalla kohdalla), ja BMW-suomi ei tosiaan toimita näitä lappuja heti vaan viiveellä, jolloin rekisteröintikatsastuksen uupuminen voi vaikeuttaa vireillä olevaa autoverotusta.

    Itse toin viimeisimmän auton Espanjasta, ja vaikka siinä osa tiedoista olikin otteessa, vaati konttori tuon CoC-todistuksen jotta leiman sai.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by ihottuma View Post
    Paitsi, Tullilta tulee takaisin rekisteröintikatsastustodistuksesta pyyntö (katsastustodistus pitää lähettää) päästöjen selvittämiseksi, ja rekisteröintikatsastukseen tarvitsee CoC-todistuksen (vaatimuksen mukaisuustodistus), jotta siellä auto rekisteröidään oikeilla päästöillä.

    Todistuksen saa tilattua BMW-suomelta sähköpostilla, toimitus kesti ainakin nyt syksyllä n. viikon ja hintaa oli muistaakseni n. 120 euroa.

    Nämä tiedot VOI olla myös rekisteriotteessa, esim. saksalaisesta taitaa löytyä, mutta ei kaikista ETA-maiden rekisteröintitiedoista, esim. ruotsin lapuista ei henk.koht tietoa.


    Ei ole ikinä kyselty itseltä tullista mitään todistuksia päästöistä, jos ei laita ruksia siihen kohtaan, että tullattava toimitetun co2 todistuksen perusteella. Katsastuksessa sitten eri juttu, mutta lähes aina tarvittavat tiedot on löytynyt ulkomaisista papereista. Kerran on joutunut hommaamaan tuon todistuksen rekisteröintä varten.

    Leave a comment:


  • ihottuma
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Verothan saat suoraan sieltä tullin sivuilta laskettua niin kuin jo neuvottiin. Noista ruosteista voit saada muutaman kympin alennusta veroista, mutta kannattaahan nekin kertoa tullissa. Et tarvitse mitään co2 lappuja, vaan co2 lukema kirjoitetaan tullissa autoveroilmoitukseen.
    Paitsi, Tullilta tulee takaisin rekisteröintikatsastustodistuksesta pyyntö (katsastustodistus pitää lähettää) päästöjen selvittämiseksi, ja rekisteröintikatsastukseen tarvitsee CoC-todistuksen (vaatimuksen mukaisuustodistus), jotta siellä auto rekisteröidään oikeilla päästöillä.

    Todistuksen saa tilattua BMW-suomelta sähköpostilla, toimitus kesti ainakin nyt syksyllä n. viikon ja hintaa oli muistaakseni n. 120 euroa.

    Nämä tiedot VOI olla myös rekisteriotteessa, esim. saksalaisesta taitaa löytyä, mutta ei kaikista ETA-maiden rekisteröintitiedoista, esim. ruotsin lapuista ei henk.koht tietoa.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by Schnell View Post
    kysytään vielä täältä
    eli ruotsista pitäisi lähteä hakemaan tälläinen

    -2003 e46 touring 330i Bensa 6lovinen manuaali
    -203 559 ajettu
    msportti 2

    kunto olisi tämä


    Imgur: The magic of the Internet


    vero arvio kuinka paljon olisi ihan maksimissaan että tietää mitä pahimmillaan odottaa?
    meneekö tuollaiset pienet ruostevauriot huonokuntoisen luokitteluun?
    ja mistä löydän tulliin tuon co2 päästö lapun?
    ensikertalainen

    Verothan saat suoraan sieltä tullin sivuilta laskettua niin kuin jo neuvottiin. Noista ruosteista voit saada muutaman kympin alennusta veroista, mutta kannattaahan nekin kertoa tullissa. Et tarvitse mitään co2 lappuja, vaan co2 lukema kirjoitetaan tullissa autoveroilmoitukseen.

    Leave a comment:


  • Schnell
    replied
    kysytään vielä täältä
    eli ruotsista pitäisi lähteä hakemaan tälläinen

    -2003 e46 touring 330i Bensa 6lovinen manuaali
    -203 559 ajettu
    msportti 2

    kunto olisi tämä


    Imgur: The magic of the Internet


    vero arvio kuinka paljon olisi ihan maksimissaan että tietää mitä pahimmillaan odottaa?
    meneekö tuollaiset pienet ruostevauriot huonokuntoisen luokitteluun?
    ja mistä löydän tulliin tuon co2 päästö lapun?
    ensikertalainen

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by _chris_ View Post
    Tuo 6000 km:n raja on kyllä taas niitä tullauksen omituisuuksia.

    Sama raja on muuten moottoripyörille, joilla ajetaan vuodessa paljon vähemmän kuin autoilla. Itse tässä muutama vuosi sitten hommasin itselleni muutaman vuoden vanhaa Ducatia Saksasta ja ongelmaksi muodostui, että isoa osaa potentiaalisista yksilöistä ei voinut ostaa, kun ei ollut tuo 6 tkm täynnä. Monilla erikoisemmilla prätkillä kun saatetaan ajaa vain 2-3 tkm vuodessa.

    Eli pari vuotta vanha 5500 km ajettu prätkä on Suomen tullin mielestä edelleen uusi.

    Vähän sama kuin että jos auton osia on vaihdettu yli 50%, niin joutuu maksamaan uuden vastaavan auton veron

    Leave a comment:


  • _chris_
    replied
    Tuo 6000 km:n raja on kyllä taas niitä tullauksen omituisuuksia.

    Sama raja on muuten moottoripyörille, joilla ajetaan vuodessa paljon vähemmän kuin autoilla. Itse tässä muutama vuosi sitten hommasin itselleni muutaman vuoden vanhaa Ducatia Saksasta ja ongelmaksi muodostui, että isoa osaa potentiaalisista yksilöistä ei voinut ostaa, kun ei ollut tuo 6 tkm täynnä. Monilla erikoisemmilla prätkillä kun saatetaan ajaa vain 2-3 tkm vuodessa.

    Eli pari vuotta vanha 5500 km ajettu prätkä on Suomen tullin mielestä edelleen uusi.

    Leave a comment:


  • VonSinner
    replied
    Suomi ei saa periä kuin 19% yli menevän osan. Joku osaava lakimies voisi kaivaa sen esiin mihin tuo perustuu.

    Mikäli ei sellaista forumilta löydy niin mun lakimies on käytettävissä, toki ei ilmaiseksi.

    Edit: Liittyy johonkin Eu:n säädökseen, itse sain palautuksia ALV:ista tuon 19% verran kun piti maksaa täysimääräinen ALV ja siitä tehtiin valitus. Tämä siis koski tupakkatuotteita.
    Last edited by VonSinner; 20-11-2013, 20:29.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by lucky View Post
    Juu tuota mietin itsekin ensin. Tullista kuitenkin sanottiin että kun peruuttaa verotuksen, ALV täytyy kuitenkin maksaa :( Tiedä sitten miten se käytännössä menee, peritäänkö alv siltä seuraavalta omistajalta vai laskutetaanko minulta vaikka peruutan verotuksen...

    Myyt auton takaisin saksaan, niin saat suomen alvista palautukset

    Edit: tai vaikka viroon

    Leave a comment:


  • lucky
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    Peruutat verotuksen ja "myyt" auton toiselle henkilölle joka aloittaa uuden verotuksen autossa olevilla kilometreillä käytettynä autona. Verotuksen peruminen maksaa 150e + 5% veron määrästä. 6000e verosta tulee siis kuluja vain 450e
    Juu tuota mietin itsekin ensin. Tullista kuitenkin sanottiin että kun peruuttaa verotuksen, ALV täytyy kuitenkin maksaa :( Tiedä sitten miten se käytännössä menee, peritäänkö alv siltä seuraavalta omistajalta vai laskutetaanko minulta vaikka peruutan verotuksen...

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by lucky View Post
    Juu kaikkia vääntöjä ajattelin itsekin ensin. Mutta...Verohakemuksen voi kyllä peruuttaa, mutta silloin ei saa alveja takaisin. Ja kilometrit veropäätökseen katsotaan auton myyntihetkeltä (kauppakirjasta), jolloin auto ollaan Suomeen tuotavaksi ostettu. Joten ei auta vaikka olisi itse ajanut/ruuvannut kilsoja Saksassa siihen lisää :(

    Nythän autossa on jo pitkälti yli 7000 km, siirtoluvalla ajettua.

    Peruutat verotuksen ja "myyt" auton toiselle henkilölle joka aloittaa uuden verotuksen autossa olevilla kilometreillä käytettynä autona. Verotuksen peruminen maksaa 150e + 5% veron määrästä. 6000e verosta tulee siis kuluja vain 450e

    Leave a comment:


  • lucky
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Uh, pahalta kuuostaa. Verotusta ei kai voi enää perua, kun päätös on tehty. Ei kai tuossa auta kuin maksaa.
    Mitenkähän tuossa toimii vientipalautus. Todennäköisesti se ei kannatta, koska auto käsitellään käytettynä, eikä niitä alveja saa takaisin.
    Juu kaikkia vääntöjä ajattelin itsekin ensin. Mutta...Verohakemuksen voi kyllä peruuttaa, mutta silloin ei saa alveja takaisin. Ja kilometrit veropäätökseen katsotaan auton myyntihetkeltä (kauppakirjasta), jolloin auto ollaan Suomeen tuotavaksi ostettu. Joten ei auta vaikka olisi itse ajanut/ruuvannut kilsoja Saksassa siihen lisää :(

    Nythän autossa on jo pitkälti yli 7000 km, siirtoluvalla ajettua.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by lucky View Post
    No niin, on tullut taisteltua jo tarpeeksi kauan ja seinä on noussut totaalisesti vastaan...ajattelin kysäistä olisikohan joku ollut tässä samassa tilanteessa joskus? Alkaa olla todella toivoton olo
    Uh, pahalta kuuostaa. Verotusta ei kai voi enää perua, kun päätös on tehty. Ei kai tuossa auta kuin maksaa.
    Mitenkähän tuossa toimii vientipalautus. Todennäköisesti se ei kannatta, koska auto käsitellään käytettynä, eikä niitä alveja saa takaisin. Tosin kannattaa yrittää. Sitten auto esim Viron rekisteriin ja ruuvaa* siihen sellaiset kilometrit, että menee yli 6000 km. Ja sitten käytettynä takaisin. ok, jonkn satasen tuossa menettää, mutta kannattaa tuota ainakin tutkia.

    * ruuvaa mittaria ajamalla autolla edestakaisin jotain tienpätkää

    Leave a comment:


  • lucky
    replied
    No niin, on tullut taisteltua jo tarpeeksi kauan ja seinä on noussut totaalisesti vastaan...ajattelin kysäistä olisikohan joku ollut tässä samassa tilanteessa joskus? Alkaa olla todella toivoton olo

    Eli toin Saksasta alle 6000 ajetun pari vuotta vanhan, jo kerran pikku kolarissakin käyneen E90:n. Tulli sitten autoveropäätöksessään ilmoitti että autoni on uusi (EU:ssa alle 6000 km ajettu on aina uusi, vaikka olisi kuinka vanha), ja näin ollen perivät minulta siitä ajoneuvoveron lisäksi myös "uuden ajoneuvon ALV"ia 24%. Lasku onkin nyt yhtäkkiä odotetun 6000 euron sijasta 12 500 eur (!), joten ei paljon naurata :(

    Tulliin soitettuani he ilmoittivat että menevät tuon alle 6000 km säännön mukaan, ja että ALV pitää maksaa. Olen tietysti maksanut jo Saksassa auton hinnassa sikäläistä ALV:ia 19%. Tullissa kehoittivat vain ottamaan myyjään yhteyttä josko tämä palauttaisi tuon 19% alvin sen jälkeen kun olen verot maksanut Suomessa ja saanut auton rekisteriin.

    Ja näin tein, ja myyjä (merkkiliike) kysyi asiaa Saksassa "valtiovarainministeriöstä" josta oli ilmoitettu että heidän ALViaan ei palauteta yksityishenkilölle. Myyjä sinänänsä on avulias mutta ymmärrän toisaalta ettei hän voi veroja palauttaa, jos heidän verottajansa ei palauta niitä hänelle.

    Soitettuani Suomen verotoimistoon homma jäi oikeastaan ilmaan kellumaan, mitään neuvoja eivät osanneet sanoa että miten/mistä palautusta voisi hakea. Mutta sen tietävät että Suomen ALV 24% on maksettava koska uudet autot verotetaan EU:ssa määränpää-maahan.

    Eli Suomi sanoo että verot pitää maksaa eikä Suomesta heru mitään palautusta, ja toisaalta Saksasta sanotaan ettei palautusta voida maksaa. Ja kuitenkaan EU:ssa ei tulisi kahta kertaa alvia periä koskaan.

    Tietääkö kukaan onko tähän mitään ratkaisua tai tahoa mihin tämän kanssa voisi kääntyä? Netissä ei juurikaan tietoa ole, harvat esimerkkitapaukset koskevat Y-tunnuksella ostaneita. Koko homma kuulostaa niin absurdilta että itsekin luulee näkevänsä vain (pahaa) unta, mutta täysin odottamaton 6500 euron lasku ei katoa keittiön pöydältä mihinkään....
    Last edited by lucky; 20-11-2013, 15:42. Reason: Typoja

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Hastra View Post
    Kerrotteko tyhmälle, miten tuo mahti oikeestaan toimii? Kun haluan hakea jotain kuvitteellista autoa niin valitsen mahdollisimman lähelle sitä olevat tiedot ja katson niistä, ok. Mutta se antaa tunnistenumeron, joka kertoo yhdelle autolle määritetyn pyynti- ja myyntihinnan, niin miten siitä saa veron määrän?
    Siitä myyntihinnasta lasket verot tästä taulukosta löytyvällä prosentilla:

    Leave a comment:

Working...
X