Originally posted by amkitka
View Post
Se "mutta" tässä tavassa laskea auton arvoa kuitenkin on että hyvitys-/sisäänostohinta on riippuvainen niin monesta eri osatekijästä että samalla autolla voi olla monta, hyvinkin erilaista hintaa riippuen siitä mihin sitä ollaan vaihtamassa(uuteen kalliimpaan, uuteen halvempaan, halvempaan käytettyyn, kalliimpaan käytettyyn jne jne jne) vai onko asiakas vain myymässä sitä liikkeelle. Jos asiakas on vaihtamassa M5:staan käytettyyn autoon, vaikuttaa vaihtohyvitykseen myös se miten asiakkaan haluamasta autosta on tehty kauppaa jne jne jne jne jne.
Jos sitten tarkastellaan vm 05 M5:sta, mittarissa 70tkm, niin uskaltaisinpa melkein lyödä melko suurenkin summan vetoa että kun sellaista lähtee viemään normaalitilanteessa vaihdokkina liikkeeseen niin siitä saa kyllä huomattavan paljon enemmän kuin 40t euroa! Jos joku tarjoutuu maksamaan siitä vain 40t niin tyhmähän ei ole se joka tarjoaa vaan se joka siihen suostuu..eli tuossa tapauksessa kannattaa vaihtaa kaupantekokumppania, koska 05 M5:sta 70tkm mittarissa saa aivan varmasti huomattavasti paremmankin hinnan!
Väitän että siitä saa paremman hinnan myös liikkeelle epäedullisessa tilanteessa, eli asiakas haluaa vaihtaa sitä selvästi edullisempaan autoon tai asiakas ei ole ostamassa mitään tilalle.
Tällä hetkellä halvin Suomessa liikkeessä myynnissä oleva 05-mallin M5 on karvan verran alle 90t euroa...joten se kertonee kaiken siitä että hyvityshinta on aivan varmasti jotain ihan muuta kuin 40t euroa.
Eräs nyrkkisääntö jolla voi arvioida hyvityshintaa..eikä mene paljoa pieleen..on pyyntihintataso -n15-17%.
Tällä kaavalla päädymme M5:sen kohdalla hyvityshintana suuruusluokkaan noin 72-75t euroa. Tätä arviota tukee mm se että yksityisen myymänä 05 M5:sta myydään nettiautossa hintaan 74500euroa sekä vastaavaa TaxFreenä 47500.
Eli kyllä se vain 05-mallisen M5:sen arvo normaaleilla kilsoilla on jotain ihan muuta kuin 40t euroa.
Sen 40t kun voi melkein kertoa kahdella..vaikka tarkasteltaisiinkin auton arvoa sisäänostohintana..tosin auton arvoa ei yleisesti ottaen määritellä sillä perusteella, joten tosiasiassa 05-mallisen M5:sen arvo tällä hetkellä Suomessa vaikuttaisi olevan karvan verran alle 90t euroa.
Comment